Wersja obowiązująca z dnia

Protokół Nr XII/20 z Sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 3 marca 2020 r.

Protokół Nr XII/20

z Sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 3 marca 2020 r.

 

            Sesja Rady Gminy Kurzętnik odbyła się 3 marca 2020 roku w Urzędzie Gminy w Kurzętniku. Obrady rozpoczęły się o godzinie 1300, a zakończyły o godzinie 1500.

W posiedzeniu Rady Gminy uczestniczyło 14 radnych. (lista obecności stanowi załącznik do protokołu).

 

Radni nieobecni:

Anna Lewicka

 

Spoza Rady Gminy w obradach udział wzięli:

 

Wojciech Dereszewski - Wójt Gminy Kurzętnik

 

Adam Zapałowski - Zastępca Wójta Gminy

 

Bożena Zaborowska - Skarbnik Gminy

 

Magdalena Rynkowska - Sekretarz Gminy

 

Grażyna Deranek – Dyrektor Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

 

Marzena Szałkowska – Zastępca Dyrektora Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

 

Mec. Karolina Kopeć – Radca Prawny

 

Pracownicy Urzędu Gminy

 

Sołtysi wsi (lista obecności stanowi załącznik do protokołu)

 

 

Sesję Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Zbigniew Lewicki. Na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy 14 radnych.

Na wstępie, Pan Zbigniew Lewicki odczytał treść Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz Uchylenie Dyrektywy 95/46/WE (ogólne Rozporządzenie o ochronie danych) z dnia 27 kwietnia 2016 r. Przewodniczący zwrócił się do sekretarza ostatniej sesji radnego Mariusza Zielińskiego o informację w sprawie protokołu z obrad. Pan Mariusz Zieliński poinformował, że zapoznał się z protokołem z obrad, stwierdził, że jest napisany zgodnie z przebiegiem posiedzenia i zwrócił się do Rady o jego przyjęcie bez odczytania. Nikt z radnych nie zabrał głosu, wobec czego Przewodniczący poddał protokół pod głosowanie. W głosowaniu uczestniczyło 14 radnych, protokół z XI Sesji Rady Gminy został przyjęty w głosowaniu jawnym jednogłośnie.

Przewodniczący zaproponował na sekretarza trwającej sesji, zgodnie z listą obecności radnego Grzegorza Ziółkowskiego. W głosowaniu jawnym przy oddanych 14 głosach „za”, wybrano radnego Grzegorza Ziółkowskiego na sekretarza obrad.

Zanim Przewodniczący Rady Gminy przedstawił porządek obrad XII Sesji Rady Gminy, poinformował, że Gmina Kurzętnik znalazła się w gronie finalistów ogólnopolskiego konkursu na innowacje. Dnia 26 lutego bieżącego roku Pan Zbigniew Lewicki miał przyjemność towarzyszyć Wójtowi Gminy Kurzętnik – Panu Wojciechowi Dereszewskiemu, w trakcie odbioru nagrody w konkursie Innowacyjny Samorząd w kategorii gminy wiejskie.  Uroczysta Gala odbyła się w siedzibie Ministerstwa Rozwoju w Warszawie. Kapituła konkursowa doceniła Program wsparcia budownictwa mieszkaniowego – „Dobrze wykorzystaj 500+ Działki za pół ceny”. Innowacyjny Samorząd to nowy projekt Serwisu Samorządowego PAP wyłaniający i nagradzający najbardziej innowacyjne samorządy.  Celem konkursu jest promocja kreatywnych i innowacyjnych samorządów oraz inspiracja pozostałych jednostek samorządowych do podejmowania działań na rzecz innowacyjności. W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Gminy pogratulował Gospodarzowi Gminy otrzymanej nagrody, życząc niekończącego się pasma sukcesów w drodze do ciągłego podnoszenia standardu innowacyjności w Gminie Kurzętnik. W odpowiedzi na serdeczne słowa Pana Przewodniczącego Rady Gminy, Pan Wójt podziękował wszystkim najbliższym współpracownikom oraz Radnym Rady Gminy za podejmowanie wspólnych, innowacyjnych działań.

 

Kolejnym punktem sesji było przedstawienie porządku obrad. Przewodniczący przedstawił proponowany porządek sesji w brzmieniu jak niżej:

  1. Otwarcie,

            a/ stwierdzenie quorum,

  1. Przyjęcie protokołu z XI sesji Rady Gminy,
  2. Wybór sekretarza obrad,
  3. Przedstawienie porządku sesji,
  4. Wolne wnioski i informacje,
  5. Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie,
  6. Sprawozdanie Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami,
  7. Podjęcie Uchwały w sprawie likwidacji Klubu Integracji Społecznej w Kurzętniku,
  8. Podjęcie Uchwały w sprawie sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej w Uchwale Rady Gminy Kurzętnik Nr IX/98/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 29 października 2019 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XVII/156/16 z dnia 19 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychiatrycznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od odpłatności i trybu ich  pobierania,
  9. Podjęcie Uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi na terenie Gminy Kurzętnik,
  10. Podjęcie Uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Kurzętnik do Międzynarodowego Stowarzyszenia "Cittaslow - Międzynarodowa Sieć Miast Dobrego Życia",
  11. Podjęcie Uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Warmińsko -Mazurskiemu - Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Olsztynie w formie dotacji celowej,
  12. Podjęcie Uchwały w sprawie zaopiniowania projektu planu ochrony dla rezerwatu przyrody "Bagno Mostki",
  13. Podjęcie Uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XI/116/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kurzętnik,
  14. Podjęcie Uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr X/100/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kurzętnik na lata 2020 - 2034,
  15. Podjęcie Uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr X/101/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kurzętnik na 2020 r.,
  16. Podjęcie Uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Wójta Gminy Kurzętnik.
  17. Podjęcie Uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu nad jeziorem Skarlińskim we wsi Wawrowice – teren nr 1, gmina Kurzętnik,
  18. Przedstawienie sprawozdań przewodniczących poszczególnych Komisji z prac Komisji w roku 2019 wraz z przedstawienie planu pracy na rok 2020.
  19. Odpowiedzi na zapytania,
  20. Zamknięcie obrad.

Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych ma uwagi lub pytania do przedstawionego porządku obrad?

Nikt nie zgłosił uwag, wobec czego Pan Zbigniew Lewicki poinformował, że sesja będzie przebiegała zgodnie z zaproponowanym porządkiem.

 

Ad 5.

Głos zabrał Radny Wiesław Grzywacz, który na ręce Przewodniczącego Rady Gminy złożył Uchwałę założycielską Klubu Radnych „Polskiego Stronnictwa Ludowego” wraz z Regulaminem Klubu w formie pisemnej.

Kolejno, wystąpił Pan Benedykt Rochnowski, który zwrócił się do Pana Wójta Wojciecha Dereszewskiego oraz Zastępcy Wójta Adama Zapałowskiego w sprawie śmieci. Radny wrócił do tematu omawianego na Komisjach wspólnych, zgłaszając potrzebę zorganizowania zebrań wiejskich w miesiącu kwietniu, ustalonych według harmonogramu, które dotyczyć będą edukacji w zakresie gospodarowania odpadami.

Następnie, Sołtys wsi Mikołajki zgłosił Panu Adamowi Zapałowskiemu fakt przewróconego drzewa w miejscowości. Pan Zbigniew Krukowski dodał, iż wspólnie z mieszkańcami usunął pięć drzew. Sołtys powołał się na ubiegłoroczne ustalenia dokonane wspólnie z Pracownikiem Urzędu Gminy Panem Łukaszem Karczewskim względem wycinki pozostałych uschniętych drzew, przy jednoczesnym uzupełnieniu nasadzeń. Sołtys wsi Mikołajki zwrócił się również z prośbą o usunięciu karp powstałych w wyniku ścięcia wspomnianych drzew.

Do Przewodniczącego Rady Gminy zwrócił się także Pan Krzysztof Kreński, który jako Przewodniczący Klubu Radnych „Niezależni” złożył wnioski, interpelacje i zapytania w formie pisemnej na ręce Pana Zbigniewa Lewickiego.

W następnej kolejności, głos zabrał Pan Mariusz Zieliński, który na ręce Przewodniczącego Rady Gminy złożył pisemne zapytania.

Wkrótce potem Sołtys wsi Bratuszewo zgłosił władzom Gminy, iż w trakcie odwiedzin mieszkańców przy okazji roznoszenia podatku, zauważył, iż na trzech zamieszkałych posesjach wsi widnieje jednakowa numeracja. Ponadto, Pan Jan Goszka zgłosił koncepcję podświetlenia numerów domów poszczególnych mieszkańców wsi.

Kolejno, głos zabrał Sołtys wsi Kurzętnik II, który wyraził prośbę dotyczącą nawiezienia tłucznia wraz z wyrównaniem terenu nowopowstałego „Osiedla Zawadzkiego”.

W dalszej kolejności przemówił Sołtys wsi Brzozie Lubawskie, zwracając się z prośbą do Wójta Gminy Kurzętnik o naprawę dziury ze zjazdu z Drogi Krajowej nr 15 do jednej z mieszkanek wsi, przy jednoczesnym zgłoszeniu zaistniałej sytuacji do Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.

Jako ostatni, Pan Wiesław Grzywacz w imieniu mieszkańców wsi wniósł do Przewodniczącego Rady Gminy interpelację w sprawie przebudowy drogi powiatowej w miejscowości Lipowiec. Pan Radny złożył także zapytanie w imieniu Klubu Radnych „Polskiego Stronnictwa Ludowego”.

 

Ad 6.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał Uchwałę założycielską Klubu Radnych „Polskiego Stronnictwa Ludowego”, w myśl, której Przewodniczącym Klubu został Pan Radny Wiesław Grzywacz, Sekretarzem Klubu natomiast – Pani Radna Danuta Fiszer.

Treść wniosków, zapytań i interpelacji złożonych na piśmie przez Radnych, Sołtysów oraz Przedstawicieli Klubów, została kolejno odczytana przez Przewodniczącego Rady Gminy. Przez wzgląd na mnogość złożonych dokumentów, stanowią one dodatkowy załącznik do protokołu XII Sesji Rady Gminy.

 

Ad 7.

Pan Wojciech Dereszewski przedstawił informację o pracy w okresie między sesjami Rady Gminy. Wójt Gminy Kurzętnik oznajmił, iż Urząd Gminy w tym czasie pracował głównie nad wyłonieniem wykonawców do realizacji 23 zadań budżetowych na rok 2020, zgodnie z Ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843). Najważniejsze z procedowanych postępowań to:

  1. wyłonienie usług zdrowotnych,
  2. lekarz medycyny pracy, o
  3. obsługa Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędzie Gminy,
  4. dostawa artykułów spożywczych do szkół, zakup paliwa i oleju napędowego, dostawa materiałów biurowych do Urzędu Gminy i jednostek podległych,
  5. zakup środków czystości do placówek oświatowych,
  6. świadczenie usług weterynaryjnych, poprawa efektywności energetycznej w Zespole Szkół im. Władysława Jagiełły w Kurzętniku,
  7. opracowanie dokumentacji na oświetlenie w Kurzętniku, zgodnie z wyznaczonym zadaniem Funduszu Sołeckiego oraz w miejscowości Wawrowice,
  8. przebudowa drogi Małe Bałówki – Lipowiec,
  9. zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej w Tereszewie,
  10. opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę drogi Marzęcice – Kamionka – Małe Bałówki,
  11. opracowanie dokumentacji na drogę Krzemieniewo – Jarzębowo,
  12. opracowanie dokumentacji technicznej na budowę zadaszenia tarasu w miejscowości Mikołajki,
  13. rozpoznanie cenowe na równanie dróg gminnych.

 

Pan Wojciech Dereszewski poinformował, iż zadaniem zrealizowanym jest przebudowa przejścia dla pieszych na Drodze Krajowej nr 15 wraz z oświetleniem, wspólnie z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad. W ocenie Urzędu Gminy, oznakowanie pionowe przejścia dla pieszych w wyżej wymienionym rejonie powinno zostać oświetlone, o co Gmina zamierza się ubiegać. Wójt Gminy Kurzętnik dodał, iż wykonana została także przebudowa oświetlenia na ulicy Parkowej i ulicy Wiejskiej w stronę Krzemieniewa. Ponadto, do katalogu wykonanych inwestycji wpisuje się także wykonane oświetlenie na ulicy Szkolnej, Okólnej i Okrężnej w formule „Zaprojektuj i wybuduj”. W trakcie w dalszym ciągu pozostaje przebudowa mostu na ulicy Hunta. W ocenie Wójta Gminy, prace nieustannie postępują, w związku z powyższym, nie ma zagrożeń w trakcie realizacji zadania. „Gmina pozostaje w trakcie wykonania zadania pn. „Przebudowa ulicy Szkolnej, Okólnej i Okrężnej w miejscowości Marzęcice wraz z przebudową skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 538. Jesteśmy na etapie wykonywania dokumentacji projektowej przebudowy drogi Tomaszewo – Wielkie Bałówki oraz przebudowy drogi Wawrowice – Otręba. Gmina zleciła też wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę drogi przy „Osiedlu Expom” – poinformował Radnych Wójt Gminy Kurzętnik. Gmina prowadziła też w trakcie zimy prace porządkowe, w tym: wycinka krzaków i drzew przy drogach gminnych, uporządkowanie terenu Góry Zamkowej, naprawa kominka w świetlicy wiejskiej w Krzemieniewie. W związku z szeregiem licznych imprez okolicznościowych, Gmina Kurzętnik włączyła się w Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy przy okazji instruując mieszkańców, w jaki sposób palić w piecach. „Zaprosiliśmy również samorządowców na wydarzenie pn. Salon Samorządowy do Kurzętnika, na którym prowadziliśmy rozmowy dotyczące programu profilaktyki osteoporozy. W placówkach szkolnych Gminy Kurzętnik przeprowadzone zostały debaty, mające na celu opracowanie strategii rozwoju zarządzania oświatą. W Zespole Szkół im. Władysława Jagiełły w Kurzętniku odbyła się konferencja pod nazwą „100 lecie powrotu Kurzętnika do macierzy”. W Gminnym Centrum Kultury w Kurzętniku zorganizowano coroczny „Koncert noworoczny”, „Galę Biznesu” oraz „Galę Sportu”. Gmina wprowadziła program z zakresu dofinansowania wymiany pieców, którego zasoby praktycznie zostały wykorzystane. Wspólnie z Radnymi, przede wszystkim z Komisją ds. Planowania Budżetu, Rozwoju Społeczno – Gospodarczego będziemy zastanawiać się czy zwiększyć zasoby, ponieważ zainteresowanie mieszkańców przedmiotowym programem okazało się bardzo duże. Stypendia Wójta Gminy Kurzętnik, które wręczyliśmy w tym roku w każdej ze szkół indywidualnie, cieszyły się pozytywnym oddźwiękiem zarówno wśród nobilitowanych dzieci jak i rodziców. Gmina ufundowała również wyjazd w formie wycieczki do Centrum Nowoczesności „Młyn Wiedzy” w Toruniu, dedykowaną prawie 120 stypendystom, którzy wyróżnili się w nauce, sporcie i aktywnością w inicjatywach kulturalnych w ramach aktywnych obchodów Dni Nauki Polskiej. W czasie międzysesyjnym odbyło się 50-lecie Koła Gospodyń Wiejskich w Kącikach. W międzyczasie, odbywają się zabrania sprawozdawcze w Ochotniczych Strażach Pożarnych, działających na terenie Gminy oraz spotkania społeczności lokalnych z okazji Dnia Kobiet, w których aktywnie uczestniczymy” – podsumował Pan Wojciech Dereszewski.

 

Ad 8.

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt Uchwały w sprawie likwidacji Klubu Integracji Społecznej w Kurzętniku. Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że w trakcie wspólnego posiedzenia Komisji radni zostali zapoznani szczegółowo z zakresem projektu likwidacji Klubu Integracji Społecznej, funkcjonującego dotychczas w strukturach Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kurzętniku, przez Panią Dyrektor Grażynę Deranek.

Nikt nie zadał pytań i nie zgłosił uwag, wobec czego Pan Zbigniew Lewicki poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 14 Radnych, uchwałę podjęto 11 głosami „za” przy 3 głosach wstrzymujących. (Uchwała Nr XII/118/20 stanowi załącznik do protokołu).

Ad 9.  

Kolejno, Pan Zbigniew Lewicki odczytał projekt Uchwały w sprawie sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej w Uchwale Rady Gminy Kurzętnik Nr IX/98/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 29 października 2019 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XVII/156/16 z dnia 19 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychiatrycznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od odpłatności i trybu ich pobierania. Przewodniczący powtórzył, że proponowane zmiany prostujące oczywistą omyłkę pisarską, zostały szczegółowo przeanalizowane na posiedzeniu Komisji Rady Gminy, które miało miejsce tuż przed posiedzeniem sesyjnym, o godzinie 1000 przez Dyrektora Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

 Przed głosowaniem Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy ktoś z radnych ma jeszcze uwagi do przedstawionego projektu uchwały prostującego oczywistą omyłkę pisarską wraz z uzasadnieniem. Nikt z radnych nie zabrał głosu, wobec czego Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 14 radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie, 14 głosami „za”. (Uchwała Nr XII/119/20 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 10.

Następnie, Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do podjęcia Uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi na terenie Gminy Kurzętnik. Po odczytaniu jej treści Pan Zbigniew Lewicki oznajmił, iż proponowany projekt Programu omówiony został na posiedzeniu komisji przez Zastępcę Wójta Gminy Kurzętnik – Pana Adama Zapałowskiego.

Następnie, przed głosowaniem, Pan Zbigniew Lewicki zapytał Radnych czy mają pytania bądź uwagi co do jej treści. Nikt z Radnych nie zabrał głosu, wobec czego Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 14 radnych, uchwałę podjęto 13 głosami „za” przy 1 głosie wstrzymującym. (Uchwała Nr XI/120/20 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 11.

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt Uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Kurzętnik do Międzynarodowego Stowarzyszenia "Cittaslow - Międzynarodowa Sieć Miast Dobrego Życia". Pan Zbigniew Lewicki oznajmił, że na posiedzeniu wspólnym Komisji Pracownik Urzędu Gminy, Inspektor ds. Kadr i Promocji Gminy – Pani Anna Weisgerber, omówiła w pełnym wymiarze zagadnienia dotyczące przystąpienia Gminy do Stowarzyszenia „Cittaslow”.

Zanim podjęto głosowanie, Pan Zbigniew Lewicki zapytał czy Państwo Radni mają jakieś pytania co do treści Uchwały. Nikt z Radnych nie zabrał głosu, wobec czego Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 14 radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie, 14 głosami „za”. (Uchwała Nr XII/121/20 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 12.

            Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do podjęcia kolejnej Uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Warmińsko - Mazurskiemu - Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Olsztynie w formie dotacji celowej. Po odczytaniu projektu Uchwały, Pan Przewodniczący ponownie zapytał o ewentualne pytania bądź uwagi Radnych, dodając, iż proponowany projekt Programu omówiony został na posiedzeniu wspólnym Komisji przez Zastępcę Wójta Gminy Kurzętnik – Pana Adama Zapałowskiego. Głos zabrał Pan Benedykt Rochnowski, który zapytał o czas realizacji inwestycji w postaci ciągu pieszo - rowerowego w miejscowości Wawrowice. Radnemu odpowiedział Zastępca Wójta, stwierdzając, iż jeszcze w tym roku Zarząd Dróg Wojewódzkich otrzyma dofinansowanie, lecz nie wiadomo, czy zadanie zostanie zrealizowane jednoetapowo.

Radni nie zgłosili więcej uwag i pytań do projektu Uchwały, wobec czego Przewodniczący Rady Gminy poddał go pod głosowanie. Głosowali wszyscy obecni na sesji Radni, w związku z powyższym Uchwałę podjęto jednogłośnie 14 głosami „za”. (Uchwała Nr XII/122/20 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 13.

            Kolejny projekt dotyczył podjęcia Uchwały w sprawie zaopiniowania projektu planu ochrony dla rezerwatu przyrody "Bagno Mostki". Przewodniczący Rady Gminy oznajmił, że na posiedzeniu wspólnym Komisji poprzedzającym sesję, projekt uchwały będący tematem spotkania, szczegółowo został przybliżony przez Zastępcę Wójta – Pana Adama Zapałowskiego.

 

            Kolejno, zapytał Państwa Radnych o dodatkowe pytania bądź uwagi w zakresie przedmiotowego projektu. Radni nie zgłosili zastrzeżeń, wobec czego projekt Uchwały poddano pod głosowanie. Głosowało 14 radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr XII/123/20 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 14.

Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt Uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XI/116/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kurzętnik. Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy ktoś z radnych ma uwagi lub pytania do projektu uchwały, podkreślając jednocześnie, iż zakres zmian przedmiotowego projektu został omówiony na posiedzeniu Komisji również przez Zastępcę Wójta - Pana Adama Zapałowskiego. Głos w zakresie projektu przedmiotowej uchwały zabrał Pan Mariusz Zieliński, który zwrócił się z prośbą o powtórne odczytanie stawek za wywóz śmieci, które czekają mieszkańców na forum publicznym. W ramach odpowiedzi, Pan Adam Zapałowski poinformował, że Związek Gmin podjął uchwałę, iż z dniem 1 czerwca opłata za odbiór nieczystości z posesji wyniesie 22 złote od osoby. Na terenie posesji, na których będzie odbywało się kompostowanie, właścicielowi posesji postanowiono obniżyć wyżej wskazaną stawkę o 5 złotych na jedną osobę. Opłata podwyższona w przypadku niesegregowania śmieci, będzie wynosiła 44 złote od osoby – wyjaśnił Zastępca Wójta. Kolejno, Pan Krzysztof Kreński zwrócił się z pytaniem o ulgi w sytuacji współwłasności nieruchomości. Pan Benedykt Rochnowski dodał, że za wywóz płacą poszczególne osoby, wchodzące w skład gospodarstwa domowego. Zastępca Wójta doprecyzował, iż ulga w kwocie 5 złotych przypada na całe gospodarstwo, a nie poszczególnych współwłaścicieli. Każdy właściciel, który zamierza utworzyć kompostownik, musi zmienić w tym zakresie swoją deklarację śmieciową. Nie można natomiast, połączyć kompostownika z obornikiem – skomentował Pan Adam Zapałowski. Następnie, głos zabrał Pan Marek Ząbkiewicz dodał, iż w przypadku zamieszkiwania gospodarstwa przez dwie osoby, które nie posiadają sformalizowanego związku, a złożą deklaracje osobno, kwestia ta pozostaje w dalszym ciągu nierozstrzygnięta. W ramach wyjaśnienia, głos zabrał Pan Wójt, który zasugerował przyjęcie zgłoszenia Pana Mariusza Zielińskiego w formie zapytania, jednocześnie deklarując, iż Gmina wystąpi z nim do Związku Gmin, przy jednoczesnym zasięgnięciu opinii w Kancelarii Prawnej.

Wobec braku innych pytań i sugestii, Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt Uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uczestniczyli wszyscy obecni na sesji radni. Uchwałę podjęto 12 głosami „za” przy 2 głosach wstrzymujących. (Uchwała Nr XII/124/20 stanowi załącznik do protokołu).  

 

Ad 15.

            Po uchwaleniu Regulaminu utrzymania czystości i porządku, Pan Przewodniczący podjął kolejny punkt obrad, którym było podjęcie Uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr X/100/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kurzętnik na lata 2020 – 2034. Pan Zbigniew Lewicki dodał, iż projekt Uchwały uwzględniający zmiany w zakresie zdań i ich finansowania został dokładnie omówiony na posiedzeniu wspólnym komisji przez Panią Skarbnik – Bożenę Zaborowską. Po odczytaniu Uchwały, głos zabrał Pan Mariusz Zieliński, który zgłosił brak przedmiotowego projektu uchwały w swoim komplecie dokumentów. Na słowa Radnego odpowiedziała Pani Sylwia Jarzębowska, która wyjaśniła, iż każdy z radnych przed rozpoczęciem wspólnego posiedzenia komisji, otrzymał pełen komplet uchwał, który został wcześniej przygotowany i sprawdzony, przekazując Radnemu dodatkowy projekt uchwały. Przewodniczący Rady Gminy odczekał, aż Radny zapozna się z przedmiotowym projektem, po czym stwierdził, że Radny, mimo dostarczenia mu drugiego kompletu uchwały, wcale się z nią nie zapoznał.

Przewodniczący Rady Gminy wobec powyższego stwierdzenia, zapytał Radnych o ewentualne pytania bądź uwagi w tym zakresie. Nikt więcej nie zabrał głosu, wobec czego projekt uchwały poddano pod głosowanie. Głosowało 14 radnych, uchwałę podjęto 13 głosami „za”, przy 1 głosie wstrzymującym. (Uchwała Nr XII/125/20 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 16.

Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do debaty na temat kolejnego projektu Uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr X/101/19 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kurzętnik na 2020 r.

            Przewodniczący Rady Gminy, analogicznie do przypadku Wieloletniej Prognozy Finansowej, stwierdził, że również projekt uchwały przewidujący zmiany budżetowe, został szczegółowo omówiony przez Panią Skarbnik na posiedzeniu wspólnym Komisji. Pan Zbigniew Lewicki zapytał o ewentualne pytania Radnych w związku z omawianym projektem. Głos zabrał Pan Mariusz Zieliński, stwierdzając, iż zwiększanie budżetu mija się z celem w odniesieniu do kwestii wysokości nagrody Prezesa Towarzystwa Budownictwa Społecznego. Zdaniem Radnego, kwota premii Prezesa jest niewspółmierna do wysokości zwiększonego budżetu Gminy na 2020 rok. W odpowiedzi na słowa Radnego, głos zabrał ponownie Pan Wojciech Dereszewski, komentując, iż decyzje w sprawach kadrowych podejmuje Wójt, także w kwestiach doboru swoich współpracowników. „Adekwatnie do stanu zaawansowania i jakości wykonywanej pracy Pana Prezesa została przydzielona nagroda, w mojej ocenie, bardzo słuszna. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek opóźnień w realizacji przedsięwzięcia, Gmina będzie to egzekwować” – skomentował Gospodarz. Pan Mariusz Zieliński dodał, iż w przypadku zwiększania kwoty budżetu dla Towarzystwa Budownictwa Społecznego, Prezes powinien być obecny na Sesji. W ramach udzielenia odpowiedzi Radnemu, Wójt dodał, iż w razie pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości, sugeruje zwoływanie roboczych posiedzeń poszczególnych komisji.

W związku z brakiem innych pytań w zakresie projektu Uchwały, Pan Zbigniew Lewicki poddał go pod głosowanie. Głosowało 14 radnych, uchwałę podjęto 11 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 2 głosach wstrzymujących. (Uchwała Nr XII/126/20 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 17.

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił kolejny projekt Uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Wójta Gminy Kurzętnik.  Pan Zbigniew Lewicki dodał, iż projekt Uchwały, będący rozstrzygnięciem złożonej skargi przez Radnego Marka Ząbkiewicza, został przybliżony Państwu Radnym przez Przewodniczącą Komisji ds. Skarg, Wniosków i Petycji – Panią Danutę Fiszer na wspólnym posiedzeniu komisji, poprzedzającym sesję.  Kolejno, prowadzący obrady zapytał Państwa Radnych o dodatkowe pytania bądź uwagi w zakresie przedmiotowego projektu. Jako pierwszy, głos zabrał Pan Mariusz Zieliński, który stwierdził, że na I posiedzeniu Komisji ds. Skarg, Wniosków i Petycji (którego był uczestnikiem), stanowisko członków Komisji było zupełnie inne niż na drugim spotkaniu. „Na spotkaniu Komisji zażądałem kopii wyliczeń odnośnie średnich z egzaminów, które przygotowała Pani Przewodnicząca.  W związku z powyższym, Pracownik ds. Obsługi Rady Gminy, poinformował mnie o tym, że owe dokumenty mi nie przysługują. Z uwagi na wyżej wymienione, chciałbym znać opinię prawną czy faktycznie jako członek nie mam prawa do udostępnienia wyżej wspomnianych materiałów. W odpowiedzi na słowa Radnego, głos zabrała Pani Mecenas, która stwierdziła, iż w kwestii obsługi prawnej nie podejmuje się oceny pod względem merytorycznym, ponieważ służy temu powołana Komisja ds. Skarg, Wniosków i Petycji, która dokonała owej oceny, a odpowiedzi na pytania zostały udzielone. Pan Mariusz Zieliński skomentował, iż zasady udziału w posiedzeniu Komisji określa Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), w myśl czego powinien otrzymać środki, którymi dysponuje Komisja. W celu odparcia ataku w postaci niedomówień, głos zabrała Pani Sylwia Jarzębowska, która wyjaśniła, iż słowa, do których odwołał się Radny, nie miały miejsca. Opiekun ds. Obsługi Rady Gminy dodała, iż faktycznie, Radny na I posiedzeniu Komisji ds. Skarg, Wniosków i Petycji skierował pytanie dotyczące dostępu do pytań, aczkolwiek zostało ono zadane Przewodniczącej Komisji – Pani Danucie Fiszer, która w ramach odpowiedzi stwierdziła, iż Radny nie może czynnie uczestniczyć w pracach Komisji (wyłączenie prawa udziału w głosowaniu). Opiekun Rady Gminy dodała, iż wszystkie informacje dotyczące treści poruszonych na I i II posiedzeniu Komisji ds. Skarg, Wniosków i Petycji zostały odnotowane, czego potwierdzeniem są sporządzone protokoły, do których odsyła Radnego. Następnie, głos zabrał Wójt Gminy, który stwierdził, iż Klub Radnych „Niezależni” ewidentnie próbuje udowodnić wszystkim urzędnikom swego rodzaju nieudolność. „Zastanawiam się, do czego Państwa dyskusja prowadzi. Od ponad roku jesteście Radnymi, wprowadzając działania destrukcyjne i zamieszanie zarówno w Radzie Gminy, jak i wśród sołtysów. Naprawdę, jestem zażenowany taką postawą. Od 1998 roku mam kontakt z tą Gminą, kiedy po raz pierwszy zostałem Radnym. W tamtym czasie, nigdy do takich sytuacji nie dochodziło” – skomentował Włodarz. Pan Wojciech Dereszewski poprosił także Przewodniczącego Klubu Radnych „Niezależni” o wyciszenie negatywnych działań, nic nie wnoszących dla dobra Gminy Kurzętnik i jej mieszkańców. Wójt skomentował, że Pan Zieliński wykazuje szczyt hipokryzji, uczestnicząc w posiedzeniach Komisji ds. Skarg, Wniosków i Petycji, tym samym nie realizując planu pracy i nie zwołując ani jednego posiedzenia Komisji ds. Oświaty, Zdrowia, Spraw Obywatelskich i Socjalnych, Kultury, Rekreacji i Sportu, w której pełni funkcję Przewodniczącego. Wojciech Dereszewski stwierdził, że życzyłby sobie, aby Pan Radny Mariusz Zieliński podjął w końcu rzeczową pracę w Radzie Gminy na rzecz mieszkańców całej Gminy, nie tylko wsi Marzęcice, zgodnie ze złożonym ślubowaniem radnego. Gospodarz podsumował, że Radni powinni myśleć o pracy nad pomysłami prorozwojowymi, a nie „podcinać skrzydła” urzędnikom. „Wielu pracowników Urzędu Gminy Kurzętnik zwalnia się z Urzędu, głównie ze względu na destrukcyjne działania Klubu Radnych „Niezależni”. Jako urzędnicy czujemy się przez Was szykanowani. Jeśli uważacie Państwo, że Wójt Gminy Kurzętnik robi źle, to podejmijcie decyzję w trakcie głosowania, zgodną z własnym sumieniem. W wyniku kolejnej serii pytań, otrzymanych od Klubu, widzę, że musimy zatrudnić kolejnych ludzi, którzy będą Wam odpowiadać na złożone pytania i interpelacje, które niczego nie wnoszą” – skomentował Gospodarz Gminy. Kolejno, głos zabrał Pan Benedykt Rochnowski, który stwierdził, że jest Radnym samodzielnym, nie widniejącym jako członek żadnego z Klubów. „Zamieszanie nie miałoby miejsca, gdyby na pytania Radnego udzielono prostej odpowiedzi. Będę głosował „przeciw” aby Pan więcej nie powielał podobnych błędów” – skomentował Radny. Następnie, Pan Mariusz Zieliński zwrócił się do Przewodniczącej Komisji ds. Skarg, Wniosków i Petycji, który stwierdził, że Radna zaprosiła Wójta Gminy Kurzętnik na II posiedzenie Komisji, który nie uczestniczył w nim, mimo przebywania na terenie budynku Urzędu Gminy. Na słowa Radnego zareagował Wójt Gminy, który odparł, iż w dniu posiedzenia wspomnianej Komisji tj. 14 lutego 2020 roku, przebywał w szpitalu. Na I posiedzenie Komisji natomiast, nie został zaproszony. „Jeżeli chodzi o kwestię udzielenia odpowiedzi w sprawie przyznanej nagrody Pani Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Brzoziu Lubawskim, dziś podjąłbym taką samą decyzję. Staję bowiem w obronie najlepszego pracownika, który w pełni zasłużył na przyznaną nagrodę. Kwestią zastanawiającą jest, dlaczego Pan Radny pytał tylko o jedną osobę” – skomentował Wojciech Dereszewski. Kolejno, głos zabrał Pan Krzysztof Kreński, który stwierdził, że wystarczyło być transparentnym po zadanym pytaniu przez Pana Marka Ząbkiewicza i zaprzestać „mataczenia”. Jako ostatni, w burzliwej dyskusji, głos zabrał Pan Marek Ząbkiewicz, który zwrócił się do Gospodarza Gminy słowami: „Panie Wójcie, Pan przekręca pewne fakty. Nigdy nie zanegowałem zasadności nagrody dla Pani Dyrektor z Brzozia Lubawskiego. Jest to sprytny i kłamliwy chwyt Pańskiego działania. Jeżeli zadaję pytanie o koszt przypadający na jednego ucznia, to Pan podaje mi koszt przypadający na jeden oddział. Tu chodziło o wysokość nagrody, która została ewidentnie zatajona. Według mnie, nagrody w oświadczeniu majątkowym nie będzie wysokości nagrody, ponieważ jest ono zbite w całość jako dochód i przychód. Jeśli pytałem o wyniki egzaminów na tle powiatu czy województwa, Pan podaje mi wyniki na tle kraju. Państwo Radni sami będziecie decydowali i głosowali. Głosujcie tak, jak podpowiada Wam sumienie” – podsumował Radny. Przewodniczący udzielił ostatniego głosu Panu Józefowi Balewskiemu, który dodał, że na wspólnym posiedzeniu komisji Radni rozmawiali na temat wynagrodzeń dyrektorów szkół. Data zapytania to 26 września 2019 roku, dziś mamy 3 marca 2020 roku. Zdaniem Radnego, opracowanie odpowiedzi na zadane pytania nie wymagało aż tyle czasu.

W związku z wyczerpaniem pytań do projektu Uchwały, Pan Zbigniew Lewicki poddał go pod głosowanie. Głosowało 14 radnych, uchwałę podjęto 8 głosami „za”, przy 6 głosach „przeciw”. (Uchwała Nr XII/127/20 stanowi załącznik do protokołu).


Ad 18.

Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do podjęcia ostatniej uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu nad jeziorem Skarlińskim we wsi Wawrowice – teren nr 1, gmina Kurzętnik.

Przewodniczący Rady Gminy dodał, iż na wspólnym posiedzeniu komisji Pracownik Urzędu Gminy, Inspektor ds. Gospodarki Przestrzennej – Pan Arkadiusz Zaleski szczegółowo omówił projekt uchwały.

W związku z brakiem pytań do projektu Uchwały, Pan Zbigniew Lewicki poddał go pod głosowanie. Głosowało 14 radnych, uchwałę podjęto jednomyślnie, 14 głosami „za” (Uchwała Nr XII/128/20 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 19.

Po wyczerpaniu wszystkich uchwał z porządku obrad, Pan Zbigniew Lewicki przeszedł do przedstawienia sprawozdań przewodniczących poszczególnych Komisji z prac Komisji w roku 2019 wraz z przedstawienie planu pracy na rok 2020. W związku z powyższym, poprosił Przewodniczących poszczególnych Komisji o prezentację sprawozdania z prac Komisji za rok 2019, zgodnie z planem pracy oraz odczytanie i przedłożenie planu pracy Komisji na rok 2020. Swoje plany pracy na rok 2020 wraz ze sprawozdaniami za rok ubiegły przedstawili w formie ustnej kolejno wszyscy Przewodniczący Komisji Stałych Gminy Kurzętnik.

Na zakończenie, głos zabrał Pan Józef Balewski, który zasugerował członkom Komisji ds. Oświaty, Zdrowia, Spraw Obywatelskich i Socjalnych, Kultury, Rekreacji i Sportu sprawy w postaci weryfikacji pytania: „Do kogo należy Ośrodek Wypoczynkowy „Partęczyny”?

 

 

 

Ad 20.

Przewodniczący przeszedł do kolejnego punktu obrad, w którym zawierały się odpowiedzi na zapytania (wolne wnioski i informacje). W tym momencie głos zabrał Wójt Gminy Kurzętnik, który zasugerował Komisji Rolnictwa uzupełnienie planu pracy o przegląd dróg. „Mamy propozycję przedsiębiorcy z Rypina, który złożył korzystną dla nas propozycję i chce z nami budować drogi. Zamiast wydawać pieniądze na bieżące żwirowanie dróg, spróbujemy innej technologii w lepszej jakości. W tym celu zwołamy wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa wraz z sołtysami, do tematyki spotkania dorzucając też temat polityki śmieciowej. Dla wszystkich mieszkańców segregacja śmieci okaże się problemem. Należy przygotować się do przekazywania informacji w zakresie edukacji ludzi. Należy również zwizytować Partęczyny, tak jak wspomniał Pan Radny Balewski oraz Plażę w Wawrowicach. Obiekty wymagają kontroli jeszcze przed rozpoczęciem sezonu turystycznego. Chciałbym też podpowiedzieć Radnemu Mariuszowi Zielińskiemu, iż w planie pracy Komisji Oświaty brakuje kontroli placów zabaw oraz siłowni zewnętrznych.  Odwołując się do Komisji Budżetu, musimy zastanowić się wspólnie, w jaki sposób współdziałać z przedsiębiorcami. W moim przekonaniu, spotkania robocze są kluczem do wspólnego dialogu. Komisje w wielu przypadkach powinny działać samodzielnie i swobodnie. Gmina pozostaje zawsze do Państwa dyspozycji” – skomentował Wojciech Dereszewski.

Wójt zwrócił się do Sołtysa wsi Bratuszewo sugerując, iż mieszkańcy powinni się sami zgłosić do Urzędu (w tych przypadkach, gdzie numery posiadłości są zdublowane) w celu wyjaśnienia problematycznej kwestii.

Wojciech Dereszewski odpowiedział także Sołtysowi wsi Mikołajki, odsyłając go do merytorycznego pracownika Urzędu Gminy – Pana Łukasza Karczewskiego, w celu wskazania drzew kwalifikujących się do wycinki. Wtedy Gmina złoży wniosek do Starostwa, w celu usunięcia drzew zagrażających bezpieczeństwu i życiu mieszkańców.  

W kontekście odpowiedzi Panu Sołtysowi wsi Brzozie Lubawskie, Wójt zagwarantował zgłoszenie dziury do Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, w celu poprawy bezpieczeństwa korzystających ze zjazdu z Drogi Krajowej Nr 15.

Pan Wójt zwracając się do Pana Krystiana Babalskiego – Sołtysa wsi Kurzętnik II, odpowiedział, iż drogi remontowane są na bieżąco. Gmina w chwili obecnej czeka na rozstrzygnięcie wniosku o dofinansowanie złożonego do RPO w zakresie wykonania sieci kanalizacji sanitarnej wspomnianego Osiedla. Po uzyskaniu środków, Gmina przystąpi do generalnego remontu drogi. W czasie jesieni zostało tam wywiezione 10 wywrotek tłucznia. „Prosiliśmy również Starostwo o aprobatę w zakresie ustawienie lustra oraz wykonanie przejścia dla pieszych, na co organ nie wyraził zgody. Od marca zaczynamy sukcesywne remonty dróg gminnych” – uzupełnił Wójt Gminy. Gospodarz odniósł się także do wniosku złożonego przez Sołtysa wsi Lipowiec, dotyczącego przebudowy drogi Kurzętnik – Lipowiec – Kaługa, zapewniając, iż zostaje natychmiastowo przyjęty ze względu na swą zasadność.

Pan Wojciech Dereszewski wspomniał również o rozmowach przeprowadzonych z Panią Ireną Knorps. „Wspólnie z Panem Wiesławem Grzywaczem podjęliśmy decyzję o zwołaniu zebrania w dniu 23 marca 2020 roku o godzinie 1800 w Lipowcu, na które zaprosimy zainteresowanych mieszkańców z Tereszewa i Kącików, Starostę Nowomiejskiego oraz Radnych Powiatowych. Spróbujemy wspólnymi siłami przeforsować nasz pomysł. Chcemy, aby drogi: Kurzętnik – Lipowiec – Kaługa oraz Kaługa – Kąciki – Tereszewo złożone zostały w jednym wniosku na okres 3 lat. Gdyby udało przekonać się Starostwo wraz z Wysoką Radą Powiatową do tego pomysłu, Gmina Kurzętnik deklaruje 50 procent wkładu własnego w przedmiotową inwestycję. Sprawę koniecznie należy poruszyć na posiedzeniu Komisji ds. Planowania Budżetu, Rozwoju Społeczno-Gospodarczego. W przypadku zgody Starostwa na realizację przedsięwzięcia, jesteśmy w stanie wykonać drogę do końca 2023 roku” – zadeklarował Wojciech Dereszewski.

Pan Wójt poparł zapytanie złożone przez Pana Wiesława Grzywacza w imieniu Klubu Radnych „Polskiego Stronnictwa Ludowego”. Gospodarz dodał, iż transakcje realizowane przez Gminę, w związku z gospodarką nieruchomościami powinny zostać przeanalizowane w celu zniwelowania wątpliwości dotyczących zbyt taniej sprzedaży gruntów, co pozostaje w sprzeczności z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Na zakończenie obrad sesyjnych, Pan Wojciech Dereszewski odniósł się do zapytania złożonego przez Pana Mariusza Zielińskiego, dotyczącego placu zabaw w miejscowości Marzęcice. Włodarz zapewnił, iż incydent został zgłoszony na Policję, lecz nie ma pewności czy sprawca zostanie wykryty. „Do Starosty Nowomiejskiego został złożony wniosek o wyrażenie zgody na instalację oświetlenia na placu zabaw w lasku w Marzęcicach. Po uzyskaniu odpowiedniego zezwolenia, jesteśmy w stanie zrealizować zadanie. Wolą Gminy jest także realizacja kanalizacji sanitarnej i deszczowej na „Osiedlu Jastrzębskiego” w Marzęcicach. W tym celu Zakład Gospodarki Komunalnej złożył wniosek o dofinansowanie” – zapewnił Wójt Gminy.

Odnosząc się do zapytania Pana Marka Ząbkiewicza dotyczącego umorzeń podatkowych oraz zapytań Klubu Radnych „Niezależni”, Wójt Gminy zapewnił, że odpowiedzi na zadane pytania, Radni otrzymają w formie pisemnej.

Pan Wojciech Dereszewski skomentował, iż zachowania Radnych Klubu „Niezależni” wykluczają się wzajemnie. Radni ubiegają się o zaprzestanie używania nazwiska Wójta Gminy podczas przyznawania stypendiów, po czym dopytują o konkretne nazwiska osób pełniących funkcje kierownicze, które otrzymały nagrody, co zdaniem Wójta jest niedorzeczne, ponieważ wszyscy te osoby znają. Wójt napomknął, iż: „Kancelaria Prawnicza wyraźnie mówi o obowiązującym RODO i wynikającym z tego tytułu wyraźnym zakazie ujawniania nazwisk. Podczas podawania wysokości nagród, została pominięta tylko i wyłącznie Dyrektor Gminnego Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej z powodu braku przyznania takiej formy wyróżnienia. Mimo ogólnej niechęci Radnych do wspomnianej osoby, pragnę wspomnieć, iż pozyskała ona dofinansowanie bliskie kwocie 400 000 złotych z funduszu Regionalnego Programu Operacyjnego: 103 000 złotych na realizację Programu Profilaktyki Próchnicy oraz prawie 300 000 złotych na aktywację e-usług. Pozyskane środki umożliwią rejestrację telefoniczną oraz wiele innych czynności, ułatwiających dostęp chorym do leczenia”.

Kolejno, głos zabrał Pan Krzysztof Kreński, który zapytał: „W związku z dyskusją podjętą na poprzedniej sesji, w której Pan Wójt Zapałowski zasugerował, że Radni którzy brali udział w Komisji Sprzedaży „Kurzej Góry”, narazili Gminę na stratę 2 000 złotych, czy Radni żądający ponownej wyceny, działali w ramach swoich kompetencji, czy działali bezprawnie? Pan Adam Zapałowski był członkiem tej Komisji i przychylnie się do tego ustosunkował, także dziwię się, że stawia takie zarzuty. Czy mogliśmy zatem zażądać ponownej wyceny? Kurza Góra została sprzedana za 1 350 000 złotych. Kwota 2 000 złotych to 0,160 procenta. Kolejno pytam, gdzie jest te 40 000 złotych, które nie zostało ujęte na remont Rynku, z powodu nieuwzględnienia chodnika wokół Rynku? Jest to 10 procent całości kwoty”. Pan Wojciech Dereszewski udzielając odpowiedzi stwierdził, że czas na zadawanie pytań i odpowiedzi na nie dobiegł końca w odpowiedniej części porządku obrad. Wójt dodał, iż kwestie poprawności wyceny gruntów podniósł w zapytaniach Klub „Polskiego Stronnictwa Ludowego”, czego wynikiem będą podjęte prace przez Komisje Rewizyjną. Do rozmowy włączył się Pan Adam Zapałowski, który wyjaśnił, iż pieniądze w kwocie 40 000 złotych zostały przeznaczone na wykonanie chodnika na Rynku, który wcześniej nie zostało ujęty w dokumentacji, czego następstwem było zwiększenie zakresu zadań do wykonania.

Następnie, głos zabrał Sołtys wsi Szafarnia, który powiadomił o pojawiających się sygnałach dotyczących pilnej potrzeby rozpoczęcia remontów dróg, w związku z powyższym prosząc o jak najszybszą interwencję w tym zakresie. Pan Adam Zapałowski zapewnił o natychmiastowej reakcji, w chwili zakończenia opadów deszczu.  

Kolejno, wypowiedział się Pan Adam Głowacki, który jednoznacznie podkreślił, iż wybory samorządowe zakończyły się w październiku 2018 roku, tym samym jego działalność polityczna. Sołtys wsi Otręba zapewnił, iż stara się o dobry rozwój lokalnych społeczności, współdziałając przy tym z obecnym Wójtem Gminy. Pan Adam Głowacki jednoznacznie stwierdził, iż merytoryka i retoryka obrad Rady Gminy jest niestety na bardzo niskim poziomie. Sołtys dodał, iż Radni powinni nauczyć się wzajemnie słuchać oraz pamiętać o swojej misji w postaci służebnej roli wobec mieszkańców.

Głos zabrał Pan Józef Balewski, który zgłosił prośbę dotyczącą wcześniejszego zwoływania posiedzeń wspólnych Komisji. Radnemu odpowiedział Pan Przewodniczący Rady Gminy, który wyjaśnił, że tygodniowe wyprzedzenie sesji jest nierealne do wykonania przez wzgląd na bieżące zmiany w budżecie i Wieloletnią Prognozę Finansową.

Jako ostatnia, wypowiedziała się Pani Krystyna Bergolc, która oznajmiła, iż na sesji w dniu 30 grudnia 2019 roku osobiście ogłosiła zbiórkę na pogorzelców z wsi Małe Bałówki. Sołtysi, Radni i Pracownicy Urzędu Gminy łącznie zebrali na ten cel kwotę w wysokości 780 złotych, która została niezwłocznie przekazana potrzebującej rodzinie. Pani Radna podziękowała wszystkim uczestnikom akcji za okazaną pomoc.

Na zakończenie, Pan Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż do wglądu w Biurze Rady Gminy znajdują się dokumenty, takie jak:

  1. Wskaźniki realizacji działań w ramach Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Kurzętnik na rok 2019,
  2. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kurzętniku za 2019 rok,
  3. Sprawozdanie z realizacji zadań w Programie Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Kurzętnik na 2019 rok
  4. Analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli,
  5. Wystąpienia pokontrolne Regionalnej Izby Obrachunkowej.

 

 Ad 21.

Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy podziękował za udział i zamknął XII Sesję Rady Gminy.

 

 

 

   Sekretarz sesji                                                                Przewodniczący Rady Gminy

 

Grzegorz Ziółkowski                                                                  Zbigniew Lewicki

 

Załączniki

  • protokol_XII_20
    format: pdf, rozmiar: 7.01 MB, data dodania: