Protokół Nr XIV/20 z Sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 24 czerwca 2020 r.
Protokół Nr XIV/20
z Sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 24 czerwca 2020 r.
Sesja Rady Gminy Kurzętnik odbyła się 24 czerwca 2020 roku w Sali gimnastycznej Zespołu Szkół im. Władysława Jagiełły w Kurzętniku. Obrady rozpoczęły się o godzinie 1300, a zakończyły o godzinie 1615.
W posiedzeniu Rady Gminy uczestniczyło 14 radnych. (lista obecności stanowi załącznik do protokołu).
Radni nieobecni:
Grzegorz Ziółkowski
Spoza Rady Gminy w obradach udział wzięli:
Wojciech Dereszewski - Wójt Gminy Kurzętnik
Adam Zapałowski - Zastępca Wójta Gminy
Magdalena Rynkowska - Sekretarz Gminy
Bożena Zaborowska - Skarbnik Gminy
Karolina Kopeć – Radca Prawny Urzędu Gminy Kurzętnik
Tomasz Rafalski – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Nowym Mieście Lubawskim
Dyrektorzy szkół i żłobka z terenu Gminy Kurzętnik
Dyrektorzy jednostek organizacyjnych Gminy
Pracownicy Urzędu Gminy
Przedstawiciele mediów
Sesję Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Zbigniew Lewicki. Na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy 14 Radnych, jest więc prawomocna do podejmowania uchwał.
Na wstępie, Pan Zbigniew Lewicki odczytał treść Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz Uchylenie Dyrektywy 95/46/WE (ogólne Rozporządzenie o ochronie danych) z dnia 27 kwietnia 2016 r. Następnie, Przewodniczący Rady Gminy upomniał wszystkich zebranych gości, iż osoby uczestniczące w posiedzeniu sesyjnym zobowiązuje się do obligatoryjnego zachowania środków ostrożności, w związku z czym każda osoba ma obowiązek dokonania dezynfekcji rąk oraz założenia maseczki ochronnej. Pan Zbigniew Lewicki poprosił również zebranych o zachowanie minimalnego odstępu odległości 2 metrów od pozostałych uczestników spotkania.
Przewodniczący zwrócił się do sekretarza ostatniej sesji radnego Marka Ząbkiewicza o informację w sprawie protokołu z obrad. Pan Marek Ząbkiewicz poinformował, że zapoznał się z protokołem z obrad, stwierdził, że jest napisany zgodnie z przebiegiem posiedzenia i zwrócił się do Rady o jego przyjęcie bez odczytania. Nikt z radnych nie zabrał głosu, wobec czego Przewodniczący poddał protokół pod głosowanie. W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, protokół z XIII Sesji Rady Gminy został przyjęty w głosowaniu jawnym jednogłośnie.
Następnie, głos zabrał Pan Benedykt Rochnowski, który pytając o powód nieobecności sołtysów Gminy Kurzętnik na sesji absolutoryjnej.
Kolejno, Przewodniczący zaproponował na sekretarza trwającej sesji, zgodnie z listą obecności radnego Józefa Balewskiego. W głosowaniu jawnym przy oddanych 14 głosach „za”, wybrano radnego Pana Józefa Balewskiego na sekretarza obrad.
Kolejnym punktem sesji było przedstawienie porządku obrad. Przewodniczący przedstawił proponowany porządek sesji w brzmieniu jak niżej:
- Otwarcie
a/ stwierdzenie quorum,
- Przyjęcie protokołu z XIII Sesji Rady Gminy,
- Wybór sekretarza sesji,
- Przedstawienie porządku obrad,
- Przedstawienie raportu o stanie gminy,
- Debata nad raportem o stanie gminy,
- Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy wotum zaufania,
- Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Kurzętnik wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2019 rok,
- przedstawienie sprawozdania z realizacji budżetu za rok 2019
- przedstawienie opinii poszczególnych komisji o złożonym sprawozdaniu
- przedstawienie opinii składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Olsztynie o przedłożonym przez Wójta Gminy sprawozdaniu z wykonania budżetu i informacji z mienia komunalnego
- przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu gminy za rok 2019
- głosowanie nad projektem uchwały
- Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za rok 2019,
- przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za rok 2019
- przedstawienie opinii składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną wniosku w sprawie absolutorium - głosowanie nad projektem uchwały
Przerwa
- Wolne wnioski i informacje,
- Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie,
- Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Wójta Gminy Kurzętnik oraz Zastępcy Wójta Gminy Kurzętnik,
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli nad Jeziorem Wielkie Partęczyny w miejscowości Tereszewo, gmina Kurzętnik,
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Mikołajki,
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Wawrowice,
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Kurzętnik,
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Kurzętnik i Nielbark,
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Kurzętnik,
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Kurzętnik,
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Tereszewo, gmina Kurzętnik,
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowościach Brzozie Lubawskie i Nielbark, gmina Kurzętnik,
- Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowościach Nielbark i Brzozie Lubawskie, gmina Kurzętnik,
- Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Nielbark, gmina Kurzętnik,
- Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Kurzętnik, gmina Kurzętnik,
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr X/100/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kurzętnik na lata 2020 – 2034,
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr X/101/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 10 grudnia 2019 r. dotyczącej uchwalenia budżetu Gminy Kurzętnik na 2020 r.,
- Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Gminnego Centrum Kultury w Kurzętniku,
- Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Gminnej Biblioteki Publicznej w Kurzętniku,
- Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia Centrum Usług Społecznych poprzez przekształcenie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kurzętniku w Centrum Usług Społecznych w Kurzętniku,
- Podjęcie uchwały w sprawie nadania Statutu Centrum Usług Społecznych w Kurzętniku,
- Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Klubu Integracji Społecznej w Kurzętniku,
- Podjęcie uchwały zmieniającej Uchwałę nr XLVIII/403/18 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 16 maja 2018 r. w sprawie utworzenia przedszkola w Kurzętniku,
- Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Kurzętnik, gmina Kurzętnik,
- Odpowiedzi na wolne wnioski i informacje,
- Zamknięcie obrad.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych ma uwagi lub pytania do przedstawionego porządku obrad? W związku z czym, głos zabrał Pan Krzysztof Kreński, zgłaszając wniosek formalny w sprawie punktu 12 i 29 przewidzianego porządku obrad. Radny stwierdził, „iż w związku z rozpatrzeniem skargi na działanie Wójta Gminy Kurzętnik, skład Komisji Skarg, Wniosków i Petycji jest niezgodny z Ustawą o Samorządzie Gminnym i Statutem Gminy. Zgodnie z Rozdziałem 11 paragraf 80 punktu 2, w skład Komisji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów. Od dnia 29 października 2019 r. nikt z włodarzy nie doprowadził do tego, aby skład Komisji był zgodny ze statutem, w związku z czym nie możemy rozpatrywać wniosku Komisji, której skład był niezgodny z przepisami prawa” – skomentował Radny. Pan Krzysztof Kreński odniósł się także do punktu 29 stanowiącego podjęcie Uchwały w sprawie utworzenia Centrum Usług Społecznych. Zdaniem Radnego w treści dokumentu znajduje się zbyt wiele niewiadomych, w związku z czym poprosił on o wyłączenie przedmiotowego punktu z porządku obrad, celem wyjaśnienia wszelkich wątpliwości. Pan Kreński stwierdził, że połączenie dwóch placówek, których tematyka działania nie jest spokrewniona, jest wielkim błędem. Zdaniem Radnego, projekt uchwały wymaga konsultacji o szerokim zasięgu społecznym.
W odpowiedzi na słowa Pana Krzysztofa Kreńskiego, głos zabrała Pani Mecenas Urzędu Gminy Kurzętnik, która stwierdziła, iż w zakresie punktu 12 należy zaznaczyć, iż Komisja Skarg, Wniosków i Petycji jest organem tylko i wyłącznie opiniodawczym. Decyzję co do słuszności przedmiotowej skargi wraz ze wskazaniem jej zasadności bądź też bezzasadności podejmuje osobowy skład Rady Gminy. Pani Karolina Kopeć dodała, iż opinia wypracowana przez Komisję jest niewiążąca, co w efekcie skutkuje brakiem wpływu na dalszy bieg procedowania skargi przez Wysoką Radę.
Kolejno, Pan Krzysztof Kreński stwierdził, że nie ma zamiaru podważać sposobu głosowania. Do dyskusji włączył się Wójt Gminy, który oświadczył, że skład osobowy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji został ustalony na pierwszej sesji Rady Gminy kadencji 2018 – 2023. „Państwo taki skład wybraliście, w związku z czym nie wymagajcie od organu wykonawczego, aby wpływał na organ uchwałodawczy. Jest to swoiste wykraczanie poza moje kompetencje. Nie mogę i nie chcę sugerować Państwu wyborów, na co zresztą zwrócił mi uwagę Pan Radny Marek Ząbkiewicz na początku kadencji Rady Gminy. Sami konstruowaliście Państwo składy poszczególnych Komisji. Ja jako gospodarz czekam na Wasze propozycje. Jeżeli tylko Klub Radnych „Niezależni” zaproponuje nową osobę, otrzymaną kandydaturę poddamy pod głosowanie na kolejnej sesji, tym samym uzupełniając skład Komisji” – wyjaśnił obszernie Włodarz Gminy. Pan Wojciech Dereszewski dodał, iż pogłębiona dyskusja na temat utworzenia Centrum Usług Społecznych odbyła się już na posiedzeniu wspólnym komisji dnia 22 czerwca, w którym Pan Krzysztof Kreński nie uczestniczył, w związku z czym nie dostrzega potrzeby powielania omówionych treści. Wójt Gminy dodał, że podporę zmian stanowi ustawa prezydencka popierająca planowaną inicjatywę, dlatego też nie dostrzega potrzeby dokonywania zmian w porządku obrad.
Następnie, głos zabrał Pan Benedykt Rochnowski, który ponowił pytanie dotyczące faktu nieobecności sołtysów na uroczystej sesji. Przewodniczący Rady Gminy powiadomił pytającego, iż Wójt Gminy udzieli mu odpowiedzi na zadane pytanie w przewidzianym ku temu punkcie porządku sesji „Odpowiedzi na wolne wnioski i informacje”.
W dalszej części obrad, Pan Krzysztof Kreński ponownie zwrócił się o poddanie pod głosowanie zmiany porządku obrad w zakresie punktu 12 i 29. W związku z powyższym, Pan Zbigniew Lewicki poddał porządek obrad głosowanie, w którym uczestniczyło 14 radnych. Zaproponowany przebieg sesji przyjęto 8 głosami „za” przy 6 głosach „przeciw”.
Punktem obrad poprzedzającym realizację przewidzianego porządku było wręczenie wyróżnienia Pani Kamili Pawłowskiej, z okazji osiągniętego wyniku sportowego. Pani Kamila zdobyła „Brązowy Medal Mistrzostw Polski Zrzeszenia LZS w Biegach Przełajowych” w Stargardzie. Zawody odbyły się 7 marca 2020 r. Przewodniczący Rady Gminy wraz z Wójtem Gminy Kurzętnik podziękowali obecnej za godne reprezentowanie i przynoszenie dobrej sławy Gminie Kurzętnik, wręczając przy tym list gratulacyjny wraz ze statuetką.
Ad 5.
Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do punktu 5 porządku sesji, jakim było przedstawienie raportu o stanie gminy. Przewodniczący Rady Gminy poprosił Wójta Gminy Kurzętnik o przedstawienie prezentacji w tym zakresie.
Pan Wojciech Dereszewski na wstępie wystąpienia odniósł się do pytania Radnego Benedykta Rochnowskiego dotyczącego powodu nieobecności sołtysów na uroczystej sesji absolutoryjnej. Gospodarz Gminy wyjaśnił, iż obostrzenia i reżimy sanitarne nie pozwalają na obecność tak dużej liczby osób na jednej sali. Pan Wojciech Dereszewski wspomniał także o nieustającym wzroście liczby zachorowań w związku z pandemią koronawirusa. Pan Wojciech Dereszewski zagwarantował zainteresowanym, że przewidziana jest organizacja Narady Sołtysów, na której poruszane będą: bieżące problemy sołectw, podsumowanie realizacji inwestycji gminnych oraz planowany fundusz sołecki na 2021 rok.
Kolejno, Włodarz Gminy dokonał wykładni prezentacji dotyczącej raportu o stanie gminy, podsumowując przy tym miniony rok budżetowy. W wyniku podsumowania, Pan Wojciech Dereszewski wyraził ubolewanie na temat obecnej sytuacji w Radzie Gminy, która od dwóch lat pozostaje w głębokim konflikcie.
(Raport o stanie gminy w wersji papierowej stanowi załącznik do protokołu z sesji).
Przewodniczący podziękował Panu Wójtowi za przedstawienie raportu i zaprosił radnych do debaty nad raportem. Jako pierwszy, głos zabrał Pan Zbigniew Lewicki, który powiedział, że radni otrzymali wraz z innymi materiałami na sesję wersję papierową raportu o stanie gminy, mieli czas do zapoznania się i analizy danych w dokumencie.
Ad 6.
Debatę rozpoczął Pan Benedykt Rochnowski, który stwierdził, że w dalszym ciągu jest za udzieleniem wotum zaufania Wójtowi Gminy Kurzętnik, jednocześnie stwierdzając, iż krytyka obecna w Radzie jest pożądanym zjawiskiem. Pan Benedykt Rochnowski dodał, iż jego zdaniem Radni powinni mieć więcej do powiedzenia, np. w kontekście umorzenia 3 raty podatkowej dla rolników. Mówca stwierdził, że przedmiotowe rozwiązanie powinno zostać poddane pod głosowanie. Radny odniósł się także do poziomu inwestycji gminnych, które sprawiają, że Gmina jest bardzo bogata. Pan Rochnowski postulował również o podniesienie wartości funduszu sołeckiego we wsiach, które przeznaczają znaczną część swoich środków na naprawę dróg gminnych. Radny kończąc wypowiedź, poprosił Wójta o wyeliminowanie polityki w Gminie.
Do dyskusji nad Raportem o stanie Gminy, włączył się Pan Krzysztof Kreński, który odwołując się do wystąpienia Wójta Gminy stwierdził, że Rada Gminy jest organem niezależnym, stanowiącym i kontrolującym działania Gminy. Pan Kreński wspomniał także, że informacje przekazywane przez Radnych są głosem społecznym do nich docierającym.
Kolejno, głos zabrał Pan Mariusz Zieliński, który zwrócił się z pytaniem do Wójta Gminy o fakt obciążenia budżetu Gminy kosztem utrzymania gabinetu stomatologicznego w Marzęcicach. Radny dodał, że funkcjonujący gabinet otrzymuje punkty z Narodowego Funduszu Zdrowia, dlatego też kwestie jego utrzymania powinny być bardziej czytelne, co zdaniem Pana Zielińskiego znacząco wpłynie na koszt utrzymania jednego ucznia w szkole.
Rozważania w debacie zamknęła Pani Anna Lewicka zapytała o sprzedaż nieruchomości w miejscowości Kurzętnik. Radna zauważyła, iż z omawianego Raportu wynika, że na 2020 rok Gospodarz Gminy planuje sprzedać działkę z przeznaczeniem na przystań kajakową, w związku z czym zapytała o lokalizację przedmiotowej działki. W odpowiedzi na słowa Radnej, głos zabrał Pan Wojciech Dereszewski, który objaśnił lokalizację działki. Następnie, Pani Anna Lewicka stwierdziła, że owa działka miała zostać przeznaczona na altanę dla mieszkańców. Gospodarz Gminy zagwarantował, iż wycofa przeznaczenie gruntu do sprzedaży, tym samym pozostawiając działkę do dyspozycji mieszkańców wsi Kurzętnik.
Nikt z radnych więcej nie zabrał głosu w debacie nad przedstawionym raportem.
Kolejno, Pan Józef Balewski stwierdził, iż dnia 26 września 2019 roku pytał o koszt utrzymania poszczególnych szkół w przeliczeniu na jedno dziecko. Radny dodał, że odpowiedź na zadane pytanie otrzymał dnia 3 marca 2020 roku, czyli 5 miesięcy później.
Następnie, Pan Krzysztof Kreński zapytał o odbiorcę świadczonych usług przez Kancelarię Prawną „Togatus”. Radny dodał, iż w sytuacji zadanego pytania, zbywa się pytającego tłumaczeniem w postaci pandemii koronawirusa. „Finalnie, następstwem długiego oczekiwania jest stanowisko przekazane przez Panią Sylwię, mimo bezpośrednio zadanego pytania w kierunku Kancelarii. Ponadto, odmawia się udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie tłumacząc fakt odmowy zatrudnieniem także w Gminnym Samodzielnym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Kurzętniku” – podsumował Pan Krzysztof Kreński. W odpowiedzi na polemikę, głos zabrała Pani Karolina Kopeć, która poinformowała, że Kancelaria świadczy usługę prawną zarówno na rzecz Gminy Kurzętnik, jak i Gminnego Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kurzętniku. W odpowiedzi na wyjaśnienia Pani Mecenas, Radny zapytał: „Czy Pan Mecenas Lewandowski zawarł oddzielną umowę z każdym z wyżej wymienionych podmiotów? Czy są to jedyne podmioty, z którymi Pan Mecenas zawarł umowę?”. Pani Karolina Kopeć odpowiedziała, że nie posiada wiedzy na temat zawieranych umów innych prawników, ponieważ sama jest pracownikiem Kancelarii. Pani Mecenas zapewniła również, że są to bez wątpienia dwie odrębne umowy na obsługę prawną.
Ad 7.
Przewodniczący Rady Gminy oznajmił, iż kolejnym krokiem jest podjęcie uchwały w sprawie wotum zaufania dla Wójta Gminy. Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały, pytając o ewentualne uwagi do projektu uchwały. Żaden z Radnych nie zgłosił uwag, wobec czego projekt uchwały poddano pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, uchwałę podjęto 9 głosami „za” przy 5 głosach „przeciw”. (Uchwała Nr XIV/130/20 stanowi załącznik do protokołu).
Korzystając z obecności Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Nowym Mieście Lubawskim na uroczystej sesji absolutoryjnej, Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przedstawienie prezentacji dotyczącej tarcz antykryzysowych. Tym samym, Pan Tomasz Rafalski przekazał zebranym informację na temat środków, które Urząd Pracy posiada, pośrednicząc w ich rozdysponowaniu. Pan Dyrektor przedstawił także Radnym dane dotyczące ilości podmiotów, które dotychczas skorzystały ze świadczeń.
Ad 8.
Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia
i zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Kurzętnik wraz ze sprawozdaniem
z wykonania budżetu za rok 2019. Przewodniczący dodał, że Sprawozdanie zostało szczegółowo omówione i przeanalizowane na wspólnym posiedzeniu komisji w dniu 28 maja, zatem nie widzi potrzeby przedstawiania całego sprawozdania.
Pan Zbigniew Lewicki zapytał Radnych, czy mają uwagi lub pytania do sprawozdania z realizacji budżetu gminy za rok 2019. Radni nie wnieśli uwag i nie prowadzili dyskusji nad sprawozdaniem.
Kolejno, Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy Pani Skarbnik chce coś dodać w temacie sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2019. Pani Bożena Zaborowska nie zabrała głosu.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do przewodniczących poszczególnych komisji o opinię w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu gminy
i sprawozdania finansowego za rok 2019. Przewodniczący Komisji Rady Gminy Kurzętnik w osobach: Krystyna Bergolc, Mariusz Zieliński, Krzysztof Kreński i Danuta Fiszer, pozytywnie ocenili sprawozdanie z wykonania budżetu i sprawozdanie finansowe za rok ubiegły.
Następnie, głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Radny Wojciech Goniszewski, który przedstawił pozytywną opinię przedmiotowej Komisji na temat sprawozdania z wykonania budżetu gminy i sprawozdania finansowego za rok 2019.
W dalszej części posiedzenia sesyjnego, Przewodniczący Rady odczytał pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o przedłożonym przez Wójta Gminy sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2019 rok wraz z informacją o stanie mienia komunalnego.
Wobec pozytywnych opinii komisji Rady Gminy i Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, uchwałę w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za rok 2019 podjęto 13 głosami „za” przy przy jednym głosie wstrzymującym. (Uchwała Nr XIV/131/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 9.
W ślad za wcześniejszą uchwałą Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za rok 2019, po czym oddał głos Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej Panu Wojciechowi Goniszewskiemu, który odczytał wniosek Komisji do Rady Gminy Kurzętnik w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za rok 2018.
Przewodniczący Pan Zbigniew Lewicki odczytał pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy dotyczącego udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy. Wobec wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy oraz pozytywnego stanowiska Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym wniosku Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Wszyscy Radni brali udział w głosowaniu jawnym. Uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za rok 2019 podjęto 9 głosami „za”, przy 2 głosach „przeciw” i 3 głosach wstrzymujących (Uchwała Nr XIV/132/20 stanowi załącznik do protokołu z sesji).
Przewodniczący Rady Gminy Pan Zbigniew Lewicki wraz z radnymi serdecznie pogratulował Panu Wójtowi otrzymanego absolutorium z tytułu realizacji budżetu gminy w roku 2019 roku. Życząc dalszych sukcesów, Radni wręczyli Gospodarzowi Gminy wiązankę kwiatów. Gratulacje i podziękowanie Panu Wójtowi złożył również Zastępca Wójta Pan Adam Zapałowski, Sekretarz Gminy Pani Magdalena Rynkowska oraz pracownicy Urzędu Gminy. Serdeczne słowa uznania i podziękowania na ręce Pana Wójta Wojciecha Dereszewskiego złożyli również goście zaproszeni na uroczystą sesję Rady Gminy.
Na zakończenie części oficjalnej, głos zabrała Dyrektor Zespołu Szkół im. Władysława Jagiełły w Kurzętniku prosząc Radnych o podjęcie wysiłku konstruktywnego dialogu z pracownikami szkoły. Pani Jolanta Paplińska stwierdziła, że wchodzenie Klubu Radnych „Niezależni” w kompetencje Dyrektora Szkoły jest zbyt daleko idącym posunięciem powodującym zbędne konflikty i napięcia.
Przewodniczący Rady Gminy podziękował za wystąpienia gościom i ogłosił przerwę w obradach.
Ad 10.
Po wznowieniu obrad przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad „Wolne wnioski i informacje”. Zgodnie z przedmiotem adnotacji 10, głos zabrał Pan Krzysztof Kreński, który poprosił o złożenie pełnych wyjaśnień dotyczących powodu sponsorowania stypendiów szkolnych przez „Kurzą Górę”. Radny zasugerował, iż forma udzielanej nagrody za wysokie wyniki w nauce jest niewłaściwa. Zdaniem Pana Krzysztofa Kreńskiego uczeń powinien mieć możliwość wyboru w tym zakresie, dlatego też właściwszym rozwiązaniem byłaby gotówka. „Często rodzina ma inne potrzeby finansowe, które niekoniecznie związane są z atrakcjami w postaci nart czy tubingu” – podsumował Pan Kreński.
Kolejno, głos zabrał Pan Józef Balewski w sprawie dofinansowania ekologicznych źródeł ciepła. Radny przypomniał, że wnioski dotyczące przedmiotowego projektu składane były w miesiącu lutym, czego efektem było zebranie zakładanej ilości zainteresowanych w postaci 15 osób. Pan Balewski dodał, że została utworzona lista osób rezerwowych, w związku z czym poprosił o zwołanie spotkania z mieszkańcami, celem odbycia rozmów wyjaśniających.
Następnie, głos zabrała Pani Anna Lewicka, która zapytała o kwestię zakupu tabletów dla Rady Gminy Kurzętnik. Radna wyraziła obawę dotyczącą niezgodności przesyłania materiałów wyłącznie w formie elektronicznej w myśl zapisów zawartych w Statucie Gminy Kurzętnik.
W dalszej części obrad, Pan Krzysztof Kreński nawiązał do zagadnienia zdalnego nauczania w szkołach na terenie Gminy Kurzętnik. „Panie Wójcie, wracając do tematu Szkoły, bo Pan w swoim wystąpieniu przyjął już stanowisko, że Szkoła sobie poradziła z nauką online. O ile się nie mylę, za kwotę 70 000 złotych Pani Skarbnik, zakupiliśmy laptopy z dofinansowania oczywiście, ale nie tak miała wyglądać nauka online. Nauka online nie polega na tym, aby rodzice przychodzili o godzinie 16:00 z pracy, otwierali pocztę mailową i wchodzili na Librusa i wykonywali zadania. Nauczyciele otrzymują pensję. Bardzo mi przykro, że akurat Dyrektorzy Placówek Oświaty wyszli, bo to do nich było pytanie. Do Pana również, bo Pan jest jednak zwierzchnikiem, Pan za to odpowiada. Nauka online we wszystkich placówkach, z którymi miałem kontakt polegała na tym, że nauczyciel łączył się drogą internetową z uczniem o danej godzinie i prowadził tematykę zajęć. To co Pan powiedział, że było wszystko dobrze, że sprostaliśmy… właśnie, że nie. Jedna wielka bzdura, że tak powiem delikatnie. Nie na tym rzecz polega nauki online. Od godziny 8:00 rano dzieci śpią, do 12:00 leżą, o godzinie 16:00 odrabiają lekcje. Mam pytanie: Co w tym czasie robią nauczyciele? Za co otrzymają wynagrodzenie? Zakup laptopów – bezsensowny w tym momencie, jeżeli nie zostały wykorzystane. Strona Internetowa leży. Informatyk, który powinien zorganizować naukę online w prawidłowy sposób, tak jak to powinno wyglądać, spada na Dyrektorów Placówek. I Pan nad tym pieczę trzyma, także odpowiedzialność spada na Pana. Na Librusie są uwagi rodziców. Dziwne, że Pani Dyrektor o tym nie wspomniała, tylko wspomniała o kontroli. Chciałem się spytać Pani Dyrektor, która jest tu nieobecna, ale może Pan przekazać Panie Wójcie czy Radni mieli prawo o interpretację i sprawy personalne do instytucji zwierzchniej, do której należy Kuratorium Oświaty. Wydaje mi się, że nie. A więc postąpili zgodnie z prawem. Informatyka w Gminie nie ma, Strona leży. Ogłoszenia, które Gmina publikuje na stronach społecznościowych, spotkało się z krytyką pewnej osoby – obcej. Sam wszedłem na tą Stronę, co się okazało, nie ma tam nic. Napisał ten Pan, że tą stronę chyba dziecko tworzyło, i to Pan go zaprosił do współpracy. I ja się pytam, za co płacimy Informatykom w Gminie? Są zbędni. Jeżeli prostej rzeczy stworzenia strony internetowej na dysku, już nie powiem jakim, bo nie będę tutaj robił kryptoreklamy, jest banalnie proste” – skrytykował Radny.
Ad 11.
Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do punktu „Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie”. Pan Zbigniew Lewicki otrzymał zapytania w formie pisemnej, które odczytał zebranym na uroczystej sesji.
Autorem pierwszego dokumentu był Pan Benedykt Rochnowski. Jego treść dotyczyła odbioru i zagospodarowania odpadów z tworzyw sztucznych, pochodzących z działalności rolniczej. W myśl zapytania, na terenie Gminy brakuje firm zajmujących się odbiorem i zagospodarowaniem tego typu odpadów, a dowóz do firmy Rudno jest zbyt kosztowny. Zainteresowany zwrócił się z pytaniem o: sytuacją ogólną i podjęte działania w zakresie usunięcia uciążliwości, rekompensaty finansowe z tego tytułu oraz ewentualny fakt skorzystania przez Gminę z Programu „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej”.
Kolejno, Przewodniczący Klubu Radnych „Niezależni” zwrócił się z niepokojem spowodowanym dokonaną zmianą formy przyznanych stypendiów szkolnych za wysokie wyniki w nauce. Pan Krzysztof Kreński zapytał także o powód opóźnień terminów przekazywania mieszkań partycypantom przez Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. oraz przyczynę zwiększenia opłat czynszowych.
Pan Zbigniew Lewicki otrzymał również zapytanie od Klubu Radnych „Polskiego Stronnictwa Ludowego” dotyczące dokonania stosownych należności przez uczestników przyłącza kanalizacji sanitarnej w miejscowości Nielbark do działek będących ich własnością. Kolejno, Klub zainteresował się inicjatorem i celem kontroli Kuratorium Oświaty w Zespole Szkół im. Władysława Jagiełły w Kurzętniku. Radni, będący członkami Klubu, wyrazili niepokój związany z regularnie pojawiającymi się artykułami w gazecie lokalnej „Kurier Iławski”, które ukazują Gminę Kurzętnik w negatywnym świetle, niejednokrotnie kreując pejoratywny wizerunek wśród lokalnej społeczności.
Ad 12.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Wójta Gminy Kurzętnik oraz Zastępcy Wójta Gminy Kurzętnik. Pan Zbigniew Lewicki nadmienił, iż projekt niniejszej uchwały został szczegółowo omówiony dnia 22 czerwca na posiedzeniu wspólnym komisji przez Przewodniczącą Komisji Skarg Wniosków i Petycji – Panią Danutę Fiszer, pytając Radnych o ewentualne pytania. Wobec braku pytań ze strony Wysokiej Rady, Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Wszyscy Radni brali udział w głosowaniu. Uchwałę podjęto 10 głosami „za”, przy 3 głosach „przeciw” i 1 głosach wstrzymujących (Uchwała Nr XIV/133/20 stanowi załącznik do protokołu z sesji).
Ad 13.
Pan Zbigniew Lewicki odczytał kolejny projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli nad Jeziorem Wielkie Partęczyny w miejscowości Tereszewo, gmina Kurzętnik. Przewodniczący Rady Gminy nadmienił, że treść wyżej wymienionego projektu została Radnym precyzyjnie przedstawiona przez Zastępcę Wójta – Pana Adama Zapałowskiego. W związku z powyższym, Radni nie mieli żadnych pytań do omówionego zagadnienia. Projekt uchwały poddano pod głosowanie.
Uchwałę podjęto jednomyślnie - 14 głosami „za”, (Uchwała Nr XIV/134/20 stanowi załącznik do protokołu z sesji).
Ad 14.
Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Mikołajki, który został omówiony na posiedzeniu wspólnym Komisji przez Pana Arkadiusza Zaleskiego – Inspektora ds. Gospodarki Przestrzennej. Wobec braku pytań ze strony Radnych, projekt poddano pod głosowanie.
Przedmiotową Uchwałę także podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za”, (Uchwała Nr XIV/135/20 stanowi załącznik do protokołu z sesji).
Ad 15.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść Uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Wawrowice. Radni nie mieli pytań, ponieważ Projekt uchwały omówiono na komisjach wspólnych. Efektem braku wątpliwości ze strony Wysokiej Rady było poddanie projektu Uchwały pod głosowanie.
Przedmiotową Uchwałę także podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za”, (Uchwała Nr XIV/136/20 stanowi załącznik do protokołu z sesji).
Ad 16.
Pan Zbigniew Lewicki odczytał Radnym treść kolejnej Uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Kurzętnik.
Projekt uchwały omówiono na komisjach wspólnych, dlatego też Radni nie mieli pytań związanych z przedmiotową treścią.
Przedmiotową Uchwałę także podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za”, (Uchwała Nr XIV/137/20 stanowi załącznik do protokołu z sesji).
Ad 17.
Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Kurzętnik i Nielbark. Przewodniczący Rady Gminy dodał, że na wspólnym posiedzeniu Komisji Pan Arkadiusz Zaleski w sposób wyczerpujący wyjaśnił zagadnienia związane z przedmiotem projektu. Radni nie zgłosili uwag i pytań, Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Głosowało 14 Radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr XIV/138/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 18.
Przewodniczący Rady Gminy przybliżył Radnym treść Uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Kurzętnik. Pan Zbigniew Lewicki zaznaczył, iż wspomniany projekt, podobnie jak pozostałe, został szczegółowo omówiony na wspólnym posiedzeniu Komisji dnia 22 czerwca 2020 r. Wobec braku uwag ze strony Wysokiej Rady, Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr XIV/139/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 19.
Kolejno podejmowana Uchwała dotyczyła przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik w obrębie geodezyjnym Kurzętnik. Radni ponownie nie wnieśli pytań i uwag do treści omawianego projektu Uchwały, w związku z czym poddano go pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr XIV/140/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 20.
Przewodniczący Rady Gminy przybliżył Radnym treść Uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Tereszewo, gmina Kurzętnik. Pan Zbigniew Lewicki ponownie przypomniał, że projekt Uchwały omówiono na komisjach wspólnych, więc nie dostrzega powodu, aby ponownie podejmować polemikę. Tym sposobem, Uchwałę poddano pod głosowanie, w wyniku którego nie wyraziło opinii dwóch Radnych: Pan Józef Balewski i Pan Marek Ząbkiewicz. Pan Krzysztof Kreński dokonał stwierdzenia : „Było pytanie na temat Uchwały, ale widzę, że tu panuje Białoruś”. Pan Zbigniew Lewicki ponownie poinformował Radnych, że projekt Uchwały został omówiony w sposób wyczerpujący na Komisjach wspólnych, tym samym podtrzymując bezzasadność komentarzy autorstwa nieobecnych na posiedzeniu Komisji Radnych. Przewodniczący Rady Gminy poprosił Radnych o określenie stanowiska wobec treści uchwały i oddanie głosu zgodnego z własnym sumieniem. Wymienieni wyżej Radni ponownie nie oddali głosu, w związku z czym Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do odczytania treści kolejnej Uchwały, zgodnie z porządkiem obrad. Pan Krzysztof Kreński poinformował, że żąda możliwości zadania pytania przez Radnych lub ponownego głosowania. Pan Wójt poprosił Pana Przewodniczącego Rady Gminy o dopuszczenie wypowiedzi w zaistniałej sytuacji.
Następnie, głos zabrał Pan Kreński, który stwierdził, że na terenie działki, która objęta jest uchwalanym właśnie planem zagospodarowania przestrzennego, toczą się wysoko zaawansowane prace budowlane. Radny zapytał, czy w związku z powyższym w Urzędzie Gminy znajdują się wszystkie dokumenty i zgody mocujące dotychczas podejmowane działania. W odpowiedzi na słowa Pana Krzysztofa Kreńskiego, głos zabrał Pan Wojciech Dereszewski informując, że wskazane pytanie padło już na wspólnym posiedzeniu Komisji, poprzedzającym uroczystą Sesję absolutoryjną. Wójt kontynuował: „Działka objęta planem jest własnością prywatnej osoby. W dniu dzisiejszym podejmujemy tylko uchwałę intencyjną. Dopiero na etapie opracowania planu wyniknie, co stanie się ze stawem. Dopiero plan pozwoli określić kierunek urbanizacji działki. Na etapie opracowania fizjografii czy studium oddziaływania na środowisko określimy kierunek rozwoju przedmiotowego obszaru. Na dzień dzisiejszy nie możemy ingerować w poczynania właściciela, szukając powodów choćby wycinki drzew. To właściciel opłaca procedurę związaną z planem, jednocześnie prosząc o podjęcie uchwały intencyjnej. Dopiero za rok Wysoka Rada podejmie uchwałę o przyjęciu planu bądź o jego odrzuceniu. Dlatego też, po stronie Gminy nie istnieje żadne ryzyko, podjęcie uchwały pozwoli jedynie ułatwić działania właścicielowi gruntu”.
Kolejno, głos zabrał Pan Józef Balewski, który stwierdził, że Rada Gminy powinna kontrolować legalność trwających inwestycji na terenie Gminy Kurzętnik. W odpowiedzi na słowa Radnego, Gospodarz Gminy dodał, iż w przypadku dostrzeżenia jakichkolwiek nieprawidłowości przez Wysoką Radę, oficjalna informacja zostanie przyjęta przez Urząd oraz przekazana do odpowiednich instytucji, które stwierdzą czy prace prowadzone są zgodnie z literą prawa czy też nie. „W przypadku inwestycji toczących się na terenie Gminy Kurzętnik, powinniśmy stać na straży prawa i porządku” – podsumował Wójt. Włodarz dodał, że w przeszłości Gmina Kurzętnik sama była zainteresowana kupnem owej działki, lecz w owym czasie nie było jej stać na posiadanie gruntu.
Do dyskusji włączył się ponownie Pan Krzysztof Kreński sugerując, że lepiej byłoby wstrzymać się z podjęciem planu do momentu wyjaśnienia sytuacji. Wójt Gminy ponownie zapewnił, że nie ma żadnych konsekwencji czy przeszkód do podjęcia uchwały.
W odpowiedzi na słowa Wójta, wypowiedział się Pan Mariusz Zieliński, który stwierdził, że właściciel ma prawo do wyodrębnienia większych działek, co pozwoli mu na postawienie budynku w dowolnym miejscu. Pan Wojciech Dereszewski odpowiedział, że można urbanizować teren, posługując się dwoma formami: warunkami zabudowy lub miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Pan Wojciech Dereszewski nadmienił, że poważni przedsiębiorcy nie korzystają już z pierwszego rozwiązania.
Jako ostatni w zakresie omawianego projektu uchwały, głos zabrał Pan Krzysztof Kreński, który zapytał o stan geodezyjny na mapach w Urzędzie Gminy odnośnie terenu przedmiotowej działki. Pan Adam Zapałowski, odpowiadając zainteresowanemu, wyjaśnił, że dane geodezyjne mieszczą się w Ośrodku Dokumentacji Geodezji i Kartografii w Nowym Mieście Lubawskim. Zastępca Wójta dodał, że Gmina nie ma podstaw, aby na wniosek strony zainteresowanej nie podjąć uchwały. „Zamysł podmiotu chcącego przeprowadzić działania planistyczne w kierunku zagospodarowania terenu, musi zostać skonsultowany z innymi instytucjami nadrzędnymi. Również Państwo Radni w każdym czasie mogą śledzić czynności proceduralne, a także wnieść swoje uwagi” – wytłumaczył Pan Adam Zapałowski.
W ramach doprecyzowania przedmiotu sporu, głos zabrał Pan Arkadiusz Zaleski, który przypomniał, że uchwała będąca treścią debaty jest tylko aktem intencyjnym, o zamiarze przystąpienia do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego. „Przegłosowanie uchwały nie stanowi legalizacji dla jakiegokolwiek przedsięwzięcia. Jest to tylko informacja, że Gmina może przystąpić do uchwalenia zmiany planu. Zbiornik wodny, który był przedmiotem obrad Komisji wspólnych powstał po przekształceniu. Znajduje się on na terenie chronionego krajobrazu, na obszarze którego obowiązuje zakaz zasypywania zbiorników wodnych oraz ich likwidowania. W przypadku, gdy dziś przegłosujecie Państwo uchwałę, Gmina w ciągu miesiąca otrzyma opinie od podmiotów takich jak: „Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska” czy Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie”, dotyczącą możliwości przeznaczenia terenu” – wyjaśnił Inspektor ds. Gospodarki Przestrzennej.
Kolejno, Pan Mariusz Zieliński zapytał czy domniemana sytuacja, w której inwestor złamał prawo przyczynia się do łamania prawa przez Radę Gminy Kurzętnik w przypadku uchwalenia aktu prawa. W odpowiedzi na słowa Radnego, Pan Zaleski ponownie poinformował, że dopiero procedura planistyczna wykaże, w jakim kierunku będzie zmierzał plan, a Radni opowiadają się wyłącznie za jego zmianą. Inspektor dodał, że efekt finalny będzie znany dopiero za kilka miesięcy. Pan Mariusz Zieliński zapytał Gospodarza Gminy o możliwość dostarczenia Radnym ksera pisma zawierającego opinię od wyżej wspomnianych podmiotów opiniodawczych. Wójt Gminy wyjaśnił, że Rada ma pełen wgląd w dokumentację związaną z omawianą inwestycją. Pan Wojciech Dereszewski dodał, że podjęcie uchwały nie zwalnia inwestora z postępowania zgodnie z literą prawa.
Następnie, Pan Józef Balewski zwrócił się do Przewodniczącego Rady Gminy z sugestią o przyzwolenie na wolne wypowiedzi Radnych, w przypadku chęci zabierania głosu.
Wyczerpanie puli pytań ze strony Radnych spowodowało poddanie projektu pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto 12 głosami „za” przy 1 głosie wstrzymującym i 1 głosie „przeciw” (Uchwała Nr XIV/141/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 21.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił Radnym projekt Uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowościach Brzozie Lubawskie i Nielbark, gmina Kurzętnik, przypominając, że jego treść została już omówiona. Wobec braku pytań, Pan Zbigniew Lewicki poddał projekt Uchwały pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XIV/142/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 22.
Pan Zbigniew Lewicki odczytał projekt kolejnej uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowościach Nielbark i Brzozie Lubawskie, gmina Kurzętnik. Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniu wspólnym Komisji, w związku z czym Radni nie mieli żadnych pytań. Następnie, projekt został poddany pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XIV/143/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 23.
Przewodniczący Rady Gminy przybliżył Wysokiej Radzie projekt w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Nielbark, gmina Kurzętnik. Z powodu braku wątpliwości w stosunku do treści omawianej uchwały, projekt poddano pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XIV/144/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 24.
Następnym z omawianych przez Przewodniczącego Rady Gminy aktów prawa miejscowego był projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Kurzętnik, gmina Kurzętnik. Wobec braku wątpliwości ze strony Wysokiej Rady, projekt poddano pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XIV/145/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 25.
Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do omówienia projektu uchwały w postaci zmiany Uchwały nr X/100/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kurzętnik na lata 2020 – 2034. W związku z obszernymi wyjaśnieniami Skarbnika Gminy podczas posiedzenia Komisji wspólnych, Radni wstrzymali się od możliwości zadania pytań, wobec czego projekt uchwały poddany został pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XIV/146/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 26.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść projektu kolejnej uchwały budżetowej w sprawie zmiany Uchwały nr X/101/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 10 grudnia 2019 r. dotyczącej uchwalenia budżetu Gminy Kurzętnik na 2020 r. Analogicznie do poprzednio omawianej uchwały, nie zadano pytań, w związku z czym projekt poddany został pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XIV/147/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 27.
Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do kolejnego punktu obrad, którym było podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Gminnego Centrum Kultury w Kurzętniku. Temat powyższego aktu prawnego został kompleksowo przedstawiony przez Panią Magdalenę Rynkowską. Wysoka Rada nie zadała żadnych pytań, co spowodowało poddanie projektu uchwały pod głosowanie.
Uchwałę podjęto 9 głosami „za” przy 5 głosach „przeciw” (Uchwała Nr XIV/148/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 28.
Kolejnym z omawianych aktów był projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Gminnej Biblioteki Publicznej w Kurzętniku. Wobec wcześniejszego omówienia projektu przez Sekretarza Gminy, Przewodniczący Rady Gminy poddał go pod głosowanie Rady.
Uchwałę podjęto 9 głosami „za” przy 5 głosach „przeciw” (Uchwała Nr XIV/149/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 29.
Następnie, Radni Rady Gminy Kurzętnik pochylili się nad treścią uchwały w sprawie utworzenia Centrum Usług Społecznych poprzez przekształcenie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kurzętniku w Centrum Usług Społecznych w Kurzętniku. Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść projektu, po czym Pan Benedykt Rochnowski stwierdził, że nazwa projektowanego aktu prawnego powinna zawierać dopisek „w sprawie zamiaru”, analogicznie do poprzednio omawianych uchwał związanych z likwidacją Gminnego Centrum Kultury i Gminnej Biblioteki Publicznej w Kurzętniku. W odpowiedzi na słowa Radnego, Pani Magdalena Rynkowska wyjaśniła, iż wspomniane przez Radnego, podjęte wcześniej akty są uchwałami intencyjnymi. „W przypadku braku sprzeciwu Wojewody Warmińsko – Mazurskiego, w miesiącu grudniu zostaną podjęte uchwały o likwidacji przedmiotowych instytucji. W sytuacji wyrażenia sprzeciwu, Uchwała w sprawie utworzenia Centrum Usług Społecznych zostanie anulowana w wyniku jej bezzasadności” – wyjaśniła Pani Sekretarz. Radny Krzysztof Kreński stwierdził, że Gmina powinna zacząć od pozyskania opinii Wojewody. Pani Magdalena Rynkowska dodała, że tylko w przypadku podjęcia uchwały, Wojewoda może zająć stanowisko w sprawie wyrażenia opinii.
Uchwałę podjęto 8 głosami „za” przy 5 głosach „przeciw” i 1 głosie wstrzymującym (Uchwała Nr XIV/150/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 30.
Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do omówienia Uchwały w sprawie nadania Statutu Centrum Usług Społecznych w Kurzętniku. Po odczytaniu jej treści, głos zabrał Pan Benedykt Rochnowski, który zapytał o ważność podjętej uchwały w przypadku braku likwidacji instytucji w postaci Gminnego Centrum Kultury i Gminnej Biblioteki Publicznej. Odpowiedzi Radnemu udzielił Wójt Gminy Kurzętnik tłumacząc, iż w takiej sytuacji następuje powrót do stanu z przed przyjęcia uchwały. W tym momencie Pan Mariusz Zieliński używając niecenzuralnych słów w postaci stwierdzenia” jak cielaki głosują”, obraził Wysoką Radę. Przewodniczący Rady Gminy wyraził żal z powodu zachowania Radnego.
Kolejno, Pan Krzysztof Kreński zwrócił się z pytaniem dotyczącym punktu 4 Działu 3 „Organizacja wewnętrzna”. Radny zapytał wprost, który z szefów scalanych placówek zostanie Dyrektorem Centrum Usług Społecznych. Pan Kreński zapytał również o zasady procedury, na których miałaby się opierać procedura konkursowa wraz z jej rozstrzygnięciem. Radny dodał, iż w przypadku obsady stanowisk kierowniczych w Gminie Kurzętnik, rozwinęło się zjawisko nepotyzmu, co zauważają mieszkańcy. W odpowiedzi na dociekania Pana Kreńskiego, głos zabrała Sekretarz Gminy wyjaśniając, iż podczas przebiegu procedury konkursowej zastosowanie mają przepisy Kodeksu Pracy. Pani Magdalena Rynkowska dodała, iż w wyniku przekształcenia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Centrum Usług Społecznych, pracownicy przekształcanej jednostki przechodzą na rzecz jednostki nowo utworzonej. „Zgodnie z art. 23 Kodeksu Pracy, Dyrektorem Centrum Usług Społecznych zostanie Dyrektor Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kurzętniku” – wyjaśniła Pani Sekretarz.
Do dyskusji włączył się Pan Józef Balewski, który stwierdził, że na poniedziałkowym posiedzeniu Komisji wspólnych Radca Prawny Gminy Kurzętnik wraz z Wójtem Gminy Kurzętnik poinformowali Radnych, że na stanowisko Dyrektora Centrum Usług Społecznych ogłoszony zostanie konkurs. Pan Balewski zapytał o możliwość zmiany zdania w ciągu 24 godzin. Pan Wojciech Dereszewski stwierdził, że transparentnym będzie, jeśli …. Gospodarz Gminy zapytał Radnego Krzysztofa Kreńskiego czy wspominając o zjawisku nepotyzmu w Gminie Kurzętnik, ma na myśli swoją rodzinę. Radny odparł, że doskonale wie o tym, że Wójt starał się o zatrudnienie jego brata w Urzędzie Gminy. Pan Wojciech Dereszewski odparł, że osobom potrzebującym należy pomagać. W odpowiedzi na słowa Wójta, Radny oznajmił, iż w przypadku potrzeby udzielenia jakiejkolwiek pomocy ze strony Gminy, brat sam zwróciłby się o nią. Finalnie, Gospodarz Gminy zwrócił się do Przewodniczącego Rady Gminy z prośbą o trzymanie się porządku obrad, dodając, że nikt z jego rodziny nie pracuje w Gminie, w przeciwieństwie do Radnego. Pan Wojciech Dereszewski podsumował, że w Urzędzie zatrudnione zostają tylko i wyłącznie osoby merytoryczne, które sprawdzają się na danym stanowisku. „Osoby, które nie wytrzymały presji ze strony Klubu Radnych „Niezależni”, już się zwolniły” – skwitował Wójt Gminy Kurzętnik. Pan Wojciech Dereszewski poprosił również Pana Józefa Balewskiego oraz Pana Mariusza Zielińskiego o zniżenie tonu wypowiedzi, ponieważ budzące zastrzeżenia zachowanie nie przystoi funkcji Radnego. Wójt Gminy podkreślił, że Dyrektor Centrum Usług Społecznych zostanie wyłoniony w drodze postępowania konkursowego, prosząc o przytoczenie przedmiotowych słów w protokole z posiedzenia sesyjnego.
Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do głosowania nad projektem uchwały. W tym momencie, Pan Krzysztof Kreński skomentował: „Nie mieszkamy na Białorusi, proszę zatem nie wyłączać głosu Radnym”. Pan Zbigniew Lewicki poinformował Radnego, że na Komisjach wspólnych na omawianie projektów uchwał poświęcone zostało 3,5 godziny czasu, wobec czego nie dostrzega potrzeby zbędnych wypowiedzi. Radny Kreński dodał, że ma prawo ustosunkować się do wypowiedzi Wójta Gminy, jednokrotnie kierując słowa do Przewodniczącego Rady Gminy, iż zarzuty w postaci obsadzania krewnych na stanowiskach skierowane były w jego stronę.
Pan Zbigniew Lewicki ostatecznie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Uchwałę podjęto 8 głosami „za” przy 4 głosach „przeciw” i 2 głosach wstrzymujących (Uchwała Nr XIV/151/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 31.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść projektu uchwały w sprawie likwidacji Klubu Integracji Społecznej w Kurzętniku. Wobec braku pytań ze strony Wysokiej Rady, projekt poddano pod głosowanie.
Uchwałę podjęto 9 głosami „za” przy 4 głosach „przeciw” i 1 głosach wstrzymujących (Uchwała Nr XIV/152/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 32.
Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki odczytał treść projektu uchwały zmieniającej Uchwałę nr XLVIII/403/18 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 16 maja 2018 r. w sprawie utworzenia przedszkola w Kurzętniku. Następnie, głos zabrał Pan Mariusz Zieliński, który zapytał Wójta Gminy o poszczególne stawki godzinowe przypadające opiekunom Przedszkola. Radny zapytał Gospodarza Gminy czy wysokość stawek uzależniona jest od ilości przepracowanych godzin. Wójt odparł, że istnieją przedszkola pięciogodzinne i dziewięciogodzinne. „Podział oddziału na różne sekcje godzinowe wynika wprost z uchwał podjętych przez Radę Gminy Kurzętnik. W pozostałych przedszkolach funkcjonują oddziały tylko i wyłącznie pięciogodzinne” – zdefiniował Wójt.
Wobec braku dalszych wątpliwości, Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Uchwałę podjęto 13 głosami „za” przy 1 głosie wstrzymującym
(Uchwała Nr XIV/153/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 33.
Przewodniczący Rady Gminy przybliżył Wysokiej Radzie ostatni projekt w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Kurzętnik, gmina Kurzętnik. Z powodu braku wątpliwości w stosunku do treści omawianej uchwały, projekt poddano pod głosowanie.
W głosowaniu uczestniczyło 14 Radnych, zatem Uchwałę podjęto jednogłośnie - 14 głosami „za” (Uchwała Nr XIV/154/20 stanowi załącznik do protokołu).
Ad 34.
Przewodniczący przeszedł do kolejnego punktu obrad, w którym zawierały się odpowiedzi na zapytania (wolne wnioski i informacje).
Celem udzielenia odpowiedzi na zadane pytania, głos zabrał Pan Wojciech Dereszewski, wyjaśniając, iż w temacie formy stypendiów Gmina podąża za wnioskami Radnych, które dotyczyły sugestii umarzania podatków czy szukania oszczędności w różnych sekcjach budżetu. „W związku z powyższym, Kurza Góra została partnerem Gminy Kurzętnik w ufundowaniu stypendiów najzdolniejszym uczniom. Partner w postaci „Kurzej Góry” w znacznej części sfinansował koszty nagród za najlepsze wyniki w nauce” – podsumował Wójt. Pan Wojciech Dereszewski wyjaśnił Radnemu, że dokładne szacunki kosztów przekazane zostaną na jego ręce w formie pisemnej.
Gospodarz Gminy zwrócił się do Pana Józefa Balewskiego tłumacząc, że Program dotyczący dofinansowań do pieców funkcjonuje w Gminie przez cały czas. Wójt dodał, iż w przypadku pojawienia się większej liczby wniosków niż została przewidziana w budżecie, fundusze zostaną zabezpieczone na kolejnej sesji w odpowiedzi na zainteresowanie mieszkańców.
Wójt Gminy ustosunkował się także do wypowiedzi Pani Anny Lewickiej tłumacząc, iż na Komisjach wspólnych zostało wypracowane stanowisko, w myśl którego nastąpić ma elektronizacja Rady Gminy, celem ułatwienia komunikacji między Radnymi, a władzą wykonawczą. Pan Wojciech Dereszewski dodał, że wydruk materiałów związanych z posiedzeniami sesyjnymi czy komisjami stałymi generuje bardzo duże koszty, nie wspominając już o kwestiach związanych z ochroną środowiska. Wójt dodał, że w innych Gminach przedmiotowe rozwiązanie zostało zastosowane już kilka lat temu, i cieszy się dużym zadowoleniem w gronie poszczególnych Rad. Gospodarz Gminy poinformował Wysoką Radę, iż ujednolicony zostanie system przesyłu wiadomości poprzez utworzenie specjalnej domeny, przeznaczonej dla organu uchwałodawczego, na której każdy z Radnych będzie posiadał swój własny, służbowy mail. Pan Wojciech Dereszewski zaznaczył, że posiadanie indywidualnych kont mailowych zdecydowanie wpłynie na poprawę kontaktu między Radnymi, a pracownikami Urzędu Gminy Kurzętnik, tym samym usprawniając procedurę zgłaszania i rozwiązywania problemów. „Wdrożenie nowych procedur z pewnością będzie wymagało odpowiedniego przeszkolenia, jednakże jesteśmy otwarci na pomoc” – zapewnił Wójt Gminy.
Włodarz Gminy wypowiedział się także w kwestii nauki online, co było bardzo dużym wyzwaniem zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli. Pan Wojciech Dereszewski zapewnił, że do każdej z placówek szkolnych działających na terenie Gminy Kurzętnik, zostanie skierowane pytanie o jakość świadczonych usług względem dzieci. Gospodarz nadmienił, że szkoły zostały bardzo dobrze przygotowane do prowadzenia nauki zdalnej poprzez wyposażenie w odpowiedni sprzęt (np. tablice interaktywne czy szybki Internet). Wójt Gminy zasugerował konieczność zwołania Komisji ds. Oświaty, Zdrowia, Spraw Obywatelskich i Socjalnych, Kultury, Rekreacji i Sportu w przedmiotowym zakresie. Pan Wojciech Dereszewski dodał, że zakup tabletów dla szkół był kwestią potrzebną, która została sfinansowana przez Rząd. „Niestety, są w naszej Gminie rodziny ubogie, którym ciężko zapewnić wyposażenie dla każdego dziecka, dlatego też będziemy zabiegać o to, aby w naszych szkołach było jak najwięcej sprzętu ułatwiającego uczniom naukę zdalną”.
Wójt stwierdził również, że pisanie donosów na swoje własne, podległe jednostki jest rzeczą budzącą kontrowersje. Gospodarz dodał, że pracownik Kuratorium Oświaty, oddelegowany celem sprawdzenia ewentualnych defektów funkcjonowania placówki, stwierdził, iż do żadnych nieprawidłowości nie doszło. W związku z zaistniałym incydentem, Pan Wojciech Dereszewski poprosił Klub Radnych „Niezależni” o lepszą komunikację i oddolne załatwianie spraw budzących w jego przekonaniu wątpliwości.
Gospodarz Gminy stanął także w obronie gminnego informatyka: „Pan Cezary Rzymski sam zmontował film promujący sprzedaż działek w Mikołajkach, dzięki któremu zresztą, wszystkie działki zostały sprzedane.
Wójt dodał, że w kwestii pytania zdalnego nauczania, które zadał Pan Radny Krzysztof Kreński, odpowiedź zostanie udzielona w formie pisemnej.
Następnie, Pan Wojciech Dereszewski podziękował Radnemu Benedyktowi Rochnowskiemu za złożony wniosek, informując prośba o dofinansowanie do ZUOK Rudno została złożona, w związku z czym każdy rolnik otrzyma 500 złotych dopłaty do tony. „Precyzyjna odpowiedź na zadane pytanie zostanie do Pana przesłana w formie pisemnej, przy jednoczesnym jej umieszczeniu w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Kurzętnik” – odparł Wójt Gminy. Włodarz dodał, iż rolnicy podczas rozmowy z Wójtem zasugerowali wywóz nieczystości w postaci odpadów z PSZOK-u w Lipowcu do Rudna.
Pan Wojciech Dereszewski odniósł się również do kwestii zarzucanego braku transparentności i opóźnień w rozliczaniu mieszkań. Wójt wyjaśnił, że podwyżka czynszu pojawiła się w kosztach spłaty należności kredytowych za mieszkanie. Pan Dereszewski zapewnił też, że wszyscy najemcy bloku nr 1 do końca czerwca otrzymają informację co do wartości mieszkań wraz z wartością wykupu za okres 5 lat. „Szczegółowa odpowiedź, celem rozwiania wszelkich wątpliwości, zostanie przekazana na piśmie” – zwrócił się Wójt do Radnego Krzysztofa Kreńskiego.
Wójt zapewnił Radnego Wiesława Grzywacza, że ustosunkuje się w formie pisemnej, po uprzednim sprawdzeniu wszystkich uczestników postępowania przyłącza kanalizacji sanitarnej w miejscowości Nielbark do działek będących ich własnością.
Kolejno, Pan Mariusz Zieliński zapytał o formę zastosowania zabezpieczenia tabletów Radnych Rady Gminy przed nieuprawnionym dostępem osób postronnych. Celem rozwiania wątpliwości, głos zabrał Pan Cezary Rzymski wyjaśniając, że w urządzeniach zastosowany zostanie narzucony odgórnie filtr. Informatyk doprecyzował, że dostępne do użytkowania będą tylko i wyłącznie strony Urzędu Gminy Kurzętnik, co uczyni urządzenie przeznaczonym wyłącznie do celów służbowych. Pan Rzymski zapewnił, że każdy z Radnych otrzyma indywidualne hasło, które wymagało będzie zmiany autorskiej. Informatyk dodał, że każdy program przeznaczony do prowadzenia wideokonferencji posiada zabezpieczenia przeciwko przechwytywaniu sygnału.
Następnie, Pan Józef Balewski zwrócił się do Przewodniczącego Rady Gminy, prosząc o przywrócenie możliwości zabrania przez Radnego głosu po odczytaniu omawianego projektu uchwały.
Pan Zbigniew Lewicki poinformował Radnych, iż w Biurze Rady Gminy pozostawia do wglądu dokument w postaci Sprawozdania z Realizacji Programu Współpracy Gminy Kurzętnik z Organizacjami Pozarządowymi za rok 2019.
Jako ostatni, głos zabrał Pan Benedykt Rochnowski stwierdzając, iż nie otrzymał jeszcze konkretnej odpowiedzi w sprawie umorzenia podatków. Wójt Gminy wyjaśnił, że odpowiedź w formie pisemnej została przekazana Radnemu, wobec czego nie dostrzega potrzeby ponownego rozpatrywania tematu.
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy podziękował za udział i zamknął XIV Sesję Rady Gminy.
Sekretarz sesji Przewodniczący Rady Gminy
Józef Balewski Zbigniew Lewicki