Wersja obowiązująca z dnia

Protokół Nr XXI/21 z Sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 22 czerwca 2021 r.

Protokół Nr XXI/21

z Sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 22 czerwca 2021 r.

 

            Sesja Rady Gminy Kurzętnik odbyła się 22 kwietnia 2021 roku w formie zdalnym za pomocą Platformy Zoom. Obrady rozpoczęły się o godzinie 1200,                       a zakończyły o godzinie 1510.

W posiedzeniu Rady Gminy uczestniczyło 13 radnych. (lista obecności stanowi załącznik do protokołu).

 

Spoza Rady Gminy w obradach udział wzięli:

 

Wojciech Dereszewski - Wójt Gminy Kurzętnik

 

Adam Zapałowski - Zastępca Wójta Gminy

 

Bożena Zaborowska - Skarbnik Gminy

 

Sołtysi wsi Gminy Kurzętnik

 

Radca Prawny - Mecenas Aleksandra Wymentowska

 

Jolanta Lewicka – Dyrektor Gminnego Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kurzętniku

 

Rafał Jasiński – Prezes Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w Kurzętniku

 

 

Sesję Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Zbigniew Lewicki.

Zgodnie z listą obecności Przewodniczący odczytał nazwiska radnych                        i sołtysów, celem weryfikacji obecności, jednocześnie stwierdzając, że w sesji uczestniczy 13 Radnych, jest więc prawomocna do podejmowania uchwał.

Pan Kolejno, Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do sekretarza ostatniej sesji Radnego Mariusza Klimka o informację w sprawie protokołu z obrad.                             Pan Mariusz Klimek oznajmił zebranym, że zapoznał się z protokołem z obrad, jednocześnie stwierdzając, że nie wnosi uwag do jego treści. Sekretarz poprzedniej sesji zwrócił się do Rady o jego przyjęcie bez odczytania. Nikt z radnych nie zabrał głosu, wobec czego Przewodniczący poddał protokół pod głosowanie. W głosowaniu uczestniczyło 13 Radnych, protokół z XX Sesji Rady Gminy został przyjęty                               w głosowaniu jawnym jednogłośnie.

Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki zaproponował na sekretarza trwającej sesji, zgodnie z listą obecności - Radnego Krzysztofa Kreńskiego. W głosowaniu jawnym przy oddanych 12 głosach „za” i jednym „wstrzymującym” Pan Krzysztof Kreński został wybrany sekretarzem obrad XX Sesji Rady Gminy.

Przed przystąpieniem do przedstawienia porządku obrad XXI Sesji Rady Gminy, Pan Zbigniew Lewicki przedstawił Wysokiej Radzie nowo wybranego Dyrektora Gminnego Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kurzętniku, wyłonionego w drodze konkursu – Panią Jolantę Lewicką. Przewodniczący w imieniu Rady Gminy Kurzętnik w asyście Wójta Gminy Kurzętnik, Zastępcy Wójta oraz Skarbnika Gminy złożył serdeczne gratulacje, życząc dążenia do unowocześniania i usprawniania systemu leczenia w Gminie Kurzętnik.

 

Następnym punktem sesji było przedstawienie porządku obrad. Pan Zbigniew Lewicki przedstawił proponowany porządek sesji w brzmieniu jak niżej:

Porządek obrad:

  1. Otwarcie,

            a/ stwierdzenie quorum,

  1. Przyjęcie protokołu z XX Sesji Rady Gminy,
  2. Wybór sekretarza obrad,
  3. Przedstawienie porządku sesji,
  4. Wolne wnioski i informacje,
  5. Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie,
  6. Informacja Wójta Gminy o pracy w okresie między sesjami Rady Gminy,
  7. Podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu Honorowego Obywatela Gminy Kurzętnik (XXI/220/21),
  8. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli nad Jeziorem Wielkie Partęczyny w miejscowości Tereszewo, gmina Kurzętnik (XXI/221/21),
  9. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Rady Gminy Kurzętnik Nr XLVII/234/10 z dnia 28 lipca 2010 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Kurzętnik (XXI/222/21),
  10. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej uczestniczących w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym (XXI/223/21),
  11. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Kurzętnik do Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej (XXI/224/21),
  12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVI/179/20 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kurzętnik na lata 2021 – 2034 (XXI/225/21),
  13. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVI/180/20 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kurzętnik na 2021 r. (XXI/226/21),
  14. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XLI/207/10 Rady Gminy Kurzętnik w sprawie przyjęcia i zatwierdzenia „Programu inwentaryzacji i usuwania wyrobów zawierających azbest na lata 2010 – 2032 dla Gminy Kurzętnik” (XXI/227/21),
  15. Odpowiedzi na zapytania,
  16. Zamknięcie obrad.

 

            Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych ma uwagi lub pytania do przedstawionego porządku obrad?

W związku z brakiem uwag, Pan Zbigniew Lewicki poddał porządek obrad głosowanie, w którym uczestniczyło 13 radnych. Zaproponowany przebieg sesji przyjęto w sposób jednogłośny, 13 głosami „za”.

 

 

Ad 5.

Następnie, przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad „Wolne wnioski i informacje”. Jako pierwszy, głos zabrał Pan Marek Ząbkiewicz, który zwrócił się do Przewodniczącego Rady Gminy o dokładne odczytywanie projektów uchwał oraz skrupulatne prowadzenie obrad sesyjnych, przez wzgląd na mieszkańców Gminy Kurzętnik, którzy uczestniczą w sesji online. Radny ponaglił również Wójta Gminy w sprawie zmiany znaków odnoszących się do ruchu rowerowego w okolicy mostu na ulicy Hunta, o czym wspominał na sesjach wcześniejszych. Pan Ząbkiewicz przypomniał także Gospodarzom Gminy o konieczności uprzątnięcia przystanków autobusowych w miejscowościach Tereszewo i Lipowiec. Radny odniósł się też do kwestii zajęcia gruntów Pana Wilbrandta w kontekście prawa własnościowego, prosząc tym samym o wskazanie winnego w przedmiotowej sprawie oraz kosztów, które poniosła Gmina.

Kolejno, Pan Mariusz Zieliński zwrócił się o naprawę muldy na ulicy Okrężnej w Marzęcicach, której próba naprawy była już podejmowana. Radny odniósł się również do kwestii koszenia trawy na poboczach, sugerując, że poza miejscowością Kurzętnik, obowiązek utrzymania czystości jest zaniedbywany. Pan Mariusz Zieliński dodał, że w okolicy nowo wybudowanej drogi od Pana Kołeckiego do drogi nr 538 wyłamane zostały krawężniki, jednocześnie prosząc o zgłoszenie zaistniałego incydentu do firmy wykonującej zadanie. Radny zgłosił do Włodarzy wniosek o stworzenie miejsc parkingowych w postaci kopert, przeznaczonych wyłącznie dla petentów.

Pan Józef Balewski stwierdził, że brał udział w spotkaniu dotyczącym konsultacji zmiany organizacji ruchu na Rynku w Kurzętniku, w związku, z którym również prosi o umieszczenie co najmniej dwóch dodatkowych miejsc parkingowych w okolicy nowopowstałego ronda.  Radny zapytał także o kwestię możliwości powstania przejścia dla pieszych z mostu na ulicy Hunta do Gminnego Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kurzętniku, celem poprawy bezpieczeństwa młodzieży korzystającej ze skróconego przejścia. Pan Balewski dodał, że nieopodal ścieżki rowerowej, naprzeciwko stadionu, młodzież posadziła sadzonki drzewek owocowych, w związku z czym uprasza o ich regularne podlewanie.

Pani Anna Lewicka zwróciła się do Zastępcy Wójta z pytaniem, co stało się z zabytkową pompą umiejscowioną niegdyś na Rynku w Kurzętniku, która zniknęła w momencie przebudowy miejsca. Radna odniosła się również kwestii śmieci na Drodze Krzyżowej w Kurzętniku oraz licznych dewastacji miejsca, prosząc tym samym o wzmożone kontrole w tym zakresie. Pani Lewicka upomniała się również o naprawę potłuczonej szyby tablicy sołeckiej, co zostało zgłoszone do Urzędu Gminy. Radna dodała, że miejsce publicznych toalet umiejscowionych przy Drodze Krajowej nr 15, które swym wizerunkiem odstraszają przejezdnych turystów, w kontekście czego, prosi o jego uprzątnięcie. Pani Anna Lewicka odwołała się również do otrzymanych odpowiedzi na zadane pytania dotyczące przyznanych nagród. Radna dodała, że na niektórych stanowiskach osoby otrzymują nagrody zarówno na początku, jak i na końcu danego miesiąca, w związku z czym oczekuje w tej kwestii wyjaśnień. Na ostatnie słowa Radnej odpowiedział Przewodniczący Rady Gminy, który poprosił o uściślenie i zawężenie kręgu osób, o które zapytała Pani Lewicka.

Następnie, Pan Krzysztof Kreński zwrócił się do Wójta z pytaniem, czy w Urzędzie Gminy przeprowadzona została kontrola przez organy ścigania oraz czy z tego tytułu zabezpieczone zostały jakiekolwiek dokumenty. Radny dodał, że nieprawdą jest, że Radni wyrazili zgodę na przeprowadzenie obecnie wdrożonych rozwiązań, które dotyczyły zmiany organizacji ruchu na Rynku w Kurzętniku. Pan Kreński dodał, że były to robocze spotkania, podczas których nie został sporządzony protokół zatwierdzenia rozwiązań, który byłby opatrzony jego podpisem. Radny dodał, że celem uzgodnienia projektu zmiany miały odbyć się konsultacje społeczne, na które czekali mieszkańcy. Pan Kreński stwierdził, że w momencie minimalizowania obostrzeń covidowych została podjęta decyzja o wprowadzeniu ruchu okrężnego, której żniwem są komentarze i opinie mieszkańców, wyrażane na portalach społecznościowych. Radny podsumował, że pieniądze przeznaczone na zbędne zmiany, mogły zostać spożytkowane na realizację innych zadań budżetowych. Pan Kreński wyraził również niezadowolenie z powodu reklamy firmy deweloperskiej, która przysłania widok Ruin Zamku Biskupów Chełmińskich. Ponadto, Radny dodał, że wspomniany teren również jest zaśmiecony, w związku z czym prosi o interwencję w sprawie.

Ad 6.

Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do punktu „Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie”. Pan Zbigniew Lewicki poinformował uczestników sesji, że Radni mieli możliwość wniesienia zapytań w formie elektronicznej na adres skrzynki podawczej Biura Rady Gminy.

Autorem dwóch dokumentów był Przewodniczący Klubu Radnych „Niezależni”, których treść została odczytana na posiedzeniu sesyjnym przez Przewodniczącego Rady Gminy (wnioski stanowią Załącznik do Protokołu).

 

Ad 7.

            Przewodniczący Rady Gminy oddał głos Wójtowi Gminy Kurzętnik w ramach realizacji kolejnego punktu tj. przedstawienia sprawozdania w okresie między sesjami. Pan Wojciech Dereszewski poinformował, że przeprowadzono 12 postępowań (rozpoznania cenowe) w ramach wyłonienia wykonawców. Gospodarz dodał, że zadaniami inwestycyjnymi w trakcie realizacji pozostają:

  1. Poprawa efektywności energetycznej w budynku Szkoły Podstawowej w Marzęcicach,
  2. Przebudowa drogi wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą w sołectwie Romanowo w miejscowościach Krzemieniewo i Kurzętnik – budowa oświetlenia,
  3. Przebudowa drogi gminnej od drogi gminnej nr 182001 N (Otręba) – Wielkie Bałówki,
  4. Przebudowa drogi gminnej stanowiącej dz. nr 78/1 w miejscowości Wawrowice,
  5. Przebudowa drogi wewnętrznej z kostki brukowej dz. nr 172/3, 115/1 w Lipowcu,
  6. Budowa oświetlenia ulicznego ulicy Ogrodowej w Kurzętniku.

 

Gospodarz dodał, że wciąż udrażniane są rowy melioracyjne w miejscowości Wawrowice. Wójt wymienił także zadania inwestycyjne, które zostały zakończone, w tym:

  1. Przebudowa drogi Małe Bałówki – Lipowiec,
  2. Przełożenie chodnika między stawami wiejskimi w Brzoziu Lubawskim,
  3. Przebudowa drogi gminnej w Kącikach dz. nr 133,
  4. Rozbudowa Gminnego Centrum Kultury w Kurzętniku o remizę OSP (inwestycja w trakcie odbioru).

 

Pan Wojciech Dereszewski nadmienił, że w okresie międzysesyjnym odbył się szereg ważnych spotkań, mających kluczowe znaczenie dla rozwoju Gminy Kurzętnik. Wójt poinformował, że dnia 5 maja miała miejsce uroczysta Gala Sportu na kurzętnickim stadionie, podczas której uhonorowano nagrodami wybitnych sportowców. Gospodarz nadmienił, że 7 maja miały miejsce Gminne Obchody Dnia Strażaka, podczas których podziękowano Komendantowi Państwowej Straży Pożarnej – Panu Jackowi Audzie za długoletnią służbę, w ramach odejścia na zasłużoną emeryturę. Pan Wojciech Dereszewski dodał, że dnia 9 maja odbył się wyścig rowerowy Kurzętnik XC, który miał miejsce w scenerii kurzętnickich ruin i amfiteatru. Włodarz poinformował, iż 11 maja wziął udział w spotkaniu w Olsztynie z Marszałek Jolantą Piotrowską, które dotyczyło dofinansowania wydarzenia „Triathlon Kurzętnik 2021”, w ramach wsparcia środkami Urzędu Marszałkowskiego. Pan Dereszewski dodał, że w miesiącu maju nastąpiło podpisanie umów na budowę drogi w Wawrowicach, Wielkie Bałówki – Otręba, Krzemieniewo – Jarzębowo – Mroczno oraz podpisanie umów z Wojewodą o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Włodarz wyjaśnił Wysokiej Radzie, iż dnia 9 czerwca nastąpiło wręczenie jubilatom medali za długoletnie pożycie małżeńskie. Wójt dodał, że w miesiącu czerwcu ogłoszone zostały też wyniki konkursu na „Małe Granty” dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych Gminy Kurzętnik. Wójt dodał, że w chwili obecnej, w jednostkach odbywają się zebrania sprawozdawczo – odbiorcze. Pan Wojciech Dereszewski nadmienił, że Gmina przyznała także granty na organizację Dnia Dziecka Kołom Gospodyń Wiejskich, co przyczyniło się do organizacji licznych festynów zorganizowanych dla lokalnej społeczności poszczególnych sołectw. Włodarz dodał, że inicjatywa okazała się być trafionym pomysłem, w związku z czym od 1 września planuje granty dla szkół z terenu Gminy w ramach aktywizacji młodzieży szkolnej. Pan Dereszewski poinformował też, że rozpatrzono aż 110 wniosków w ramach dofinansowania na wymianę źródła ciepła w budynkach mieszkalnych. Korzystając z okazji, Włodarz zaprosił wszystkich mieszkańców na Triathlon Kurzętnik 2021, planowany w najbliższą sobotę – 26 czerwca. W ramach podsumowania, Wójt Gminy dodał, że Gmina otrzymała z Urzędu Marszałkowskiego dofinansowanie w postaci grantu sołeckiego, celem zagospodarowania przestrzeni publicznej nad stawem w miejscowości Brzozie Lubawskie. Wójt uzupełnił, że największe z oczekujących wniosków o dofinansowanie to: modernizacja remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w Nielbarku, doposażenie sprzętu dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Sugajenku i Brzoziu Lubawskim, budowa boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkół im. Władysława Jagiełły w Kurzętniku, rozbudowa stanicy wodnej dla kajakarzy w Kurzętniku, wniosek na modernizację świetlicy wiejskiej w Marzęcicach oraz usuwanie azbestu.

            Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki oddał głos Pani Dyrektor Gminnego Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kurzętniku, która podziękowała Wójtowi Gminy za słowa uznania, następnie wygłaszając prezentację dotyczącą funkcjonowania placówki (Prezentacja stanowi Załącznik do Protokołu).

Kolejno, Pan Mariusz Zieliński zapytał czy na stanowisku Księgowej w Gminnym Samodzielnym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Kurzętniku jest zatrudniona Pani Iwona Lewicka. Dyrektor Placówki odpowiedziała, że osoba zatrudniona została na podstawie zapytań ofertowych oraz że jest z tą osobą spowinowacona.

Następnie, Pani Krystyna Bergolc zapytała czy okulista zatrudniony w Ośrodku przyjmuje prywatnie czy na Narodowy Fundusz Zdrowia. Pani Jolanta Lewicka odpowiedziała, że Pani Tretau przyjmuje wyłącznie na Narodowy Fundusz Zdrowia. Radna stwierdziła, że recepty wypisywane są przez wspomnianą Doktor na 100 procent, w związku z czym zapytała o możliwość zmniejszenia kwoty osobom chorym w wieku emerytalnym. Pani Jolanta Lewicka poinformowała, dowie się od Pani Doktor, na jakiej podstawie wystawiane są recepty, jednocześnie deklarując, że postara się znaleźć możliwość, która pozwoli na obniżenie kosztów recept.

Pan Mariusz Zieliński zwrócił się do Pani Dyrektor, aby wytłumaczyła osobom starszym tok procedury rejestracji elektronicznej. Pani Jolanta Lewicka wyjaśniła, że podczas połączenia aktywny jest tryb kolejkowania osób dzwoniących i dodzwonić się można jedynie poprzez połączenie nadane od godziny siódmej. Dyrektor dodała, że w przypadku wykonania telefonu przed wspomnianą porą, połączenie będzie bezskuteczne. Pani Lewicka poinformowała Radnych, że w przypadku braku oczekujących osoba zostanie automatycznie skierowana do Rejestracji.

            Następnie, Pan Zbigniew Lewicki oddał głos Prezesowi Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. Pan Mariusz Zieliński zapytał, czy analogicznie do Gminnego Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej, księgowość prowadzi również firma zewnętrzna Pani Iwony Lewickiej. Pan Rafał Jasiński odparł, że wyłonienie wykonawcy świadczącego usługę zewnętrzną miało miejsce w miesiącu grudniu 2016 roku. Prezes dodał, że umowa podpisana została na okres dwóch lat, w okresie późniejszym była renegocjowana. „Jeżeli mielibyśmy zatrudnić własną księgową, koszty obsługi księgowej byłyby siedmiokrotnie większe niż dotychczas”      - podsumował Pan Rafał Jasiński. W odpowiedzi na słowa Prezesa, Pan Mariusz Zieliński stwierdził, że razem z powstaniem konkurencyjnej spółki istnieje obawa wycieku strategicznych danych Spółki. Pan Rafał Jasiński odparł, że nie ma żadnych wątpliwości co do rzetelności i uczciwości firmy. Prezes dodał, że dane wrażliwe posiadają również Radni Rady Gminy oraz Urząd Gminy, które Spółka jest obowiązana udostępnić na wniosek. Podsumowując, Pan Jasiński stwierdził, że nie dostrzega żadnego zagrożenia ze strony konkurencji, ponieważ to Osiedle Dębno jest pionierem w zakresie budownictwa społecznego. Pan Krzysztof Kreński zapytał, czy podpisując umowę z biurem rachunkowym, Prezes zabezpieczył aneksem lub paragrafem obostrzenia dotyczące tajemnicy Spółki oraz czy objęło to również osoby posiadające dane wrażliwe. Pan Rafał Jasiński poinformował, że każdy partner, pracownik czy konkurent jest dla niego „białą kartą”. Prezes dodał również, że nie zna koligacji rodzinnych mieszkańców terenu Gminy Kurzętnik, a jego oceny są dokonywane wyłącznie pod względem merytorycznym.  Pan Jasiński uzupełnił, iż w umowach zawieranych z pracownikami Spółki znajduje się klauzula o zachowaniu tajemnicy służbowej, której zapisy konsekwentnie egzekwuje. Odwołując się do kwestii zatrudnienia pracownika Spółki Gminnej w biurze dewelopera, Prezes dodał, że nie ma wpływu na to, co pracownicy robią po godzinach zakończonej pracy, jednocześnie zaznaczając, że wolałby, aby zaistniała sytuacja nie miała miejsca. Pan Rafał Jasiński stwierdził, że potencjalni klienci Spółki kojarzą pracownika jako przedstawiciela dwóch podmiotów jednocześnie, co rodzi swego rodzaju sprzeczność. Prezes nadmienił, że wspomniany pracownik cieszy się jego całkowitym zaufaniem.

            W kontekście wypowiedzi, Pan Marek Ząbkiewicz stwierdził, że w zaistniałej sytuacji występuje sprzeczność interesów, w związku z czym należy kontrolować sprawę na bieżąco.

 

Ad 8.

 Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do głosowania nad pierwszym z projektów uchwał w sprawie nadania tytułu Honorowego Obywatela Gminy Kurzętnik (XXI/220/21). Przewodniczący Rady Gminy nadmienił, że treść wyżej wymienionego projektu została Radnym precyzyjnie przedstawiona na posiedzeniu Komisji wspólnych. W związku z powyższym, Radni nie mieli żadnych pytań do omówionego zagadnienia. Projekt uchwały poddano pod głosowanie.

Uchwałę podjęto jednomyślnie - 13 głosami „za”, (Uchwała Nr XXI/220/21 stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

Ad 9.

Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli nad Jeziorem Wielkie Partęczyny w miejscowości Tereszewo, gmina Kurzętnik (XXI/221/21), który został omówiony na posiedzeniu wspólnym. Wobec braku pytań ze strony Radnych, projekt poddano pod głosowanie.

Przedmiotową Uchwałę także podjęto jednogłośnie - 13 głosami „za”, (Uchwała Nr XXI/221/21 stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

 

 

Ad 10.

Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Rady Gminy Kurzętnik Nr XLVII/234/10 z dnia 28 lipca 2010 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Kurzętnik (XXI/222/21).

Pan Mariusz Zieliński dodał, że przedmiotowa przyczyni się do wyeliminowania zachowań korupcjogennych. Radny dodał, że zakres zmian treści uchwały powinien być pochodną inicjatywy Wójta Gminy oraz zostać skonsultowany precyzyjnie skonsultowany z organem wykonawczym. Pan Marek Ząbkiewicz dodał, że Gospodarz nie zostanie ukrzywdzony przez Radę Gminy, a uchwała jest jak najbardziej zasadna. Do rozmowy włączył się Radny Kreński sugerując, że uchwała ma charakter zmiany przepływu informacji, do których mieszkańcy Gminy powinni mieć dostęp. Radny dodał, że jeśli Włodarzom zależy na transparentności to nie powinni mieć żadnych zastrzeżeń do zmian w zakresie uchwały. Pan Benedykt Rochnowski dodał, że jego propozycją jest dyskusja o zmianach i głosowanie nad projektem na kolejnym posiedzeniu sesyjnym. W odpowiedzi na słowa Radnego, Pani Anna Lewicka stwierdziła, że obecna uchwała pozwala Wójtowi na możliwość sprzedaży gruntów terenu całej Gminy. Radna dodała, że inicjatywa uchwałodawcza wyrażona przez Klub Radnych „Niezależni” pozwala na współdecydowanie o majątku Gminy, który nie jest własnością Wójta. Pan Benedykt Rochnowski ponownie zasugerował powrót do rozmów nad treścią uchwały. W ramach podsumowania, Przewodniczący Rady Gminy dodał, że porządek XXI Sesji Rady Gminy został uchwalony, w związku z czym nie dostrzega powodów do odkładania głosowania nad projektem na kolejne obrady.

Radni nie mieli więcej pytań, w związku z czym projekt Uchwały poddano pod głosowanie.

Przedmiotowa Uchwała została odrzucona 7 głosami „przeciw”, przy 5 głosach „za” i 1 głosem „wstrzymującym”, ze względu na brak zwykłej większości głosów (Projekt Uchwały Nr XXI/222/21 stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

 

 

Ad 11.

Pan Zbigniew Lewicki odczytał Radnym treść kolejnej Uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej uczestniczących w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym (XXI/223/21).

Projekt uchwały omówiono na komisjach wspólnych, w związku z czym Wysoka Rada nie miała żadnych pytań co do treści uchwały, której projekt poddano pod głosowanie.

Przedmiotową Uchwałę podjęto jednogłośnie 13 głosami „za”                                 (Uchwała Nr XXI/223/21 stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

Ad 12.

Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Kurzętnik do Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej (XXI/224/21).

            Przewodniczący Rady Gminy dodał, że na wspólnym, analogicznie do poprzedniego projektu uchwały, został on omówiony w sposób wyczerpujący Panią Sylwię Jarzębowską, która dokonała obszernej wykładni zagadnienia. Wobec braku dalszych zgłosili uwag i pytań, Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 13 Radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie 13 głosami „za” (Uchwała Nr XXI/224/21 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 13.

Przewodniczący Rady Gminy przybliżył Radnym treść Uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVI/179/20 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kurzętnik na lata 2021 – 2034 (XXI/225/21).

Pan Zbigniew Lewicki zaznaczył, iż wspomniany projekt, podobnie jak pozostałe, został szczegółowo omówiony na wspólnym posiedzeniu Komisji przez Panią Skarbnik. Wobec braku uwag ze strony Wysokiej Rady, Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt pod głosowanie.

W głosowaniu uczestniczyło 13 Radnych, Uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr XXI/225/21 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 14.

Kolejno podejmowana Uchwała dotyczyła zmiany uchwały nr XVI/180/20 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kurzętnik na 2021 r. (XXI/226/21).

Pan Zbigniew Lewicki poinformował Wysoką Radę, że obszernych wyjaśnień w zakresie projektu uchwały Skarbnik Gminy dokonała podczas posiedzenia Komisji wspólnych. W związku z brakiem kolejnych pytań, Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie.

W głosowaniu uczestniczyło 13 Radnych, Uchwałę podjęto jednogłośnie 13 głosami „za” (Uchwała Nr XXI/226/21 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 15.

Ostatnim z projektów przewidzianych w porządku obrad było podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XLI/207/10 Rady Gminy Kurzętnik w sprawie przyjęcia i zatwierdzenia „Programu inwentaryzacji i usuwania wyrobów zawierających azbest na lata 2010 – 2032 dla Gminy Kurzętnik” (XXI/227/21).

Wobec braku pytań ze strony Wysokiej Rady, Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do głosowania nad projektem.

W głosowaniu uczestniczyło 13 Radnych, Uchwałę podjęto jednogłośnie 13 głosami „za” (Uchwała Nr XXI/227/21 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 16.

            Przewodniczący przeszedł do kolejnego punktu obrad, w którym zawierały się odpowiedzi na zapytania (wolne wnioski i informacje).

Celem udzielenia odpowiedzi na zadane pytania, głos zabrał Pan Wojciech Dereszewski, wyjaśniając Panu Markowi Ząbkiewiczowi, że w zakresie zmiany organizacji ruchu na moście przy ulicy Hunta, Komenda Powiatowa Policji w Nowym Mieście Lubawskim dokonała kilkukrotnej wizji lokalnej, która wykazała przychylność Policji do nowo wprowadzonych rozwiązań. Włodarz wspomniał, że Gminę wiąże również umowa o dofinansowanie zadania zawarta z Urzędem Marszałkowskim. Pan Wojciech Dereszewski dodał, że rozwiązanie dotyczące ruchu rowerowego jest zgodne z literą prawa. Wójt nadmienił, że bezpieczeństwo przedmiotowego odcinka drogi jest na bieżąco monitorowane przez funkcjonariuszy Policji oraz Gminę.

W kontekście przystanków autobusowych Włodarz dodał, że wszystkie z nich wymagają gruntownego uprzątnięcia. Pan Wojciech Dereszewski dodał, że wciąż pojawiają się pilniejsze do realizacji zadania inwestycyjne czy obecne udrożnianie rowów melioracyjnych w miejscowości Wawrowice. Włodarz zadeklarował, że po przeprowadzeniu eventu Triatlon Kurzętnik, pracownicy zostaną oddelegowani celem uporządkowania przedmiotowej przestrzeni publicznej.

Wójt nadmienił, że sprawa Państwa Wilbrandtów wyniknęła dopiero po realizacji inwestycji. Pan Dereszewski dodał, że na etapie projektowania, Gmina posiadała mapy geodezyjne, według których projektant wykonał inwestycję. Wójt nadmienił, że dopiero po kilku latach wspomnieni Państwo doszli do wniosku, że był to ich grunt. Włodarz kontynuował, że nie zamierza podważać wyroków sądów, a spór jest zakończony. „Gmina zaproponowała, że grunt zostanie wykupiony po cenie orzeczonej przez biegłego rzeczoznawcy” – podsumował Wójt.

Gospodarz Gminy w odpowiedzi na słowa Radnego Zielińskiego odparł, że ktoś musiał uderzyć w próg zwalniający wynikiem czego powstała mulda. Wójt zadeklarował, że Gmina postara się dopasować kostkę, celem uzupełnienia braków materiału. W kontekście koszenia, Pan Wojciech Dereszewski dodał, że jest ono uskuteczniane na bieżąco w całej Gminie, za pomocą dwóch kosiarek ciągnikowych i czterech kosiarzy wyposażonych w kosy ręczne. Wójt poinformował również, że wyłamane krawężniki na odcinku drogi od Pana Kołeckiego do Drogi wojewódzkiej nr 538 zostaną niezwłocznie zgłoszone wykonawcy. W kontekście stworzenia dodatkowych miejsc parkingowych przy budynku Urzędu Gminy, Wójt stwierdził, że pracownicy parkują swoje auta na parkingu obok budynku Referatu Oświaty, ze względu na duże nasilenie ruchu w godzinach porannych w roku szkolnym, co bywa przyczyną stłuczek. Pan Dereszewski jednocześnie poparł pomysł Radnego, deklarując przychylność wobec utworzenia wyznaczonych miejsc parkingowych dla petentów.

Odpowiadając na słowa Radnego Balewskiego, Włodarz poinformował, że do Gminy docierają pozytywne sygnały, że wprowadzone rozwiązanie w postaci ruchu okrężnego zaczyna funkcjonować prawidłowo. Wójt nadmienił, że na bieżąco obserwuje wyrażane opinie publiczne mieszkańców na portalach społecznościowych, jednocześnie podkreślając, że celem działań jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pan Wojciech Dereszewski poprosił Wysoką Radę o cierpliwość i czas trzech miesięcy na wdrożenie nowych nawyków jazdy wśród lokalnych kierowców. Wójt nadmienił, że głównym problemem jest niedostateczna ilość miejsc parkingowych dla mieszkańców Rynku, zwłaszcza obok sklepu spożywczego. Wracając do tematu kładki na moście przy ulicy Hunta, Gospodarz poinformował Radnych, że potrzebna jest ekspertyza celem oszacowania kosztu wybudowania.

Wójt wspomniał także, iż sam uczestniczył w sadzeniu wspomnianych przez Radnego Balewskiego drzewek, które są sukcesywnie podlewane. Jednocześnie, Pan Wojciech Dereszewski podziękował za uwagę, deklarując monitorowanie sprawy, zwłaszcza w upalne dni.

W odpowiedzi na słowa Radnej Lewickiej, Gospodarz wyjaśnił, że jedną z pomp tworzyły stare, metalowe rury, które zostały zutylizowane na złom. Wójt kontynuował, że druga z nich nadal stoi na Rynku i w najbliższym czasie planowane jest przywrócenie jej pierwotnej funkcji. Do rozmowy włączył się Zastępca Wójta, który stwierdził, że na Rynku mieściły się dwie pompy, które, gdy w Kurzętniku nie było jeszcze wodociągów, dostarczały wodę. Zastępca nadmienił, że urządzenia nie miały charakteru zabytkowego. W odpowiedzi na słowa Wójta, Pani Anna Lewicka odparła, że konserwator zabytków interesował się zaginięciem wspomnianej pompy, co wyniknęło z przypadkowej rozmowy, którą Radna z nim przeprowadziła. Wójt podsumował, że Gmina jest żywo zainteresowana historią zabytkowych pomp, które niegdyś funkcjonowały na terenie kurzętnickiego Rynku.

Wójt dodał, ścieżkę edukacyjną drogi krzyżowej ma pod opieką Centrum Usług Społecznych, które uprząta przedmiotowe miejsce w poniedziałki i piątki każdego tygodnia. Pan Dereszewski dodał, że mieszkańcy sami powinni być też społecznymi obserwatorami, którzy troszczą się i doglądają dobro wspólne. Gospodarz wspomniał też o porządku w toaletach publicznych mieszczących się u podnóży Ruin Zamku Biskupów Chełmińskich, dodając, że w zakresie utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego toalet, Gmina ma podpisaną umowę z Zakładem Gospodarki Komunalnej w Kurzętniku Sp. z o.o. Wójt dodał, że wspomniane miejsce jest wizytówką Gminy, w związku z czym sugeruje zwiększenie częstotliwości uprzątania szaletów w razie doraźnych potrzeb.

Gospodarz odniósł się również do faktu dewastacji tablicy ogłoszeń Sołectwa Kurzętnik I, informując Radną Lewicką, iż informacja o zniszczeniu dotarła do pracowników Urzędu Gminy, w związku z czym zostanie ona niezwłocznie naprawiona.

Pan Krzysztof Kreński zadał pytanie czy odbyła się kontrola organów ścigania w Urzędzie Gminy. Wójt Gminy odparł, że w Urzędzie ma miejsce wiele kontroli.

Włodarz dodał, że w przypadku pytań zadanych we wnioskach pisemnych, Radni uzyskają odpowiedzi w analogicznej formie, w ustawowo przewidzianym terminie.

Pan Józef Balewski wracając do tematu pomp, stwierdził, że od kiedy mieszka w Kurzętniku, były one umiejscowione na Rynku. Radny dodał, wspomniał również, że drzewka owocowe, rosnące nieopodal stadionu powinny być podlewane zdecydowanie częściej. Pan Balewski poprosił również o pilną interwencję w sprawie kładki, zwracając uwagę, że większość dzieci wraca tą drogą ze szkoły.

Radny Krzysztof Kreński dodał, że Wójt po raz kolejny zbywa z odpowiedzią, sugerując, że innym typem kontroli jest audyt wewnętrzny i kontrola organów nadrzędnych centralnych czy wojewódzkich, a czym innym jest kontrola organów ścigania, w związku z czym ponowił poprzednio zadane pytanie. Pan Wojciech Dereszewski odpowiedział, że Urząd poddawany jest wielu kontrolom, w tym również organów ścigania. Gospodarz dodał, że nie ma nic więcej do powiedzenia w przedmiotowej sprawie. Pan Wojciech Dereszewski nadmienił, iż w przypadku zakończenia postępowania w sprawie, poinformuje wszystkich Radnych o jego efektach. Wójt zwrócił się do Radnego z prośbą, aby nie używał wobec jego osoby tonu rozkazującego. Pan Krzysztof Kreński ponownie zapytał, czy w Urzędzie Gminy była kontrola organów ścigania. Wójt odparł: „Były różne kontrole”. Radny stwierdził, że Włodarz unika odpowiedzi na proste pytanie, celem ochrony opinii publicznej. Pan Krzysztof Kreński zapytał ponownie, dlaczego Wójt nie odpowie na zadane przez niego pytanie. W odpowiedzi na słowa Radnego, Pan Wojciech Dereszewski odparł, że Radny mógłby w końcu zacząć współpracować z przedstawicielem władzy wykonawczej, ponieważ odnosi wrażenie, że pracownicy Urzędu Gminy są nieustannie szantażowani i zastraszani. Radny ponowił zadane wcześniej pytanie. Wójt odpowiedział, że skończył swoją wypowiedź i nie ma nic więcej do powiedzenia w tym zakresie. Przewodniczący Rady Gminy dodał, że po zakończeniu kontroli, Radni otrzymają informację o jej zakresie przedmiotowym. Radny podsumował, że Włodarz Gminy fałszuje prawdę.

Pan Zbigniew Lewicki poinformował Radnych, iż w Biurze Rady Gminy pozostawia do wglądu dokument, który wpłynął z Centrum Usług Społecznych, w zakresie prośby skierowanej do Państwa Sołtysów i Radnych o wypełnianie ankiet anonimowych związanych z diagnozą społeczną.

Pan Mariusz Zieliński zwrócił się do Pani Sylwii Jarzębowskiej z pytaniem o temat zbliżającego się posiedzenia Komisji ds. Oświaty, Zdrowia, Spraw Obywatelskich i Socjalnych, Kultury, Rekreacji i Sportu. Radny nadmienił, że wiadomość o spotkaniu otrzymał w formie wiadomości tekstowej. Podinspektor wyjaśniła, iż wiadomość dotyczyła przypomnienia o posiedzeniu sesyjnym oraz komisjach wspólnych, planowanych na dzień 22 czerwca 2021 roku.

Na zakończenie, Pan Józef Balewski zwrócił się do Wójta Gminy z pytaniem, kiedy zostanie zakopany „topór nienawiści” pomiędzy Włodarzem, a Radnymi Rady Gminy. Pan Balewski stwierdził, że wszyscy z obecnych są dorosłymi ludźmi, w związku z czym uprasza o adekwatne do wieku zachowania. Wójt odpowiedział, że oczekiwał wspomnianego pojednania od 2018 roku, jednocześnie prosząc o współpracę, merytoryczne rozmowy i zaprzestanie bojkotowania działań gminnych. Gospodarz dodał, iż w przypadku niezadowolenia z podejmowanych działań, mieszkańcy wyrażą swoje ewentualnie negatywne opinie w zbliżających się wyborach samorządowych.       

Ad 17.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy podziękował za udział i zamknął XXI Sesję Rady Gminy.

 

 

 

 

      Sekretarz sesji                                                              Przewodniczący Rady Gminy

 

   Krzysztof Kreński                                                                     Zbigniew Lewicki