Wersja obowiązująca z dnia

Protokół Nr XXII/21 z Sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 21 września 2021 r.

Protokół Nr XXI/21

z Sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 21 września 2021 r.

 

            Sesja Rady Gminy Kurzętnik odbyła się 21 września 2021 roku w formie stacjonarnej w Centrum Usług Społecznych przy ulicy Kościuszki 17. Obrady rozpoczęły się o godzinie 1200, a zakończyły o godzinie 1510.

W posiedzeniu Rady Gminy uczestniczyło 13 radnych. (lista obecności stanowi załącznik do protokołu).

 

Spoza Rady Gminy w obradach udział wzięli:

 

Wojciech Dereszewski - Wójt Gminy Kurzętnik

 

Adam Zapałowski - Zastępca Wójta Gminy

 

Magdalena Rynkowska – Sekretarz Gminy

 

Bożena Zaborowska - Skarbnik Gminy

 

Sołtysi wsi Gminy Kurzętnik

 

Mecenas Aleksandra Wymentowska – Radca Prawny Kancelarii „Togatus”

 

Emilia Auda – Kierownik Referatu Podatków i Działalności Gospodarczej

 

 

 

Sesję Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Zbigniew Lewicki.

Na wstępie, Pan Zbigniew Lewicki odczytał treść Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz Uchylenie Dyrektywy 95/46/WE (ogólne Rozporządzenie                       o ochronie danych) z dnia 27 kwietnia 2016 r.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował Wysoką Radę o zmianie dokonanej na stanowisku sołtysa wsi Nielbark, serdecznie witając Panią Agnieszkę Kordalską. Pan Lewicki dodał, że Pani Kordalska została wybrana w wyborach uzupełniających, przeprowadzonych dnia 15 września bieżącego roku. W związku z powyższym, Wójt Gminy Kurzętnik w asyście Przewodniczącego Rady Gminy wręczyli nowo wybranej sołtys upominek, jednocześnie życząc pasma sukcesów we współpracy z mieszkańcami wsi.

Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki poinformował Wysoką Radę, że Gmina Kurzętnik wzięła udział w konkursie pn. „Sternik. Cała naprzód!”, którego organizatorem był BGK Region Warmińsko – Mazurski. Przewodniczący nadmienił, że był to konkurs dla liderów, którzy mimo niesprzyjających okoliczności potrafili utrzymać „bezpieczny kurs”, planują długoterminowo, patrzą na horyzont oraz mogą wypłynąć na szerokie wody lub powrócić do działania na pełnych obrotach. Pan Lewicki wspomniał także, iż celem konkursu było nagrodzenie firm, szpitali, jednostek administracyjnych (w tym jednostek samorządu terytorialnego) lub organizacji pozarządowych z województwa warmińsko – mazurskiego, które najsprawniej żeglowały podczas sztormu COVID-19. Finalnie, Pan Lewicki poinformował Wysoką Radę, że Gmina Kurzętnik otrzymała tytuł zwycięzcy w kategorii: „Jednostki Samorządu Terytorialnego” za opracowanie i wdrożenie „Kurzętnickiego Pakietu Pomocowego”. W imieniu Rady, delegacja złożyła na ręce Wójta Gminy symboliczną wiązankę kwiatów, celem podziękowania.

W kontekście otrzymanej nagrody, Pan Wojciech Dereszewski podziękował Klubowi Radnych „Polskiego Stronnictwa Ludowego”, Klubowi Radnych „Niezależni oraz wszystkim pracownikom Urzędu Gminy za współpracę w zakresie ustalenia kierunków działań w trakcie trwania stanu pandemii. Gospodarz otrzymaną wiązankę kwiatów zadedykował Skarbnikowi Gminy za bilansowanie budżetu gminnego w tak trudnych okolicznościach.

Pan Zbigniew Lewicki zwrócił się do Radnych z prośbą o przestrzeganie wytycznych Informatyka, dotyczących wypowiedzi mówców podczas posiedzenia sesyjnego.

Zgodnie z listą obecności Przewodniczący stwierdził, że w sesji uczestniczy              13 Radnych, jest więc prawomocna do podejmowania uchwał.

Pan Kolejno, Przewodniczący Rady Gminy potwierdził, że Sekretarz ostatniej sesji - Radny Krzysztof Kreński oznajmił po posiedzeniu komisji wspólnych,                              że zapoznał się z protokołem z obrad, jednocześnie stwierdzając, że nie wnosi uwag do jego treści, zwracając się przy tym do Rady o jego przyjęcie bez odczytania. Nikt            z radnych nie zabrał głosu, wobec czego Przewodniczący poddał protokół pod głosowanie. W głosowaniu uczestniczyło 13 Radnych, protokół z XXI Sesji Rady Gminy został przyjęty w głosowaniu jawnym jednogłośnie.

Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki zaproponował na sekretarza trwającej sesji, zgodnie z listą obecności – Radną Annę Lewicką W głosowaniu jawnym przy oddanych 12 głosach „za” i jednym „wstrzymującym” Pani Anna Lewicka została wybrana Sekretarzem obrad XXII Sesji Rady Gminy.

 

Następnym punktem sesji było przedstawienie porządku obrad. Pan Zbigniew Lewicki przedstawił proponowany porządek sesji w brzmieniu jak niżej:

 

 Porządek obrad:

  1. Otwarcie,

a/ stwierdzenie quorum,

  1. Przyjęcie protokołu z XXI Sesji Rady Gminy,
  2. Wybór sekretarza obrad,
  3. Przedstawienie porządku sesji,
  4. Wolne wnioski i informacje,
  5. Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie,
  6. Informacja Wójta Gminy o pracy w okresie między sesjami Rady Gminy,
  7. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Kurzętnik z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2022 rok” (XXII/228/21),
  8. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVI/179/20 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kurzętnik na lata 2021 – 2034 (XXII/229/21),
  9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVI/180/20 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kurzętnik na 2021 r. (XXII/230/21),
  10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XLI/357/17 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 24 listopada 2017 r. w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej jednostkom organizacyjnym Gminy Kurzętnik zmienionej uchwałą Nr X/108/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 10 grudnia 2019 r. (XXII/231/21),
  11. Podjęcie uchwały w sprawie poboru od osób fizycznych podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości w drodze inkasa oraz określenie inkasentów i wysokości wynagradzania za inkaso (XXII/232/21),
  12. Podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości nowo wybudowanych budynków (XXII/233/21),
  13. Podjęcie uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości (XXII/234/21),
  14. Podjęcie uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis (XXII/235/21),
  15. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości (XXII/236/21),
  16. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Wawrowice. (XXII/237/21),
  17. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Wawrowice (XXII/238/21),
  18. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Kurzętnik na rok szkolny 2021/2022 (XXII/239/21),
  19. Podjęcie uchwały w sprawie zgłoszenia przedstawiciela Gminy Kurzętnik do Rady Brodnickiego Parku Krajobrazowego (XXII/240/21),
  20. Odpowiedzi na zapytania,
  21. Zamknięcie obrad.

 

 

            Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że na posiedzeniu Komisji wspólnych zdecydowano o usunięciu punktu 13 z porządku obrad, dotyczącego projektu uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości nowo wybudowanych budynków (XXII/233/21). Kolejno, odbyło się głosowanie, w którym uczestniczyło 13 radnych. Zaproponowaną zmianę w przebiegu sesji przyjęto w sposób jednogłośny, 13 głosami „za”.

 

Ad 5.

Następnie, przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad „Wolne wnioski i informacje”. Jako pierwszy, głos zabrał Pan Marek Ząbkiewicz, który poprosił o wycinkę krzaków w obrębie drogi Lipowiec  - Tereszewo. Radny stwierdził także, że droga na odcinku miejscowości Lipowiec – Małe Bałówki jest zbyt płaska, ponieważ nie spływa z niej nagromadzona podczas opadów woda. Radny poprosił również o oznaczenie przepustów słupkami granicznymi, celem uwidocznienia rowów. Kolejno, Radny zapytał również o 2 palety kostki brukowej i 1 paletę krawężników, które zginęły przy okazji remontu drogi. Radny przywołał też temat odmalowanych przystanków autobusowych, które jego zdaniem zostały odnowione z nienależytą dokładnością. Pan Ząbkiewicz odwołał się także do poruszanej na poprzednich sesjach zmiany w oznakowaniu ruchu rowerowo – pieszego przy moście na ulicy Hunta, prosząc o zajęcie się tematem Włodarza Gminy. W kontekście zmian, Radny zasugerował wprowadzenie systemu wysyłki kodów sms z przychodni z Gminnego Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kurzętniku, celem przypominania pacjentom o zamówionych wcześniej receptach na leki. Pan Ząbkiewicz stwierdził, że Wójt Gminy zbywa z odpowiedziami, nawiązując do pytania o kontrolę organów ścigania, zadanego na ostatniej sesji. Radny stwierdził także, że zwolnienia w Urzędzie Gminy nie są spowodowane z obecnością Radnych, wprost sugerując, że Gospodarz obraża Wysoką Radę.

Pan Mariusz Zieliński zapytał o szansę odbudowy przystanku autobusowego w miejscowości Marzęcice. Radny przypomniał także Gospodarzowi o sugestii utworzenia miejsc parkingowych dla petentów przy Urzędzie Gminy.

Pan Benedykt Rochnowski zapytał, kiedy odbędzie się zebranie z sołtysami celem omówienia planowanych inwestycji. Radny odniósł się także do ewentualnie planowanych zebrań wiejskich. Na zakończenie wypowiedzi, Pan Rochnowski zapytał, co Sołtysi otrzymają w ramach rekompensaty za odebrany w roku 2022 fundusz sołecki.

Pani Sołtys wsi Nielbark złożyła na ręce Wójta petycję w imieniu mieszkańców wsi Nielbark dotyczącą nielegalnego wysypiska śmieci, jednocześnie prosząc o wstawiennictwo i pomoc dla mieszkańców wsi w przedmiotowej sprawie.

Pani Anna Lewicka zwróciła się z prośbą o naprawę nawierzchni tzw. „opaski” na Rynku, wraz z koniecznością uzupełnienia o brakującą kostkę brukową. Kolejno, Radna odniosła się do reklamy „Osiedle Piaskowe”. Pani Lewicka poinformowała, że miejsce reklamowe zostało nieodpłatnie użyczone deweloperowi do 31 maja 2021 roku. Pani Lewicka stwierdziła, że reklama w dalszym ciągu zajmuje szyld, w związku z czym pytając, jaka w danej chwili obowiązuje umowa i kto odpowiedzialny jest za ściągnięcie baneru.

 

Ad 6.

Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do punktu „Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie”. Pan Zbigniew Lewicki odczytał interpelacje Klubu Radnych Niezależni, Pana Marka Ząbkiewicza oraz petycję Pani Sołtys wsi Nielbark, stanowiących Załącznik do Protokołu.

 

Ad 7.

            Przewodniczący Rady Gminy oddał głos Wójtowi Gminy Kurzętnik w ramach realizacji kolejnego punktu tj. przedstawienia sprawozdania w okresie między sesjami. Pan Wojciech Dereszewski poinformował, że przeprowadzono 25 postępowań przetargowych, w tym:

  1. Opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „Zagospodarowanie terenu wokół Urzędu Gminy wraz z przystosowaniem budynku dla osób niepełnosprawnych”,
  2. Zakup tłucznia wraz z transportem w celu naprawy dróg gminnych gruntowych na terenie gminy Kurzętnik,
  3. Zakup biletów miesięcznych w celu zapewnienia uczniom z ternu Gminy Kurzętnik dojazdu do szkół  Kujawsko – Pomorski Transport Samochodowy S.A.,
  4. Budowa ogrodzenia w ramach zadania „Modernizacja boiska sportowego w miejscowości Krzemieniewo”,
  5. Dowóź dzieci niepełnosprawnych do Zespołu Placówek Szkolono -Wychowawczych w Iławie ul. Mierosławskiego 10a oraz ul. Kościuszki 23a w dni nauki szkolnej,
  6. Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Kurzętnik,
  7. Budowa altany w ramach zadania „Rozbudowa stanicy wodnej dla kajaków w Kurzętniku”,
  8. Budowa wewnętrznej instalacji gazu – W kontekście zadania Włodarz nadmienił, że spółka Polska Spółka Gazownictwa ma problem z wykonaniem przyłącza do Zespołu Szkół im. Władysława Jagiełły w Kurzętniku. Wójt dodał, że chodzi o odszkodowanie za przejście przez grunt, na które nie zgadza się dwóch właścicieli. Gospodarz dodał także, iż do realizacji zadania został wyłoniony wykonawca, w związku czym zakończenie zadania planowane jest w miesiącu październiku.
  9. Przebudowa drogi gminnej Otręba działka nr 163,
  10. Zakup materiałów niezbędnych do przebudowy dróg w miejscowościach na terenie gminy Kurzętnik,
  11. Wymiana zbiorników olejowych i pompy centralnego ogrzewania w  Szkole Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Tereszewie,
  12. Budowa boiska do piłki siatkowej w ramach zadania „Modernizacja boiska sportowego w miejscowości Krzemieniewo”,
  13. Przebudowa dróg w miejscowościach na terenie gminy Kurzętnik,
  14. Wyposażenie boiska do piłki nożnej w ramach zadania „Modernizacja boiska sportowego w miejscowości Krzemieniewo”,
  15. Zakup materiałów niezbędnych do utwardzenia placu pod altanę w ramach zadania „Rozbudowa stanicy wodnej dla kajaków w Kurzętniku”.

 

Włodarz dodał, że Gmina realizuje także szereg zadań inwestycyjnych, wśród których w trakcie realizacji są:

  1. Poprawa efektywności energetycznej w budynku Szkoły Podstawowej w Marzęcicach (w trakcie odbioru),
  2. Przebudowa drogi dz. nr 604/15, odcinek od drogi powiatowej do boiska w Brzoziu Lubawskim,
  3. Przebudowa drogi gminnej od drogi gminnej nr 182001 N (Otręba) – Wielkie Bałówki,
  4. Przebudowa drogi gminnej stanowiącej dz. nr 78/1 w miejscowości Wawrowice,

 

Pan Wojciech Dereszewski poinformował, że zakończono zadania inwestycyjne, takie jak:

  1. Budowa oświetlenia ulicznego ulicy Ogrodowej w Kurzętniku,
  2. Przebudowa drogi wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą w sołectwie Romanowo w  miejscowościach Krzemieniewo i Kurzętnik – budowa drogi i oświetlenia,
  3. Przebudowa drogi wewnętrznej z kostki brukowej dz. nr 172/3, 115/1 w Lipowcu,
  4. Przebudowa drogi gminnej w msc. Sugajenko (odcinek Parowa nr 205),
  5. Budowa drogi przy świetlicy wiejskiej  w Tomaszewie dz. nr 178/2,
  6. Przebudowa drogi w Bratuszewie.

 

Wójt Gminy nawiązując do minionych uroczystości wspomniał, że dnia 26 czerwca odbył się Triathlon Kurzętnik 2021. Gospodarz dodał, że 27 czerwca pożegnano Proboszcza Zdzisława Szymańskiego, następnie 11 lipca uroczyście wprowadzając nowego plebana Andrzeja Ziegierta. Pan Dereszewski nadmienił, że             w miesiącu lipcu odbyły się również imprezy, takie jak: biegowa IX Kogucia Dycha, Nocne Wędkowanie o Puchar Wójta Gminy Kurzętnik na Wyrobisku Nielbark oraz Przegląd Pieśni Religijnej w Kurzętnickim Amfiteatrze. Włodarz podziękował przy tym Radnym za ich obecność na różnorakich uroczystościach w charakterze reprezentantów Rady Gminy. Gospodarz dodał, że na przełomie czerwca i lipca miały miejsce zebrania sprawozdawczo - wyborcze w Ochotniczych Strażach Pożarnych na terenie gminy. Włodarz dodał, że dnia 15 sierpnia zorganizowany został Międzynarodowy Przegląd Zespołów Ludowych. Przechodząc do wrześniowych wydarzeń, Pan Wojciech Dereszewski odwołał się do pomyślnie przeprowadzonej akcji „Narodowego Czytania” w szkołach i na kurzętnickim rynku oraz do sukcesu osiągniętego podczas gali konkursowej w Starych Jabłonkach w postaci zajęcia            I  miejsca w konkursie „Sternik. Cała naprzód!”. Pan Wojciech Dereszewski podziękował również Sołtys wsi Romanowo za przewodnictwo w organizacji Dożynek Gminno – Parafialnych w Romanowie, które odbyły się dnia 29 sierpnia, tym samym informując, że kolejnym organizatorem będzie Sołectwo Brzozie Lubawskie. Włodarz wspomniał, że 15 września odbyło się posiedzenie Prezydium Ochotniczych Straży Pożarnych, na którym zadeklarowano pomoc finansową z Gminy na zakup samochodu dla jednostki w Kurzętniku w kwocie 300 000 złotych. Wójt nadmienił, że dnia 13 września uczestniczył w uroczystym podpisaniu apelu w sprawie wsparcia rolników w związku z Afrykańskim Pomorem Świń, które miało miejsce w Urzędzie Gminy Nowe Miasto Lubawskie. Gospodarz poinformował też, że w dzień poprzedzający sesję odbyło się w przedmiotowej sprawie posiedzenie Komisji                  ds. Rolnictwa, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, na którym wypracowano rozwiązanie w postaci umorzenia IV raty podatku rolnego. Wójt poinformował, że tego samego dnia odbyły się również wybory uzupełniające nowego Sołtysa w Nielbarku, którego funkcję objęła Pani Agnieszka Kordalska. W kontekście złożonej przez Sołtys petycji, Włodarz stwierdził, że na teren wyrobiska Nielbark, zgodnie z ekspertyzą nielegalnie wjechało najprawdopodobniej 6 samochodów ciężarowych. Wójt dodał, że Gmina ustali właściciela odpadów, następnie wydając decyzję administracyjną, nakazującą ich usunięcie. Pan Wojciech Dereszewski poinformował także Wysoką Radę o uroczystym odsłonięciu muralu na ścianie Zespole Szkół im. Władysława Jagiełły w Kurzętniku. Pan Dereszewski wspomniał również o krytycznym zdarzeniu w Otrębie, którego pokłosiem było spotkanie                   w sprawie pomocy dla mieszkańców poszkodowanych w wyniku zapadnięcia się dachu budynku mieszkalnego. Wójt poinformował, że poszkodowana rodzina w chwili obecnej ulokowana została w świetlicy wiejskiej w Otrębie. Pan Dereszewski                     w ramach podsumowania dodał, że w 2020 roku przyznano 43 dotacje po 2 500,00 złotych na wymianę pieców, które łącznie wyniosły 107 500,00 złotych, natomiast               w roku 2021 do chwili obecnej przyznanych zostało 110 dotacji na łączną kwotę 275 000,00 złotych. Wójt Gminy poinformował także o zajęciu przez Gminę                     XI miejsce w kategorii Gminy Wiejskie w rankingu Pisma Samorządu Terytorialnego Wspólnota – budownictwo komunalne i społeczne oraz o złożonych wnioskach o przyznanie dofinansowania na planowane inwestycje.

 

Ad 8.

 Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do głosowania nad pierwszym z projektów uchwał w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Kurzętnik z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2022 rok” (XXII/228/21). Przewodniczący Rady Gminy nadmienił, że treść wyżej wymienionego projektu została Radnym precyzyjnie przedstawiona na posiedzeniu Komisji wspólnych przez Sekretarz Gminy – Panią Magdalenę Rynkowską. W związku z powyższym, Radni nie mieli żadnych pytań do omówionego zagadnienia. Projekt uchwały poddano pod głosowanie.

Wysoka Rada podjęła Uchwałę jednomyślnie - 13 głosami „za”,                           (Uchwała Nr XXII/228/21 stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

Ad 9.

Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały w sprawie Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVI/179/20 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kurzętnik na lata 2021 – 2034 (XXII/229/21), który został omówiony na posiedzeniu wspólnym przez Panią Skarbnik. Wobec braku pytań ze strony Radnych, projekt poddano pod głosowanie.

Przedmiotową Uchwałę także podjęto jednogłośnie - 13 głosami „za”,               (Uchwała Nr XXII/229/21 stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

Ad 10.

Następnie, Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do projektu uchwały zmieniającej uchwałę Rady Gminy Kurzętnik Nr XLVII/234/10 z dnia 28 lipca 2010 r. w sprawie zmiany uchwały nr XVI/180/20 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 1 grudnia 2020 r.               w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kurzętnik na 2021 r. (XXII/230/21).

Radni nie mieli więcej pytań związanych z projektem uchwały, w związku                z czym poddano go pod głosowanie.

Przedmiotowa Uchwała została uchwalona 13 głosami „za” jednogłośnie,       (Projekt Uchwały Nr XXII/230/21 stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

Ad 11.

Pan Zbigniew Lewicki odczytał Radnym treść kolejnej Uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XLI/357/17 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 24 listopada 2017 r.            w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej jednostkom organizacyjnym Gminy Kurzętnik zmienionej uchwałą Nr X/108/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 10 grudnia 2019 r. (XXII/231/21).

Projekt uchwały omówiono na komisjach wspólnych. Pan Mariusz Zieliński zapytał czy w związku z przejściem pracowników Centrum Usług Społecznych  do Urzędu Gminy zmieni się wynagrodzenie tych osób. Pan Wojciech Dereszewski odparł, że pensja przejętych pracowników może się tylko i wyłącznie zwiększyć. Wysoka Rada nie miała więcej pytań co do treści uchwały, w związku z czym projekt poddano pod głosowanie.

Przedmiotową Uchwałę podjęto jednogłośnie 13 głosami „za”                                (Uchwała Nr XXII/231/21 stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

Ad 12.

Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały w sprawie poboru od osób fizycznych podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości w drodze inkasa oraz określenie inkasentów i wysokości wynagradzania za inkaso (XXII/232/21).

            Przewodniczący Rady Gminy dodał, że na wspólnym, analogicznie                          do wszystkich projektów uchwał, dotyczących wysokości podatkowych, został                  on omówiony w sposób wyczerpujący przez Panią Emilię Audę. Wobec braku dalszych zgłosili uwag i pytań, Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 13 Radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie 13 głosami „za” (Uchwała Nr XXI/232/21 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 13.

Punkt usunięty z porządku obrad, zgodnie z głosowaniem Radnych.

 

Ad 14.

Kolejno podejmowana Uchwała dotyczyła podjęcia uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości (XXII/234/21).

Pan Zbigniew Lewicki poinformował Wysoką Radę, że obszernych wyjaśnień w zakresie projektu uchwały Kierownik Referatu Podatków i Działalności Gospodarczej dokonała podczas posiedzenia Komisji wspólnych. W związku z brakiem kolejnych pytań, Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie.

W głosowaniu uczestniczyło 13 Radnych, Uchwałę podjęto jednogłośnie 13 głosami „za” (Uchwała Nr XXII/234/21 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 15.

Projektem przewidzianym w porządku obrad było również podjęcie uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis (XXII/235/21).

Wobec braku pytań ze strony Wysokiej Rady względem omówionego przez Panią Emilię Audę projektu uchwały, Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do głosowania nad projektem.

W głosowaniu uczestniczyło 13 Radnych, Uchwałę podjęto jednogłośnie 13 głosami „za” (Uchwała Nr XXII/235/21 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 16.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał tytuł i podstawę prawną uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości (XXII/236/21).

Wobec ciągłego braku pytań ze strony Wysokiej Rady, Przewodniczący Rady Gminy odczytał kolejno stawki podatkowe, ustalone na posiedzeniu wspólnym komisji, następnie przechodząc do głosowania nad projektem.

W głosowaniu uczestniczyło 13 Radnych, Uchwałę podjęto 12 głosami „za”, przy jednym głosie wstrzymującym. (Uchwała Nr XXII/236/21 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 17.

Kolejnym punktem porządku obrad było podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Wawrowice (XXII/237/21).

Pan Zbigniew Lewicki dodał, że projekt uchwały został szczegółowo omówiony przez Zastępcę Wójta Gminy. Wobec braku pytań ze strony Wysokiej Rady, Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do głosowania nad projektem.

W głosowaniu uczestniczyło 13 Radnych, Uchwałę podjęto jednogłośnie 13 głosami „za” (Uchwała Nr XXII/237/21 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 18.

Pan Zbigniew Lewicki odczytał kolejno postanowienia projektu uchwały                  w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Wawrowice (XXII/238/21).

Przewodniczący nadmienił, że projekt również został przybliżony Państwu Radnym przez Pana Adama Zapałowskiego, w związku z czym Radni nie mieli żadnych uwag. Kolejno, Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do głosowania nad projektem.

W głosowaniu uczestniczyło 13 Radnych, Uchwałę podjęto jednogłośnie 13 głosami „za” (Uchwała Nr XXII/238/21 stanowi załącznik do protokołu).

 

 

 

 

Ad 19.

Następnie, Wysoka Rada zajęła się projektem uchwały w sprawie ustalenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Kurzętnik na rok szkolny 2021/2022 (XXII/239/21).

Wobec braku pytań w związku z treścią projektu, który przedstawiła na Komisjach Wspólnych Pani Justyna Sobiesiak, Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do głosowania nad projektem.

W głosowaniu uczestniczyło 13 Radnych, Uchwałę podjęto jednogłośnie 13 głosami „za” (Uchwała Nr XXII/239/21 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 20.

Podjęcie uchwały w sprawie zgłoszenia przedstawiciela Gminy Kurzętnik do Rady Brodnickiego Parku Krajobrazowego (XXII/240/21).

Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniu komisji przez Panią Sylwię Jarzębowską, wobec czego Radni nie zgłosili żadnych uwag. Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że przedstawicielem Gminy zostanie Wójt Gminy – Pan Wojciech Dereszewski, następnie przechodząc do głosowania nad projektem.

W głosowaniu uczestniczyło 13 Radnych, Uchwałę podjęto jednogłośnie 13 głosami „za” (Uchwała Nr XXII/240/21 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 21.

            Przewodniczący przeszedł do kolejnego punktu obrad, w którym zawierały się odpowiedzi na zapytania.

Celem udzielenia odpowiedzi, głos zabrał Pan Wojciech Dereszewski, wyjaśniając Radnemu Ząbkiewiczowi w kontekście przycinki krzaków na odcinku drogi Tereszewo – Lipowiec, że gałęzie zostały już usunięte po interwencji Sołtysa Mariana Kulwickiego. Wójt nadmienił, że w okresie jesiennym, kontynuowane będą prace porządkowe związane z zagospodarowaniem zieleni. Gospodarz dodał, że Inspektor Nadzoru nie wniósł zastrzeżeń do nawierzchni drogi koło Państwa Grzywaczów, jednocześnie wnosząc do Pana Adama Zapałowskiego o pisemną ekspertyzę celem jednoznacznego rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy. Pan Dereszewski poinformował także, iż pozostała kostka brukowa z realizacji inwestycji w Lipowcu przeniesiona została na kolejno remontowany odcinek drogi. Wójt nadmienił, że przystanki autobusowe zostały pomalowane przez pracowników interwencyjnych, zgodnie z ich umiejętnościami, a Gminę nie stać na budowę nowych miejsc. Gospodarz dodał, że warto byłoby zaangażować młodych ludzi celem upiększenia przystanków według pomysłu młodzieży. Wójt nadmienił, że oznakowanie ścieżki pieszo – rowerowej obok mostu na ulicy Hunta wykonane jest                w sposób prawidłowy, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Odnosząc się do wydawanych recept w Gminnym Samodzielnym Zakładzie Opieki Zdrowotnej                  w Kurzętniku, Wójt poinformował, że funkcja działa w przypadku złożenia zamówienia przez Internetowe Konto Pacjenta. Pan Dereszewski nadmienił, że na wizytę lekarską  można się także zapisać drogą elektroniczną. Wójt dodał, że Urząd nieustannie poddawany jest kontrolom dodając, że kontrole służą wykazaniu ewentualnych nieprawidłowości. Pan Wojciech Dereszewski odnosząc się do zwolnień pracowników, stwierdził że Rada nie przyczynia się do utrzymania dobrej atmosfery. Włodarz nadmienił, że Gmina musi utrzymywać swoją lokalną politykę, która będzie wspomagać mieszkańców.

Gospodarz dodał, że postara się postawić wiatę przystankową w miejscowości Marzęcice.

Wójt przychylił się także do wniosku utworzenia dedykowanych miejsc parkingowych przed Urzędem Gminy Kurzętnik, zwracając się z prośbą do Pana Adama Zapałowskiego o wdrożenie przewidzianych rozwiązań.

W kontekście słów Radnego Rochnowskiego, Pan Dereszewski poinformował, że spotkanie z sołtysami odbędzie się w pierwszej dekadzie listopada, na którym zostaną omówione kierunki działań inwestycyjnych na przyszły rok wraz                            z proponowanym umorzeniem IV raty podatkowej dla hodowców trzody chlewnej. Gospodarz dodał, że zebrania wiejskie będą się odbywały w miarę potrzeb.

W ramach udzielenia odpowiedzi na słowa Pani Anny Lewickiej, Wójt zwrócił uwagę Zastępcy aby pilnie naprawić zgłoszone ubytki w kostce brukowej nieopodal kościoła w Kurzętniku.

Gospodarz poprosił także o zdjęcie reklamy deweloperskiej Osiedla Piaskowa Dolina, prosząc o monitorowanie sprawy Sekretarza Gminy.

Wójt poinformował Pana Marka Ząbkiewicza, że odpowiedzi na złożone zapytania, dotyczące Gminnych Placówek Oświatowych  oraz ilości pracowników zatrudnionych w Urzędzie Gminy Kurzętnik zostaną przesłane w formie pisemnej w ustawowym terminie.

Wójt stwierdził również, że Pan Adam Zapałowski jest członkiem zarządu Związku Gmin Regionu Ostródzko - Iławskiego "Czyste Środowisko", w związku z czym zostanie stworzone pismo zaadresowane do Przewodniczącego Związku i pozostałych członków o podanie przyczyny działania Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Lipowcu w ograniczonych dniach i godzinach, mające na celu przywrócenie trybu pracy przed pandemią.

Pan Wojciech Dereszewski poprosił Panią Magdalenę Rynkowską dopilnowanie kwestii oklejenia samochodu służbowego logotypami gminnymi do końca roku kalendarzowego.

 W związku z zapytaniami Klubu Radnych „Niezależni” dotyczącymi ewentualnie toczących się postępowań przeciwko komukolwiek z kierownictwa Urzędu Gminy, Wójt poinformował, że Policja prowadzi postępowanie wyjaśniające. Włodarz dodał, że nie wiadomo przeciwko komu i wobec czego toczy się postępowanie, w związku z czym na tym etapie nie może udzielać żadnych informacji w sprawie. Pan Dereszewski stwierdził, że w chwili zakończenia postępowania sprawdzającego, niezwłocznie poinformuje Wysoką Radę o wynikach zakończonej kontroli. Kontynuując, Wójt odparł, że pracownicy interwencyjni wykonywali pracę na działce u jego córki. Włodarz nadmienił, że podczas urlopu pracownicy mają prawo wykonywać dodatkowe czynności i samodzielnie dysponować swoim czasem wolnym. Pan Dereszewski poinformował też, że każdy człowiek ma prawo do ochrony życia prywatnego, w związku z czym nie chciałby się rozwodzić nad wyżej wspomnianymi tematami. Włodarz ponownie podkreślił, że jeśli pracownicy interwencyjni wykonywali dodatkowe prace na jego działce bądź jego córki, przebywali w tym czasie na urlopach.

Włodarz oświadczył, że przyjmuje petycję dotyczącą nielegalnego składowiska śmieci w Nielbarku. Gospodarz dodał, że sprawa procedowana jest od dłuższego czasu. Pan Dereszewski stwierdził, że pokłosiem sesji marcowej były przesłuchania w sprawie na Komendzie Powiatowej Policji w Nowym Mieście Lubawskim. Wójt dodał, że według jego wiedzy, 6 wywrotek odpadów musiało zostać przewiezione na teren miejscowości już w miesiącu styczniu. Gospodarz dodał, że Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska ustalił ilość odpadów, które zostały zasypane w ziemi, a rolą Wójta Gminy jest w  chwili obecnej  ustalenie właściciela odpadów oraz wydania decyzji administracyjnej, nakazującej ich wywóz. Włodarz dodał, że właściciel uchyla się od odbioru jakiejkolwiek korespondencji, co przekłada się na przewlekłość postępowania. Wójt zapewnił, że decyzja zostanie niebawem wydana, jednocześnie uczulając mieszkańców na bieżące monitorowanie bezkarnych zachowań. Pan Marek Ząbkiewicz zapytał, kto jest właścicielem gruntów, na których składowane były przedmiotowe odpady. Pan Wojciech Dereszewski odpowiedział,             że zna właściciela, ale nie może publicznie udostępniać jego danych.

Przewodniczący odczytał dokumenty w postaci Opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej do Informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Kurzętnik za I półrocze 2021 roku,  która wpłynęła do Rady Gminy, jednocześnie informując, że wspomniane pismo znajduje się do wglądu w Biurze Rady Gminy u Pani Sylwii Jarzębowskiej.

Pan Zbigniew Lewicki poinformował Wysoką Radę o piśmie z Biura Nadzoru Prawnego Warmińsko – Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie w sprawie domniemania bezprawnego łączenia funkcji Radnego z innymi, zakazanymi                      w Ustawie. Pan Przewodniczący poinformował także o przesłanej przez niego odpowiedzi na wyżej wymienione pismo. Pan Lewicki zwrócił się do członków Komisji Rewizyjnej, tym samym zlecając im przeprowadzenie postępowania sprawdzającego względem wszystkich Radnych Rady Gminy Kurzętnik.

W kontekście słów Przewodniczącego, głos zabrał Pan Wiesław Grzywacz, pytając członków Klubu Radnych „Niezależni” czy postępowanie wyjaśniające jest ich inicjatywą. Słowa Radnego skomentował Pan Mariusz Klimek stwierdzając, iż jest to „mały przypadek”. Radny Grzywacz wytłumaczył zebranym, iż w trakcie trwającej zimy został poproszony o pomoc celem usunięcia awarii pieca w Przedszkolu                    w Tereszewie. Radny dodał, że analogiczne sytuacje miały miejsce w placówce szkolnej w Kurzętniku i Tereszewie. Pan Grzywacz dodał, że nigdy nie uczestniczył         w gminnych przetargach, jednocześnie deklarując, że jeśli w przyszłości wystąpi sytuacja w postaci prośby udzielenia pomocy jakiejkolwiek ze szkół, z pewnością jej nie odmówi. Radny dodał, że w związku z tym, że dniem wykonania usługi była sobota, zobligowany był do wystawienia faktury. Pan Wiesław Grzywacz podsumował, że ubolewa nad domniemanymi zarzutami, jednocześnie stwierdzając,  że szczegółowej oceny jego postępowania dokona Komisja Rewizyjna, czego skutkiem może okazać się utrata mandatu Radnego. Pan Grzegorz Ziółkowski zapytał czy Radny wystawił Fakturę Gminie czy Zakładowi Gospodarki Komunalnej                   w Kurzętniku Sp. z o.o. Pan Grzywacz odparł, że fakturę wystawiono na Gminę.

Również Pan Leszek Jobs stwierdził, że nie ma swojej osobie nic do zarzucenia i jest rozczarowany niniejszą sytuacją. Pan Jobs dodał, że jest trenerem Klubu Sportowego „Zamek Kurzętnik” ponad 27 lat i do tej pory nie zdarzały się tego typu sytuacje. Radny nadmienił, że był już kilkukrotnie wzywany na Policję celem złożenia zeznań w sprawie. Pan Jobs stwierdził, że autorzy pism nie mają cywilnej odwagi, aby przyznać się do ich tworzenia.

Pan Benedykt Rochnowski stwierdził, że przepisy prawa są krzywdzące. Radny poinformował, że otrzymywał w przeszłości informacje, że na jego osobę miał być złożony donos do Wojewody w podobnej sprawie, ponieważ niegdyś był Prezesem Stowarzyszenia i działał na gruncie gminnym. Radny dodał, że do chwili obecnej wydany został tylko jeden wyrok obciążający w skali kraju.

Pan Wiesław Grzywacz dodał, że od kiedy został wybrany Przewodniczącym Klubu „Polskiego Stronnictwa Ludowego” zaczęły się donosy składane na jego osobę.

W kontekście obecności na Sali sesyjnej Pana Bogdana Siemianowskiego, Przewodniczący poinformował, że życzy sobie, aby wszyscy uczestnicy sesji, włącznie z mieszkańcami wsi Gminy Kurzętnik stosowali się do przewidzianego porządku obrad i zabierali głos w chwili na to przeznaczonej, tj. w punkcie „Wolne wnioski i informacje”. Zachowanie Przewodniczącego wzbudziło falę krytyki ze strony Radnego Marka Ząbkiewicza, który zarzucił Panu Lewickiego brak kultury osobistej.

 

Ad 22.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy podziękował za udział i zamknął XXII Sesję Rady Gminy.

 

 

 

 

   Sekretarz sesji                                                              Przewodniczący Rady Gminy

 

   Anna Lewicka                                                                         Zbigniew Lewicki