Wersja obowiązująca z dnia

Protokół Nr XXVI/22 z Sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 25 kwietnia 2022 r.

Protokół Nr XXVI/22

z Sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 25 kwietnia 2022 r.

 

            Sesja Rady Gminy Kurzętnik odbyła się 25 kwietnia 2022 roku w formie stacjonarnej w Centrum Usług Społecznych przy ulicy Kościuszki w Kurzętniku. Obrady rozpoczęły się o godzinie 1200, a zakończyły o godzinie 1500.

W posiedzeniu Rady Gminy uczestniczyło 15 radnych. (lista obecności stanowi załącznik do protokołu).

 

Radni nieobecni:

Leszek Jobs

 

Spoza Rady Gminy w obradach udział wzięli:

 

Piotr Piątek – Osoba wykonująca zadania i kompetencje Wójta Gminy Kurzętnik

 

Magdalena Rynkowska – Sekretarz Gminy

 

Bożena Zaborowska - Skarbnik Gminy

 

Justyna Sobiesiak – Kierownik Referatu Oświaty

 

Emilia Auda – Kierownik Referatu Podatków Opłat i Działalności Gospodarczej

 

Beata Małek – Zastępca Kierownika Referatu Inwestycji i Rozwoju Gminy

 

Małgorzata Błażej – Prezes Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w Kurzętniku

 

Roman Lewicki – Dyrektor Centrum Usług Społecznych w Kurzętniku

 

Andrzej Pruszewicz – Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej w Kurzętniku Sp. z o.o.

 

Sławomir Trojanowski – Szef Kancelarii Prawnej „Togatus”

 

Sołtysi wsi Gminy Kurzętnik

 

Pracownicy Urzędu Gminy Kurzętnik

 

 

 

Sesję Rady Gminy otworzyła i prowadziła Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy, w związku z zawieszeniem w wykonywaniu sprawowanej funkcji Przewodniczącego Rady Gminy. Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy odczytała treść Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz Uchylenie Dyrektywy 95/46/WE (ogólne Rozporządzenie o ochronie danych) z dnia 27 kwietnia 2016 r.

Zgodnie z listą obecności Przewodnicząca stwierdziła, że w sesji uczestniczy 14 Radnych, w związku z czym jest ona prawomocna do podejmowania uchwał. Pani Lewicka powitała uroczyście Pana Piotra Piątka – Osobę wykonującą zadania i kompetencje Wójta Gminy Kurzętnik. Przewodnicząca poinformowała, że Pan Piątek pełni wyżej wskazane obowiązki z dniem 12 kwietnia 2022 r. nie dłużej jednak niż do dnia wygaśnięcia mandatu Wójta Wojciecha Dereszewskiego. Zastępca Przewodniczącego życzyła również Panu wszelkiej pomyślności i licznych sukcesów podczas kierowania Gminą.

Kolejno, głos zabrał Pan Piotr Piątek, który odczytał nominację otrzymaną od Prezesa Rady Ministrów, dodając że jego zadaniem jest podtrzymanie władzy do czasu wyjaśnienia się sytuacji z obecnym Wójtem. Pan Piątek zapewnił, że będzie kontynuował rozpoczęte inwestycje, a także skupi się na pozyskaniu nowych funduszy. Pan Piątek zadeklarował, że w sprawach fundamentalnych dla gminy, decyzje będzie podejmował wspólnie z Radą Gminy i mieszkańcami, ponad wszelkimi podziałami, jednocześnie zapewniając o transparentności swoich działań. Pan Piątek dodał, że od dnia 26 kwietnia, w każdy wtorek odbywać się będą konsultacje z mieszkańcami gminy. Osoba wykonująca zadania i kompetencje Wójta Gminy Kurzętnik dodała, że liczy na owocną współpracę. Kolejno, delegacje radnych i sołtysów oraz pracowników jednostek podległych Urzędu Gminy wręczyły kwiaty celem powitania nowego Włodarza.

W dalszej kolejności, Pani Anna Lewicka powitała pracowników Urzędu Gminy, Radnych, Sołtysów, zaproszonych gości oraz mieszkańców Gminy Kurzętnik oglądających transmisję. Zastępca Przewodniczącego stwierdziła, że w posiedzeniu sesyjnym uczestniczy 14 radnych, w związku z czym jest ono prawomocne do podejmowania uchwał. Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy zwróciła się do sekretarza ostatniej sesji Radnego Mariusza Zielińskiego o informację w sprawie protokołu z obrad. Pan Zieliński oznajmił zebranym, że zapoznał się z protokołem z obrad, jednocześnie stwierdzając, że nie wnosi uwag do jego treści. Pan Mariusz Zieliński poprosił o przyjęcie protokołu bez odczytywania. Nikt z radnych nie zabrał głosu, wobec czego Pani Lewicka poddała protokół pod głosowanie. W głosowaniu jawnym przy oddanych 14 głosach „za” i jednym „wstrzymującym” protokół został przyjęty. Kolejno, Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy zaproponowała osobę Radnego Grzegorza Ziółkowskiego jako Sekretarza trwającej sesji, poddając jego kandydaturę pod głosowanie.     W związku z powyższym, Pan Grzegorz Ziółkowski został wybrany Sekretarzem obrad XXVI Sesji Rady Gminy, przy oddanych 14 głosach „za” i jednym głosie „wstrzymującym”.

Następnym punktem sesji było przedstawienie porządku obrad. Pani Anna Lewicka przedstawiła proponowany porządek sesji w brzmieniu jak niżej:

 

  1. Otwarcie

a/ stwierdzenie quorum,

  1. Przyjęcie protokołu z XXV Sesji Rady Gminy,

3. Wybór sekretarza obrad,

4. Przedstawienie porządku sesji,

5. Wolne wnioski i informacje,

6. Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie,

7. Sprawozdanie Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami,

8. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu nad jeziorem Skarlińskim we wsi Wawrowice – teren nr 1, gmina Kurzętnik (XXVI/292/22),

9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr XXIII/262/21 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 7 grudnia 2021 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kurzętnik na 2022 r. (XXVI/293/22),

10. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji radnego z funkcji Przewodniczącego Rady Gminy Kurzętnik (XXVI/294/22),

11. Wybór Przewodniczącego Rady Gminy:

a/ Wybór członków Komisji Skrutacyjnej

b/ Podjęcie uchwały w sprawie powołania Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia wyborów Przewodniczącego Rady Gminy Kurzętnik (XXVI/295/22),

c/ Zgłoszenie kandydatów na funkcję Przewodniczącego Rady Gminy Kurzętnik,

d/ Przedstawienie zasad głosowania,

e/ Przeprowadzenie głosowania tajnego,

f/ Ogłoszenie wyników głosowania,

g/ Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Gminy Kurzętnik (XXVI/296/22),

12. Podjęcie uchwały w sprawie powołania składów osobowych stałych Komisji Rady Gminy (XXVI/297/22),

13. Odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych,

14. Sprawy różne,

15. Zamknięcie obrad.

 

Ad 5.

Następnie, przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad „Wolne wnioski i informacje”.

Pan Mariusz Zieliński zwrócił się z pytaniem o kostkę brukową, która była zmagazynowana na obszarze gminnym przy Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Kurzętniku, Radny zapytał kto ją zmagazynował, czy osoba magazynująca posiadała fakturę oraz zapytał kto zgłosił reklamację względem drogi na Dębno oraz jaki był to rodzaj kostki. Pan Zieliński zapytał również kto przyjął kostkę i złożył podpis jako dowód czynności. Pan Mariusz stwierdził, że w obecnej sytuacji każdy może przyjechać na teren gminny podrzucić materiał, a następnie go zabrać bez jakiegokolwiek pozwolenia. Radny dodał, że wspomniana, zmagazynowana kostka została później przewieziona na myjnię w Marzęcicach. Radny dodał, że chce znać sposób rozliczenia.

Pani Danuta Fiszer zapytała czy zostały podjęte działania w sprawie odbioru wyrobów zawierających azbest. Radna dodała, że ma na myśli płyty eternitu, które zalegają na terenie Gminy, dodając, że zależy jej na wyjaśnieniu sprawy.

Pan Benedykt Rochnowski stwierdził, że dobrze, że Osoba wykonująca zadania i kompetencje Wójta Gminy Kurzętnik zainicjowała regularne dyżury dla mieszkańców. Jednakże, Radny poprosił aby kontynuować tradycję i włączyć się aktywnie w uczestnictwo w zebraniach wiejskich. Pan Rochnowski zapytał także o stan sytuacji składowanych śmieci w miejscowości Nielbark. Radny dodał, że docierają do niego sygnały od mieszkańców społeczności lokalnej, iż sprawa została pozostawiona bez rozwiązania.

Pan Marek Ząbkiewicz w kontekście przekazu obrad ostatniej sesji stwierdził, że jakość przekazu jest różna, w związku z czym zapytał Informatyka czy na sprzęcie, który posiada Gmina można zapewnić dobry przekaz obrazu i dźwięku. Radny zapytał czy w ewentualnej sytuacji braku działania łącza internetowego, Informatyk ma świadomość usterki w czasie realnym. Radny dodał, że w sytuacji przerwania przekazu, Informatyk powinien niezwłocznie powiadomić Prowadzącą obrady. Pan Ząbkiewicz podsumował, że poleca przyjrzeć się obradom sesyjnym w innych sąsiednich gminach, dodając, że ma nadzieję, że osoba obsługująca transmisję sesji posiada ku temu odpowiednie kompetencje.

Radny stwierdził, że dziwnym zbiegiem okoliczności jest fakt, że Włodarz na dzień przed zawieszeniem udał się na zwolnienie lekarskie. Pan Ząbkiewicz dodał, że chciałby wiedzieć czy Wójt działał wspólnie i w porozumieniu z lekarzem, informując, że chce, aby tą sprawę wyjaśniono.

Pan Krzysztof Kreński zapytał Sekretarz Gminy o konflikt, który powstał między urzędem Gminy, Kancelarią obsługującą Urząd, a Panem Markiem Lewandowskim. Radny zapytał kto zainicjował napisanie wspomnianego pisma. Pan Kreński zapytał o fakt czy do Pana Trojanowskiego wpłynęło pismo w sprawie odmowy wszczęcia dochodzenia w sprawie Mecenasa Lewandowskiego z Okręgowej Izby Radców Prawnych w Olsztynie. Radny pozwolił sobie odczytać wspomniane wcześniej pismo. Pan Kreński zapytał czy Gmina dokonuje jakichkolwiek czynności celem zażegnania skargi, aby nie płacić odszkodowania.

Radny zapytał o czy fakt powstania Centrum Usług Społecznych przyczynił się do faktycznych oszczędności. Pan Kreńsi zapytał czy Dyrektor Placówki uważa, że  działa ona w sposób prawidłowy. Radny stwierdził, że chciałby poznać opinię Dyrektora Centrum Usług Społecznych na temat pomysł połączenia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kurzętniku i Gminnego Centrum Kultury w Kurzętniku. Pan Kreński zapytał czy nie lepiej byłoby powrócić do poprzednich rozwiązań i ponownie dokonać rozdziału placówek.

Pan Józef Balewski zapytał Prezesa Zakładu Gospodarki Komunalnej w Kurzętniku Sp. z o.o. o czy prawdą jest, że pracownicy odpracowują godziny. Radny zapytał Panią Dyrektor Gminnego Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej, czy zostaną zatrudnieni nowi lekarze specjaliści oraz czy ośrodek będzie rozbudowany.

Pan Mariusz Zieliński zapytał Panią Lewicką o sprawozdanie z działania Placówki Ośrodka Zdrowia, co zostało Radnemu obiecane w 2021 roku.

Pan Krzysztof Kreński zapytał Panią Sekretarz czy prawdą jest, że do Urzędu Gminy wpłynęła petycja w sprawie przywrócenia wcześniejszej organizacji ruchu.

Pani Anna Lewicka zwróciła się z wnioskiem formalnym o zmianę delegata Związku Gmin „Czyste – Środowisko wobec zaistniałej sytuacji zawieszenia Zastępcy Wójta, który pozostaje w chwili obecnej delegatem.

Pani Lewicka zapytała Panią Błażej plany renowacji budynku wraz z utwardzeniem placu wokół „Pałacu” na Górnym Kurzętniku, który podlega pod Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w Kurzętniku.

Pani Lewicka w imieniu członków Ochotniczej Straży Pożarnej w Kurzętniku zapytała Pana Andrzeja Pruszewicza o sprawność hydrantów znajdujących się naprzeciwko siedziby Zakładu Gospodarki Komunalnej. Radna dodała, że informacja ta jest niezbędna w kontekście planowanych zawodów strażackich.

Pan Ziółkowski zgłosił wniosek, aby zebrania sołeckie zwoływać bezpośrednio przed podjęciem funduszu sołeckiego.

 

Ad 6.

Pani Anna Lewicka przeszła do punktu „Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie”, stwierdzając, że wniosek, który wpłynął został przybliżony Wysokiej Radzie podczas realizacji punktu 5 obrad.

 

Ad 7.

            Przewodnicząca poprosiła Sekretarza Gminy o przedstawienie sprawozdania Wójta w okresie międzysesyjnym.

Pani Magdalena Rynkowska wymieniła przeprowadzone postępowania przetargowe z zakresu zamówień publicznych, między innymi:

  1. „Utworzenie ścieżki rowerowej z Kurzętnika do Kaługi wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, zadanie na etapie otwarcia oferty, gdzie najniższa z ofert opiewała na kwotą 3 663000,00 złotych przy środkach zabezpieczonych w budżecie  w kwocie 2 900000,00 złotych,
  2. „Budowa oświetlenia drogowego w Gminie Kurzętnik”- etap badania ofert,
  3. „Przebudowa drogi gminnej Brzozie Lubawskie- Brzozie (do granicy gminy)”-  umowa z dnia 9 lutego 2022 r. z firmą „DAN-TOR" Spółka z o.o. na kwotę 29 520,00 złotych,
  4. „Przebudowa drogi działka nr 38 pod Nawrę w Marzęcicach” -  umowa z dnia 9 lutego 2022 r. z firmą „DAN-TOR" Spółka z o.o. na kwotę 24600,00 złotych,
  5. „Przebudowa drogi gminnej dz. Nr 147 w Wawrowicach” - umowa z dnia 9 lutego 2022 r. z firmą „DAN-TOR" Spółka z o.o. na kwotę 24 600,00 złotych,
  6. „Monitoring składowiska odpadów komunalnych w Lipowcu” – podpisana umowa z dnia 4 kwietnia 2022 r. SGS Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na kwotę 8 462,40 złotych,
  7. „Zakup materiałów budowlanych niezbędnych do realizacji zadania „Przebudowa drogi wewnętrznej z kostki brukowej dz. Nr 115/1 – Lipowiec” – podpisanie umowy  z dnia 15 kwietnia 2022 r.,
  8. Zakup materiałów budowlanych niezbędnych do realizacji zadania „Budowa chodnika od straży do ulicy Okrężnej w Marzęcicach” – otwarcie ofert 21 kwietnia 2022r.,
  9. „Dostawa gazu propan do Szkoły Podstawowej im. Przyjaciół Ziemi w Marzęcicach” – otwarcie ofert 26 kwietnia 2022 r.

Pani Magdalena Rynkowska dodała, że w zakresie zadań inwestycyjnych, zakończone zostały:

  1. Remont prezesówki OSP Marzęcice,
  2. Przepust Romanowo – Jezioro układanie rur i studzienki,
  3. Znakowanie drzew Lipowiec – ścieżka - Wycinka drzew Lipowiec i  rębakowanie,
  4. Znakowanie drzew Kamionka – Marzęcice,
  5. Rębakowanie i wycinka drzew w Tereszewie
  6. Naprawa chodnika Kurzętnik na Marzęcice,
  7. Naprawa drogi ul. 21 stycznia,
  8. Naprawa chodnika Rynek Kurzętnik,
  9. Przepust Kurzętnik,
  10. Czyszczenie i wycinka drzew,
  11. Usuwanie drzew z pasów drogowych po wichurach,
  12. Stawianie przystanków Nielbark i Wawrowice,
  13. Krzemieniewo ustawienie i mocowanie Wiat na boisku,
  14. Mikołajki zakładanie drenów na odcinku 150 m,
  15. Malowanie świetlicy wiejskiej w Bratuszewie
  16. Przewóz sprzętu rehabilitacyjnego Tereszewo – Kurzętnik demontaż i montaż,
  17. Przygotowanie budynku w Wielkich Bałówkach na przyjęcie uchodźców z Ukrainy (sprzątanie, przenoszenie sprzętu, pellet),
  18. Naprawa ogrodzenia przy świetlicy wiejskiej w  Wielkich Bałówkach,
  19. Nasadzenia drzew,
  20. Zrobienie wjazdu na drogę gminną w miejscowości Wawrowice,
  21. Ułożenie drenażu na drodze gminnej w miejscowości Otręba ok 150 m,
  22. Obróbka drzwi w przedszkolu w Tereszewie,
  23. Malowanie placu zabaw,
  24. Naprawa szafek i okien,
  25. Prace porządkowe: rynek, góra zamkowa,
  26. Przygotowanie sprzętu do sezonu kosiarki, kosy spalinowe itp.,
  27. Sadzenie kwiatów.

Sekretarz Gminy dodała, iż w trakcie realizacji pozostają zadania inwestycyjne, takie jak:

  1. Budowa wjazdu z drogi gminnej nr 182002 N (dr. wojew. nr 538 (Śluzka) - Wawrowice) - dz. nr 54 w Wawrowicach na dz. nr 35/10 stanowiącą drogę wewnętrzną,
    2. Przebudowa ulicy Rzecznej w Kurzętniku,
    3. Przebudowa drogi w Lipowcu dz. nr 115/1 w Lipowcu,
    4. Przebudowa drogi relacji Krzemieniewo - Jarzębowo – Mroczno.

Pani Magdalena Rynkowska poinformowała Wysoką Radę, że w dniu 11 lutego 2022 r.  z okazji Światowego Dnia Chorego zorganizowano akcję wręczenia upominków osobom uczestniczącym w mszach świętych, sprawowanych w intencji chorych w parafiach na terenie Gminy Kurzętnik. Sekretarz dodała również, że dnia 17 lutego 2022 r. Gmina Kurzętnik pozyskała dofinansowanie w kwocie 609 840,00 złotych w ramach konkursu „Granty PPGR”,  w związku z czym laptopy trafią w ręce dzieci i wnuków byłych pracowników PGR. Pani Rynkowska wspomniała też, że dnia 20 lutego 2022 r. odbył się Spektakl Walentynkowy „Przystanek Hollywood” w Centrum Usług Społecznych w Kurzętniku, a dnia 6 marca 2022 r. zorganizowano koncert charytatywny zespołu SOS Abba Cover Show dla rodziny Prelewicz, która ucierpiała w wyniku pożaru budynku mieszkalnego. Sekretarz nadmieniła, że w ramach akcji pomocowej odbył się także Bieg Tropem Wilczym zorganizowany przez Zespół Szkół im. Władysława Jagiełły w Kurzętniku, podczas którego wspólnie zebrano 8 855,00 złotych. Pani Rynkowska wspomniała, że na szczytny cel Centrum Usług Społecznych w Kurzętniku przekazało również ze środków własnych 10 000,00 złotych. Pani Rynkowska kontynuowała, iż dnia 23 lutego 2022 r. we wszystkich szkołach wręczono stypendia Wójta Gminy dla uczniów za osiągnięcia sportowe, artystyczne i wysokie wyniki w nauce na łączną kwotę 81 300,00 złotych. Sekretarz poinformowała Wysoką Radę, że od początku konfliktu zbrojnego na Ukrainie Gmina Kurzętnik włączyła się w akcję pomocy obywatelom Ukrainy, a w Centrum Usług Społecznych zorganizowano zbiórkę najpotrzebniejszych artykułów. Pani Rynkowska wspomniała, że w Urzędzie Gminy nadawane są numery PESEL uchodźcom, a w budynku Centrum Aktywności Lokalnej w Wielkich Bałówkach przygotowywano punkt tymczasowego pobytu dla Ukraińców. Sekretarz dodała, że dnia 28 lutego 2022 r. Gmina Kurzętnik otrzymała dopłatę w formie dofinansowania zadań własnych w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Pani Rynkowska poinformowała Radnych, że dnia 7 marca 2022 r. 200 pań z Gminy Kurzętnik wzięło udział w wycieczce do Ciechocinka, którą zorganizowano w ramach gminnych obchodów Dnia Kobiet. Sekretarz wspomniała, że dnia 28 marca 2022 r. w Centrum Usług Społecznych odbył się gminny etap ,,Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej" – Młodzież zapobiega Pożarom, natomiast dnia 3 kwietnia 2022 r. miał miejsce koncert „Sercem z Ukrainą” w Centrum Usług Społecznych w Kurzętniku, podczas którego wystąpili uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Przyjaciół Ziemi w Marzęcicach. Pani Rynkowska dodała, że 6 kwietnia 2022 r. jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu Gminy włączyły się w pomoc w zabezpieczaniu miejsc parkingowych z okazji pogrzebu długoletniego proboszcza parafii Kurzętnik ks. kan. Zdzisława Szymańskiego. Sekretarz podsumowała, że dnia 12 kwietnia 2022 r. Prezes Rady Ministrów wyznaczył Pana Piotra Piątka do wykonywania zadań i kompetencji Wójta Gminy Kurzętnik, w związku z czym od dnia 26 kwietnia w każdy wtorek będą odbywać się konsultacje dla mieszkańców z Wójtem Gminy Kurzętnik.

Ad 8.

W dalszej części obrad, Pani Anna Lewicka przeszła do kolejnego punktu obrad, jakim było podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu nad jeziorem Skarlińskim we wsi Wawrowice – teren nr 1, gmina Kurzętnik (XXVI/292/22).

Wobec braku pytań w związku z treścią projektu, który przedstawił na Komisjach Wspólnych Pan Arkadiusz Zaleski, Pani Lewicka przeszła do głosowania nad projektem.

W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XXVI/292/22 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 9.

Następnie, Pani Anna Lewicka przybliżyła Wysokiej Radzie kolejny punkt obrad w postaci uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr XXIII/262/21 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 7 grudnia 2021 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kurzętnik na 2022 r. (XXVI/293/22),

Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy oznajmiła, że projekt budżetowy ze zmianami został przybliżony Państwu Radnym przez Skarbnika Gminy. Radni nie wnieśli żadnych pytań i uwag do treści omawianego projektu Uchwały, w związku z czym poddano go pod głosowanie.

W głosowaniu uczestniczyło 14 radnych. Przedmiotową Uchwałę podjęto jednogłośnie 15 głosami „za”(Uchwała Nr XXVI/293/22 stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

Ad 10.

Kolejnym z projektów było podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji radnego z funkcji Przewodniczącego Rady Gminy Kurzętnik (XXVI/294/22).

 Pani Anna Lewicka nadmieniła, że projekt uchwały został przybliżony Wysokiej Radzie przez Panią Sylwię Jarzębowską – Podinspektora ds. Obsługi Rady Gminy i Bezpieczeństwa, następnie odczytując podstawę prawną aktu.

W związku z brakiem pytań, projekt poddany został pod głosowanie.

W głosowaniu uczestniczyło 14 radnych. Przedmiotową Uchwałę podjęto 13 głosami „za” przy 1 głosie „przeciw” (Uchwała Nr XXVI/294/22 stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

Ad 11.

Pani Lewicka oznajmiła, że kolejnym punktem realizowanym w porządku obrad jest wybór Przewodniczącego Rady Gminy. W związku z powyższym, Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy przeszła do wyboru członków do Komisji Skrutacyjnej, w związku z czym poprosiła o zgłaszanie kandydatur na członków do wyżej wspomnianej Komisji, która odpowiedzialna jest za przeprowadzenie głosowania. Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy zaproponowała wybór trzyosobowej Komisji Skrutacyjnej, jednocześnie informując, że członek Komisji Skrutacyjnej nie może kandydować do objęcia funkcji Przewodniczącego Rady Gminy. Do składu Komisji Skrutacyjnej wybrani zostali: Radna Danuta Fiszer, Radna Krystyna Bergolc i Radny Krzysztof Kreński, którzy wyrazili zgodę na udział w pracy komisji. Kolejno, Pani Lewicka poprosiła o wybór Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej. Komisja na funkcję Przewodniczącego wytypowała Pana Krzysztofa Kreńskiego.

Z uwagi na powyższe, Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy przeszła do podjęcia uchwały w sprawie powołania Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia wyborów Przewodniczącego Rady Gminy Kurzętnik (XXVI/295/22).

Wobec braku pytań ze strony Radnych, projekt poddano pod głosowanie.

W głosowaniu uczestniczyło 14 radnych. Przedmiotową Uchwałę podjęto 13 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” (Uchwała Nr XXVI/295/22 stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

Następnie, Pani Anna Lewicka poprosiła o zgłaszanie kandydatur na funkcję Przewodniczącego Rady Gminy Kurzętnik. W odpowiedzi na sugestię Pani Lewickiej, zgłoszono kandydatury Radnego Marka Ząbkiewicza i Radnego Wojciecha Goniszewskiego, którzy wyrazili zgodę na kandydatury. Kolejno, Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy poprosiła przedstawiciela Komisji Skrutacyjnej o przybliżenie Regulaminu głosowania Wysokiej Radzie, który w następstwie został odczytany przez Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej – Pana Krzysztofa Kreńskiego. Pani Anna Lewicka poprosiła Komisję o przygotowanie kart do głosowania.

W obradach sesyjnych ogłoszono 5 minutową przerwę celem dokonania czynności wyborczych.

Po wznowieniu obrad sesyjnych, przystąpiono do wyboru Przewodniczącego Rady Gminy Kurzętnik. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej wywołał kolejno nazwiska Radnych celem pobrania karty do głosowania, oddania głosu i wrzuceniu karty z oddanym głosem do urny.

Po zakończeniu głosowania, Pani Anna Lewicka ogłosiła 10 minutową przerwę celem ustalenia wyników głosowania przez Komisję Skrutacyjną.

Po wznowieniu obrad sesyjnych, Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy poprosiła reprezentanta Komisji Skrutacyjnej powołanej na XVI Sesji Rady Gminy w Kurzętniku w dniu 25 kwietnia 2022 r. o odczytanie protokołu celem ogłoszenia wyników głosowania. Przewodniczący Komisji poinformował, że w wyniku głosowania oddano 14 głosów, w tym 14 głosów ważnych. Pan Kreński poinformował, że w wyniku przeprowadzonego głosowania Radni oddali 7 głosów popierających kandydaturę Pana Marka Ząbkiewicza i 7 głosów popierających kandydaturę Pana Wojciecha Goniszewskiego. Przewodniczący oznajmił, że Przewodniczący Rady Gminy nie został wybrany ze względu na brak uzyskanej bezwzględnej większości głosów.

Z uwagi na powyższe, Pani Anna Lewicka zarządziła ponowne wybory celem wyboru Przewodniczącego Rady Gminy. Pan Benedykt Rochnowski stwierdził, że kolejne głosowanie mogłoby się odbyć na następnym posiedzeniu sesyjnym. Prowadząca obrady poprosiła o głos w sprawie Mecenasa. Pan Sławomir Trojanowski odparł, że ponowne głosowanie ma sens w przypadku, gdy pojawią się nowi kandydaci na Przewodniczącego Rady Gminy lub gdy Radni będą głosować w inny sposób niż dotychczas.

Pani Anna Lewicka ogłosiła 10 minutową przerwę celem odbycia dyskusji wewnątrz Klubów działających w Radzie, celem ponownego wytypowania kandydatów.

Po zakończeniu przerwy, Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy poprosiła o podanie kandydatur w wyborach na Przewodniczącego Rady Gminy, w związku z czym Kluby zgłosiły ponownie te same kandydatury Radnych: Pana Marka Ząbkiewicza i Pana Wojciecha Goniszewskiego. Pani Anna Lewicka stwierdziła, iż w związku z typowaniem tych samych radnych, ponowne wybory nie zostaną przeprowadzone. Kolejno, Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy poprosiła o dokonanie interpretacji prawnej art. 19 ust. 7 Ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, iż w przypadku odwołania lub przyjęcia rezygnacji przewodniczącego i wiceprzewodniczących oraz niewybrania w ich miejsce osób do pełnienia tych funkcji w terminie 30 dni od dnia przyjęcia rezygnacji albo od dnia odwołania, sesję rady gminy w celu wyboru przewodniczącego, zwołuje wojewoda. Sesja zwoływana jest na dzień przypadający w ciągu 7 dni po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym. Pan Sławomir Trojanowski stwierdził, że Wojewoda zwołuje sesję wyłącznie w przypadku braku Przewodniczącego Rady Gminy i Zastępcy Przewodniczącego Rady Gminy równocześnie.

 

Ad 12.

Kolejno, Pani Anna Lewicka przeszła do kolejnego punktu porządku obrad, jakim było podjęcie uchwały w sprawie powołania składów osobowych stałych Komisji Rady Gminy (XXVI/297/22).

Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy wspomniała, że treść projektu została szczegółowo omówiona na wspólnym posiedzeniu sesyjnym przez Panią Sylwię Jarzębowską. Pani Anna Lewicka dodała, że w związku z uchwałą wpłynął wniosek Radnego Mariusza Zielińskiego dotyczący rezygnacji z funkcji członka Komisji Budżetowej na poczet członka w Komisji Rewizyjnej. Pan Wojciech Goniszewski poprosił o wyłączenie uchwały z porządku obrad ze względu na brak dokonania wyboru Przewodniczącego Rady Gminy. Pan Krzysztof Kreński poprosił o zajęcie stanowiska w sprawie Pana Mecenasa, pytając czy jeśli Radny Zieliński wycofa złożony wniosek, można usunąć uchwałę z porządku obrad. Radny Kreński dodał, że składy osobowe poszczególnych komisji nie uległy zmianie ponieważ żaden członek Komisji Rewizyjnej czy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji nie został wybrany na Przewodniczącego Rady Gminy.  Pan Trojanowski przychylił się do interpetacji Radnego, w związku z czym poprzez głosowanie, projekt uchwały w sprawie powołania składów osobowych stałych Komisji Rady Gminy (XXVI/297/22) zdjęto z porządku obrad 14 głosami „za”.

 

Ad 13.

Prowadząca obrady przeszła do omówienia odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych.

   Pan Andrzej Pruszewicz poinformował, że do Zakładu Gospodarki Komunalnej kierowana jest część osób z wyrokami sądowymi. Prezes dodał, że skala problemu ustabilizowana jest mniej więcej na poziomie 4 do 5 wyroków, które przekazane zostały do odbywania. Pan Pruszewicz wspomniał, że co miesiąc składane jest sprawozdanie do Zespołu Kuratorów Sądowych, w których określona jest realizacja harmonogramu wykonywanych prac. Prezes wspomniał, że praktyką jest, iż skazańcy wolą zamieniać formy odbywania wyroków na inne. Pan Pruszewicz wspomniał, że odbywanie wyroku polega na wykonywaniu prac społecznie – użytecznych, a wyroki uzależnione są od skali przestępstw, od kilkudziesięciu do kilkuset godzin. Pan Pruszewicz wyjaśnił, że funkcjonuje zasada, iż nie można wykonywać wyroku powyżej limitu miesięcznego.

W kontekście wywozu odpadów, Prezes oznajmił, że Spółka Komunalna odbiera śmieci wyłącznie z nieruchomości niezamieszkałych. Pan Pruszewicz wspomniał, że Spółka musi wywozić odpady do Rudna, w ramach podpisanej umowy. Prezes dodał, że na podstawie posiadanych przez niego informacji stadion jako jednostka gminna nie występuje w procesie wywozu przez Zakład Gospodarki Komunalnej.

Pan Pruszewicz dodał, że regularnie i okresowo dokonuje kontroli hydrantów, tym samym zapewniając, że w związku z oczekiwaniami straży, zostaną one sprawdzone przed ćwiczeniami

Pan Józef Balewski stwierdził, że odpady typu trawa czy gałęzie powinny być odbierane.

Pan Pruszewicz ponownie oznajmił, że odbiór bioodpadów od jednostek gminnych pozostaje poza kompetencjami Zakładu Gospodarki Komunalnej. Prezes dodał, że istnieje możliwość kompostowania odpadów.

 Pan Kreński dodał, że odpady na terenie Centrum Usług Społecznych i na terenie KS Zamek Kurzętnik nie zostają zabierane i zalegają. Radny dodał, że oba podmioty nie posiadają miejsca celem kompostowania odpadów. Pan Pruszewicz dodał, że jeśli przejmie odpad na stan, pozostaje on nadal w systemie BDO, w związku z czym w żaden sposób nie może utylizować wspomnianych odpadów. Pan Kreński dodał, że osoba, która wytworzyła odpad powinna posiadać świadectwo o wytwarzaniu odpadów. Radny dodał, że Pan Lewicki będzie miał problem z tytułu wytwarzania odpadów. Prezes dodał, że iż w przypadku otrzymania zlecenia z Gminy na zebranie odpadów, śmieci muszą zostać wywiezione do Rudna, a w efekcie następuje refakturowanie na zleceniodawcę. Pan Pruszewicz dodał, że problem zaczyna się w momencie gdy w katalogu zebranych śmieci wystąpią choćby dwie używane opony, ponieważ tego rodzaju śmieci w Rudnie nie chcą przyjąć, traktując je jako odpady niebezpieczne.

Pan Balewski zapytał co zrobić, aby wyeliminować przedmiotowy problem. Pan Pruszewicz odparł, że jedynym rozwiązaniem jest przepuszczenie gałęzi przez rębak.

Pan Goniszewski zapytał czy Zakład Gospodarki Komunalnej nie mógłby zorganizować miejsca przeznaczonego do kompostowania tego typu odpadów. Pan Pruszewicz odparł, że rodzi to wiele kolejnych problemów, ponieważ Zakład znajduje się w strefie nad rzeką Drwęcą w obszarze chronionego krajobrazu.

Pan Zieliński zapytał o cenę utylizacji. Pan Pruszewicz stwierdził, że cena na bramie wynosi w granicach 400,00 złotych za tonę, a w przypadku wielkogabarytów około 1200,00 złotych za tonę.

Pan Balewski wyraził ubolewanie, że prywatny wytwórca śmieci może oddać ich dowolną ilość, a Zakład Gospodarki Komunalnej nie. Pan Pruszewicz poinformował, że w ramach konsorcjum wywoził wytworzone odpady z nieruchomości zamieszkałych. Prezes podsumował, że nie odpowiada za gospodarkę odpadami komunalnymi.

 

Pani Jolanta Lewicka wygłosiła prezentację dotyczącą funkcjonowania Gminnego Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kurzętniku. Przedmiotowa prezentacja stanowi załącznik do protokołu. Pan Zieliński dodał, że Dyrektor deklarowała w 2020 r., że przedstawi strukturę i funkcjonowanie Gminnego Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kurzętniku w roku 2021, czego nie dokonała. Pani Lewicka odparła, że wspomnianą przez Radnego analizę przedstawia corocznie.

Radny Kreński zapytał co kryje się pod pojęciem usług obcych przedstawionych na diagramie prezentacji. Dyrektor odparła, że są to wynagrodzenia lekarzy, w tym głównie umowy kontraktowe.

Pani Danuta Fiszer zapytała, czy prawdą jest, że w Ośrodku Zdrowia zatrudniono lekarza z Ukrainy oraz jaką posiada specjalizację. Radna zapytała także o fakt zatrudnienia fizjoterapeuty. Pani Lewicka odparła, że jest to jedna osoba, czyli lekarz ze specjalizacją ortopedii i rehabilitacji. Dyrektor wspomniała, że w chwili obecnej oczekuje na nostryfikację dyplomu lekarza, który na dzień dzisiejszy pracuje w dziale fizjoterapii.

            Pani Lewicka zapytała o zmianę Głównego Księgowego, w tym do kiedy pracowała na tym stanowisku bratowa Pani Lewickiej. Dyrektor odparła, że osoba ta pracuje w Gminnym Samodzielnym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w dalszym ciągu. Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy zwróciła się z pytaniem do Mecenasa czy w sytuacji zatrudnienia rodziny nie zachodzi konflikt interesów. Pan Trojanowski odparł, że nie, jeśli postępowanie celem wyłonienia kontrahenta zostało przeprowadzone w prawidłowy sposób i zgodnie z regulaminem placówki, w który musiałby mieć wgląd.

Pan Mariusz Zieliński stwierdził, że są to układy rodzinne, w związku z czym nie ma pewności czy przedstawiane przez Dyrektor parametry są wiarygodne. Pani Lewicka zaprzeczyła twierdzeniu dodając, że szczegółowe sprawozdanie przekazywane jest zarówno do Urzędu Gminy, jak i Krajowego Rejestru Sądowego.

Pan Balewski zapytał o plany rozbudowy Ośrodka Zdrowia. Pani Dyrektor oznajmiła odparła, że w chwili obecnej czeka na projekt oraz jego kosztorys. Pani Lewicka dodała, że w ramach rozbudowy planowane jest powstanie trzech gabinetów lekarskich, gabinetu pielęgniarki oraz powiększenie pomieszczenia zabiegowego.

 

Pani Małgorzata Błażej w ramach odpowiedzi na zadane pytania odparła, że nie pochylała się jeszcze nad sprawą związaną z ulicą Parkową, lecz będzie starała się pozyskać środki na rozbudowę „Pałacu” w oparciu o kosztorys. Prezes dodała, że wszystkie planowane wydatki muszą zostać zatwierdzone przez Walne Zgromadzenie. Pani Błażej poinformowała Wysoką Radę, że wpływy z budynku na ulicy Parkowej są bardzo małe. Pani Skarbnik dodała, że są środki z Banku Gospodarstwa Krajowego, lecz najpierw trzeba sporządzić dokumentację.

Pan Roman Lewicki poinformował, że pracy jest bardzo dużo i trudno mu jednoznacznie powiedzieć, czy zastosowane rozwiązanie było dobre. Dyrektor dodał, że dzięki połączeniu placówek powstała jedna wspólna księgowość i kadry. Pan Lewicki wspomniał, że jeśli nowa władza wspólne z Radą podejmą decyzję o przywróceniu funkcjonowania dwóch placówek, uważa, że to dobry ruch.

Pan Ziółkowski zwrócił się do Pani Sekretarz stwierdzając, że bardzo zachwalała pomysł, który w praktyce okazał się mało przydatny.

Pan Roman Lewicki dodał, że w kwestii powstałych oszczędności mogłaby się wypowiedzieć Pani Skarbnik.

Pani Zaborowska dodała, że największą wiedzę w tym zakresie powinien posiadać Dyrektor Placówki. Skarbnik wspomniała, że poprzez połączenie jednostek zwiększyła się współpraca Gminnego Centrum Kultury z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, a osoby które weszły w skład Referatu Budżetu i Finansów są zadowolone. Skarbnik dodała, że w przypadku podjęcia decyzji o wyłączeniu paragrafy budżetu związane z kulturą zostaną przeniesione na działalność Gminnego Centrum Kultury.

Radny Kreński dodał, że w przypadku rozłączenia, Gminne Centrum Kultury mogłoby być wykonawcą zleceń Centrum Usług Społecznych.

 Pan Lewicki odparł, że jedyną placówką kulturalną jest w chwili obecnej Gminna Biblioteka Publiczna. Pan Kreński zapytał czy warto byłoby rozłączyć Placówki, z czym zgodził się Dyrektor.

Pan Zieliński dodał, że Dyrektor ma największe możliwości w pozyskiwaniu środków zewnętrznych na cele kulturalne pod sztandarem Gminnego Centrum Kultury.

Pan Krzysztof Kreński stwierdził, że połączenie placówek było złym pomysłem, w związku z czym Rada mogłaby przywrócić wcześniej funkcjonujące rozwiązania, analogicznie z głosowaniem nad funduszem sołeckim.

Pani Magdalena Rynkowska poprosiła Pana Romana Lewickiego o przygotowanie powstałych oszczędności w wyniku połączenia Placówek.

 

W ramach udzielenia odpowiedzi na zadane wcześniej pytania, Pani Sekretarz wspomniała, że sporo osób podpisało się pod petycją celem zmiany organizacji ruchu. Sekretarz dodała, że kolejnym krokiem będą rozmowy w tym zakresie, najpierw w gronie projektanta i Policji, a później z sołtysami, radnymi i mieszkańcami Gminy.

Pan Krzysztof Kreński dodał, że efekty wprowadzonych zmian są pokłosiem braku zorganizowanych konsultacji społecznych. Radny dodał, że nietrafne decyzje generują straty.

Pan Marek Ząbkiewicz dodał, że zmiana organizacji ruchu zdaniem Wójta Dereszewskiego podjęta została na próbę.

Pan Lewicki odparł, że oszczędności tytułem połączenia placówek wyniosły 150 000,00 złotych, a było to wynikiem połączenia kadr i wspólnej obsługi finansowej.

Pan Józef  Balewski zapytał pana Romana Lewickiego ile środków zewnętrznych zostało pozyskanych, na co Dyrektor odparł, że żadne.

Pan Cezary Rzymski odparł, że błędy w transmisji ostatniej sesji nie zostały popełnione celowo. Informatyk dodał, że wszelkie usterki z tego tytułu zostały wyeliminowane. Pan Rzymski poprosił Radnych aby w trakcie wypowiadania się pamiętać, że każde słowo wypowiedziane obok mikrofonu nie trafia do mieszkańców.

Pan Kreński zapytał Mecenasa Trojanowskiego czy otrzymał pismo z Okręgowej Izby Radców Prawnych dotyczące odmowy wszczęcia dochodzenia. Radny odczytał przedmiotowe pismo, pytając czy Radca zapoznał się z materią pisma otrzymanego od Wójta Gminy Kurzętnik, które stało się przedmiotem skierowanej dalej skargi na Pana Mecenasa Lewandowskiego. Pan Trojanowski odparł, że Kancelaria Prawna „Togatus” nie otrzymała wspomnianego przez Radnego pisma. Mecenas zapytał skąd Radny dysponuje owym dokumentem. Pan Kreński odparł, że kieruje tylko zapytanie do Mecenasa, a sesja nie jest rozprawą sądową, w związku z czym Prawnik nie ma możliwości go przesłuchiwać. Pan Trojanowski stwierdził, że zachował się zgodnie z życzeniem Gminy oraz wewnętrznymi regulacjami samorządowymi. Radny zapytał czy Pan Trojanowski zapoznawał się z treścią pisma skierowanego z Urzędu Gminy. Mecenas odparł, że nie zajmuje się oceną zachować radców prawnych, w przeciwieństwie do Okręgowej Izby Radców Prawnych. Pan Kreński zapytał na czyje polecenie wysłano pismo do Okręgowej Izby Radców Prawnych. Mecenas odparł, że Radny widział dokumentację, która została załączona, w związku z czym zna odpowiedź na zadane przez siebie pytanie.

Pan Mariusz Zieliński stwierdził, że Wójt został zawieszony w miesiącu lutym, a pismo Pana Trojanowskiego wpłynęło dopiero dnia 3 marca, Radny dodał, że Radca powinien skontaktować się z Gminą z pytaniem czy skargę podtrzymuje, choćby z powodu zawieszenia Włodarza Gminy. Pan Trojanowski odparł, że wszelkie pytania w zakresie skargi powinny być kierowane na posiedzeniach Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, która zajmuje się sprawą. Radca dodał, że czynności podjęte przez Wójta przed jego zawieszeniem, nadal pozostają ważne.

Pan Balewski stwierdził, że był obecny na spotkaniu Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, dodając, że przykro mu, że Pan Trojanowski nie był uczestnikiem jej posiedzenia mimo, że sprawa go dotyczy. Radny dodał, że Mecenas wysłał na spotkanie swoją pracownicę, która nie miała pojęcia o sprawie. Pan Balewski stwierdził, że według Radnego jest głównym winnym, który odpowiada za całą sytuację. Pan Trojanowski dodał, że fakt, iż dziecko jest chore i ma gorączkę automatycznie stanowi o jego nieobecności na posiedzeniu. Pan Trojanowski stwierdził, że może udowodnić Radnym fakt choroby swojego dziecka.

Pan Kreński zapytał Mecenasa czy powiadamiał Kierownictwo Urzędu Gminy o zamiarze złożenia skargi na Pana Marka Lewandowskiego. Mecenas ponownie poinformował Radnego o jego doskonałej znajomości treści dokumentu w postaci prośby o interwencję w sprawie Mecenasa Lewandowskiego.

Radny Kreński zapytał czy w Urzędzie Gminy jest dokument, który potwierdza fakt poinformowania Urząd przez Kancelarię Prawną na temat zamiaru złożenia skargi. Pani Sekretarz dodała, że poruszane sprawy dotyczą okresu przed zawieszeniem Wójta Gminy. Pani Rynkowska poinformowała Radnych, że była przesłuchiwana w charakterze świadka, w związku z czym ma obowiązek wyłączyć się ze sprawy. Sekretarz dodała, że ze swej strony zrobiła co mogła, w efekcie wycofując wcześniej wysłane pisma.

Pan Marek Ząbkiewicz stwierdził, że Pan Trojanowski podczas rozmowy telefonicznej z członkami posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji stwierdził, że skarga została wycofana, a potem się z tego wycofał i nie chciał rozmawiać z radnymi przez telefon. Radny dodał, że Mecenas odpowiada na zadane pytania błędnie i wymijająco. Pan Trojanowski odparł, że od 10 lat obsługuje Gminę, w związku z czym prosi Radę aby szanować Kancelarię i jej pracowników. Radca dodał, że fakt chęci odbycia rozmowy telefonicznej z Radnymi był przejawem jego dobrej woli, ponieważ nie został zaproszony na obrady Komisji. Mecenas poprosił o zadanie konkretnego pytania w sprawie. Pan Trojanowski dodał, że jedynym krokiem, który mógł podjąć w sprawie prośby o interwencję w stosunku do byłego pracownika Kancelarii było złożenie pisma do Okręgowej Izby Radców Prawnych.

Pani Fiszer sprecyzowała, że Wójt nie złożył skargi, a jedynie prośbę o interwencję w sprawie byłego pracownika. Przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i Petycji dodała, że nie zaprosiła Pana Trojanowskiego na obrady Komisji z powodu przeoczenia, za co Radna przeprosiła. Pani Danuta Fiszer poinformowała Wysoką Radę, że na posiedzeniu Komisji jej członkowie nie doszli do żadnego konsensusu, w związku z czym odbędą się kolejne posiedzenia w tej sprawie. Przewodnicząca Komisji dodała, że fakt obecności jakiegokolwiek pracownika było przejawem dobrej woli Kancelarii.

Pan Mariusz Zieliński stwierdził, że Pan Trojanowski jest jedynym radcą, który rzeczowo odpowiada na zadane pytania przez Radnych.

Pan Józef Balewski zapytał po co pracownik Kancelarii przyjechał na posiedzenie Komisji. Radny stwierdził, że Pan Trojanowski musiał wiedzieć o spotkaniu, ponieważ wysłał na nie swojego pracownika. Mecenas odparł, że obrady sesyjne nie są miejscem na omawianie tego typu spraw. Pan Trojanowski wspomniał, że wpłynęła do niego Informacja od Pani Sekretarz, lecz nie ma wpływu na to jaką decyzję podejmie Okręgowa Izba Radców Prawnych.

Pan Radny Zbigniew Lewicki poprosił o zakończenie zbędnej dyskusji, która do niczego nie prowadzi.

 

Pan Piątek poinformował, że sprawa śmieci jest bardzo trudna. Wójt odparł, że mieszkańcy najlepiej wiedzą co ich boli, w związku z czym z pewnością odbywać się będą zebrania związane z funduszami sołeckimi. Pan Zbigniew Lewicki zasugerował termin spotkań na miesiąc wrzesień, po zakończeniu wakacji. Pan Piątek dodał, że najważniejsze decyzje w Gminie muszą być podejmowanie wspólnie z mieszkańcami.

Pani Beata Małek odparła, że w związku z pytaniem o azbest, w połowie maja odbędzie się nabór, w związku z czym Gmina będzie składała wniosek.

Pan Zieliński poprosił o natychmiastowe odnalezienie protokołów w sprawie reklamacji położonej drogi. Pani Małek poprosiła o wyrozumiałość z powodu na ciągłe zmiany kadrowe w Referacie Inwestycji i Rozwoju Gminy. Zastępca Kierownika Referatu Inwestycji i Rozwoju Gminy zapewniła, że na kolejne posiedzenie sesyjne protokoły zostaną przygotowane. Radny poprosił o działanie w ramach obowiązującego prawa, stwierdzając że w Gminie obowiązuje jakiś porządek w związku z czym nie potrzeba dużej ilości czasu na odszukanie danego zagadnienia. Radny dodał, że zna zasady, na podstawie których powinien być przyjmowany towar. Radny zapytał czy Pan odbierający kostkę z placu gminnego posiadał fakturę na dany asortyment zgodnie z wymiarem i sygnaturą.

Pani Beata Małek odparła, że Pan, który wezwany został do Urzędu Gminy przyznał się do przechowywania kostki na placu, w związku z czym, zostanie obciążany karą pieniężną za bezumowne korzystanie z terenu Gminy. Pan Zieliński zapytał czy jest sporządzona jakakolwiek dokumentacja fotograficzna w sprawie, co Pani Małek potwierdziła. Pan Grzegorz Ziółkowski zapytał skąd Gmina ma pewność czy przechowywana kostka należała do Pana, który się do tego przyznał. Pan Kreński dodał, że nieprawdopodobnym jest fakt, że na podstawie domniemania ktoś ma zostać obciążony karą.

 

Ad 14.

Kolejno, Pani Lewicka przeszła do omówienia punktu obrad „Sprawy różne”, jednocześnie pytając o głos sołtysów.

Pan Goszka stwierdził, że w chwili obecnej nie są podejmowana działania związane porządkowaniem dróg gminnych. Pan Sołtys zapytał czy można byłoby się zastanowić, aby zakupić ze środków funduszu sołeckiego równiarkę z prawdziwego zdarzenia.

Pani Sylwia Jarzębowska poinformowała Wysoką Radę, iż w związku z brakiem wytypowania osoby na funkcję Przewodniczącego Rady Gminy, na kolejnych posiedzeniach sesyjnych pojawiać się będzie uchwała w sprawie wyboru nowego Przewodniczącego Rady oraz wyboru nowej Komisji Skrutacyjnej aż do skutku w postaci wytypowania Radnego na przedmiotowe stanowisko. Podinspektor poprosiła o przeprowadzenie rozmów między Klubami, celem ustalenia aspektów głosowania.

Pani Anna Lewicka poinformowała o piśmie, które wpłynęło do Urzędu Gminy od Pana Marka Lewandowskiego w sprawie wezwania do usunięcia skutków naruszenia dóbr osobistych, następnie odczytując jego treść.

Pan Grzywacz stwierdził, że ciężko jest rozsądzić kwestię sporną w sprawie złożonej skargi na Mecenasa.

Radny Kreński zapytał czy odczytane przez Panią Lewicką pismo trafiło do Biura Obsługi Rady Gminy. Pani Jarzębowska odparła, że w sobotę poprzedzającą poniedziałkową sesję otrzymała na służbową skrzynkę mailową wiadomość od Pana Lewandowskiego z prośbą o przekazanie Radnym przed dzisiejszym posiedzeniem sesyjnym z treścią postanowienia o odmowie wszczęcia dochodzenia wraz z wezwaniem do usunięcia skutków naruszenia dóbr osobistych.

Pan Trojanowski dodał, że nie ma sporu pomiędzy kancelariami. Mecenas dodał, że Gmina wystąpiła do Kancelarii Prawnej „Togatus” jako kontrahenta o interwencję, w związku z czym przedmiotowej interwencji dokonał. Pan Trojanowski ponownie podkreślił, że nie ma wpływu na decyzje podejmowane przez Izbę Dyscyplinarną. Pan Mecenas dodał, że roszczenia wobec Gminy są bezzasadne, ponieważ jeśli mamy do czynienia z naruszeniem dóbr osobistych ma to być współmierne do podjętych czynności, które nastąpiły drogą służbową, w związku z powyższym kontrahent może przeprosić Radcę oficjalnym pismem.

Mecenas wspomniał, że w ocenie prawnej, roszczenia są bezzasadne, a jeśli trafią do sądu to sąd uchyli takowe powództwo.

Pan Balewski dodał, że Kancelaria Prawna „Togatus” broniła niejednokrotnie Urzędu Gminy, mimo, że postępowanie było z góry skazane na porażkę. Radny dodał, że pieniędzy publicznych należy w szczególności pilnować, ponieważ są to środki podatników.

Pan Krzysztof Kreński zapytał jaka jest gwarancja, że odszkodowanie w wysokości 30 000,00 złotych, o które ubiega się Mecenas Lewandowski, zostanie zapłacone finalnie przez Wójta, a nie przez Gminę. Radny dodał, że doradztwo świadczone przez Kancelarię Prawną „Togatus” nie spełnia wymogów Gminy, ponieważ sprawy są przegrywane.

Pan Trojanowski poinformował, że spróbuje zlecić kancelarii zewnętrznej sporządzenie opinii czy roszczenia Pana Lewandowskiego są zasadne. Mecenas dodał, że roszczenie powinno zostać skierowane bezpośrednio do osoby, której roszczenie dotyczy.

Pan Kreński dodał, że Pani Fiszer jako Przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i Petycji powinna wystosować pismo o opinię prawną niezależną.

Pan Zieliński dodał, że w kwestii spraw przegranych, Kancelaria powinna sugerować Włodarzom konsekwencje ich działań.

Pan Trojanowski odparł, że jeśli wydana została ocena prawna dotycząca skutków podejmowanych działań, późniejsze konsekwencje podejmowanych czynności spadają na osoby zlecające.

Pan Marek Ząbkiewicz zapytał kto sugerował skierowanie pisma do Okręgowej Izby Radców Prawnych. Pan Trojanowski odparł, że pismo od Wójta skierowane zostało do Kancelarii jeszcze w okresie przed faktem zawieszenia. Mecenas dodał, że pismo zawierało konkretne oczekiwania względem Kancelarii, których nie mógł pozostawić bez rozpatrzenia.

Pan Kreński zapytał o możliwość odsłuchiwania nagrań z prac Komisji Rady Gminy. Pan Trojanowski odparł, że bez wątpienia tak, ponieważ jest to informacja publiczna.

Pan Balewski zapytał czy osoba fizyczna powinna zostać poinformowana o fakcie sprzedaży działki swojego sąsiada. Mecenas odparł, że nie zna dokładnie dokumentacji sprawy, lecz sądzi, iż w dobrym tonie jest poinformować każdego uczestnika postępowania.

 

 

 

Ad 15.

Wobec wyczerpania porządku obrad Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy podziękowała za udział i zamknęła XXVI Sesję Rady Gminy.

 

 

 

 

 

        Sekretarz sesji                                                                        Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy

 

    Grzegorz Ziółkowski                                                                                   Anna Lewicka