Wersja obowiązująca z dnia

UCHWAŁA NR XVIII/189/21 RADY GMINY KURZĘTNIK z dnia 10 lutego 2021 r. w sprawie rozpatrzenia petycji wniesionej przez Sylwię Nowak dotyczącej masowych szczepień przeciwko wirusowi SARS-CoV-2

Informacje dodatkowe:

UCHWAŁA NR XVIII/189/21
RADY GMINY KURZĘTNIK
z dnia 10 lutego 2021 r.
w sprawie rozpatrzenia petycji wniesionej przez Sylwię Nowak dotyczącej masowych szczepień przeciwko wirusowi SARS-CoV-2
Na podstawie: art. 2 ust. 1, ust. 2 pkt 1, ust. 3, art. 9 ust. 2, art. 13 ust. 1 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 870) oraz art. 7, art. 18, art. 18b Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.), Rada Gminy Kurzętnik uchwala, co następuje:

§1. Uznaje się za bezzasadną petycję wniesioną przez Sylwię Nowak, dotyczącą wezwania Rady Gminy Kurzętnik do pilnego przyjęcia uchwały w sprawie uznania za niedopuszczalne jakichkolwiek działań władz międzynarodowych, krajowych czy lokalnych wykluczających społecznie mieszkańców gminy Kurzętnik z powodów rasowych, religijnych, medycznych czy sanitarnych oraz uznania za zasadne i nieodzowne, by Rząd RP uzyskał pisemne gwarancje ze strony producentów szczepionek na Covid-19, że w przypadku jakichkolwiek powikłań gotowi są oni przyjąć i ponieść wszelkie koszta prawne i finansowe wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. 
§2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy Kurzętnik do poinformowania wnoszącego petycję o sposobie jej załatwienia.
§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 

 

 

 


UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2020 r. do Biura Rady Gminy wpłynęła petycja wniesiona przez Sylwię Nowak, dotycząca wezwania Rady Gminy Kurzętnik do pilnego przyjęcia uchwały w sprawie uznania za niedopuszczalne jakichkolwiek działań władz międzynarodowych, krajowych czy lokalnych, wykluczających społecznie mieszkańców gminy Kurzętnik z powodów rasowych, religijnych, medycznych czy sanitarnych oraz uznania za zasadne i nieodzowne, by Rząd RP uzyskał pisemne gwarancje ze strony producentów szczepionek na Covid-19, iż w przypadku wystąpienia jakichkolwiek powikłań, gotowi są oni przyjąć i ponieść wszelkie koszta prawne i finansowe wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Przedmiotowa petycja była tematem posiedzenia komisji stałej Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 11 stycznia 2021 r. Komisja w pierwszej kolejności dokonała kontroli petycji pod względem formalnym, dokonując sprawdzenia wymogów dokumentu, opisanych w art. 4 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 870). W wyniku podjętych czynności ustalono, że petycja z dnia 30 grudnia 2020 r. spełnia wymagania formalne stawiane petycjom wnoszonym przez osoby fizyczne w interesie publicznym. Komisja w toku prowadzonego postępowania stwierdziła, że Rada Gminy może podejmować uchwały tylko w granicach zadań gminy, a zatem w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów, zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.). Tymczasem, żaden z przepisów wspomnianej Ustawy, nie obejmuje swym zakresem uznawania za niedopuszczalne działań innych organów administracji publicznej, zarówno na szczeblu krajowym, jak i zagranicznym, oraz podejmowania jakichkolwiek działań władczych względem organów administracji centralnej. Uchwała podjęta w wyżej wspomnianym zakresie, wykraczałaby poza ramy zadań gminy, co w efekcie czyniłoby ją aktem niezgodnym z obowiązującym prawem. Organ władzy publicznej może podejmować tylko te działania, na które prawo wprost zezwala, w związku z czym, niedopuszczalna jest wykładania rozszerzająca, bazująca na szerokiej interpretacji zapisu art. 18 ust. 1 Ustawy. Przywołany artykuł nie stanowi samodzielnego przepisu kompetencyjnego, zatem uchwała podjęta wyłącznie na jego podstawie byłaby aktem nie posiadającym podstawy prawnej, a więc niezgodnym z prawem. W orzecznictwie oraz w doktrynie przyjmuje się, że przepis art. 18 ust. 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) upoważnia Radę Gminy do podejmowania działań niewładczych o charakterze intencyjnym, co nie dotyczy jednak treści analizowanej petycji.
Niniejsza uchwała wraz z uzasadnieniem stanowi zawiadomienie o sposobie załatwienia sprawy, w rozumieniu art 13 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 870) ostanie ona doręczona podmiotowi wnoszącemu petycję. Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.