UCHWAŁA NR XVII/185/20 RADY GMINY KURZĘTNIK z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadający Gminie Kurzętnik lub jej jednostkom organizacyjnym oraz wskazania organu lub osoby do tego uprawnionej.
Informacje dodatkowe:
UCHWAŁA NR XVII/185/20
RADY GMINY KURZĘTNIK
z dnia 29 grudnia 2020 r.
w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadający Gminie Kurzętnik lub jej jednostkom organizacyjnym oraz wskazania organu lub osoby do tego uprawnionej.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ze zm.) oraz art. 59 ust. 1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 869 ze zm.)
Rada Gminy uchwala, co następuje:
§1. Określa się szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, zwany dalej „należnościami", przypadającymi Gminie Kurzętnik i jej jednostkom organizacyjnym od osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, zwanych dalej „ dłużnikami".
§2. Postanowień uchwały nie stosuje się do należności przypadających Gminie Kurzętnik
i jej jednostkom organizacyjnym, których sposób i tryb umarzania, odraczania terminów spłaty lub rozkładania na raty określają odrębne przepisy.
§3.1. Należności mogą być umarzane w części lub w całości.
2. Umorzenie należności, w przypadku gdy oprócz dłużnika głównego zobowiązane są inne osoby może nastąpić tylko wtedy, gdy warunki umorzenia zachodzą wobec wszystkich zobowiązanych.
3. Umorzenie należności głównej skutkuje umorzeniem odsetek i innych należności ubocznych.
§4.1. Umorzenie należności winno być udokumentowane przez dłużnika, a gdy umorzenie następuje z inicjatywy wierzyciela - przez organ lub osobę uprawnioną do umorzenia.
§5.1. Na wniosek dłużnika: należności mogą być umarzane w całości lub w części, mogą zostać odroczone terminy spłaty całości lub części należności, płatność całości lub części należności może zostać rozłożona na raty - w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym.
2. Okres odroczenia lub rozkładania na raty nie może przekroczyć 12 miesięcy.
3. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie albo w pełnej wysokości którejkolwiek z rat ustalonych przez organ przyznający ulgę, pozostała do spłaty wierzytelność staje się natychmiast wymagalna wraz z ustawowymi odsetkami za opóźnienie liczonymi od pierwotnego terminu wymagalności. Termin zapłaty uznaje się za zachowany, jeżeli przed jego upływem należność wpłynie na rachunek bankowy wierzyciela.
4. Umorzenie części należności głównej skutkuje odpowiednim umorzeniem odsetek i innych należności ubocznych.
§6. 1. Do umarzania, odraczania terminów spłaty należności lub rozkładania ich na raty uprawnieni są:
1) Dyrektor jednostki organizacyjnej gminy - w odniesieniu do należności przypadających tym jednostkom, jeżeli wartość należności głównej nie przekracza kwoty 6.000,00 zł,
2) Wójt Gminy - w odniesieniu do wszystkich należności przypadających gminie
i w odniesieniu do należności przypadających jednostkom organizacyjnym jeżeli wartość należności głównej przekracza kwotę 6.000,00 zł.
§7. Organy i osoby uprawnione do umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty należności głównej są również uprawnione do umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty odsetek i innych należności ubocznych bez względu na ich wysokość.
§8. 1. W stosunku do dłużników będących przedsiębiorcami, stosowanie umorzeń, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności stanowiących pomoc publiczną, odbywać się będzie w ramach pomocy de minimis z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2020 r., poz. 708 ze zm.) warunków określonych w Rozporządzeniu Komisji (UE) NR 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z dnia 24 grudnia 2013 r.) oraz Rozporządzenia Komisji (UE) 2020/972 z dnia 2 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1407/2013 w odniesieniu do jego przedłużenia (Dz.U.UE.L.2020.215.3 z dnia 7 lipca 2020 r.)
2. Łączna wartość pomocy udzielonej przedsiębiorcy na podstawie niniejszej uchwały nie może przekroczyć równowartości dopuszczalnej wartości pomocy, o której stanowią akty wymienione w ust. 1.
3. Pomoc de minimis na zasadach niniejszej uchwały może być udzielana przedsiębiorcom we wszystkich sektorach, z wyjątkiem sektorów określonych w art. 1 ust. 1 lit. a-e Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu UE do pomocy de minimis (Dz. U. UE L 352 z 24 grudnia 2013 r.) oraz Rozporządzenia Komisji (UE) 2020/972 z dnia 2 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1407/2013 w odniesieniu do jego przedłużenia (Dz.U.UE.L.2020.215.3 z dnia 7 lipca 2020 r.).
4. Wartość udzielonej pomocy de minimis podlega kumulacji z każdą inną pomocą de minimis uzyskaną w różnych formach i z różnych źródeł w okresie 3 kolejnych lat podatkowych oraz każdą pomocą inną niż de minimis, otrzymaną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych lub tego samego środka finansowania ryzyka.
§9. 1. Umorzenie należności, odraczanie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie płatności całości lub części należności na raty następuje w formie pisemnej, na podstawie przepisów prawa cywilnego.
2. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do złożenia wraz z wnioskiem:
1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go latach, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu tej pomocy w tym okresie oraz
2) pozostałych informacji określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311 ze zm.).
§10. Traci moc Uchwała Nr III/17/14 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadający Gminie Kurzętnik lub jej jednostkom organizacyjnym oraz wskazania organu lub osoby do tego uprawnionej (Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego z 2015 r. poz. 705).
§11. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§12. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego i obowiązuje do 31 grudnia 2023 roku.
Przewodniczący Rady Gminy
Zbigniew Lewicki