Wersja obowiązująca z dnia

Protokół Nr XIX/21 z Sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 24 marca 2021 r.

Protokół Nr XIX/21

z Sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 24 marca 2021 r.

 

            Sesja Rady Gminy Kurzętnik odbyła się 24 marca 2021 roku w Gminnym Centrum Kultury w Kurzętniku. Obrady rozpoczęły się o godzinie 1200, a zakończyły o godzinie 1400.

W posiedzeniu Rady Gminy uczestniczyło 15 radnych. (lista obecności stanowi załącznik do protokołu).

 

Spoza Rady Gminy w obradach udział wzięli:

 

Wojciech Dereszewski - Wójt Gminy Kurzętnik

 

Adam Zapałowski - Zastępca Wójta Gminy

 

Magdalena Rynkowska - Sekretarz Gminy

 

Bożena Zaborowska - Skarbnik Gminy

 

Roman Lewicki – Dyrektor Centrum Usług Społecznych

 

Krzysztof Puwalski - Naczelnik Wydziału Środowiska i Rolnictwa Starostwa Powiatowego w Nowym Mieście Lubawskim

 

Jacek Rydel – Radny Rady Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim

 

Sołtysi wsi Gminy Kurzętnik

 

Radca Prawny - Mecenas Aleksandra Wymentowska

 

 

Sesję Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Zbigniew Lewicki. Na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy 15 Radnych, jest więc prawomocna do podejmowania uchwał.

 

Na wstępie, Pan Zbigniew Lewicki odczytał treść Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz Uchylenie Dyrektywy 95/46/WE (ogólne Rozporządzenie o ochronie danych) z dnia 27 kwietnia 2016 r. Następnie, Przewodniczący Rady Gminy upomniał wszystkich zebranych gości, iż osoby uczestniczące w posiedzeniu sesyjnym zobowiązuje się do obligatoryjnego zachowania środków ostrożności, w związku z czym każda osoba ma obowiązek dokonania dezynfekcji rąk oraz założenia maseczki ochronnej. Pan Zbigniew Lewicki poprosił również zebranych o zachowanie minimalnego odstępu odległości 2 metrów od pozostałych uczestników spotkania. Pan Kolejno, Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do sekretarza ostatniej sesji Radnego Wojciecha Goniszewskiego o informację w sprawie protokołu z obrad. Pan Wojciech Goniszewski oznajmił zebranym, że zapoznał się z protokołem z obrad, jednocześnie stwierdzając, że nie wnosi uwag do jego treści. Sekretarz poprzedniej sesji zwrócił się do Rady o jego przyjęcie bez odczytania. Nikt z radnych nie zabrał głosu, wobec czego Przewodniczący poddał protokół pod głosowanie. W głosowaniu uczestniczyło 15 Radnych, protokół z XVIII Sesji Rady Gminy został przyjęty w głosowaniu jawnym jednogłośnie.

Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki zaproponował na sekretarza trwającej sesji, zgodnie z listą obecności - Radnego Leszka Jobsa. W głosowaniu jawnym przy oddanych 14 głosach „za” i jednym wstrzymującym Pan Leszek Jobs został wybrany sekretarzem obrad XIX Sesji Rady Gminy.

 

Następnym punktem sesji było przedstawienie porządku obrad. Pan Zbigniew Lewicki dodał, że do Biura Rady Gminy wpłynął wniosek o umieszczenie w porządku obrad dodatkowego projektu uchwały. Głos w sprawie zabrała Pani Aleksandra Wymentowska stwierdzając, że zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym, ów wniosek musi wpłynąć            7 dni przed zaplanowanym terminem sesji, w związku z czym termin nie został zachowany. Mecenas dodała, że projekt trafi do porządku obrad kolejnej sesji, pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii prawnej Kancelarii. Kolejno, Przewodniczący przedstawił proponowany porządek sesji w brzmieniu jak niżej:

Porządek obrad:

  1. Otwarcie,

            a/ stwierdzenie quorum,

  1. Przyjęcie protokołu z XVIII Sesji Rady Gminy,
  2. Wybór sekretarza obrad,
  3. Przedstawienie porządku sesji,
  4. Wolne wnioski i informacje,
  5. Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie,
  6. Informacja Wójta Gminy o pracy w okresie między sesjami Rady Gminy,
  7. Podjęcie uchwały w sprawie w sprawie zmiany uchwały Nr XLII/361/17 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia na terenie Gminy Kurzętnik programu z zakresu polityki społecznej „Kurzętnicka Karta Seniora” (XIX/201/21),
  8. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVI/179/20 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kurzętnik na lata 2021 – 2034 (XIX/202/21),
  9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVI/180/20 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kurzętnik na 2021 r. (XIX/203/21),
  10. Podjęcie uchwały w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki na rok 2022 (XIX/204/21),
  11. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu zabudowy mieszkalno - letniskowej w obrębie Szafarnia, gmina Kurzętnik (XIX/205/21),
  12. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Wawrowice (XIX/206/21),
  13. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XLIX/415/2018 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 19 czerwca 2018 roku w sprawie wysokości opłaty za pobyt dziecka oraz maksymalną wysokość opłaty za wyżywienie w żłobku prowadzonym przez Gminę Kurzętnik oraz warunków zwolnienia od ponoszenia opłat (XIX/207/21),
  14. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla sołtysów Gminy Kurzętnik (XIX/208/21),
  15. Przedstawienie sprawozdań przewodniczących poszczególnych Komisji z prac Komisji w roku 2020 wraz z przedstawienie planu pracy na rok 2021,
  16. Odpowiedzi na zapytania,
  17. Zamknięcie obrad.

            Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych ma uwagi lub pytania do przedstawionego porządku obrad?

W związku z brakiem uwag, Pan Zbigniew Lewicki poddał porządek obrad głosowanie, w którym uczestniczyło 15 radnych. Zaproponowany przebieg sesji przyjęto w sposób jednogłośny, 15 głosami „za”.

 

Ad 5.

Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do punktu porządku obrad „Wolne wnioski i informacje”. Jako pierwszy, głos zabrał Pan Benedykt Rochnowski pytając o przyczynę przydziału 1 maseczki dla mieszkańca Gminy Kurzętnik.

Kolejno, Pan Ryszard Wiśniewski poprosił o wyjaśnienia w sprawie domniemanego wysypiska śmieci w miejscowości Nielbark.

Pan Marek Ząbkiewicz zapytał o możliwość sprzątnięcia przystanków autobusowych na terenie Gminy Kurzętnik. Radny wyraził niechęć wobec przewlekłej procedury zmiany organizacji ruchu na Rynku w Kurzętniku, odnosząc się przy tym do nieuregulowanej sprawy ruchu rowerowego na moście przy ulicy Hunta w miejscowości Kurzętnik. Pan Marek Ząbkiewicz zapytał co stało się ze Spółdzielnią „Solidna piątka”, w siedzibie której mieści się obecnie sklep. Radny dodał, że samochody gminne powinny być oznakowane, co było już przedmiotem obrad sesji poprzednich. Pan Marek Ząbkiewicz zgłosił również problem nieczytelności tablic ogłoszeń  Urzędu Gminy Kurzętnik. Radny przypomniał również o zgłaszanej potrzebie opracowania wzorów wniosku, interpelacji i zapytania, które miała wykonać Kancelaria Prawna. Na zakończenie, Pan Marek Ząbkiewicz stwierdził, że Biuletyny Informacyjne Urzędu Gminy Kurzętnik drukowane są w zbyt dużej ilości, zdaniem Radnego.

Następnie, Pan Krzysztof Kreński poprosił Wójta Gminy o naświetlenie sprawy wprowadzenia ruchu okrężnego na Rynku w Kurzętniku, w związku z czym złożona została petycja mieszkańców wsi. Radny zapytał, czy prawdą jest, że Policja podważyła system znaków, które zostały naniesione w projekcie. Pan Kreński poprosił także o informacje w sprawie działki w miejscowości Marzęcice. Radny zapytał kto jest jej właścicielem i jaki jest dalszy plan rozwoju wspomnianego gruntu.

Sołtys wsi Tereszewo przypomniał, że na ostatniej sesji zgłaszał potrzebę wycinki drzew na odcinku drogi Tereszewo – Lipowiec. Pan Marian Kulwicki wspomniał też o fakcie dewastacji tablicy ogłoszeń przez czynniki zewnętrzne. Sołtys dodał, że po dokonaniu zgłoszenia, tablica została oddana do naprawy, lecz do dnia dzisiejszego nie została oddana, w związku z czym Pan Kulwicki poprosił o interwencję w sprawie.

Pani Anna Lewicka zwróciła się do Wójta z pytaniem czy polisa ubezpieczeniowa obejmuje pracę sołtysów w terenie.

Pan Krzysztof Kreński dodał, że na poprzedniej sesji poruszony został temat odpadów porolniczych. Radny stwierdził, że Włodarze sąsiednich gmin pozyskali na ten cel środki państwowe pytając, dlaczego Gmina Kurzętnik nie skorzystała ze stworzonych rozwiązań.

 

Ad 6.

Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do punktu „Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie”.  Pan Zbigniew Lewicki odczytał dokument w postaci interpelacji, wniesionej przez Klub „Polskiego Stronnictwa Ludowego”. Wniesiona sprawy dotyczyła sprzeciwu Radnych i mieszkańców oraz zobowiązania Wójta Gminy Kurzętnik do po podjęcia natychmiastowych działań w związku z działalnością firmy odpowiedzialnej za domniemane zwożenie i składowanie odpadów w miejscowości Nielbark. Kolejna interpelacja wniesiona przez Klub Radnych „Niezależni” dotyczyła wysokości nagród wypłaconych w jednostkach organizacyjnych Gminy Kurzętnik osobom piastującym kierownicze stanowiska oraz wydającym decyzje z upoważnienia Wójta Gminy. Złożone pismo dotyczyło także zapytania o ewentualny fakt złożenia wniosku przez Wójta Gminy o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwestii usuwania folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej. Klub Radnych „Niezależni” zapytał także o wysokość kosztów poniesionych w związku z toczącymi się postępowaniami sądowymi.

 

Ad 7.

            W dalszej części spotkania, Pan Zbigniew Lewicki poprosił Wójta Gminy o przedstawienie informacji o pracy w okresie między sesjami Rady Gminy.

            Pan Wojciech Dereszewski poinformował, że Urząd Gminy w głównej mierze skupił się na 4 postępowaniach przetargowych, w postaci:

  1. Dokumentacji technicznej drogi, oświetlenia ulicznego dotycząca ulicy Liliowej, Lawendowej i Chabrowej,
  2. Dokumentacji projektowo - kosztorysowej świetlicy wiejskiej – Marzęcice,
  3. Przebudowy drogi wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą w sołectwie Romanowo w miejscowościach Kurzętnik i Krzemieniewo – dokumentacja projektowo - kosztorysowa,
  4. Zakupu środków pędnych: olej napędowy, etylina Pb 95 oraz gaz LPG.

 

Wójt Gminy nadmienił, że odbyły się także 3 postępowania – przetarg nieograniczony, dla inwestycji takich jak:

  1. Rozbudowa Gminnego Centrum Kultury w Kurzętniku o remizę OSP – wybrany wykonawca,
  2. „Przebudowa drogi gminnej stanowiącej dz. nr 78/1 w miejscowości Wawrowice” – badanie ofert,
  3. Przebudowa drogi gminnej od drogi gminnej nr 182001N (Otręba) – Wielkie Bałówki – badanie ofert,
  4. Badanie ofert na Krzemieniewo – Jarzębowo.

 

Pan Wojciech Dereszewski dodał, że zadania inwestycyjne znajdujące się w trakcie realizacji to:

  1. "Aktywna Świetlica" - Remont świetlicy w Nielbarku wraz z budową wiaty wolnostojącej,
  2. Przebudowa drogi Małe Bałówki – Lipowiec.

 

Wójt Gminy poinformował, że 12 lutego 2021 r. nastąpiło podpisanie umowy z firmą „Host of Events” w sprawie wspólnej organizacji Triathlon Kurzętnik 2021 – wydarzenie odbędzie się 26 czerwca 2021 r. Gospodarz Gminy dodał, że dnia 10 marca 2021 r. spotkał się z burmistrzem Nidzicy, które zostało wyznaczone jako miasto Opiekun w procesie ubiegania się o członkostwo w sieci miast Cittaslow. Pan Wojciech Dereszewski wspomniał też, że 18 marca 2021 r. odbyło się Prezydium Zarządu Oddziału Gminnego OSP Kurzętnik, na którym toczyły się rozmowy w sprawie zakupu sprzętu dla nowopowstałej jednostki w Kurzętniku oraz pozostałych OSP. Pan Wojciech Dereszewski poinformował, że dnia 19 marca 2021 r. odbyło się spotkanie z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym, celem którego było wypracowanie wspólnej koncepcji sprawowania opieki nad dziećmi powyżej 5 godzin. Wójt nadmienił, iż podjęta została decyzja o zakupie nagród dla uczniów wyróżniających się w nauce, których średnia ocen osiągnęła powyżej 5,0, zgodnie z sugestią Komisji ds. Oświaty, Zdrowia, Spraw Obywatelskich i Socjalnych, Kultury, Rekreacji i Sportu. Gospodarz podsumował, iż łącznie przyznano 72 nagrody. Odnosząc się również do kwestii domniemanego składowiska odpadów w Nielbarku, Wójt dodał, że dnia 9 marca odbyło się spotkanie z mieszkańcami, którego owocnym efektem było zbieranie podpisów w formie petycji, która wpłynęła docelowo do Urzędu Gminy Kurzętnik i Starostwa Nowomiejskiego. Gospodarz dodał, że na Sali obecny jest Naczelnik Wydziału Środowiska i Rolnictwa Starostwa Powiatowego w Nowym Mieście Lubawskim oraz Radny Powiatowi, co ułatwi dyskusję w przedmiotowej sprawie. Wójt Gminy Kurzętnik zadeklarował, że nie dopuści do realizacji inwestycji. Pan Wojciech Dereszewski poprosił o głos w sprawie Pana Krzysztofa Puwalskiego.

Naczelnik poinformował: „Sprawa została wywołana w Starostwie petycją identycznej treści, co petycja, która wpłynęła do Wójta Gminy Kurzętnik. Petycja dotyczyła planowanego składowiska czy miejsca zwożenia odpadów w Nielbarku. Rzeczywiście, informacje zawarte w petycjach krążą w przestrzeni publicznej, natomiast w chwili obecnej, nie mamy żadnych informacji potwierdzających wspomniane przedsięwzięcie. Do Starostwa został złożony wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów poprzez utwardzenie powierzchni terenu około 3 hektarów. Wniosek po zaczerpnięciu przez Starostwo opinii Wójta, wraz z uzyskaniem informacji o wymaganej decyzji o warunkach zabudowy, która rozstrzygnie o zgodności inwestycji z zasadami zagospodarowania przestrzennego, skutkował zawieszeniem postępowania i wezwaniem strony wnioskującej do uzupełnienia dokumentów sprawy w terminie do dnia 31 marca bieżącego roku. Wspomnianego uzupełnienia nadal nie dokonano. Jeżeli do wskazanego dnia uzupełnienie nie zostanie przedłożone, sprawa pozostanie bez rozpoznania. Organem właściwym do wydania zezwoleń w zakresie gospodarowania odpadami będzie Marszałek Województwa, lecz kluczową kwestią będzie rozstrzygnięcie wstępne, czy jest to zgodne z zasadami zagospodarowania przestrzennego, ponieważ w przypadku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego niezbędnym elementem są warunki zabudowy. Pozwoli to rozstrzygnąć, czy dane przedsięwzięcie na wskazanym terenie możliwe jest do realizacji. Możemy tylko rozmawiać na podstawie informacji wynikających z toku prowadzonych postępowań, ponieważ poruszanie się poza ich obszarem mogłoby naruszyć interesy inwestora. Tak jak wspomniałem, drogą nieoficjalną docierają do nas sygnały zachowań sprzecznych z prawem i naruszających prawo, które na bieżąco monitorują organy ścigania wraz z Inspektoratem Ochrony Środowiska, w związku z czym nie mam wątpliwości, że stosowne czynności w sprawie zostaną podjęte.” – wyjaśnił Wysokiej Radzie Pan Krzysztof Puwalski.

            Głos z sprawie zabrał również Pan Jacek Rydel tłumacząc zebranym, że Rada Powiatu nie jest przychylna inicjatywie powstania składowiska odpadów, zgodnie ze stanowiskiem mieszkańców wsi Nielbark. Radny dodał, że możliwość zanieczyszczenia wód regionu Dorzecza Drwęcy „NATURA 2000” jest bardzo ryzykownym posunięciem. Radny nadmienił, że wniosek został proceduralnie wstrzymany poprzez brak warunków zagospodarowania przestrzennego, w związku z czym na chwilę obecną nie ma zagrożenia powstania przedmiotowego składowiska.

            Radny Ryszard Wiśniewski dodał, że Radni wyczerpali wywołany temat na posiedzeniu wspólnym komisji, poprzedzającym XIX Sesję Rady Gminy Kurzętnik.

            Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do Radnego Powiatowego w sprawie przewlekłości remontu drogi na odcinku Lipowiec – Kąciki – Kaługa. Pan Jacek Rydel odparł, że wniosek w przedmiotowej sprawie został złożony w ramach Rządowego Programu Funduszu Inwestycji Lokalnych, jednakże otrzymano fundusze na inwestycję rozbudowy Zespołu Szkół Zawodowych w Kurzętniku.

Korzystając z obecności Radnego Powiatowego, głos zabrał Pan Zbigniew Burzacki, zgłaszając problem jeżdżących samochodów ciężarowych w kierunku miejscowości Bratuszewo, w ramach budowy okolicznej obwodnicy. Sołtys Brzozia Lubawskiego dodał, że wspomniane samochody rozprzestrzeniają na drogach błoto, w związku z czym prosi o wytypowanie zamiatarki na wspomniany odcinek drogi, celem uprzątnięcia. W ramach udzielenia odpowiedzi, Pan Jacek Rydel poinformował, że w dniu dzisiejszym odbędzie się posiedzenie komisji wspólnych Rady Powiatu, w związku z czym niezwłocznie zgłosi wspomniany problem.

W kontekście rozbudowy Szkoły w Kurzętniku, Pan Wiesław Grzywacz zapytał Radnego Powiatowego o kwestię perspektywy dodatkowych parkingów. Ponadto, Sołtys Lipowca poparł Przewodniczącego Rady Gminy, tym samym wyrażając głębokie rozczarowanie w związku z odwlekaniem remontu drogi.

 

Ad 8.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował zebranych, iż na wspólnych Komisjach, poprzedzających posiedzenie sesyjne w sposób szczegółowy omówione zostały wszystkie projekty uchwał przewidziane w porządku obrad XIX Sesji Rady Gminy.

Pani Anna Lewicka zasugerowała, iż korzystając z obecności sołtysów, Rada powinna pochylić się ponownie nad zagadnieniem likwidacji funduszu sołeckiego, w oparciu o głos gospodarzy „małych ojczyzn”. Przewodniczący Rady Gminy odparł, że dyskusja w sprawie odbywała się na wspólnym posiedzeniu komisji, w związku z czym nie dostrzega potrzeby ponownego omawiania projektu.

Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do podjęcia Uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XLII/361/17 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 8 grudnia 2017r. w sprawie wprowadzenia na terenie Gminy Kurzętnik programu z zakresu polityki społecznej „Kurzętnicka Karta Seniora” (XIX/201/21), następnie odczytując treść jej uzasadnienia. Radni nie mieli żadnych pytań do omówionego zagadnienia. Projekt uchwały poddano pod głosowanie.

Uchwałę podjęto jednomyślnie - 15 głosami „za”, (Uchwała Nr XIX/201/20 stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

Ad 9.

Następnie, Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVI/179/20 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kurzętnik na lata 2021 – 2034 (XIX/202/21).

Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt pod głosowanie.

Przedmiotową Uchwałę także podjęto jednogłośnie - 15 głosami „za”,                     (Uchwała Nr XIX/202/21, stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

 

Ad 10.

            Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść Uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVI/180/20 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kurzętnik na 2021 r. (XIX/203/21).

Radni nie mieli dodatkowych pytań do omówionego zagadnienia na Komisjach Wspólnych Rady Gminy. Projekt uchwały poddano zatem pod głosowanie.

Przedmiotową Uchwałę podjęto również jednogłośnie - 15 głosami „za”,                     (Uchwała Nr XIX/203/21, stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

Ad 11.

            Pan Zbigniew Lewicki odczytał Radnym treść kolejnej Uchwały w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki na rok 2022 (XIX/204/21).       

W sprawie uchwały głos zabrał Pan Benedykt Rochnowski oraz Pan Marek Ząbkiewicz stwierdzając, że nad projektem uchwały powinna odbyć się dyskusja. Przewodniczący Rady Gminy ponownie poinformował, że zagadnienie zostało omówione na wspólnym posiedzeniu komisji, poprzedzającym sesję. Pan Mariusz Zieliński dodał, że na komisjach wspólnych nie byli obecni Sołtysi Gminy Kurzętnik. Pan Zbigniew Lewicki dodał, że to Radni podejmują uchwały. Pomiędzy Przewodniczącym Rady Gminy, a Radnymi wywiązał się spór. Pan Mariusz Zieliński poinformował, że nie będzie głosował, jeżeli Przewodniczący nie dopuści chętnych mówców do głosu. Pan Marek Ząbkiewicz dodał, że Przewodniczący łamie prawo w zakresie prowadzenia obrad. Pan Zbigniew Lewicki poinformował, że Przewodniczący Rady Gminy prowadzi posiedzenie sesyjne, w związku z czym członkowie Rady muszą się dostosować do podejmowanych decyzji. Pan Józef Balewski stwierdził, że dyskusja jest zwyczajem poprzedzającym głosowanie, w przypadku, gdy Radni chcą zabrać głos.

Pan Marek Ząbkiewicz poprosił obecną Panią Mecenas o rozstrzygnięcie zaistniałego sporu. Pani Aleksandra Wymentowska poinformowała, że to Przewodniczący prowadzi obrady sesyjne wraz z określeniem ich przebiegu i postępowania. Pani Mecenas dodała, że musiałaby się zapoznać z przepisami Statutu Gminy Kurzętnik, aby precyzyjnie określić ramy uprawnień Przewodniczącego Rady Gminy.  W odpowiedzi na słowa Radcy Prawnego pojawiła się fala krytyki ze strony Wysokiej Rady w związku z nieznajomością aktu prawa miejscowego. Pan Marek Ząbkiewicz dodał, że od zawsze głosowanie nad projektem uchwały poprzedzała dyskusja, tym samym zarzucając Przewodniczącemu przekroczenie swoich uprawnień. Pan Zbigniew Lewicki poprosił Radnego o zachowanie ostrożności w swoich wypowiedziach. Pan Benedykt Rochnowski dodał, że każdorazowo przed głosowaniem nad uchwałą, padało ze strony Przewodniczącego Rady Gminy pytanie: „Czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos?”, w związku z czym każdy ma prawo do wypowiedzi.

W odpowiedzi na słowa Radnych, Przewodniczący poinformował, że spotkanie w sprawie funduszu sołeckiego w obecności sołtysów miało miejsce w ramach obchodów uroczystości związanej z „Dniem Sołtysa”, tuż po zakończeniu części oficjalnej. Słowa Pana Zbigniewa Lewickiego potwierdził Zastępca Wójta – Pan Adam Zapałowski. Do dyskusji włączył się także Pan Grzegorz Ziółkowski stwierdzając, że zagadnienie nie zostało w pełni omówione, w związku z czym prosi Pana Zapałowskiego o przedstawianie faktów zgodnych z prawdą.  

Ponadto, Sołtys wsi Mikołajki zabrał głos stwierdzając, że mieszkańcy z pewnością będą pytać lokalnych gospodarzy o powód likwidacji funduszu sołeckiego, w związku z czym ktoś musi to wytłumaczyć. W kontekście wypowiedzi Pana Zbigniewa Krukowskiego, głos zabrał Zastępca Wójta tłumacząc zebranym, że w zakresie propozycji zmiany formy zabezpieczenia środków funduszu sołeckiego odbyły się wielokrotnie rozmowy. Pan Adam Zapałowski dodał, że mieszkańcom uniemożliwiono udział w zebraniach sołeckich, a chcą oni brać udział w rozdysponowaniu pieniędzy w poszczególnych miejscowościach.  Zastępca Wójta tłumaczył, że inwestycje gminne powinny być realizowane całościowo, a nie etapami, zwłaszcza w zakresie budowy czy remontu dróg. Pan Zapałowski podsumował, że fundusz sołecki w sąsiednich gminach został wstrzymany z uwagi na pandemię, w związku z czym prosi, aby i w Gminie Kurzętnik wstrzymać Fundusz Sołecki na rok 2021.

W kontekście słów Zastępcy Wójta, Pan Mariusz Zieliński stwierdził, że środki na dane sołectwo lokowane będą w zależności od sposobu głosowania nad przedmiotową uchwałą.

Pan Benedykt Rochnowski zgodził się z inicjatywą realizacji inwestycji w całości, pozostaje tylko pytanie, które sołectwo będzie miało pierwsze wybudowaną drogę. Radny dodał, że w Gminie Kurzętnik działa 20 sołectw, w związku z czym ostanie z nich otrzyma fundusze za 20 lat. Radny stwierdził również, że czuje się urażony, ponieważ poprzez likwidację funduszu sołeckiego rozumie zarzut w postaci niegospodarnego wydawania środków sołeckich przez sołtysów. Radny dodał, że Włodarz ma prawo mieć własne zdanie, co nie oznacza, że Rada Gminy musi je zawsze popierać. W kontekście wypowiedzi Sołtysa wsi Wawrowice, Pan Adam Zapałowski poinformował, że nie dostrzega obaw w związku z typowaniem lokalizacji planowanych inwestycji, ponieważ to Rada Gminy uchwala budżet i ewentualne zmiany w jego zakresie.

Udział w polemice wziął także Wójt Gminy informując Sołtysów i Radnych, że w 2006 roku sam był inicjatorem głosującym za powstaniem funduszu sołeckiego, dostrzegając w nim narzędzie służące pobudzaniu inicjatywy oddolnej wspólnie z kierownictwem Urzędu Gminy Kurzętnik. Pan Wojciech Dereszewski dodał, że żaden z sołtysów w ciągu trwania jego kadencji nie został ukrzywdzony. Gospodarz stwierdził, że pieniądze przeznaczone na rozwój wsi zostaną pomnożone, a na przełomie miesiąca września i października Wójt spotka się z sołtysami celem ustalenia kierunku wydatkowania środków w kwocie przynajmniej 1 000 000,00 złotych, co w efekcie pozwoli na wykreowanie budżetu na przyszły rok. Gospodarz poprosił o działanie organów w ramach swoich kompetencji, tym samym prosząc Klub Radnych „Niezależni” o zaprzestanie negacji wszystkich poczynań Wójta. Pan Wojciech Dereszewski zwrócił się także do Radnego Powiatowego, aby walczył o inicjatywę remontu dróg, ponieważ pochodzi z terenu Gminy, więc jej dobro nie powinno być mu obojętne.

Radny Krzysztof Kreński zasugerował, że Rada Gminy jest organem nadrzędnym, która decyduje i będzie decydować o finansach gminy.

Pan Jacek Rydel zaapelował, że zależy mu zarówno na dobru Gminy, jak i jej mieszkańców. Radny dodał, że wielokrotnie składał interpelację w sprawie drogi Lipowiec – Kaługa – Kąciki. Pan Rydel podsumował, że żadna Gmina z terenu Powiatu Nowomiejskiego nie ma tak skutecznego, mającego siłę przebicia Wójta jak Gmina Kurzętnik. Podsumowując, Radny obiecał, że będzie naciskał i podejmował próby celem pozyskania środków dla Gminy Kurzętnik.

Pan Józef Balewski dodał, że uchwała w sprawie likwidacji funduszu sołeckiego obowiązuje na rok, w związku z czym istnieje ryzyko, że w przyszłym roku sołectwa nie otrzymają żadnych środków. Pan Adam Zapałowski wyjaśnił Radnemu, iż celem poszukiwania potrzeb lokalnych odbędą się konsultacje z sołtysami wsi, o czym wspomniał już Wójt Gminy Kurzętnik.

Kolejno, Pani Anna Lewicka stwierdziła, że nowopowstała Ochotnicza Straż Pożarna w Kurzętniku będzie się rozwijała, niezależnie od wpływów z budżetu Gminy Kurzętnik.

W związku z brakiem dalszych pytań, projekt uchwały poddano pod głosowanie.

Uchwałę podjęto 8 głosami „za”, przy 6 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym”, (Uchwała Nr XIX/204/21, stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 12.

Następnie, Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu zabudowy mieszkalno - letniskowej w obrębie Szafarnia, gmina Kurzętnik (XIX/205/21).

Analogicznie do projektu poprzedniej uchwały, został on omówiony na posiedzeniu Komisji Wspólnych Rady Gminy. Radni nie zgłosili więcej uwag, w związku z czym projekt uchwały poddano pod głosowanie.

W głosowaniu uczestniczyło 15 Radnych, uchwałę podjęto 13 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących” (Uchwała Nr XIX/205/21 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 13.

Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki przybliżył Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Wawrowice (XIX/206/21).

            Wobec braku wątpliwości do zagadnień związanych z projektem uchwały, Pan Zbigniew Lewicki poddał go pod głosowanie.

 Uchwałę podjęto 13 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących”,                      (Uchwała Nr XIX/206/21, stanowi załącznik do protokołu).

 

 

 

Ad 14.

            Przewodniczący Rady Gminy, zgodnie z przewidzianym porządkiem obrad przybliżył Radnym projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XLIX/415/2018 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 19 czerwca 2018 roku w sprawie wysokości opłaty za pobyt dziecka oraz maksymalną wysokość opłaty za wyżywienie w żłobku prowadzonym przez Gminę Kurzętnik oraz warunków zwolnienia od ponoszenia opłat (XIX/207/21).

            Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na wspólnym posiedzeniu Komisji przez Panią Magdalenę Rynkowską – Sekretarz Gminy, w związku z czym Radni nie mieli żadnych pytań.

            Uchwałę podjęto w sposób jednogłośny - 11 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 3 głosach „wstrzymujących” (Uchwała Nr XIX/207/21, stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 15.

Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do kolejnego projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla sołtysów Gminy Kurzętnik (XIX/208/21).

Na posiedzeniu wspólnym Komisji Rady Gminy problematykę uchwały przedstawiła Wysokiej Radzie Skarbnik Gminy. W związku z wyczerpaniem tematu Radni nie mieli dodatkowych uwag, a w efekcie projekt uchwały poddano pod głosowanie.

Uchwałę podjęto - 8 głosami „za”, 2 głosami „przeciw” i 5 głosami „wstrzymującym” (Uchwała Nr XIX/208/21 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 16.

Po wyczerpaniu wszystkich uchwał z porządku obrad, Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do przedstawienia sprawozdań przewodniczących poszczególnych Komisji z prac Komisji w roku 2020 wraz z przedstawieniem planu pracy na rok 2021. W związku z powyższym Pan Zbigniew Lewicki poprosił Przewodniczących poszczególnych Komisji o prezentację sprawozdania z prac Komisji za rok 2020, zgodnie z planem pracy oraz odczytanie i przedłożenie planu pracy Komisji na rok 2021. Swoje plany pracy na rok 2021 wraz ze sprawozdaniami za rok ubiegły przedstawili w formie ustnej kolejno wszyscy Przewodniczący Komisji Stałych Gminy Kurzętnik, z wyjątkiem Pana Krzysztofa Kreńskiego, który poinformował, że plan pracy Komisji ds. Planowania Budżetu, Rozwoju Społeczno - Gospodarczego, przekaże do Biura Obsługi Rady Gminy, zgodnie z ustawowym terminem, do końca miesiąca marca.

 

Ad 17.

            Przewodniczący przeszedł do kolejnego punktu obrad: „Odpowiedzi na zapytania”, udzielając głosu Gospodarzowi Gminy.

            Nawiązując do pytania Pana Benedykta Rochnowskiego, Wójt Gminy odparł, że zasoby maseczek pozostają w dalszym ciągu do dyspozycji mieszkańców Gminy, o czym wspomniano już na uroczystej Naradzie Sołtysów. Gospodarz dodał, że w razie deficytu w zasobach otrzymanych przez Sołtysów Gminy, mogą oni odbierać maseczki w Biurze Obsługi Rady Gminy.

            Odpowiadając na pytanie Pana Ryszarda Wiśniewskiego, Pan Wojciech Dereszewski poinformował, że zarówno ze strony Gminy Kurzętnik, jak i Starostwa Nowomiejskiego widoczny jest stanowczy sprzeciw wobec powstania jakiegokolwiek składowiska odpadów na terenie miejscowości Nielbark.

            Kolejno, Wójt Gminy odniósł się do uwagi w sprawie uprzątnięcia przystanków autobusowych na terenie Gminy sugerując, że przystanki nie są użytkowane, ponieważ młodzież szkolna uczy się na zajęciach w formule zdalnej. Gospodarz dodał, że nie ma pracowników, którzy mogliby się tym zajmować.  

Pan Dereszewski zapewnił, że samochody gminne zostaną oznakowane, jak tylko znajdą się na ten cel pieniądze w budżecie gminnym. Wójt poinformował, że w najbliższej przyszłości planowana jest sprzedaż jednego z aut służbowych, przez wzgląd na rosnące koszty utrzymania samochodów.

Gospodarz Gminy dodał, że tablice ogłoszeń są estetyczne i dobrze zagospodarowane, aczkolwiek Radni mają prawo mieć inne zdanie na ten temat.

Pan Wojciech Dereszewski odwołał się również do wzoru wniosku, interpelacji i petycji, który został opracowany przez Kancelarię Prawną, a następnie umieszczony na Portalu Radnych: dlaradnych.kurzetnik.pl. Włodarz nadmienił, że tablety służbowe, których Radni nie odebrali, zostaną przekazane do szkół z terenu Gminy Kurzętnik.

Wójt dodał, że opracowany układ w zakresie zmiany organizacji ruchu na Rynku w Kurzętniku, jest procedowany przez Policję. Pan Dereszewski jednocześnie zadeklarował, że w przypadku otrzymania opinii od organu, z którym jest ona konsultowana, niezwłocznie zostanie przekazana do Starostwa celem dalszego procedowania.

Włodarz poinformował Wnioskodawcę, że Spółdzielnia „Solidna Piątka” została rozwiązana z powodu braku ludzi do pracy.

W kwestii Biuletynów Informacyjnych Urzędu Gminy Kurzętnik, Wójt poinformował, że drukowanych jest 4 000 sztuk, z czego część z nich trafia do: mieszkańców, lokalnych przedsiębiorców, Sołtysów Gminy Kurzętnik oraz podległych komórek organizacyjnych. „Wydruk 1 egzemplarza kosztuje Gminę 32 grosze” – stwierdził Wójt.

Pan Wojciech Dereszewski odniósł się również do tematu pozyskania funduszy celem utylizacji odpadów porolniczych. Wójt poinformował Wysoką Radę, że Gmina z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska pozyskała 26 500,00 złotych, aczkolwiek z przedmiotowego Programu skorzystało aż 2 rolników. „W chwili obecnej zastanawiamy się jak sfinansować transport zbiorowy do PSZOK-u.” – poinformował Wójt.

W sprawie wycinki drzew w Tereszewie, Gospodarz stwierdził, że Gmina nie może nielegalnie wycinać drzew, tym samym uzależniona jest w swym działaniu od Starostwa Nowomiejskiego, co wyraża się w uzyskaniu zgody. Wójt nadmienił, że prosi gospodarza wsi o cierpliwość.

W odpowiedzi na pytanie Pani Anny Lewickiej, Pan Wojciech Dereszewski poinformował, że Sołtysi z Gminy Kurzętnik są ubezpieczeni także w sytuacjach podejmowania pracy w terenie.

Nawiązując do interpelacji Klubu „Polskiego Stronnictwa Ludowego”, Wójt ponownie podkreślił stanowczy sprzeciw względem powstania składowiska odpadów, jednocześnie zapewniając, iż protokół z posiedzenia komisji wspólnych trafi niezwłocznie do Starostwa Powiatowego w Nowym Mieście Lubawskim, tuż po sporządzeniu dokumentu.

Pan Wojciech Dereszewski, odnosząc się do pytania o nagrody kadry kierowniczej Urzędu Gminy, jednostek podległych oraz pracowników wydających decyzje z upoważnienia Wójta, w nawiązaniu do wniosku Klubu Radnych „Niezależni” poinformował, że Radni uzyskają odpowiedź w formie pisemnej w tym zakresie.

W ramach podsumowania, Wójt odniósł się ponownie do kwestii nieustannej walki o drogi gminne, sugerując, że pieniądze można będzie pozyskać w naborze wniosków z puli Funduszu Dróg Samorządowych. Gospodarz podkreślił, że Radny Jacek Rydel ma siłę przebicia w środowisku Rady Powiatu, w związku z czym prosi o jego głos wstawiennictwa.

            Na zakończenie, Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do Dyrektora Centrum Usług Społecznych o przedstawienie struktur i kierunków działania Centrum Usług Społecznych jako nowopowstałej jednostki. (Prezentacja stanowi załącznik do Protokołu).

Radni nie mieli żadnych pytań, w związku z czym kontynuowano porządek obrad.

            Pan Zbigniew Lewicki przypomniał członkom Rady o konieczności złożenia oświadczeń majątkowych do końca miesiąca kwietnia. Pan Zbigniew Lewicki dodał, że do Rady Gminy trafiły dokumenty w postaci:  Informacji z realizacji w 2020 roku Programu „Kurzętnicka Karta Seniora” wraz ze Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Kurzętnik na lata 2016 - 2020, Programem Wspierania Rodziny w Gminie Kurzętnik na lata 2019 – 2021 wraz ze Sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny oraz Gminnym Programem Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie Gminy Kurzętnik na lata 2020 – 2024, które pozostają do wglądu dla Radnych w Biurze Rady Gminy.

 

Ad 18.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy podziękował za Radnym za udział i zamknął posiedzenie XIX Sesji Rady Gminy.

 

 

 

 

 

           Sekretarz Sesji                                                       Przewodniczący Rady Gminy

 

             Leszek Jobs                                                                  Zbigniew Lewicki