Protokół Nr XV/20 z Sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 29 września 2020 r.
Protokół Nr XV/20
z Sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 29 września 2020 r.
Sesja Rady Gminy Kurzętnik odbyła się 29 września 2020 roku w Sali gimnastycznej Zespołu Szkół im. Władysława Jagiełły w Kurzętniku. Obrady rozpoczęły się o godzinie 1130, a zakończyły o godzinie 1500.
W posiedzeniu Rady Gminy uczestniczyło 14 radnych. (lista obecności stanowi załącznik do protokołu).
Radni nieobecni:
Wojciech Goniszewski
Spoza Rady Gminy w obradach udział wzięli:
Wojciech Dereszewski - Wójt Gminy Kurzętnik
Adam Zapałowski - Zastępca Wójta Gminy
Magdalena Rynkowska - Sekretarz Gminy
Bożena Zaborowska - Skarbnik Gminy
Marek Lewandowski – Radca Prawny Urzędu Gminy Kurzętnik
Sołtysi wsi Gminy Kurzętnik
Sesję Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Zbigniew Lewicki. Na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy 14 Radnych, jest więc prawomocna do podejmowania uchwał.
Przewodniczący zwrócił się do sekretarza ostatniej sesji radnego Józefa Balewskiego o informację w sprawie protokołu z obrad. Pan Józef Balewski poinformował, że zapoznał się z protokołem z obrad, stwierdzając, że jest napisany zgodnie z przebiegiem posiedzenia i zwrócił się do Rady o jego przyjęcie bez odczytania. Nikt z radnych nie zabrał głosu, wobec czego Przewodniczący poddał protokół pod głosowanie. W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, protokół z XIV Sesji Rady Gminy został przyjęty w głosowaniu jawnym jednogłośnie.
Następnym punktem sesji było przedstawienie porządku obrad. Przewodniczący przedstawił proponowany porządek sesji w brzmieniu jak niżej:
a/ stwierdzenie quorum,
- Przyjęcie protokołu z XIV Sesji Rady Gminy,
- Wybór sekretarza obrad,
- Przedstawienie porządku sesji,
- Wolne wnioski i informacje,
- Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie,
- Sprawozdanie Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami,
- Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia będących schroniskami dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi,
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Kurzętnik,
- Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,
- Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Współpracy Gminy Kurzętnik z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 rok”,
- Podjęcie uchwały w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych,
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr X/100/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kurzętnik na lata 2020 – 2034,
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr X/101/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 10 grudnia 2019 r. dotyczącej uchwalenia budżetu Gminy Kurzętnik na 2020 r.,
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego teren usług sportowych w miejscowości Kurzętnik, gmina Kurzętnik,
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowościach Nielbark i Brzozie Lubawskie, gmina Kurzętnik,
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu zabudowy rekreacji nad zatoką jeziora Partęczyny w obrębie Tereszewo, gmina Kurzętnik,
- Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy Kurzętnik nr XIII/1/2000 z dnia 26 stycznia 2000 r.,
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Wawrowice,
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Wawrowice,
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Wawrowice,
- Podjęcie uchwały w sprawie w uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej w miejscowości Tomaszewo,
- Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Kurzętnik na rok szkolny 2020/2021,
- Przedstawienie Informacji z wykonania budżetu Gminy Kurzętnik za I półrocze 2020 r.
- Odpowiedzi na zapytania,
- Zamknięcie obrad.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych ma uwagi lub pytania do przedstawionego porządku obrad?
W związku z brakiem uwag, Pan Zbigniew Lewicki poddał porządek obrad głosowanie, w którym uczestniczyło 14 radnych. Zaproponowany przebieg sesji przyjęto w sposób jednogłośny, 14 głosami „za”.
Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki zaproponował na sekretarza trwającej sesji, zgodnie z listą obecności radną Krystynę Bergolc. W głosowaniu jawnym przy oddanych 13 głosach „za” i jednym wstrzymującym wybrano radną Krystynę Bergolc na sekretarza obrad XV Sesji Rady Gminy.
Ad 5.
Następnie, przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad „Wolne wnioski i informacje”. W związku z powyższym, głos zabrał Pan Wiesław Grzywacz, apelując do pozostałych Radnych o dobrowolne przekazanie miesięcznej diety za miesiąc październik 2020 roku w ramach pomocy dla chorego na glejaka wielopostaciowego mózgu – Pana Tomasza Witkowskiego, mieszkańca wsi Lipowiec. Sołtys wsi Lipowiec wspomniał, że terapia przekracza możliwości finansowe rodziny chorego, w związku z czym prosi o okazanie serca i życzliwości w formie rezygnacji z miesięcznej diety radnego.
Kolejno, Pan Benedykt Rochnowski zapytał o tok sprawy dotyczącej odbioru i zagospodarowania odpadów z tworzyw sztucznych, pochodzących z działalności rolniczej, w tym ewentualne skorzystanie przez Gminę z Programu „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej”.
Głos zabrała również Pani Danuta Fiszer, pytając Gospodarza w imieniu mieszkańców wsi Kamionka o termin zakończenia realizowanej obecnie inwestycji w postaci przebudowy mostu na rzece Drwęcy.
Przewodniczący Rady Gminy udzielił również głosu Pani Irenie Knorps, która poprosiła Wójta o dołożenie funduszy do realizowanej inwestycji lokalnej na wyłożenie dodatkowego fragmentu obszaru z kostki brukowej we wsi Kąciki aż do granicy mostku.
Pani Anna Lewicka zwróciła się do Zastępcy Wójta Pana Adama Zapałowskiego, prosząc o interwencję w kwestii leżącego dachu na ulicy Okólnej, zagrażającego zdaniem Radnej bezpieczeństwu mieszkańców wsi Kurzętnik.
Pan Marek Ząbkiewicz wypowiedział się w kwestii organizacji Dożynek Gminno - Parafialnych w Otrębie, wyrażając niezadowolenie z powodu wybiórczego zapraszania kapłanów na uroczystość obchodów. Radny ubolewał także nad czasem uzyskiwania odpowiedzi oraz ich treścią, otrzymywaną w wyniku zadawanych na piśmie pytań. Pan Marek Ząbkiewicz odwołał się też do formy przyznawania stypendiów, co zdaniem Radnego budzi skojarzenia korupcyjne. Kolejno, Pan Ząbkiewicz stwierdził, że w Gminie szerzy się zjawisko nepotyzmu, tym samym prosząc Gospodarza o zaniechanie zatrudnieni osób spokrewnionych z władzami. Radny zgłosił także fakt, iż w kierunku miejscowości Nielbark przy drodze powiatowej powstała wyrzutnia, która stwarza zagrożenie i nie jest potrzebna w danym miejscu.
Pani Krystyna Bergolc zapytała o etap realizacji inwestycji przebudowy drogi Tereszewo – Kąciki – Lipowiec. Radna przypomniała także o konieczności wycinki gałęzi drzew na odcinku drogi powiatowej Marzęcice – Tereszewo – Ciche.
Pan Mariusz Zieliński poprosił Zastępcę Wójta, aby skontaktował się z „Gospodarstwem Pomocniczym”, celem przycinki żywopłotu nieopodal przepompowni w Marzęcicach.
Pan Józef Balewski zwrócił się do Pana Adama Zapałowskiego, zgłaszając, iż podczas zakładania linii gazowej na ulicy Kopernika i ulicy Piaskowej, firma wykonująca zadanie pozostawiła materiały w postaci tłucznia i masy, które Radny zgłasza do usunięcia. Kolejno, Pan Balewski zapytał Wójta Gminy o opinię w sprawie zagrożenia funkcjonowania placówki Warsztatu Terapii Zajęciowej w Nowym Mieście Lubawskim.
Na zakończenie realizowanego Punktu 5 XV Sesji Rady Gminy, Pan Mariusz Zieliński, prosząc Zastępcę Wójta Gminy o rozmowę z mieszkańcami ulicy Nowomiejskiej wsi Marzęcice w sprawie chodnika. Radny pytał też o sprawę naprawy przystanku we wsi, który uległ dewastacji.
Ad 6.
Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do punktu „Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie”. Zgodnie z porządkiem obrad, Pan Krzysztof Kreński złożył na ręce Przewodniczącego petycję, wniosek oraz zapytania Klubu Radnych „Niezależni”. Pan Zbigniew Lewicki odczytał Wysokiej Radzie i zebranym gościom złożoną wcześniej interpelację Pana Benedykta Rochnowskiego oraz otrzymane dokumenty w postaci wniosku, petycji i zapytania, dostarczone przez Pana Kreńskiego w formie pisemnej (wymienione dokumenty stanowią załącznik do Protokołu).
Ad 7.
W dalszej części spotkania, Pan Zbigniew Lewicki poprosił Wójta Gminy o przedstawienie informacji o pracy w okresie między sesjami Rady Gminy.
Pan Wojciech Dereszewski poinformował, że prowadzone były rozpoznania cenowe w ramach 13 przeprowadzonych postępowań. Gospodarz poinformował, że Gmina jest w trakcie realizacji inwestycji takich jak: przebudowa mostu drogowego w Kurzętniku, budowa drogi gminnej w Tereszewie oraz budowa ciągu pieszo – rowerowego w Wawrowicach przez Zarząd Dróg Wojewódzkich. Wójt Gminy poinformował także Panią Danutę Fiszer, iż most na rzece Drwęcy zostanie oddany do użytku do końca miesiąca października. Włodarz wymienił także zadania, które zostały zrealizowane w okresie między 25 czerwca 2020 r., a 28 września 2020 r.:
- Poprawa efektywności energetycznej w budynku Zespołu Szkół w Kurzętniku
- Utworzenie ścieżki rowerowej z Kurzętnika do Kaługi wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap II,
- Budowa parkingu przy Gminnym Centrum Kultury,
- Przebudowa drogi w Otrębie dz.163,
- Przebudowa drogi w Otrębie dz.162/1,
- Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Bratuszewo (dz. nr 229, 182),
- Przebudowa drogi w Lipowcu,
- Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Sugajenko – odcinek Parowu,
- Budowa drogi przy świetlicy wiejskiej w Tomaszewie,
- Przebudowa dróg gminnych w miejscowości Wawrowice,
- Utwardzenie dróg w miejscowości Szafarnia,
- Bieżące utrzymanie terenów zielonych na terenie Gminy Kurzętnik,
- Bieżące sprzątanie miejsc użyteczności publicznej.
Pan Wojciech Dereszewski wspomniał także o spotkaniu z Wojewodą Warmińsko - Mazurskim, na którym nastąpiło przekazanie promes w ramach tzw. Tarczy Samorządowej, w związku z czym Gmina Kurzętnik otrzyma 1 493 870,00 złotych z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Wójt Gminy dodał, iż 16 lipca nastąpiło podpisanie umowy na zadanie inwestycyjne pn. „Przebudowa drogi gminnej Małe Bałówki – Lipowiec”. Gospodarz poinformował, że Gmina podpisała także umowę w Urzędzie Marszałkowskim na Mały Grant Sołecki dla Sołectwa Lipowiec oraz o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację zadania pn. „Rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości Mikołajki wraz z budową lokalnych przydomowych oczyszczalni ścieków”. Pan Wojciech Dereszewski wspomniał także o otwarciu ścieżki rowerowej w Lipowcu i konsultacjach społecznych na Górze Zamkowej w Kurzętniku w sprawie rewitalizacji ruin zamkowych. „Dnia 28 sierpnia 2020 roku nastąpiło otwarcie inwestycji (termomodernizacji) w Zespole Szkół im. Władysława Jagiełły w Kurzętniku, a 3 września odbyły się wspomniane wcześniej Dożynki Gminno – Parafialne w Otrębie. Zakupiony został też sprzęt komputerowy w postaci laptopów, dzięki przyznanemu dofinansowaniu w wysokości 104 999,70 złotych, w związku z czym do szkół podstawowych w trafiło 55 laptopów z oprogramowaniem i wyposażonych w zestawy słuchawkowe. Ponadto, dnia 14 września Władze Gminy spotkały się z przedstawicielami Ochotniczej Straży Pożarnej w Kurzętniku w sprawie budowy remizy strażackiej. W tym tygodniu, Gmina zajmuje się organizacją koncertu charytatywnego w celu zebrania środków na leczenie mieszkańca Lipowca - pana Tomasza Witkowskiego, który cierpi na glejaka wielopostaciowego nieoperacyjnego. Jedyną szansa jest leczenie immunologiczne w Kolonii w Niemczech. Wysokie koszty leczenia, przekraczają możliwości finansowe rodziny pana Tomasza. W akcje charytatywne włączają się wszystkie jednostki organizacyjne i przedsiębiorcy z Gminy Kurzętnik. Koncert charytatywny z szeregiem atrakcji towarzyszących odbędzie się dnia 3 października 2020 roku o godz. 17.00 na Kurzej Górze w Kurzętniku. Lokalni przedsiębiorcy przekazali środki finansowe, dzięki którym podczas wydarzenia wystąpią zespoły „Loka”, „Bayer Full” i „Daj to głośniej”.
Ad 8.
Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do omawiania pierwszego z projektów uchwał, jakim było podjęcie Uchwały w sprawie ustalenia zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia będących schroniskami dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi.
Pan Zbigniew Lewicki dodał, iż zakres projektu uchwały został omówiony na wspólnym posiedzeniu Komisji. W związku z powyższym, Radni nie mieli żadnych pytań do omówionego zagadnienia. Projekt uchwały poddano pod głosowanie.
Uchwałę podjęto jednomyślnie - 14 głosami „za”, (Uchwała Nr XV/155/20 stanowi załącznik do protokołu z sesji).
Ad 9.
Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Kurzętnik.
Proponowany projekt zmieniający Statut Gminy Kurzętnik omówiony został na posiedzeniu komisji przez Podinspektora ds. Obsługi Rady Gminy i Bezpieczeństwa - Panią Sylwię Jarzębowską, wobec czego Wysoka Rada nie miała uwag. Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt pod głosowanie.
Przedmiotową Uchwałę także podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za”, (Uchwała Nr XV/156/20 stanowi załącznik do protokołu z sesji).
Ad 10.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść Uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
Na posiedzeniu komisji poprzedzającym sesję Kierownik Referatu Podatków, Opłat i Działalności Gospodarczej - Pani Emilia Auda omówiła w pełnym wymiarze zagadnienia dotyczące wysokości podatków. Efektem braku wątpliwości ze strony Wysokiej Rady było poddanie projektu Uchwały pod głosowanie.
Przedmiotową Uchwałę także podjęto jednogłośnie - 13 głosami „za”, przy jednym głosie wstrzymującym (Uchwała Nr XV/157/20 stanowi załącznik do protokołu z sesji).
Ad 11.
Pan Zbigniew Lewicki odczytał Radnym treść kolejnej Uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Współpracy Gminy Kurzętnik z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 rok”.
Projekt Programu został omówiony w ramach przeprowadzonych konsultacji społecznych z przedstawicielami organizacji pozarządowych oraz powtórnie na posiedzeniu komisji również przez Panią Sylwię Jarzębowską, dlatego też Radni nie mieli pytań związanych z przedmiotową treścią.
Uchwałę także podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za”, (Uchwała Nr XV/158/20 stanowi załącznik do protokołu z sesji).
Ad 12.
Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych.
Celem omówienia Uchwały, Przewodniczący Rady Gminy oddał głos Zastępcy Wójta. Pan Adam Zapałowski wyjaśnił, że omawiana droga usytuowana jest przy ul. Polnej w okolicach Górnego Kurzętnika, a jej odcinek kończy się przy miejscowej oczyszczalni ścieków. „W związku z otrzymaniem pozytywnej opinii Zarządu Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim chcemy, aby droga została ujęta w katalogu dróg gminnych. Zmiana klasyfikacji drogi jest niejednokrotnie obligatoryjnym warunkiem do pozyskania środków zewnętrznych na jej budowę, w związku z czym proszę Wysoką Radę o przychylność” - zdefiniował Zastępca Wójta.
W odpowiedzi na słowa Pana Adama Zapałowskiego, Pan Krzysztof Kreński wyjaśnił, że droga związana jest z zeszłorocznymi protestami mieszkańców wsi. Radny zapytał o etap, na jakim znajduje się składowisko śmieci, przyległe do przedmiotowych działek. Przewodniczący Rady Gminy poinformował Pana Kreńskiego, że odpowiedź na zadane pytanie zostanie udzielona w przedostatnim punkcie porządku obrad. Radni nie zgłosili więcej uwag i pytań, w związku z czym projekt Uchwały poddano pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr XV/159/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 13.
Przewodniczący Rady Gminy przybliżył Radnym treść Uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr X/100/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kurzętnik na lata 2020 – 2034.
Pan Zbigniew Lewicki poinformował również, że projekt Uchwały uwzględniający zmiany w zakresie zdań i ich finansowania został dokładnie omówiony na posiedzeniu wspólnym komisji przez Panią Skarbnik – Bożenę Zaborowską. Wysoka Rada nie zgłosiła uwag, w związku z czym projekt Uchwały poddano pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr XV/160/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 14.
Kolejno podejmowana uchwała dotyczyła zmiany uchwały nr X/101/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 10 grudnia 2019 r. dotyczącej uchwalenia budżetu Gminy Kurzętnik na 2020 r.
Pan Zbigniew Lewicki stwierdził, że analogicznie do przypadku Wieloletniej Prognozy Finansowej, również projekt uchwały przewidujący zmiany budżetowe, został szczegółowo omówiony przez Panią Skarbnik na posiedzeniu wspólnym Komisji. Radni ponownie nie wnieśli pytań i uwag do treści omawianego projektu Uchwały, w związku z czym poddano go pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr XV/161/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 15.
Przewodniczący Rady Gminy przybliżył Radnym treść Uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego teren usług sportowych w miejscowości Kurzętnik, gmina Kurzętnik.
Pan Zbigniew Lewicki oddał głos Panu Arkadiuszowi Zaleskiemu, celem wyjaśnienia projektu. Inspektor poinformował, że przedmiotowy plan stanowi teren Ośrodka Narciarskiego „Kurza Góra”, który wystąpił z wnioskiem o zmianę przeznaczenia terenu oznaczonego jako parking oraz teren usług sportowych na nową funkcję – usługową. W odpowiedzi na wyjaśnienia, Pan Krzysztof Kreński zasugerował bardziej szczegółowe oznaczanie terenu objętego planem w przyszłych uchwałach przedkładanych Radzie Gminy. Nikt z Radnych nie zgłosił więcej uwag do treści uchwały, w związku z czym Przewodniczący Rady Gminy poddał ją pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie, 14 głosami „za” (Uchwała Nr XV/162/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 16.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił Radnym projekt Uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowościach Nielbark i Brzozie Lubawskie, gmina Kurzętnik.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść projektu Uchwały, następnie oddając głos Panu Arkadiuszowi Zaleskiemu. Inspektor ds. Gospodarki Przestrzennej wyjaśnił Wysokiej Radzie, iż przedmiotowy plan został uchwalona na sesji absolutoryjnej, jednakże musi on zostać zmieniony z powodu procesu odlesienia części działek, czego Gmina nie mogła powstrzymać na danym etapie. „W wyniku planu nastąpi wyłączenie z produkcji leśnej terenów, które zostały przeznaczone jako teren zielony i zabudowa mieszkaniowa” – doprecyzował Inspektor. Wobec braku pytań, Pan Zbigniew Lewicki poddał projekt Uchwały pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XIV/163/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 17.
Pan Zbigniew Lewicki odczytał projekt kolejnej uchwały w sprawie uchwalenia przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu zabudowy rekreacji nad zatoką jeziora Partęczyny w obrębie Tereszewo, gmina Kurzętnik.
Treść wyżej wymienionego projektu po raz kolejny została radnym precyzyjnie przedstawiona przez Pana Arkadiusza Zaleskiego. Inspektor wyjaśnił, że zmiana planu następuje wskutek wniosku dzierżawcy terenu, jakim są Lasy Państwowe. Pan Zaleski dodał, iż obecny plan przewiduje budowę budynków około sześćdziesięciometrowych, którą przedmiotowa uchwała udoskonala w zakresie zwiększenia powierzchni zabudowy nowych budynków bez zmiany funkcji terenu objętego planem. W związku z projektem Uchwały, Pan Krzysztof Kreński zgłosił dwie literówki w tekście, wymagające korekty, co zostało odnotowane w protokole obrad. W związku z brakiem dalszych uwag, projekt został poddany pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XV/164/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 18.
Przewodniczący Rady Gminy przybliżył Wysokiej Radzie projekt w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy Kurzętnik nr XIII/1/2000 z dnia 26 stycznia 2000 r. Inspektor Zaleski wyjaśnił, że teren objęty planem mieści się w rzeczywistości przy ulicy Ogrodowej, a jego treść dotyczy zmiany funkcji na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Z powodu braku wątpliwości w stosunku do treści omawianej uchwały, projekt poddano pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XV/165/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 19.
Następnym z omawianych przez Przewodniczącego Rady Gminy aktów prawa miejscowego był projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Wawrowice.
Projekt uchwały, podejmowany przez Radę omówił ponownie Pan Arkadiusz Zaleski, tłumacząc Wysokiej Radzie, że obszar objęty planem dotyczy działki nad Jeziorem Wawrowice i docelowo ma zostać w całości przeznaczony pod zabudowę rekreacji indywidualnej, co zgodne jest z ustaleniami obowiązującego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Kurzętnik. Inspektor ds. Gospodarki Przestrzennej poinformował, że zmianie ulegną tylko ustalenia szczegółowe planu, co stworzy nowe możliwości do rozwoju społeczno – gospodarczego Gminy, w tym wydzielenia dwóch działek z jednej. Wobec braku wątpliwości ze strony Wysokiej Rady, projekt poddano pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XV/166/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 20.
Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do omówienia projektu uchwały w postaci przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Wawrowice.
Kolejno, Pan Arkadiusz Zaleski wyjaśnił zebranym, iż specyfika planu jest analogiczny do poprzednio podejmowanego przez Radę, jednakże w tym przypadku działka stanowi obszar dwudziestoarowy, tym samym pozwalając na budowę jednego budynku letniskowego. Radni wstrzymali się od możliwości zadania pytań, wobec czego projekt uchwały poddany został pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XV/167/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 21.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść projektu kolejnej uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Wawrowice.
Pan Arkadiusz Zaleski wyjaśnił Radnym, że przedmiotowa Uchwała również podejmowana była na ostatnim posiedzeniu sesyjnym, jednakże wnioskodawca zmiany wystąpił z prośbą o rozszerzenie zakresu planu o trzy działki. Analogicznie do poprzednio omawianej uchwały, nie zadano pytań, w związku z czym projekt poddany został pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XV/168/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 22.
Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do kolejnego punktu obrad, którym było podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej w miejscowości Tomaszewo.
Wykładni projektu uchwały dokonał także Pan Arkadiusz Zaleski, który wyjaśnił, że zakres zmiany polega na przekwalifikowaniu zakresu przeznaczenia gruntu rolnego oraz leśnego na teren zabudowy mieszkaniowej. Wysoka Rada nie zadała żadnych pytań, co spowodowało poddanie projektu uchwały pod głosowanie.
Uchwałę podjęto 14 głosami „za” w sposób jednogłośny (Uchwała Nr XV/169/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 23.
Przewodniczący Rady Gminy przybliżył Wysokiej Radzie ostatni projekt w sprawie ustalenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Kurzętnik na rok szkolny 2020/2021.
Następnie, Pan Zbigniew Lewicki oddał głos Pani Kierownik Referatu Oświaty celem przybliżenia treści przedmiotowej Uchwały. Pani Justyna Sobiesiak wyjaśniła, że Prawo oświatowe nakłada obowiązek na organ prowadzący obowiązek zapewnienia dowozu dzieciom niepełnosprawnym do szkół. „Rodzice, którzy samodzielnie dowożą dzieci, mają prawo uzyskać zwrot poniesionych kosztów. W takim przypadku, Rada Gminy musi każdorazowo na dany rok szkolny podjąć uchwałę określającą średnie ceny paliw, obowiązujące na terenie Gminy Kurzętnik. W tym roku pojawił się wniosek od rodziców dziecka niepełnosprawnego, w związku z czym przedmiotowa Uchwała konieczna jest do podjęcia” – obszernie wyjaśniła Kierownik Referatu Oświaty.
W związku z omawianym projektem, Pan Krzysztof Kreński zapytał czy podczas przeliczania obowiązujących średnich cen paliw była brana pod uwagę inflacja. W odpowiedzi na wątpliwość ze strony Radnego, Pani Justyna Sobiesiak dodała, że jest to stała cena na rok szkolny 2020/2021. Wobec braku innych pytań ze strony Rady, projekt uchwały poddano pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XIV/170/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 24.
Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do kolejnego punktu obrad, jakim było przedstawienie informacji z wykonania budżetu Gminy Kurzętnik za I półrocze 2020 roku.
Pan Zbigniew Lewicki poinformował zebranych, że Informacja z wykonania budżetu Gminy Kurzętnik za I półrocze 2020 r. została przesłana Radnym w formie dokumentu wraz z pozostałymi materiałami dotyczącymi XV Sesji Rady Gminy. Przewodniczący Rady Gminy zapytał Radnych o ewentualne pytania w zakresie przedmiotowego dokumentu.
Pani Danuta Fiszer zgłosiła pytanie w związku z Działem 600 „Transport i łączność”, dociekając o kwestię przebudowy drogi gminnej Marzęcice – Kamionka – Małe Bałówki i ewentualną wycinkę drzew oznaczonych w tej chwili barwą czerwoną. W odpowiedzi na słowa Radnej, głos zabrał Zastępca Wójta tłumacząc, że nie jest w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ponieważ powodzenie zamiaru wycinki zależy od organu nadzorczego wydającego pozwolenie. Pan Adam Zapałowski dodał, że projektant drogi uznał, aby usunąć oznaczone drzewa, lecz powodzenie planowanej czynności jest w tym momencie nieznane. Zastępca dodał, iż w chwili obecnej trwają prace nad dokumentacją techniczną.
Ad 25.
Przewodniczący przeszedł do kolejnego punktu obrad, w którym zawierały się odpowiedzi na zapytania (wolne wnioski i informacje).
Celem udzielenia odpowiedzi na zadane pytania, głos zabrał Pan Wojciech Dereszewski, wyjaśniając, iż Radni otrzymają odpowiedzi na pisemnie złożone zapytania i interpelacje w ustawowym terminie. Gospodarz podziękował także Radnemu Wiesławowi Grzywaczowi za podjęcie inicjatywy charytatywnego zrzeczenia się diet, tym samym zachęcając Wysoką Radę do włączenia się w akcję.
Pan Wojciech Dereszewski uprzedził, że pod koniec spotkania sesyjnego Zastępca Wójta wyjaśni zebranym planowaną inicjatywę w postaci wprowadzenia ruchu okrężnego na Rynku w Kurzętniku. „Sytuacja jest rozwojowa. Podjęliśmy działania w związku z tragicznym wypadkiem w październiku 2017 roku. Zorganizowane zostało spotkanie z mieszkańcami Rynku, już wtedy zostały podjęte wstępne działania. Następnie, na wniosek Komendanta Powiatowego Policji w Nowym Mieście Lubawskim spotkaliśmy się z pracownikami Komendy. Kolejno, wykonany został projekt zmiany organizacji ruchu, który został zaakceptowany przez Starostę Nowomiejskiego. Teren Rynku zaznaczony został na Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa, co świadczy o tym, że jest to miejsce wyjątkowo niepokojące. Gmina wciąż zastanawia się, tym samym szukając dobrych rozwiązań na rozwiązanie przedmiotowego problemu, tym bardziej przy okazji otwarcia wyremontowanego mostu” – tłumaczył Włodarz Gminy. Pan Wojciech Dereszewski poinformował, że wniosek Sołectwa Kurzętnik I poddany będzie konsultacjom z Komendą Powiatową Policji oraz Starostwem Powiatowym.
Wójt Gminy zwrócił się także do Pana Benedykta Rochnowskiego, opowiadając się za zasadnością zgłoszonego wniosku, jednocześnie zaznaczając, iż w przypadku braku partycypacji w kosztach dowozu dzieci ze strony samorządów lokalnych, ów transport upadnie. Pan Wojciech Dereszewski dodał, że Starosta Nowomiejski nie jest zainteresowany dowożeniem dzieci do szkół ponadpodstawowych. Wójt zapewnił Radnego, że złożony przez niego wniosek zostanie przeanalizowany pod względem prawnym. Gospodarz poprosił, aby również Komisja ds. Rolnictwa, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska zajęła się problemem, trafnie poruszonym przez Radnego.
Gospodarz odniósł się również do kwestii odbioru folii porolniczych, tym samym informując, że wszyscy zainteresowani rolnicy zostali już pisemnie powiadomieni.
Wójt Gminy w odpowiedzi na pytanie Radnej Danuty Fiszer wyjaśnił, że w przypadku otrzymania pozytywnej opinii Starosty, oficjalny termin odbioru mostu przewiduje na dzień 25 października bieżącego roku.
Sołtys wsi Kąciki – Pani Irena Knorps została poinformowana, że inwestycja w postaci wyłożenia kostki zostanie zrealizowana zgodnie z założeniami budżetu Gminy. Gospodarz nadmienił, że mieszkańcy wsi niedawno zmienili koncepcję materiału, z którego ma zostać wykonany przedmiotowy odcinek drogi – z tłucznia na kostkę.
Pan Wojciech Dereszewski odniósł się do kwestii dachu na ulicy Okólnej, poruszonej przez Panią Annę Lewicką, tłumacząc, że ów działka stanowi własność Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, właściciel nieruchomości zmarł i brak jest w danej chwili spadkobierców. Z uwagi na powyższe, Wójt zapewnił, że niezwłocznie uprzątnie elementy zagrażające bezpieczeństwu mieszkańców.
W odpowiedzi na temat Dożynek Gminno – Parafialnych w miejscowości Otręba, Włodarz zasugerował Panu Markowi Ząbkiewiczowi, że ubiegłoroczne dożynki zorganizowane zostały w Kącikach, przynależnych do parafii Tereszewo. „Otręba stanowi część parafii Skarlin, w związku z czym proboszcz skarlińskiej parafii przewodniczył ceremonii mszalnej, zapraszając przy tym do współorganizacji mszy księdza Bernarda Zakrzewskiego oraz księdza Zdzisława Baranowskiego – kontynuował Włodarz. Wójt poinformował przy tym Radnego, że Gmina odpowiada na składane wnioski zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym, w sposób precyzyjny, obawiając się kolejnego przecieku informacji do Kuriera Iławskiego. W związku z zarzutem działań korupcyjnych związanych z przyznaniem stypendiów Wójt poinformował Radnego, że jest to poważny zarzut skierowany w osobę publiczną. Gospodarz zalecił Panu Markowi Ząbkiewiczowi skierowanie sprawy do organów ścigania, które z pewnością zajmą się domniemanymi przez Radnego zarzutami.
W odpowiedzi na słowa Pana Krzysztofa Kreńskiego dotyczące składowiska śmieci na Górnym Kurzętniku, Wójt Gminy wyjaśnił, że zgodnie z informacją powziętą ze Starostwa Powiatowego w Nowym Mieście Lubawskim, pozwolenie na przetwarzanie odpadów zostało cofnięte półtora roku temu. Pan Wojciech Dereszewski zapewnił Radnego, że po dzisiejszej sesji zostanie sporządzone pismo, które Gmina skieruje do Starostwa celem wyjaśnienia sprawy.
Wójt Gminy, odwołując się ponownie do słów Radnego Ząbkiewicza poprosił całą Wysoką Radę o pozwolenie mu na realizację kompetencji do niego należących. Pan Wojciech Dereszewski przyznał, że Radny powołując się na zjawisko nepotyzmu, miał na myśli zatrudnienie jego córki na stanowisku intendentki w kuchniach wszystkich szkół z terenu Gminy Kurzętnik. Wójt dodał, że wspomniana osoba została zatrudniona przez wzgląd na szacunek do żywności. „Moja córka pracowała w kuchni Zespołu Szkół im. Władysława Jagiełły w Kurzętniku, więc zna temat od środka. Agata pracuje we wszystkich placówkach łącznie na całym etacie. Ukończyła studia na Wydziale Technologii Żywienia Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie. Nie mam się czego wstydzić, jest to trafna decyzja” – podsumował Wójt.
Następnie, Pan Wojciech Dereszewski stwierdził, że tematem poruszanej wcześniej wyrzutni umiejscowionej w obszarze strefy przemysłowej w miejscowości Nielbark zajmie się wraz Panem Adamem Zapałowskim.
Wójt Gminy odpowiadając na słowa Pani Krystyny Bergolc, dotyczące przycinki gałęzi przy drodze powiatowej zapewnił, że skieruje przedmiotowe zapytanie do Starostwa Powiatowego.
Również Pan Mariusz Zieliński został zapewniony o niezwłocznym zgłoszeniu problemu przycinki żywopłotu w miejscowości Marzęcice do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Kurzętniku. Pan Wojciech Dereszewski poinformował, że chodnik przy ulicy Nowomiejskiej będzie budowany w listopadzie, zgodnie z harmonogramem robót, jednocześnie zwracając się z prośbą do Radnego i Sołtysa wsi o spotkanie w przedmiotowej sprawie. Włodarz dodał, że przystanek we wsi został rozebrany, a fundusz sołecki wsi Marzęcice nie przewiduje odnowienia miejsca.
Pan Józef Balewski usłyszał od Wójta deklarację o zdyscyplinowaniu firmy do uprzątnięcia terenu na ulicy Piaskowej. Gospodarz poruszył także wspomnianą kwestię likwidacji siedziby Warsztatu Terapii Zajęciowej w Nowym Mieście Lubawskim. Pan Dereszewski poinformował, że temat wielokrotnie poruszano na wspólnych spotkaniach Wójtów wraz ze Starostą, na których Burmistrz Nowego Miasta Lubawskiego wielokrotnie komunikował, że zmuszony zostanie wypowiedzieć umowę Warsztatom Terapii Zajęciowej. „Wspólnie z włodarzami innych Gmin szukaliśmy w swoich zasobach lokalizacji na nową siedzibę, której umiejscowienie wstępnie zasugerowano w Bielicach. Działanie Warsztatów Terapii Zajęciowej pozostaje w gestii Starosty. Wójt Gminy Kurzętnik uważa, że tego typu działalność powinna być prowadzona, niestety Gmina Kurzętnik nie dysponuje adekwatnym miejscem” – wytłumaczył Gospodarz Gminy.
Pan Wojciech Dereszewski w związku z tematem ronda w Kurzętniku, poprosił osoby składające petycję, aby pozostały w stałym kontakcie z władzami Gminy, ponieważ ów temat należy dokładnie przedyskutować i przeanalizować. W odpowiedzi na słowa Wójta, Pan Krzysztof Kreński doprecyzował, że autorem petycji sjest 170 mieszkańców Gminy Kurzętnik, w związku z czym obliguje to Radnego do uzyskania od Włodarza jasnej deklaracji w sprawie zorganizowania spotkania z mieszkańcami na Rynku, przy zachowaniu bezpiecznych odległości. Radny kontynuował, że suweren, który wybrał Wójta bardzo ucierpi na planowanej przebudowie, zwłaszcza mieszkańcy w podeszłym wieku. Radny dodał, że alternatywnym rozwiązaniem, które także przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w obrębie Rynku jest koncepcja wstawienia progów zwalniających. Wójt Gminy dodał, że wszystkie pieniądze z nagrody za działania proekologiczne przeznaczone zostały na poprawę oświetlenia na Rynku w Kurzętniku. „W 2017 roku wspólnie z mieszkańcami spotkaliśmy się, celem omówienia funkcjonowania ruchu drogowego w Kurzętniku. Osobą zarządzającą ruchem jest Starosta Nowomiejski. Z powodu braku uzyskania zgody na montaż progów zwalniających, Gmina podążyła w innym kierunku konceptowania rozwiązań, ponieważ naszą rolą jest dbanie o poprawę bezpieczeństwa na Rynku. W ciągu ostatnich lat zwiększyło się natężenie ruchu, czego bezpośrednią przyczyną jest budowa „Osiedla Dębno”. Analiza obecnej sytuacji wymaga zwołania spotkania zespołu roboczego. Rozwiązanie wynikające z projektu nie zostało jeszcze wcielone w życie, w związku z czym nadal istnieje możliwość procedowania innych koncepcji. Chciałbym, abyśmy współdziałali w projektowaniu poprawy bezpieczeństwa na terenie Gminy Kurzętnik, szukając przy tym kompromisowych rozwiązań” – doprecyzował Wójt Gminy.
Następnie, głos zabrał Pan Adam Zapałowski, stwierdzając, że temat zmiany organizacji ruchu na Rynku w Kurzętniku jest kwestią budzącą wiele kontrowersji. Zastępca Wójta oświadczył, że podczas spotkania będącego następstwem tragicznej śmierci, mieszkańcy Rynku w większości domagali się działań ze strony władz Gminy. „W pierwszym etapie Rynek został doświetlony, następnie zaplanowano zmianę rozmieszczenia przejść dla pieszych. Ostatnim z przewidzianych działań jest kompleksowa reorganizacja systemu poruszania się samochodów na Rynku. Temat zmiany organizacji ruchu poruszany był na sierpniowym posiedzeniu Komisji Rolnictwa, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, na którym szczegółowo poddano analizie projekt zmiany organizacji ruchu dotyczący Rynku w Kurzętniku. W związku z powyższym, każdy z Radnych miał możliwość wzięcia udziału w posiedzeniu. Osobiście wykonałem telefon do Pani Anny Lewickiej z zaproszeniem na zwołaną Komisję. To nie Włodarze zadecydowali o wdrożeniu rozwiązania, ponieważ projekt był wielokrotnie omawiany z Komendantem Głównym Powiatowej Policji w Nowym Mieście Lubawskim oraz funkcjonariuszami Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego, którzy stwierdzili, że miejscem najbardziej narażonym na wypadki jest właśnie Rynek w Kurzętniku. Gmina także zauważyła niedogodności i zagrożenia związane z wdrożeniem zmiany. Parking, który powstał w okolicach Gminnego Centrum Kultury w Kurzętniku jest efektem przygotowań na wyprowadzenie z Rynku parkujących tam aut. Na dzień dzisiejszy, wszystkie samochody na Kurzętnickim Rynku, zaparkowane są niezgodnie z przepisami o ruchu drogowym” – tłumaczył Zastępca Wójta. Radny Kreński dodał, że nieprawidłowo zaparkowane pojazdy stoją również przy Urzędzie Gminy w Kurzętniku. Pan Adam Zapałowski dodał, że Gmina posiada negatywne doświadczenia w zakresie procesu montowania progów mających na celu spowolnienie ruchu kołowego. „Próg zwalniający, pierwotnie umieszczony przy Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Kurzętniku, w odpowiedzi na sprzeciw mieszkańców, przeniesiono w okolice siedziby Gminnego Centrum Kultury w Kurzętniku. Również mieszkańcy ulicy Kopernika wnioskowali do Gminy o próg zwalniający, jednakże żaden mieszkańców nie zezwolił na umieszczenie elementu w okolicach swojej posesji. Pomijając paletę negatywnych doświadczeń, przepisy zwyczajnie zabraniają umieszczenia progu zwalniającego na Rynku w Kurzętniku” – tłumaczył Zastępca Wójta. Pan Adam Zapałowski zachęcał zebranych do wnikliwego zapoznania się z projektem zmiany organizacji ruchu, który dostępny jest w Urzędzie Gminy dla każdej zainteresowanej osoby. Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Gminy nadmienił również, że doświadczenia Policji związane z przekształceniem skrzyżowania na rondo w Nowym Mieście Lubawskim wskazują na trafność rozwiązania, czego wynikiem jest eliminacja potencjalnych zagrożeń w postaci wypadków drogowych. W kontekście wypowiedzi Zastępcy Wójta, głos zabrał Pan Mariusz Zieliński poruszając kwestię przejazdu autobusów przez Kurzętnicki Rynek. Radny zasugerował, że wspomniane pojazdy nie będą w stanie wykonać manewru skrętu pod kątem 90 stopni. Pan Adam Zapałowski odparł, że Gmina przeprowadziła testy przejazdów autobusów, które zakończyły się wynikiem pozytywnym. Pan Zieliński pytał również o kwestię utrudnienia w ruchu w postaci ewentualnego zajęcia przeciwległego pasa drogowego w przypadku chęci dokonania manewru skrętu w prawo, zjeżdżając z ronda w kierunku Drogi krajowej nr 15. Pan Adam Zapałowski wyjaśnił, że droga ta będzie odcinkiem jednokierunkowym. Zastępca Wójta wytłumaczył także zebranym całą procedurę przejazdu: „Jadąc od strony mostu, użytkownik drogi będzie mógł dokonać manewru skrętu w prawo lub w lewo, zgodnie ze znakiem nakazu kierunku jazdy, w związku z czym, nie objeżdżając Rynku będzie można skręcić bezpośrednio w ulicę Grunwaldzką. Obowiązywał będzie również zakaz skrętu na ulicę Jagiełły, w stronę Drogi krajowej nr 15. Na odcinku Rynek – ulica Kościelna ruch będzie jednokierunkowy, możliwy tylko w stronę mostu”. Pan Krzysztof Kreński skrytykował pomysł ruchu okrężnego, powołując się na stworzenie dodatkowego niebezpieczeństwa dla uczestników ruchu, którzy będą chcieli dostać się na skwer Rynku, Górę Zamkową czy drogę krzyżową wraz z amfiteatrem. „Problem komunikacyjny istnieje na ulicy Hunta – Rynek – ulica Grunwaldzka, wystarczyłoby zamontować próg zwalniający: na ulicy Hunta i Grunwaldzkiej przed przejściem dla pieszych oraz na ulicy Jagiełły” – tłumaczył Pan Krzysztof Kreński. Zastępca Wójta odesłał Radnego do przepisów o ruchu drogowym, w celu weryfikacji miejsc, w jakich można umieszczać progi zwalniające.
Następnie, Pan Józef Balewski zapytał, jakim prawem członkowie Komisji ds. Rolnictwa, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska podejmują decyzje w imieniu mieszkańców wsi Kurzętnik, jeżeli ani jedna osoba wchodząca w skład przedmiotowej Komisji nie jest mieszkańcem wsi, której dotyczy problem. Radny stwierdził, że pojedyncze osoby nie mogą decydować o losach większości, a konsultacje z mieszkańcami wsi w tej sprawie bezwarunkowo muszą się odbyć. Zastępca Wójta dodał, że każdy Radny czy inna zainteresowana osoba mogła uczestniczyć w zwołanym posiedzeniu Komisji, a w przypadku pytań co do tematu planowanego spotkania, zasięgnąć informacji w Biurze Rady Gminy. Radny Kreński dodał, że tylko członkowie wspomnianej Komisji zostali powiadomieni o posiedzeniu. Pan Adam Zapałowski zaprzeczył, dodając, że sam osobiście telefonował do Radnego, jak i do Pani Sołtys wsi Kurzętnik I.
Głos w sprawie zabrała także Pani Anna Lewicka, która doprecyzowała, że wielokrotnie wymieniana Komisja Rolnictwa miała miejsce dnia 28 lipca bieżącego roku o godzinie 10:00 w Urzędzie Gminy. „W ustawowym terminie informacja o zwołaniu spotkania została umieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Kurzętnik, jednakże nie zawierała ona informacji o przedmiocie obrad. W związku z planowaną zmianą wystosowałam pismo do Urzędu Gminy celem zwołania konsultacji społecznych z mieszkańcami wsi Kurzętnik. Moim zdaniem, Radni nie zostali poinformowani o sprawie w sposób szczegółowy” – podkreśliła Radna.
Pan Benedykt Rochnowski włączając się do dyskusji, stwierdził, że był obecny na zwołanej Komisji jako jej członek, ale sprawa nie była jego przedmiotem zainteresowań, ponieważ nie jest mieszkańcem wsi. Radny zasugerował, że dobrym zwyczajem byłoby powiadamianie wszystkich członków Rady Gminy o terminie oraz treści planowanych spotkań, a przede wszystkim tych Radnych, których sprawa bezpośrednio dotyczy. W odpowiedzi na słowa Radnego, Zastępca Wójta poinformował po raz kolejny, że wszyscy Radni zostali powiadomieni o posiedzeniu Komisji, o czym wcześniej wspominał. Pan Adam Zapałowski dodał również, że wszystkie opinie wydane przez Starostwo Powiatowe względem zmiany organizacji ruchu drogowego na Rynku w Kurzętniku są jawne i ogólnodostępne dla każdego członka Rady.
Pan Krzysztof Kreński wyraził oburzenie, iż źródłem powziętych przez niego informacji na temat planowanej zmiany była Gazeta Nowomiejska, a nie informacja z Urzędu Gminy. Radny dodał, że zarówno on jak i mieszkańcy żądają konfrontacji z władzami Gminy w postaci konsultacji rozwiązania.
Głos zabrał również Pan Józef Balewski, który stwierdził, że o posiedzeniu Komisji dowiedział się od Pani Danuty Fiszer, tym samym zarzucając Zastępcy Wójta poświadczenie nieprawdy.
Do dyskusji włączyła się także Pani Sylwia Jarzębowska, tłumacząc Wysokiej Radzie, że Komisja Rolnictwa została zwołana wskutek rozmowy telefonicznej z Przewodniczącą Komisji ds. Rolnictwa, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Podinspektor dodała, że w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Kurzętnik, zgodnie z ustawowym terminem zostało dodane powiadomienie o planowanym posiedzeniu. „Elektronizacja Rady Gminy pomoże zażegnać niepotrzebne konflikty i niedomówienia związane z organizacją posiedzeń sesyjnych czy Komisji Rady. Zachęcam wszystkich Radnych do korzystania z Biuletynu Informacji Rady Gminy Kurzętnik, na którym umieszczane są informacje na temat każdego planowanego posiedzenia. W celu doprecyzowania systemu komunikacji pomiędzy Radnymi, Przewodniczący poszczególnych Komisji mogliby powiadamiać resztę członków Rady o przedmiocie i treści takiego spotkania” – tłumaczyła Pani Jarzębowska. W kontekście wypowiedzi, Pani Anna Lewicka dodała, że informacja umieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Kurzętnik nie zawierała przedmiotu obrad spotkania. W ramach odpowiedzi na słowa Radnej, Podinspektor dodała, że za treść komunikatu zwołującego posiedzenie danej Komisji odpowiedzialny jest jej przewodniczący.
Kolejno, Pan Adam Zapałowski odniósł się do złożonej przez Radnego Rochnowskiego interpelacji, dotyczącej odpadów porolniczych. „Od 1 września do 31 października, osoby, które zgłosiły do Urzędu Gminy ilości folii wymagającej utylizacji, zostały ujęte w listę. Osoby te dostają dofinansowanie w wysokości 500 złotych do 1 tony folii. Osobiście wystąpiłem do Przewodniczącego Związku Gmin „Czyste Środowisko”, celem umożliwienia wywozu odpadów do lokalnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Lipowcu. W odpowiedzi na sugestię, otrzymałem odpowiedź, że nie jest to możliwe, a odpady muszą być dostarczane bezpośrednio do Rudna. W związku z powyższym, każda z osób zainteresowanych otrzymała pisemną informację o sposobie i wysokości dofinansowania” – wyjaśniał Pan Adam Zapałowski. Radny Rochnowski dodał, że Gmina należy do Związku Gmin, w związku z czym jako członek powinna walczyć o wprowadzenie innych rozwiązań.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał o stanowisko Wysokiej Rady wobec pomysłu przekazania miesięcznych diet na cele charytatywne. Pan Zbigniew Lewicki zaproponował, aby przedmiotowej sprawie przeprowadzić jawne głosowanie. W kontekście sprawy, Pani Anna Lewicki stwierdziła, że należy wspierać osoby potrzebujące, jednakże przy pozostawieniu dowolności formy niesienia pomocy. „Osobiście będę na sobotnim koncercie charytatywnym, więc tam będę mogła wziąć udział w licytacji lub innej formie wsparcia” – dodała Radna. Pan Benedykt Rochnowski nadmienił, że zna dobrze sprawę rodziny, z której pochodzi chory, w związku z czym apeluje do wszystkich organizacji pozarządowych i kół gospodyń wiejskich o włączenie się w akcję niesienia pomocy. Do dyskusji włączył się także Pan Krzysztof Kreński, który oficjalnie wyraził poparcie dla inicjatywy, negując przy tym publiczne deklaracje wysokości ewentualnych kwot. Ponadto, Pani Krystyna Bergolc dodała, że na terenie parafii Tereszewo obecnie prowadzone są zbiórki, w związku z czym każda chętna osoba może się przyłączyć do akcji. Radna stwierdziła, że popiera wszelkie akcje charytatywne, lecz nie potrzebuje rozgłosu w związku z przekazaniem pieniędzy na szczytny cel. Kolejno, Wiesław Grzywacz podsumował, iż w jego interesie nie jest uzyskanie poklasku, lecz niesienie pomocy drugiemu człowiekowi. Radny dodał, że Koło Gospodyń Wiejskich wsi Lipowiec będzie odpowiadało za przygotowanie posiłków, które będą sprzedawane na sobotnim festynie charytatywnym, w związku z czym Sołectwo Lipowiec przekazało środki z wynajmu świetlicy na szczytny cel. Pan Grzywacz dodał, że inicjatywa przekazania diet nie ma na celu uzyskania społecznego poklasku. Kolejno, Pan Ryszard Wiśniewski podsumował, że temat jest banalnie prosty, i nie wymaga głębszych dyskusji. W wyniku polemiki, Przewodniczący Rady Gminy podjął próbę poddania pomysłu pod głosowanie. Jednakże, Radni stwierdzili, że punkt nie należy do porządku obrad, w związku z czym odrzucono jego przegłosowanie.
Pan Zbigniew Lewicki poprosił Radnych o pozostanie na miejscach po zakończeniu sesji, w związku z przewidzianym szkoleniem z zakresu obsługi tabletów.
Na zakończenie, głos zabrał Pan Mariusz Zieliński, który w związku z sesją absolutoryjną stwierdził, że wypowiedział obraźliwe słowa cyt. „cielaki” względem Radnych Klubu „Niezależni”, tuż po zakończonym głosowaniu. „Jeżeli pozostała część Wysokiej Rady czuje się urażona, to nie ma do tego powodu” – skomentował Pan Zieliński. W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy Radny chce przez to przeprosić całą Wysoką Radę. Pan Mariusz Zieliński odparł, że nie ma za co przepraszać, ponieważ wypowiedziane przez niego słowa dotyczyły tylko wspomnianego wcześniej Klubu.
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy podziękował za udział i zamknął XV Sesję Rady Gminy.
Sekretarz sesji Przewodniczący Rady Gminy
Krystyna Bergolc Zbigniew Lewicki