Wersja obowiązująca z dnia

Protokół Nr VI/19 z sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 8 maja 2019 r.

Protokół Nr VI/19

z sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 8 maja 2019 r.

 

            Sesja Rady Gminy Kurzętnik odbyła się 8 maja 2019 roku w Gminnym Centrum Kultury w Kurzętniku. Obrady rozpoczęły się o godzinie 1300, a zakończyły o godzinie 1630.

W sesji uczestniczyli wszyscy radni. (lista obecności stanowi załącznik do protokołu).

 

Spoza Rady Gminy w obradach udział wzięli:

Pan Wojciech Dereszewski - Wójt Gminy Kurzętnik

Pan Adam Zapałowski - zastępca Wójta Gminy Kurzętnik

Pani Bożena Zaborowska - Skarbnik Gminy

Pan Jerzy Czapliński  - zastępca Starosty Nowomiejskiego

Pan Krzysztof Szałkowski  - zastępca Komendanta Powiatowego PSP w Nowym Mieście Lubawskim

Pan Jacek Drozdowski - Komendant  Powiatowy  Policji w Nowym Mieście Lubawskim

Pan Tomasz Rafalski - Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Nowym Mieście Lub.

Pani Ewa Pielak - Dyrektor Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Nowym Mieście Lub.

Dyrektorzy szkół i żłobka z terenu Gminy Kurzętnik

Dyrektorzy jednostek organizacyjnych Gminy

Pracownicy Urzędu Gminy 

Sołtysi wsi  ( lista obecności stanowi załącznik do protokołu)

Przedstawiciele mediów

 

Sesję Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Zbigniew Lewicki. Na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy 15 radnych, jest więc prawomocna do podejmowania uchwał.  

Przewodniczący zwrócił się do sekretarza V sesji radnego Wojciecha Goniszewskiego
o informację w sprawie protokołu z sesji.

Radny poinformował, że zapoznał się z protokołem z obrad, stwierdził, że jest napisany zgodnie z przebiegiem posiedzenia i zwrócił się do Rady o jego przyjęcie bez odczytania. Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy ktoś z radnych wnosi uwagi do protokołu.

Nikt z radnych nie zabrał głosu, wobec czego Przewodniczący poddał protokół pod głosowanie. W głosowaniu uczestniczyli wszyscy obecni na sesji radni, protokół z V sesji Rady Gminy został przyjęty w głosowaniu jawnym jednogłośnie.

Przewodniczący zaproponował na sekretarza trwającej sesji radnego Leszka Jobsa. 

            W głosowaniu jawnym przy jednym głosie wstrzymującym się wybrano radnego Leszka Jobsa na sekretarza sesji.

Kolejnym punktem sesji było przedstawienie porządku obrad. Przewodniczący przedstawił proponowany porządek sesji w brzmieniu jak niżej:

  1. Otwarcie

a/ stwierdzenie quorum

  1. Przyjęcie protokołu z V sesji Rady Gminy
  2. Wybór sekretarza sesji
  3. Przedstawienie porządku obrad
  4. Przedstawienie raportu o stanie gminy
  5. Debata nad raportem o stanie gminy
  6. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy wotum zaufania
  7. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Kurzętnik wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2018 rok
  • przedstawienie sprawozdania z realizacji budżetu za rok 2018
  • przedstawienie opinii poszczególnych komisji o złożonym sprawozdaniu
  • przedstawienie opinii składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej

w Olsztynie o przedłożonym przez Wójta Gminy sprawozdaniu z wykonania budżetu

i informacji z mienia komunalnego

  • przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu gminy za rok 2018
  • głosowanie nad projektem uchwały
  1. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za rok 2018
  • przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za rok 2018
  • przedstawienie opinii składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
    o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną wniosku w sprawie absolutorium
  • głosowanie nad projektem uchwały

Przerwa

  1. Wolne wnioski i informacje
  2. Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie
  3. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2019-2034 
  4. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2019
  5. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu zabudowy przemysłowo - produkcyjnej i usługowo - handlowej we wsi Lipowiec  
  6. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania
    przestrzennego w miejscowości Kurzętnik, gm. Kurzętnik
  7. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania
    przestrzennego w miejscowości Kurzętnik, gm. Kurzętnik
  8. Podjecie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania
    przestrzennego w miejscowości Kurzętnik, gm. Kurzętnik
  9. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania
    przestrzennego w miejscowości Nielbark, gm. Kurzętnik
  10. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania
    przestrzennego w miejscowości Tereszewo, gm. Kurzętnik
  11. Podjęcie uchwały w sprawie rozstrzygnięcia uwagi złożonej do wyłożonego projektu
    miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu usług z dopuszczeniem przemysłu w miejscowości Kurzętnik, gmina Kurzętnik – teren 2.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania
    przestrzennego terenu usług z dopuszczeniem przemysłu w miejscowości
    Kurzętnik, gmina Kurzętnik – teren
  13. Odpowiedzi na wolne wnioski i informacje
  14. Zamknięcie obrad

 

Przewodniczący Rady Gminy zapytał czy ktoś z radnych ma uwagi do przedstawionego porządku sesji? Nikt nie zgłosił uwag, wobec czego obrady przebiegały
w przedstawionym wcześniej porządku.

 

Ad 5.

Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do Wójta Gminy Pana Wojciecha Dereszewskiego o przedstawienie raportu o stanie gminy.

Pan Wójt w prezentacji przedstawił stan gminy i podsumował miniony rok budżetowy.

(Raport o stanie gminy w wersji papierowej stanowi załącznik do protokołu z sesji)

Przewodniczący podziękował Panu Wójtowi za przedstawienie raportu i zaprosił radnych do debaty nad raportem.

            Głos zabrał Przewodniczący Rady Gminy Pan Zbigniew Lewicki, który powiedział, że radni otrzymali wraz z innymi materiałami na sesję wersję papierową raportu o stanie gminy, mieli czas do zapoznania się i analizy danych w dokumencie.

Przewodniczący Rady Gminy dodał, że przedstawiony raport oddaje stan gminy. Jesteśmy gminą dynamicznie rozwijającą się, powstają nowe inwestycje, nowa infrastruktura.

Liczymy, że ten rozwój będzie w dalszym ciągu następował, a mieszkańcom gminy będzie się żyło jeszcze wygodniej, bezpieczniej i lepiej.  

Nikt z radnych więcej nie zabrał głosu w debacie nad przedstawionym raportem. 

 

Ad 7.

            Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że kolejnym krokiem jest podjęcie uchwały w sprawie wotum zaufania dla Wójta Gminy.

Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały i zapytał, czy  ktoś z radnych ma uwagi do projektu uchwały?

Nikt nie zgłosił uwag, projekt uchwały poddano pod głosowanie. W głosowaniu uczestniczyli wszyscy radni, uchwałę podjęto przy jednym głosie wstrzymującym się (Uchwała Nr VI/59/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 8.

Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia
i zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Kurzętnik wraz ze sprawozdaniem
z wykonania budżetu za rok 2018. Przewodniczący dodał, że sprawozdanie było szczegółowo omówione i przeanalizowane na wspólnym posiedzeniu komisji w dniu 17 kwietnia, zatem nie widzi potrzeby przedstawiania całego sprawozdania.

Pan Zbigniew Lewicki zapytał radnych, czy mają uwagi lub pytania do sprawozdania z realizacji budżetu gminy za rok 2018. 

Radni nie wnieśli uwag i nie prowadzili dyskusji nad sprawozdaniem. Pan Zbigniew Lewicki 

zapytał, czy Pani Skarbnik chce coś dodać w temacie sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2018. Pani Skarbnik nie zabrała głosu. 

Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do przewodniczących poszczególnych komisji o opinię w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu gminy
i sprawozdania finansowego za rok 2018. Przewodniczący komisji: Krystyna Bergolc, Mariusz Zieliński, Krzysztof Kreński i Danuta Fiszer,  pozytywnie ocenili sprawozdanie
z wykonania budżetu i sprawozdanie finansowe za rok ubiegły.

            Następnie głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Wojciech Goniszewski, który przedstawił pozytywną opinię komisji na temat sprawozdania
z wykonania budżetu gminy i sprawozdania finansowego za rok 2018.

          Przewodniczący Rady odczytał pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Olsztynie o przedłożonym przez Wójta Gminy sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2018 rok.

            Wobec pozytywnych opinii komisji Rady Gminy i Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie.

            W sesji uczestniczyło 15 radnych, wszyscy radni brali udział w głosowaniu.

W głosowaniu jawnym, przy jednym głosie wstrzymującym się radni podjęli uchwałę
w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem
z wykonania budżetu gminy za rok 2018. (Uchwała Nr VI/60/19 stanowi załącznik do protokołu)

 

Ad 9.

            W ślad za wcześniejszą uchwałą Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za rok 2018, po czym oddał głos Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej Panu Wojciechowi Goniszewskiemu, który odczytał wniosek komisji do Rady Gminy Kurzętnik w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za rok 2018.

            Przewodniczący Pan Zbigniew Lewicki odczytał pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy dotyczącego udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

Wobec wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy oraz pozytywnego stanowiska Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym wniosku Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.

W sesji uczestniczyło 15 radnych, wszyscy radni brali udział w głosowaniu. Uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za rok 2018 podjęto 14 głosami „za”, przy jednym głosie wstrzymującym się (Uchwała Nr VI/61/19 stanowi załącznik do protokołu z sesji).

Przewodniczący Rady Gminy Pan Zbigniew Lewicki wraz z radnymi serdecznie pogratulował Panu Wójtowi otrzymanego absolutorium z tytułu realizacji budżetu gminy w roku 2018 roku. Życząc dalszych sukcesów wręczyli Gospodarzowi Gminy wiązankę kwiatów.

 Gratulacje i podziękowanie Panu Wójtowi złożył zastępca Wójta Pan Adam Zapałowski, Sekretarz Gminy Pani Magdalena Rynkowska oraz pracownicy Urzędu Gminy również wręczając bukiet kwiatów.

Serdeczne słowa gratulacji, uznania i podziękowania na ręce Pana Wójta Wojciecha Dereszewskiego złożyli zastępca Starosty Nowomiejskiego Pan Jerzy Czapliński i goście zaproszeni na sesję Rady Gminy.

Przewodniczący podziękował za wystąpienia gościom i ogłosił przerwę w obradach.

 

Po wznowieniu obrad przystąpiono do realizacji kolejnych punktów porządku obrad.

 

Ad 10.

 

Wolne wnioski i informacje.

 

Radna Danuta Fiszer zgłosiła wniosek aby rozszerzyć zakres uprawnień dla seniorów z tytułu Karty Seniora na cały kraj, a nie tylko na województwo  o czym mówił Pan Wójt w trakcie prezentacji raportu o stanie gminy.   

Radny Mariusz Zieliński zarzucił Przewodniczącemu Rady Gminy, że nie zwołał sesji nadzwyczajnej o co  wnioskował radny. Wniosek był podpisany przez radnego i 5 radnych.  Zdaniem radnego Przewodniczący na wniosek grupy radnych ma obowiązek zwołać sesję nadzwyczajną.

Przewodniczący Rady Gminy odniósł się do zarzutów radnego. Poinformował, że z uwagi na treść wniosku w sprawie zwołania sesji nadzwyczajnej konsultował się z kancelarią prawną obsługującą urząd gminy. Jak wskazał radca prawny w swojej opinii sprawy podnoszone przez radnego we wniosku nie mogą być przedmiotem obrad Rady Gminy.

Taką informację Przewodniczący Rady Gminy przekazał radnym na posiedzeniu wspólnym komisji, uznał, że sprawa zwołania sesji nadzwyczajnej została załatwiona.

Głos zabrał jeszcze Pan Artur Jaworski radca prawny obsługujący Urząd Gminy
w Kurzętniku.

Mecenas wyjaśnił, że katalog spraw należących do właściwości Gminy zawarty jest
w art. 6 i art. 7 ustawy o samorządzie gminnym i tylko te sprawy mogą być przedmiotem debaty na sesji.   

Rada Gminy nie rozstrzyga w sprawach sporu między osobami prywatnymi.

Radny zabrał głos twierdząc, że nie była to sprawa prywatna. W opinii przedstawionej przez radcę prawnego nie wskazano żadnej podstawy prawnej odnośnie odmowy zwołania sesji nadzwyczajnej.

Radny Krzysztof Kreński zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały Nr VI/66/19 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego w miejscowości Kurzętnik, gm. Kurzętnik. Teren objęty planem znajduje się na Górnym Kurzętniku przy drodze krajowej.

Radny zapytał, czy ktoś z Urzędu Gminy pofatygował się i przeprowadził konsultacje społeczne i rozmowy z mieszkańcami, którzy będą sąsiadować z budynkiem o wysokości 18 metrów. 

Głos zabrał Wójt Gminy Pan Wojciech Dereszewski, który powiedział, że temat jest znany, prace nad miejscowym planem zagospodarowania tego terenu są procedowane prawie od roku. Jest na sali planista, zatem udzieli bardziej szczegółowych wyjaśnień. Pan Wójt dodał, że na omawianym terenie był zlokalizowany plac zabaw dla dzieci, który został przeniesiony koło bloków na ulicy Parkowej, zgodnie z życzeniem mieszkańców. Działka jest wolna.

Na wskazaną działkę znalazł się inwestor, który jest zainteresowany zakupem przedmiotowej działki pod warunkiem, że zostanie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Procedura opracowania miejscowego planu zagospodarowania terenu trwa około roku. Na tym etapie każdy ma prawo wnosić uwagi, propozycje, koncepcje. Mieszkańcy na etapie procedowania wiedzieli, że teren jest przeznaczony pod budownictwo wielorodzinne, nie wniesiono żadnych uwag.
Nikt nie był zainteresowany nabyciem gruntu na ewentualne powiększenie własnej działki. Zdaniem Pana Wójta jest to bardzo dobra lokalizacja pod budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Inwestor praktycznie wylicytował działkę, ale transakcja będzie zawarta po  uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu.

Głos zabrał inspektor ds. budownictwa w Urzędzie Gminy Pan Arkadiusz Zaleski, który poinformował, że planowany budynek ma mieć maksymalną wysokość 18 metrów, co nie oznacza, że tyle musi mieć. Może będzie niższy, niemniej jest to 18 metrów od najniższego wejścia do budynku do najwyżej położonego punktu.

Radny Krzysztof Kreński poinformował, że miał sygnały, że sąsiadująca z działką właścicielka innej nieruchomości była zainteresowana zakupem tej działki pod parking. Dlaczego nie nabyła zatem tej działki? Radny zauważył również, że zabudowa Górnego Kurzętnika jest niska, oprócz bloków na ulicy Parkowej dominuje zabudowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych parterowych. Radny zapytał kto chciałby mieć w sąsiedztwie swojego domu jednorodzinnego blok wielorodzinny o wysokości 18 metrów?

Głos zabrał Wójt Gminy, który odpowiedział, że Pani, o której mówił radny nie była zainteresowania zakupem działki w momencie podania wyceny. Wystawiliśmy grunt na sprzedaż. Znalazł się inwestor, który w drodze przetargu nabył działkę, niemniej nie chce budować na podstawie decyzji o warunkach zabudowy, które dla tego terenu zostały wcześniej wydane właśnie na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego, ale na podstawie miejscowego planu zagospodarowania terenu, którego uchwalenie należy do Rady Gminy. Nad planem pracowali fachowcy, Pan Wójt dodał, że celem zagospodarowania działki w powyższy sposób jest ożywienie terenu Górnego Kurzętnika i poprawa demografii. Chcemy rozwijać budownictwo mieszkaniowe w Kurzętniku, jest szansa, że jeszcze w tym roku inwestycja będzie rozpoczęta kontynuował Pan Wojciech Dereszewski.

Na wcześniejszej sesji radni zgłaszali, że przedmiotowa działka powinna być zagospodarowana, bo w takim stanie jak jest stanowi brzydką wizytówkę Kurzętnika.

            Radny Krzysztof Kreński, powiedział, że rozumie, że gminie zależy na zbyciu tej działki. Zapytał, czy działka jest już sprzedana?

Pan Wójt odpowiedział, że inwestor nabył działkę w przetargu ale akt notarialny zostanie zawarty po uchwaleniu planu. 

Radny zapytał jak wobec tego ma się zapewnienie Wójta przedstawione w expose, że Pan Wójt chce współgrać z mieszkańcami, radny uważa, ze tym działaniem robi się mieszkańcom  wrzutkę stawiając takiego „molocha” pod oknami.

Pan Wójt powiedział, że nie uważa, by robiono wrzutkę mieszkańcom, projektant zaproponował, aby był to budynek wielorodzinny o wysokości maksymalnej
18 metrów. Pan Wójt stwierdził, że jest przekonany, że budynek nie będzie wyższy niż bloki wielorodzinne na ulicy Parkowej.

Radny powiedział, że wysokość budynku to będzie dobra wola inwestora ale
z pewnością będzie chciał wykorzystać dozwoloną wysokość do centymetra, aby jak najwięcej mieszkań wybudować i na nich zarabiać.

Dodatkowych wyjaśnień odnośnie oddziaływania planowanego budynku na istniejące budynki sąsiednie min. na temat kątu zacienienia jaki może być udzielił Pan Arkadiusz Zaleski.

Kończąc dyskusję radny Krzysztof Kreński jeszcze raz zwrócił się do Przewodniczącego Rady Gminy o poddanie pod głosowanie wniosku o zdjęcie z porządku trwającej sesji przedmiotowej uchwały. Radni będą mieli czas, aby jeszcze raz dokładnie przeanalizować i przedyskutować projekt powyższej uchwały.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek sesji był przegłosowany po przedstawieniu na początku sesji, nikt z radnych nie wniósł uwag, niemniej po konsultacji z radcą prawnym poddał pod głosowanie wniosek radnego aby zdjąć z porządku sesji punkt dotyczący podjęcia uchwały Nr VI/66/19 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Kurzętnik.    

Przewodniczący zapytał kto jest za tym, aby porządek trwającej sesji był realizowany w takim brzmieniu jak był przyjęty na początku sesji?

Za  realizacją porządku w przedstawionym brzmieniu głosowało 8 radnych, 4 radnych wstrzymało się od głosu, 3 radnych było przeciwnych.

Przewodniczący poinformował, że porządek sesji będzie realizowany w brzmieniu wcześniej przedstawionym i przyjętym przez radnych. Przewodniczący zapytał, czy są jeszcze pytania?

Radny Ryszard Wiśniewski zgłosił wniosek o postawienie w Nielbarku tablicy ogłoszeniowej, obecnie zlikwidowano sklep i nie ma gdzie wieszać ogłoszeń. 

Radny Józef Balewski zapytał, czy był przetarg na działkę na Kurzej Górze, jaki jest wynik przetargu?

Radny Krzysztof Kreński zapytał o petycję, którą złożyli mieszkańcy Kurzętnika (ponad 20 podpisów) w sprawie drogi łączącej Kurzą Górę i ulicę Grunwaldzką. Petycję złożono 1 lutego bieżącego roku, a do tej pory mieszkańcy nie otrzymali odpowiedzi.

Radny Marek Ząbkiewicz zwrócił się o wyjaśnienie odnośnie zapytań i interpelacji zgłaszanych przez radnych. Czy radni muszą składać zapytania i interpelacje wyłącznie na piśmie? W porządku sesji jest punkt wnioski i informacje, czy w tym punkcie radny może zadać pytanie ustnie?

Przewodniczący Rady Gminy odpowiedział, że w punkcie wnioski i pytania mogą zabierać głos sołtysi, którzy uczestniczą w sesjach, a nie mają obowiązku zgłaszania pytań do Wójta Gminy w formie pisemnej.

Mecenas Artur Jaworski wyjaśnił, że zgodnie z nowelizacją ustawy o samorządzie  gminnym radni zgłaszają zapytania i interpelacje na piśmie na ręce Przewodniczącego Rady Gminy. Przewodniczący przekazuje je Wójtowi Gminy, który w ciągu 14 dni udziela radnemu odpowiedzi również w formie pisemnej.  

Radny Józef Balewski zwrócił się do Przewodniczącego Rady Gminy o wyjaśnienie sprawy incydentu na Górnym Kurzętniku. Sprawa miała być wyjaśniona, radny miał otrzymać w tej sprawie informację, a takiej nie dostał.

Sołtys wsi Mikołajki Zbigniew Krukowski zapytał, czy jest możliwość korzystania
z hydrantu położonego w Mikołajkach jadąc w stronę starej szkoły. Chodzi o pobór wody przez druhów OSP dla celów ćwiczeniowych.

Sołtys Witold Suchocki zwrócił uwagę, że w Szafarni była budowana droga, a sołtys nie był powiadomiony, że nie będzie możliwy przejazd droga w dniu 1 maja. Mieszkańcy mieli problem z przejazdem, a sołtys nie jest zorientowany, że taka sytuacja ma miejsce. Zdaniem Pana Witolda Suchockiego tak nie powinno być.

Radna Anna Lewicka zwróciła uwagę, że funkcjonuje system e-sesje.
Pliki z nagraniem powinny być archiwizowane i udostępniane mieszkańcom dając możliwość odtworzenia nagrania. Na stronie BIP Kurzętnik nie ma zarchiwizowanych nagrań z sesji
aby mieszkańcy mogli zapoznać się z nagraniem. Ponadto radna zwróciła uwagę, że na stronie Gminy Kurzętnik nie jest podany aktualny skład Rady Gminy.

Odpowiedzi udzielił informatyk Krzysztof Bartnicki, odpowiedzialny za stronę internetową Gminy, który wyjaśnił, że sesje Rady Gminy są udostępniane on-line, natomiast na stronie BIP Gminy w zakładce sesje (archiwum) są udostępniane po obrobieniu transmisji zgodnie z wymogami RODO. Wykaz radnych na stronie gminy będzie zaktualizowany. 

Radny Benedykt Rochnowski zwrócił uwagę, że zapis o zgłaszaniu pytań i interpelacji w formie pisemnej przez radnych jest zawarty w Statucie Gminy, który radni uchwalili.

Zdaniem Pana Benedykta Rochnowskiego przeoczono ten zapis,  dlatego należy dokonać zmiany Statutu w tym zakresie, aby umożliwić radnym zadawanie pytań ustnie.  

Radny Ryszard Wiśniewski zauważył, że radny Benedykt Rochnowski nie ma racji. Zgodnie z nowelizacją ustawy o samorządzie gminnym pytania i interpelacje zgłaszane są na piśmie. W Statucie Gminy ten zapis musi być w brzmieniu takim jak w ustawie, zatem nie można dobrowolnie zapisać innej wersji  nie zgodnej z prawem.

Ustnie można zgłaszać wnioski i  informacje w sprawach bieżących, nieskomplikowanych.

Radny Krzysztof Kreński w imieniu mieszkańców Kurzętnika, ulicy Grunwaldzkiej
i Mickiewicza zapytał, czy Gmina zakupiła działkę od Państwa W?  jaki jest cel zakupu
i jakie przeznaczenie?

Więcej pytań ustnych nie zgłoszono.

Ad 11.

Przewodniczący odczytał pytania i interpelacje wniesione na piśmie przez radnego Marka Ząbkiewicza.

 

 Ad 12.  

            Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2019-2034.

Skarbnik gminy wyjaśniła, że zmiana dotyczy załącznika przedsięwzięć, gdzie wprowadzono  nowe zadania:

- Przebudowa ulicy Szkolnej, Okólnej, Okrężnej oraz drogi stanowiącej działkę Nr 9/47 wraz z budową skrzyżowania drogi wojewódzkiej z drogą gminą w Marzęcicach na budowę oświetlenia ulicznego ze środków własnych na łączna kwotę 180.000,00 złotych.

- Projekt „Nowe kompetencje nowe możliwości „ na łączna kwotę 208.143,20 złotych.

Radni nie zgłosili uwag i pytań do projektu uchwały, przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowali wszyscy obecni na sesji radni, uchwałę podjęto jednogłośnie.

(Uchwała nr VI/62/19 stanowi załącznik do protokołu). 

 

Ad 13.

            Kolejny projekt uchwały dotyczył zmian w budżecie gminy  na rok 2019.

Pani Bożena Zaborowska poinformowała, że w wyniku proponowanych zmian plan po stronie dochodów zwiększa się do kwoty 48.289.612,62 złotych, natomiast wydatki zwiększyły się do kwoty 51.490243,82 złotych.

Dokonane zmiany w planie dochodów obejmują następujące działy:

W Dziale Transport i Łączność zmniejszono plan o kwotę 26.586,75 złotych, w tym zmniejszono plan dotacji na zadaniu „Przebudowa drogi gminnej Sugajenko-Sugajno o kwotę 86.586.75 złotych, oraz wprowadzono dotację w kwocie 60.000,00 złotych na zadanie pn. „Przebudowa drogi w Tomaszewie”.

W Dziale Gospodarka Mieszkaniowa zwiększono plan dochodów o kwotę 90.000,00 złotych z uwagi na przewidywane wyższe wykonanie.

W Dziale Oświata i Wychowanie  zwiększono dochody o 53.019,82 złotych, w tym zmniejszono plan z tytułu dotacji  na realizację programu „Narodowy Plan Rozwoju Czytelnictwa” o kwotę 2.000,00 złotych oraz wprowadzono nowe zadanie pn. „Nowe kompetencje nowe możliwości” na kwotę 55.019,82 złotych.

Kolejno Pani Skarbnik przedstawiła proponowane zmiany po stronie wydatków .

W Dziale Transport i Łączność zwiększono plan wydatków o kwotę 3.413,25 złotych w tym zmniejszono wydatki na zadaniu „Przebudowa drogi gminnej Sugajenko-Sugajno
o kwotę 174.586,75 złotych, oraz zwiększono wydatki w kwocie 60.000,00 złotych na zadaniu pn. „Przebudowa drogi w Tomaszewie”. Ponadto zwiększono plan wydatków
o kwotę 68.000,00 złotych na zadanie pn. Utworzenie ścieżki rowerowej z Kurzętnika do Kaługi wraz z infrastrukturą towarzyszącą” oraz wprowadzono nowe zadanie pn. Przebudowa chodnika na rynku w Kurzętniku na kwotę 40.000,00 złotych.

W Dziale Gospodarka Mieszkaniowa zwiększono plan wydatków o kwotę 11.787,85 złotych z przeznaczeniem  na remonty budynków komunalnych.

W Dziale Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona Przeciwpożarowa zwiększono plan wydatków o 1.700,00 złotych z przeznaczeniem na Fundusz Wsparcia Policji.

W dziale Oświata i Wychowanie zwiększono wydatki o kwotę 95.279,51 złotych,
w tym 40.000,00 złotych na rozbudowę Szkoły Podstawowej w Brzoziu Lubawskim, na realizację zadania pn. „Nowe kompetencje nowe możliwości” przeznaczono 55.019,82 złotych. Kwotę 259,69 złotych przeznaczono na realizację projektu „Brzozie Lubawskie Loves English”.

W Dziale Pomoc Społeczna zwiększono plan wydatków w wysokości 4.250,00 złotych na zwrot dotacji pobranej w nadmiernej wysokości na zadanie „Utworzenie Centrum Aktywności Lokalnej w Wielkich Bałówkach”.    

Przewodniczący Rady Gminy podziękował Pani Skarbnik za omówienie proponowanych zmian, zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych ma uwagi lub pytania do projektu uchwały?

Nikt nie zgłosił uwag i pytań, projekt uchwały poddano pod głosowanie. Głosowało 15 radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr VI/63/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

 

 

 

Ad  14.

            Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu zabudowy przemysłowo - produkcyjnej i usługowo - handlowej we wsi Lipowiec .

            Przewodniczący dodał, że na wspólnym posiedzeniu komisji Pan Arkadiusz Zaleski wyjaśnił, że chodzi o teren, który wcześniej miał być przeznaczony pod zabudowę przemysłową i usługową. Obecnie grunt jest użytkowany rolniczo. Zmiana polega na przeznaczeniu terenu objętego planem pod zabudowę mieszkaniową z dopuszczeniem usług. Teren jest własnością prywatną, właściciel pokrywa koszty związane ze zmianą planu.

Radni nie zgłosili uwag i pytań, Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 15 radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr VI/64/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 15.

Projekt kolejnej uchwały dotyczył uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego w miejscowości Kurzętnik, gm. Kurzętnik.

Na posiedzeniu komisji przed sesją Pan Arkadiusz Zaleski poinformował, że teren objęty planem znajduje się w Kurzętniku po lewej stronie drogi krajowej jadąc w kierunku Nowego Miasta Lubawskiego. Jest to obszar, na którym zlokalizowana jest stacja benzynowa. Teren jest własnością prywatną, właściciel pokrywa w całości koszty opracowania planu.
W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ujęto przeznaczenie terenu na funkcję usługową.

            Radni nie zgłosili uwag i pytań. Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 15 radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr VI/65/19 stanowi załącznik do protokołu z sesji).

 

Ad 16.

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Kurzętnik, gm. Kurzętnik.

Pan Arkadiusz Zaleski wyjaśnił radnym, że teren objęty planem znajduje się na Górnym Kurzętniku, po lewej stronie drogi krajowej jadąc w kierunku Brodnicy. Jest to obszar, na którym do niedawna funkcjonował plac zabaw dla dzieci.

Proponowana w projekcie uchwały docelowa funkcja to zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna z dopuszczeniem usług. Przedmiotowy grunt stanowił własność gminną, został wylicytowany w drodze przetargu i prywatny nabywca planuje budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego.

Radna Anna Lewicka zwróciła uwagę, że w uzasadnieniu uchwały wpisano, że przedmiotowa  nieruchomość stanowi własność gminy, czy tak jest?

Pan Arkadiusz Zaleski wyjaśnił, że jest to własność gminy, na razie nie został zawarty akt notarialny stwierdzający nabycie omawianego gruntu przez nabywcę.

Radny Krzysztof Kreński zwrócił się do radnych o przemyślenie na projektem uchwały, która ma być głosowana. Na komisji przed sesją przedstawił swoje stanowisko
i obawę odnośnie planowanej inwestycji na przedmiotowej działce tz. budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego o wysokości 18 metrów.

Jak wcześniej stwierdził radny Pan Wójt mówił o dobru mieszkańców, dlatego dziwi , że mając w gminie inne tereny, które mogą być przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne robi się taka wrzutkę mieszkańcom Górnego Kurzętnika. Ponadto radny zwrócił uwagę, że wybudowanie tak dużego budynku mieszkalnego zrodzi kolejny problem min. brak miejsc parkingowych dla mieszkańców bloku, brak chodnika, zatem, zdaniem radnego  przyjęcie tej uchwały należy jeszcze raz przemyśleć.

Głos zabrał radny Wiesław Grzywacz, który powiedział, że czuje się niekomfortowo mając głosować nad projektem uchwały, o którym się dyskutuje. Zdaniem Pana Grzywacza  radni otrzymali materiały na sesję wraz z projektami uchwał z wyprzedzeniem.
Mieli możliwość zapoznania się z treścią projektów uchwał, był też wystarczający czas aby uzyskać w Urzędzie Gminy u Pana Arkadiusza Zaleskiego wyjaśnienia i informacje, które mogły rozwiać wątpliwości.

Dziś na sesji radny zadaje pytania, które rodzą wątpliwości u radnych czy należy uchwałę przegłosować, czy nie. Przecież był czas aby wcześniej uzyskać potrzebne informacje i wyjaśnienia.

Głos zabrał zastępca Wójta Pan Adam Zapałowski, który wyjaśnił, że procedura opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego trwa około roku. Są to określone działania, wywieszone ogłoszenia, konsultacje i uzgodnienia z różnymi instytucjami, uzyskanie niezbędnych opinii. Jest to czas, w którym mieszkańcy mają możliwość wniesienia uwag do projektu planu.  W przypadku wniesienia takich uwag Rada Gminy zadecyduje, czy należy je uwzględnić, czy odrzuci? W przypadku procedowania planu   żadnych uwag nie wniesiono.

Pan Adam Zapałowski stwierdził, że budynek 18 metrowy, nie jest wcale taki wysoki, dla porównania  budynek jednorodzinny z piwnicą i użytkowym poddaszem ma 10 metrów. Nikt też nie powiedział, że to będzie budynek 18 metrowy. W planie jest określona maksymalna, nieprzekraczalna wysokość budynku.

Pan Wójt Adam Zapałowski odniósł się do uwagi, że może być problem z parkingami. Jeżeli inwestor zdecyduje o budowie takiego budynku, to zadba również o odpowiednią liczbę miejsc parkingowych.

Pan Wójt zwrócił się aby nie skreślać lekką ręką przedmiotowego planu, bowiem jest to rok intensywnej pracy i uzgodnień różnych organów. W odpowiednim na to czasie nikt
z mieszkańców nie zgłosił do projektu planu  żadnych uwag, były możliwości wypowiedzenia się, były konsultacje, nikt nie wypowiedział się przeciwko powstaniu takiej inwestycji, a teraz okazuje się, że ktoś zgłasza uwagi do radnych w sprawie proponowanego zagospodarowania przedmiotowej działki.

Jeżeli plan nie zostanie uchwalony czeka nas kolejny rok na opracowanie nowej koncepcji. 

Radny Mariusz Zieliński zapytał, czy wycena działki była przed zagospodarowaniem, czy po?

Pan Wójt Adam Zapałowski odpowiedział, że wcześniej była wydana decyzja
o warunkach zabudowy na ten teren. Potencjalny inwestor zaznaczył, że zakupi działkę

w momencie kiedy będzie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na ten teren.

Radny Ryszard Wiśniewski powiedział, że nie ma nic przeciwko zagospodarowaniu przedmiotowej działki przez zabudowanie jej budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym, zapytał, czy sąsiadujący mieszkańcy wiedzą co ma być budowane?

Pan Arkadiusz Zaleski poinformował, że na etapie wydawania decyzji o warunkach zabudowy na przedmiotową działkę mieszkańcy sąsiadujący najbliżej byli pisemnie informowani o planach zabudowy. Obecnie w trakcie procedowania przedmiotowego planu wszystko było realizowane zgodnie z przepisami ustawy, była informacja na stronie Gminy, ogłoszenia w prasie lokalnej, zatem informacja była przekazana.

Radny Krzysztof Kreński zwrócił uwagę, że najpierw mieszkańcy zostali poinformowani, że  działka będzie  sprzedana, a dopiero później był opracowywany plan.

Głos zabrał Wójt Gminy Pan Wojciech Dereszewski, który zapytał radnych, czy nie ma poważniejszych problemów w gminie, że tyle czasu zajmuje dyskusja nad sprawą, która powinna być oczywista.

Opracowanie miejscowego planu zagospodarowania trwa ponad rok, pracują nad nim fachowcy, którzy znają się na planowaniu przestrzennym. Radni mają uchwalić plan.
W momencie, kiedy była prowadzona sprawa przed wydaniem warunków zabudowy na omawianą działkę Pani, która mieszka najbliżej nie była zainteresowana nabyciem działki
z uwagi na cenę. Wiedziała jaki jest plan na zagospodarowanie i co powstanie na działce.
W tym momencie było można działkę wystawić na przetarg i tak uczyniono. Inwestor zainteresowany nabyciem postawił warunek, że przed podpisaniem aktu notarialnego chce aby został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, nie chce budować na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. Stąd roczne prace nad opracowaniem planu
i przedłożenie go radnym do uchwalenia.  

Pan Wójt zaapelował, aby nie „nakręcać” się niepotrzebnie, a wykazać mądrością. Gmina pozyskała grunt nieodpłatnie od Agencji Nieruchomości Rolnej, przeznaczono go na plac zabaw dla dzieci, ale mieszkańcy nie chcieli z uwagi na zbyt bliskie położenie od  drogi krajowej. Obecnie jest szansa na zagospodarowanie tego terenu, co pozwoli na ożywienie
i rozwój Górnego Kurzętnika.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały  pod głosowanie. W głosowaniu uczestniczyło 15 radnych. Uchwałę podjęto 8 głosami „ za” , przy 3 głosach przeciwnych, 4 radnych wstrzymało się od głosu.

(Uchwała Nr VI/66/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 17.

            Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Kurzętnik, gm. Kurzętnik.

Na posiedzeniu komisji Pan Arkadiusz Zaleski wyjaśnił, ze jest to teren o łącznej powierzchni ponad 12 ha, położony w Kurzętniku. Teren sąsiaduje bezpośrednio z gruntami wsi Gwiździny, gmina Nowe Miasto Lubawskie. Obecnie działki użytkowane są rolniczo. Docelowo mają być zagospodarowane zabudową usługową z dopuszczeniem obiektów produkcyjnych oraz składów i magazynów. W części obszaru ma pozostać teren zadrzewiony. Zmianę przeznaczenia przeprowadza się na wniosek właściciela terenu, który pokrywa koszty związane z opracowaniem planu.

Radni nie zgłosili pytań i uwag. Projekt uchwały poddano pod głosowanie. W głosowaniu uczestniczyli wszyscy radni, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała nr VI/67/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 18.

Kolejny projekt uchwały dotyczył  podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Nielbark, gm. Kurzętnik.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że na wspólnym posiedzeniu komisji wyjaśniono, że jest to grunt stanowiący własność prywatną, jest to nieużytkowany teren rolniczy. Właściciel działki planuje przeznaczyć grunt pod zabudowę obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Wnioskodawca pokrywa w całości koszty  związane
z opracowaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu.

Pan Zbigniew Lewicki zapytał, czy ktoś ma uwagi lub pytania do projektu uchwały?

Nikt za radnych nie zgłosił uwag i pytań, projekt uchwały poddano pod głosowanie. Głosowali wszyscy radni, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr VI/68/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 19.

Projekt kolejnej w porządku sesji uchwały dotyczył uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Tereszewo, gm. Kurzętnik.

Podobnie jak wcześniejsze projekty uchwał również przedstawiony projekt uchwały był omówiony na posiedzeniu komisji przed sesją.

Pan Arkadiusz Zaleski poinformował, że jest to grunt położony w obrębie skrzyżowania dróg Tereszewo, Kąciki  w kierunku Lipowca (droga przez tzw. Kociołek).

Obecnie jest to nieużytek rolniczy, częściowo zadrzewiony. Właściciel gruntu planuje zagospodarowanie przez zabudowę mieszkaniową jednorodzinną z dopuszczeniem usług, pokrywa koszty związane z opracowaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni nie zgłosili uwag i pytań, projekt uchwały poddano pod głosowanie.

Głosowało 15 radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr VI/69/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 20.

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie rozstrzygnięcia uwagi złożonej do wyłożonego projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu usług z dopuszczeniem przemysłu w miejscowości Kurzętnik, gmina Kurzętnik – teren 2.

Na posiedzeniu komisji Pan Arkadiusz Zaleski przedstawił uzasadnienie w sprawie nie uwzględnienia uwagi wniesionej do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni nie zgłosili uwag i pytań. Uchwałę przyjęto 9 głosami „za”, przy 3 głosach przeciwnych i 3  głosach wstrzymujących się. (Uchwała Nr VI/70/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 21.

Projekt ostatniej w porządku sesji  uchwały dotyczył uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu usług z dopuszczeniem przemysłu w miejscowości
Kurzętnik, gmina Kurzętnik – teren.

            Na posiedzeniu komisji Pan Arkadiusz Zaleski wyjaśnił, że omawiany teren położony jest w Kurzętniku jadąc w kierunku Lipowca. Obecnie jest to grunt nieużytkowany rolniczo. Docelowo właściciel planuje zabudowę usługową z dopuszczeniem obiektów produkcyjnych, składów i magazynów.

            Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy radni mają uwagi lub pytania do projektu uchwały?

Nikt nie zgłosił uwag i pytań, projekt uchwały został poddany pod głosowanie. Głosowało 15 radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała nr VI/71/2019 stanowi załącznik do protokołu).

Radna Danuta Fiszer zaproponowała aby przed sesją, na której mają być uchwalane miejscowe plany zagospodarowania terenów radni mogli obejrzeć tereny, które są przedmiotem uchwał. Jest to o tyle uzasadnione, że nie wszyscy radni znają teren gminy na tyle, że wiedzą jakich gruntów dotyczą kolejne uchwały.

            Głos zabrał Wójt Gminy Pan Wojciech Dereszewski, który powiedział, że faktycznie przynajmniej dwa razy w roku powinny być sesje lub posiedzenia komisji wyjazdowe.
Pan Arkadiusz Zaleski mógłby pokazać  i poinformować o planach zagospodarowania terenów, które mają być przedmiotem projektów kolejnych uchwał.

 

Ad 22.

Odpowiedzi na wnioski i pytania udzielił Wójt Gminy Pan Wojciech Dereszewski.

Radna Danuta Fiszer - odnośnie rozszerzenia uprawnień z tytułu Kurzętnickiej Karty Seniora Pan Wójt wyjaśnił, że funkcjonuje Wojewódzka i Ogólnopolska Karta Seniora, one nie wykluczają się, ale nawzajem uzupełniają. Pan Wójt uważa, że seniorzy z Gminy Kurzętnik powinni również otrzymać wspomniane karty.

            Radny Mariusz Zieliński - odnośnie wniosku w sprawie zwołania nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Pan Wójt wyjaśnił, że odbyło się spotkanie 30 kwietnia osób uczestniczących
w wyjeździe na Górny Kurzętnik z udziałem mecenasa z kancelarii prawnej. Sporządzono odpowiednią notatkę wyjaśniającą zaistniałą sytuację. Pan Wójt stwierdził, że jego zdaniem  sprawa została zakończona.   

            Radny Józef Balewski - grunty w obrębie Kurzej Góry zostały sprzedane w drodze przetargu, został już podpisany akt notarialny na sprzedaż wspomnianych gruntów.

            Radny Krzysztof Kreński - odnośnie petycji mieszkańców w sprawie drogi łączącej Kurzą Górę i ulicę Grunwaldzką. Pan Wójt poinformował, że był to wniosek aby zamknąć ten odcinek drogi. Problem jest w tym, że Gmina nie jest właścicielem drogi, jest to grunt Parafii. Niemniej ta droga jest gminie potrzebna, jest to ciąg komunikacyjny, który ma łączyć Kurzętnik z Kurzą Górą po wybudowaniu przejścia dla pieszych przez drogę krajową.  

Mieszkańcy zamieszkali przy drodze chcą aby to była droga tylko dla ich użytku, my chcemy aby to była droga dostępna powszechnie. Będziemy starać się o przejęcie gruntu pod drogą od Parafii na własność gminy, by móc inwestować  między innymi przez remont tej drogi
i wykonanie oświetlenia. 

Mieszkańcy otrzymali odpowiedź pisemną trzy dni przed sesją.

Radny Marek Ząbkiewicz - kwestie składania zapytań i interpelacji na piśmie wynikają z nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym. To ustawodawca wprowadził ten obowiązek. Statut musiał być zmieniony w tym zakresie zgodnie z zapisami ustawy i tego musimy przestrzegać. Pan Wójt dodał, że forma pisemna w pewnym stopniu ułatwia również udzielenie odpowiedzi, bo nie we wszystkich kwestiach jest możliwe udzielenie na sesji  odpowiedzi na pytania zgłoszone ustnie, nieraz trzeba wrócić do dokumentów. Udzielenie odpowiedzi pisemnie jest wówczas prostsze.

Pan Wójt powiedział, że radny nie może mówić, że nie otrzymał wyczerpującej odpowiedzi na wcześniejsze pytania. Odpowiedź udzielono zgodnie z posiadanymi dokumentami
i prawdą.

            Sołtys wsi Mikołajki Zbigniew Krukowski  - Pan Wójt poinformował, że jest możliwe korzystanie z wody z hydrantu, z tym, że Zakład Gospodarki Komunalnej misi wykonać w tym miejscu zasuwę. Młodzież będzie mogła prowadzić ćwiczenia strażackie.

            Sołtys Witold Suchocki - widocznie firma zbyt szybko zrealizowała budowę drogi. Droga miała być wybudowa w dniach od 1 do 7 maja. Wykonano ją przez 3 dni. Budowę realizowała firma zewnętrzna, nie możemy interweniować w tryb pracy firmy, która realizuje dla nas zadanie. 

            Anna Lewicka  - wynika z tego, że mieszkańcy szukają nagrań sesji  nie tam, gdzie trzeba. Pan Krzysztof Bartnicki udostępni link do strony, gdzie można obejrzeć transmisje
z sesji.  

Radny Krzysztof Kreński - Gmina nie zakupiła żadnej działki przy ulicy Grunwaldzkiej, nie ma również w planie zakupu żadnej działki przy tej ulicy.

            Pan Wójt powiedział, że każdy z radnych ma prawo do pełnych informacji, po to są posiedzenia komisji, gdzie na roboczo można rozmawiać o wszystkich sprawach.

Jeżeli jest zbyt mało czasu, możemy robić posiedzenia komisji częściej lub czasowo dłuższe. Każdy z radnych ma prawo przyjść do urzędu, do pracowników i o wszystko pytać, wyjaśniać. Nikt nie odmówi udzielenia informacji.  Zdaniem Pana Wójta sesje powinny mieć trochę bardziej uroczysty charakter.

Radny Ryszard Wiśniewski - w sprawie tablicy ogłoszeniowej dla Nielbarka Pan Wójt powiedział, że sołtys wsi poinformowała, że zakup tablicy był przedmiotem rozmów na zebraniu wiejskim w Nielbarku jednakże mieszkańcy nie wyrazili zgody na zakup tablicy ze środków funduszu sołeckiego, niemniej jeżeli jest taka potrzeba to tablica ogłoszeniowa zostanie zakupiona.  

Przewodniczący Rady Gminy podziękował Panu Wójtowi za udzielone odpowiedzi na pytania.

Pan Wójt poinformował, że planuje zorganizowanie narady roboczej sołtysów wsi,
w trakcie której zostanie omówiony harmonogram realizacji zadań  w poszczególnych sołectwach.

Głos zabrał radny Józef Balewski, który zwrócił się o udział Pana Wójta na posiedzeniach komisji. Radni mogą wówczas zadawać pytania i liczyć na konkretne odpowiedzi.

Radny zwrócił się o interpretacje prawną, czy radni którzy brali udział w wyjeździe na Górny Kurzętnik ( okolice firmy Group Garden) reprezentowali Gminę, czy byli tam jako osoby prywatne?

Mecenas Artur Jaworski odpowiedział, że konflikt, który zaistniał był na płaszczyźnie osób prywatnych - radnych i osoby prywatnej- przedsiębiorcy.

Radny Krzysztof Kreński zapytał ile osób było chętnych na działki przy Kurzej Górze i za jaką cenę sprzedano działkę?

Pan Wójt odpowiedział, że był jeden oferent chętny do zakupu przedmiotowej działki, cena była taka, jak w pierwszym przetargu, była zgodna z ceną operatu sporządzonego zgodnie z życzeniem radnych.

Na zakończenie Pan Krzysztof Bartnicki wyjaśnił jak odszukać na stronie BIP Gminy Kurzętnik archiwalne nagrania sesji.

 

Ad 23.

Wobec wyczerpania porządku sesji Przewodniczący Rady Gminy podziękował za udział
i zamknął VI obrady Rady Gminy Kurzętnik. 

 

 

Sekretarz sesji                                                          Przewodniczący Rady Gminy 

 

 Leszek Jobs                                                                  Zbigniew Lewicki