Wersja obowiązująca z dnia

Protokół Nr VII/19 z sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 18 czerwca 2019 r.

 

Protokół Nr VII/19

z sesji Rady Gminy Kurzętnik w dniu 18 czerwca 2019 r.

 

            Sesja Rady Gminy Kurzętnik odbyła się 18 czerwca 2019 roku w sali Zespołu Szkół im. Władysława Jagiełły w Kurzętniku. Obrady rozpoczęły się o godzinie 1200, a zakończyły o godzinie 1430.

W posiedzeniu Rady Gminy uczestniczyło 12 radnych. (lista obecności stanowi załącznik do protokołu)

 

Nieobecni usprawiedliwieni:

Radny Wojciech Goniszewski

Radny Leszek Jobs

Radny Mariusz Klimek

 

Spoza Rady Gminy w obradach udział wzięli:

 

Wojciech Dereszewski  -  Wójt Gminy Kurzętnik

Adam Zapałowski - Zastępca Wójta Gminy Kurzętnik

Magdalena Rynkowska - Sekretarz Gminy

Bożena Zaborowska   -   Skarbnik Gminy

Dyrektorzy jednostek organizacyjnych Gminy

Dyrektorzy Szkół z terenu gminy Kurzętnik

Absolwenci klas III Gimnazjum i VIII klas szkół podstawowych wraz z wychowawcami

Wyróżnieni uczniowie, którym zostaną wręczone stypendia Wójta Gminy za II półrocze roku

szkolnego 2018/2019.

Nauczyciele i pracownicy szkół odchodzący na świadczenia kompensacyjne i emerytalne

Sołtysi wsi ( lista obecności stanowi załącznik do protokołu)

 

Sesję Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Zbigniew Lewicki. Na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy 12 radnych, (lista obecności stanowi załącznik do protokołu). Przewodniczący poinformował, że nieobecny jest sekretarz ostatniej sesji Rady Gminy radny Leszek Jobs, po czym stwierdził, że zapoznał się z protokołem z obrad, stwierdził, że jest napisany zgodnie z przebiegiem posiedzenia i zwrócił się do Rady o jego przyjęcie bez odczytania. Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy ktoś z radnych wnosi uwagi do protokołu.

Nikt z radnych nie zabrał głosu, wobec czego Przewodniczący poddał protokół pod głosowanie. W głosowaniu uczestniczyli wszyscy obecni na sesji radni, protokół z VI sesji Rady Gminy został przyjęty w głosowaniu jawnym jednogłośnie.

Pan Zbigniew Lewicki zaproponował na sekretarza trwającej sesji radnego Krzysztofa Kreńskiego.  W głosowaniu jawnym przy jednym głosie wstrzymującym się wybrano radnego Krzysztofa Kreńskiego na sekretarza sesji.

Kolejnym punktem sesji było przedstawienie porządku obrad. Przewodniczący przedstawił proponowany porządek sesji w brzmieniu jak niżej:

 

Proponowany porządek sesji:

  1. Otwarcie,  

  a/ stwierdzenie quorum

  1. Przyjęcie protokołu z VI sesji Rady Gminy,
  2. Wybór sekretarza sesji,
  3. Przedstawienie porządku obrad,
  4. Część uroczysta sesji:

- wystąpienie Wójta Gminy Pana Wojciecha Dereszewskiego - prezentacja multimedialna   (podsumowanie roku szkolnego 2018/2019),

-wręczenie nagród wyróżnionym absolwentom klas III gimnazjum i VIII klas szkoły podstawowej,

-wręczenie decyzji o przyznaniu stypendium uczniom, którzy osiągnęli wysokie wyniki w  

 nauce, sporcie i innych dziedzinach w II półroczu roku szkolnego 2018/2019,

-pożegnanie nauczycieli i pracowników oświaty w związku z ukończeniem pracy

 zawodowej i przejściem na świadczenia kompensacyjne i emerytalne,

  1. Podjęcie uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Gminy w Kurzętniku
    i nadania jej Statutu. 

     przerwa

  1. Informacja Wójta Gminy o pracy w okresie między sesjami Rady Gminy,
  2. Wolne wnioski i informacje,
  3. Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie,
  4. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej
    na lata 2019-2035,
  5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2019,
  6. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu sieci prowadzonych przez Gminę Kurzętnik publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w publicznych szkołach podstawowych,
  7. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Kurzętnik oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych, od dnia 1 września 2019 roku,
  8. Podjęcie uchwały zmieniającej Uchwałę Nr XLVI/381/2018 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 22 marca 2018 roku w sprawie: zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze, ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców oraz zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
  9. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania dodatków i innych składników wynagrodzenia nauczycielom zatrudnionym w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę  Kurzętnik,
  10. Podjęcie uchwały w sprawie występowania mieszkańców Gminy Kurzętnik z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą,
  11. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wzoru wniosku o wypłatę dodatku energetycznego,
  12. Podjęcie uchwały w sprawie zgłoszenia sołectwa Romanowo do podjęcia współpracy
    z Samorządem Województwa Warmińsko- Mazurskiego z wykorzystaniem metody „odnowy wsi",
  13. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Lipowiec,
  14. Podjęcie uchwały w sprawie scalenia i podziału nieruchomości położonych w miejscowości Kurzętnik,
  15. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Kurzętnik, gmina Kurzętnik,
  16. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli nad Jeziorem Wielkie Partęczyny w miejscowości Tereszewo, gmina Kurzętnik,
  17. Odpowiedzi na wnioski i pytania,
  18. Zamknięcie sesji.

 

Przewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem, czy mają uwagi do przedstawionego

porządku obrad. Wobec tego, że nikt nie zgłosił uwag porządek sesji będzie realizowany w przedstawionym brzmieniu.

 

Pan Zbigniew Lewicki zwrócił się do Wójta Gminy Pana Wojciecha Dereszewskiego, aby tytułem wprowadzenia przedstawił prezentację multimedialną, w której podsumuje rok szkolny 2018/2019.

Wójt Gminy przedstawił prezentację, w której podsumował miniony rok szkolny
w szkołach gminy Kurzętnik. Zaprezentował między innymi wyniki egzaminów klas VI szkół podstawowych oraz III klas gimnazjów, które wypadły na niższym poziomie niż w roku ubiegłym. W tej kwestii Pan Wójt zapowiedział, że zobowiąże dyrektorów do ustosunkowania się do przyczyn spadku wyników nauczania. Pan Wójt dodał, że na edukację szkolną wydajemy coraz więcej pieniędzy z gminnego budżetu, dlatego musimy dążyć do osiągnięcia jak najlepszych wyników nauczania. Pan Wójt podkreślił, że takim  wymiernym wynikiem możliwości osiągania wysokich wyników w nauce są przyznane stypendia Wójta Gminy dla przodowników nauki. Gmina wydaje na stypendia około 200.000,00 złotych rocznie. Nie żałujemy tych pieniędzy, cieszymy się, że możemy uhonorować dzieci
i młodzież za ich pracę. 

Pan Wójt pogratulował absolwentom i uczniom wysokich wyników w nauce.

Przewodniczący Rady Gminy podziękował Panu Wójtowi za przedstawioną prezentację. (Prezentacja w formie papierowej stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

Pan Zbigniew Lewicki poinformował. że tradycyjnie przed zakończeniem roku szkolnego na sesji gościmy młodzież ze szkół w Gminie Kurzętnik. Są to absolwenci klas III gimnazjum i VIII klas szkół podstawowych oraz uczniowie wyróżniający się w nauce, zachowaniu oraz uzyskujący wysokie osiągnięcia w sporcie i innych dziedzinach, którzy otrzymają stypendia Wójta Gminy. Przewodniczący skierował do młodzieży słowa gratulacji z tytułu osiągnięcia wysokich wyników w nauce, zachowaniu oraz sukcesów w sporcie i w innych dziedzinach.

Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się o poprowadzenie sesji w części dotyczącej wręczenia nagród absolwentom gimnazjów oraz stypendiów uczniom wyróżnionym za wyniki w nauce  do Pana Andrzeja Kowalczyka oraz Pani Kierownik Justyny Sobiesiak.

Przewodniczący podziękował za poprowadzenie tej części sesji.

Pozostając w uroczystej atmosferze Pan Zbigniew Lewicki poinformował, że gościmy na sesji  uczennicę  Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Brzoziu Lubawskim Klaudię Stumską, która zajęła I miejsce w konkursie pn. „Twoja koncepcja na zagospodarowanie ruin zamku wraz z opracowaniem tablicy informacyjnej”.

Przewodniczący pogratulował Klaudii zdobycia I miejsca i wspólnie z Wójtem Gminy wręczył laureatce nagrodę. 

Po odebraniu nagrody uczennica zaprezentowała uczestnikom sesji opracowaną przez siebie  koncepcję.

Pan Zbigniew Lewicki podziękował laureatce za wystąpienie.

  Kolejnym uroczystym wydarzeniem było podziękowanie za wieloletnią pracę
i pożegnanie pracowników oświaty kończących pracę zawodową. Na zasłużony odpoczynek odchodzą:

Pani Ewa Zglińska ze Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Brzoziu Lubawskim ,

Pani Grażyna Krajnik

Pani Agata Kopańska,

Pani Barbara Miecznikowska,

Pani Barbara Cherkowska

z Zespołu Szkół im. Władysława Jagiełły w Kurzętniku.

 

Przewodniczący w imieniu własnym, radnych i sołtysów życzył odchodzącym na emeryturę dużo zdrowia, pomyślności w życiu osobistym, wielu lat odpoczynku, radości
i spełnienia. Jednocześnie zaprosił do dalszego działania i współpracy dla dobra młodzieży
i całej gminy. Przewodniczący Rady Gminy wspólnie z Wójtem wręczyli emerytom upominki i podziękowania.

Ad 6.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że kolejnym punktem porządku obrad jest podjęcie uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Gminy w Kurzętniku.            Projekt uchwały był omówiony na posiedzeniu komisji przed sesją, zapytał radnych czy  mają jeszcze jakieś pytania lub uwagi?

Nikt z radnych nie zgłosił uwag i pytań, projekt uchwały poddano pod głosowanie. Głosowali wszyscy obecni na sesji radni, uchwałę podjęto 12 głosami za.  (Uchwała Nr VII/ 72/19 stanowi załącznik do protokołu)

Pan Zbigniew Lewicki powiedział, że rada podjęła uchwałę o powołaniu nowej „Młodzieżowej Rady Gminy”, która będzie działała od 1 września, czyli od nowego roku szkolnego.

Zwracając się do radnych mijającej kadencji  podziękował im za pracę, za zgłaszane pomysły i twórcze działanie. Wyraził nadzieję, że praca w radzie była źródłem nowych doświadczeń i satysfakcji. Pan Zbigniew Lewicki wspólnie z Wójtem Panem Wojciechem Dereszewskim wręczyli młodym radnym podziękowania i drobne upominki.

Głos zabrała  Przewodnicząca Młodzieżowej Rady Gminy w Kurzętniku. Młodzież ze swojej strony podziękowała Panu Wójtowi i Przewodniczącemu Rady Gminy.

Przewodniczący Rady Gminy dziękując uczestnikom za udział w sesji życzył młodzieży udanych wakacji i wielu wrażeń z wakacyjnego odpoczynku. Zaprosił wszystkich na poczęstunek ogłaszając 15 minutową przerwę.

 

Po przerwie wznowiono obrady.

 

Ad 7.

Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do Wójta Gminy  o przedstawienie sprawozdania z  pracy i działań podejmowanych w okresie między sesjami Rady Gminy.

Wójt Gminy Pan Wojciech Dereszewski poinformował o bieżącej pracy, odbytych spotkaniach i wyjazdach w omawianym okresie.  (Informacja na piśmie stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

Przewodniczący Rady Gminy podziękował Panu Wójtowi za przedstawione sprawozdanie ze swojej pracy.

 

Ad 8.

Wolne wnioski i informacje.

Nie zgłoszono.

 

 

Ad 9.

Zapytania i interpelacje wniesione na piśmie.

Przewodniczący odczytał pytania i interpelacje wniesione na piśmie przez radnego Marka Ząbkiewicza.

 

 Ad 10. 

            Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2019-2034.

Przewodniczący poinformował, że na wspólnym posiedzeniu komisji Pani Skarbnik omówiła planowane zmiany w WPF na lata 2019-2034. Pani Bożena Zaborowska poinformowała, że zmienia się wykaz wieloletnich przedsięwzięć  do WPF obejmujący limity wydatków na przedsięwzięcia oraz limity zobowiązań z nimi związane zgodnie
z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały. W roku 2020 zwiększono dochody i wydatki ogółem, w tym majątkowe o kwotę 1.097.000,00 złotych.

Wymienione wcześniej zwiększenia dotyczą zmian w niżej wymienionych przedsięwzięciach:

  1. Przebudowa ulicy Szkolnej, Okólnej, Okrężnej wraz z budowa skrzyżowania drogi wojewódzkiej z droga gminna w Marzęcicach.
  2.  Przebudowa mostu drogowego w Kurzętniku na rzece Drwęcy.

Przewodniczący Rady Gminy podziękował Pani Skarbnik za wyjaśnienia. Nikt z radnych nie zgłosił uwag i pytań do projektu uchwały. Projekt uchwały poddano pod głosowanie. Głosowało 12 radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr VII/73/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 11.

            W ślad za zmianami w WPF Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały
w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2019.

Planowane zmiany były omówione na posiedzeniu komisji niemniej Pani Skarbnik poinformowała, że budżet na rok 2019 po stronie dochodów zwiększa się o kwotę 587.830,25 złotych, natomiast po stronie wydatków plan ulega zwiększeniu o 1.317.830,25 złotych.

Dokonane zmiany planu dochodów obejmują następujące działy:

W Dziale Transport i Łączność zwiększono plan dochodów o kwotę 66.843,00 złotych na zadaniu „Przebudowa ulicy Szkolnej, Okólnej i Okrężnej wraz z przebudowa skrzyżowania drogi wojewódzkiej z drogą gminną w Marzęcicach”.   

W Dziale Gospodarka Mieszkaniowa zwiększono plan dochodów w kwocie 302.493,25 złotych, w tym ze sprzedaży majątku 300.000,00 złotych z uwagi na przewidywane wyższe wykonanie oraz z tytułu wieczystego użytkowania w kwocie 2.493,25 złotych.

W Dziale Administracja Publiczna zwiększono plan wpływów z różnych dochodów
o kwotę 25.000,00 złotych z uwagi na przewidywane wyższe wykonanie. 

W Dziale Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona Przeciwpożarowa zwiększa się dochody
o 5.000,00 złotych. Jest to dotacja WFOŚiGW na doposażenie  Ochotniczych Straży Pożarnych w Gminie Kurzętnik.

W Dziale Dochody od Osób Prywatnych, Osób Fizycznych i Innych Jednostek nieposiadających osobowości prawnej ora wydatki związane z ich poborem zwiększa się plan o kwotę 500,00 złotych z tytułu wpływu odsetek.

Kolejna zmiana dotyczy Działu Oświata i Wychowanie, gdzie zwiększa się dochody
o 58.472,00 złotych, z czego dotacja od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na wyposażenie szkół i zakup podręczników stanowi 52.467,00 złotych oraz na zadaniu „Brzozie Lub. Loves English” w kwocie 6.005,00 złotych.

      Kolejna zmiana po stronie dochodów dotyczy działu Rodzina, gdzie zwiększono dotację o kwotę 119.522,00 złotych, z czego 206,00 złotych na Kartę Dużej Rodziny, kwotę 4.116,00 złotych na wypłatę jednorazowych świadczeń z tytułu urodzenia dziecka, na tworzenie i funkcjonowanie żłobków w kwocie 115.200,00 złotych.

W Dziale Kultura i Ochrona dziedzictwa Narodowego zwiększono plan dotacji o kwotę 10.000,00 złotych z WFOŚiGW z przeznaczeniem na zadanie „Dni Drwęcy”.

W dalszej części wystąpienia Pani Bożena Zaborowska omówiła planowane zmiany po stronie wydatków.

Dokonane zmiany dotyczą:

Dział Transport i Łączność zwiększa się ogółem plan wydatków o kwotę 1.141.036,25 złotych. Wydatki na poszczególne zadania są przedstawione w uchwale zmieniającej budżet.  

W Dziale Gospodarka Mieszkaniowa zwiększa się wydatki o kwotę 28.524,07 złotych w tym na zakupy i usługi obiektów gminnych w kwocie 25.524,07 złotych oraz w kwocie 3.000,00 złotych na zadanie pn. „Modernizacja placu zabaw w Tomaszewie”.

Kolejna zmiana dotyczy Działu Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona Przeciwpożarowa, gdzie zwiększono plan o 5.000,00 złotych z przeznaczeniem na doposażenie Ochotniczych Straży Pożarnych w Gminie.

W Dziale Oświata i Wychowanie zwiększono plan wydatków o 52.472,00 złotych w tym na wyposażenie szkół i zakup podręczników 52.467,00 złotych oraz na zadaniu „Brzozie Lub. Loves English” w kwocie 6.005,00 złotych.

W Dziale Edukacyjna opieka wychowawcza zwiększono wydatki o kwotę 12.000,00 złotych na wypłatę stypendiów Wójta Gminy.

Kolejna zmiana dotyczy Działu Rodzina, gdzie zwiększono wydatki w wysokości  206,00 złotych na Kartę Dużej Rodziny oraz kwotę 4.116,00 złotych na wypłatę jednorazowych świadczeń z tytułu urodzenia dziecka.

W Dziale Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego zwiększono plan wydatków ogółem
o kwotę 71.115,93 złotych.

Ostatnia zmiana po stronie wydatków dotyczy Działu Kultura Fizyczna i Sport, gdzie zwiększono wydatki o 3.360,00 złotych na zadaniu „Budowa boiska wielofunkcyjnego we wsi Otręba”.

Przewodniczący Rady Gminy podziękował Pani Skarbnik za wyjaśnienia i zapytał, czy ktoś z radnych ma uwagi lub pytania do projektu uchwały?

Nikt nie zgłosił uwag i pytań, wobec czego Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Głosowali wszyscy obecni na sesji radni, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr VII/74/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 12.   

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia planu sieci prowadzonych przez Gminę Kurzętnik publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w publicznych szkołach podstawowych.

Przewodniczący poinformował, że projekty uchwał dotyczące spraw związanych z funkcjonowaniem oświaty na terenie gminy szczegółowo były omówione na wspólnym posiedzeniu komisji. Pan Zbigniew Lewicki zapytał, czy ktoś z radnych ma jeszcze uwagi lub pytania do projektu uchwały?

Nikt nie zabrał głosu wobec czego projekt uchwały poddano pod głosowanie. Głosowało 12 radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr VII/75/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

 

Ad 13.   

Kolejny projekt uchwały dotyczył ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Kurzętnik oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych, od dnia 1 września 2019 roku.

Nikt z radnych nie zgłosił uwag i pytań do projektu uchwały.

Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 12 radnych, uchwała została podjęta jednogłośnie.(Uchwała Nr VII/76/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 14.

Pan Zbigniew Lewicki przedstawił projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr XLVI/381/2018 Rady Gminy Kurzętnik z dnia 22 marca 2018 roku w sprawie: zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze, ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców oraz zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego.

Radny Mariusz Zieliński zapytał ile wynosi pensum nauczyciela w szkole? 

Odpowiedzi udzieliła Pani Justyna Sobiesiak, która poinformowała, że pensum godzinowe pracy nauczyciela wynika z Karty Nauczyciela i jest różne.

 Dla większości nauczycieli jest to 18 godzin tygodniowo, dla nauczycieli przedszkoli, z wyjątkiem nauczycieli pracujących z grupami dzieci 6-letnich jest to 25 godzin tygodniowo, dla nauczycieli przedszkoli i innych placówek przedszkolnych pracujących z grupami dzieci 6-letnich pensum tygodniowe wynosi 22 godziny. Dla pedagogów, psychologów pensum wynosi 22 godziny, natomiast dla bibliotekarza jest to 30 godzin.

Radny Mariusz Zieliński zapytał, czy zwiększenie godzin pracy dla nauczycieli ponad godziny wynikające z pensum skutkują zapłatą za nadgodziny.

Na pytanie radnego odpowiedział Wójt Gminy. Pan Wojciech Dereszewski potwierdził, że za pracę ponad godziny wynikające z Karty Nauczyciela nauczyciele otrzymują dodatkową zapłatę. Dlatego trwają prace na szczeblu centralnym zmierzające do podwyższenia pensum pracy nauczycieli do 25 godzin w tygodniu.

Więcej pytań nie zgłoszono.

 

Projekt uchwały poddano pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych, uchwałę podjęto 11 głosami „za”, jeden radny wstrzymał się od głosu. (Uchwała Nr VII/77/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 15.

            Projekt kolejnej uchwały dotyczył ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania dodatków i innych składników wynagrodzenia nauczycielom zatrudnionym w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę  Kurzętnik.

            Przewodniczący zapytał, czy ktoś ma uwagi lub pytania do przedstawionego projektu uchwały?

            Radny Józef Balewski zapytał radcę prawnego, czy wszystkie uchwały dotyczące oświaty podejmowane na dzisiejszej sesji sa zgodne z prawem?

            Odpowiedzi udzielił mecenas z kancelarii prawnej obsługującej Urząd Gminy w Kurzętniku Pan Marek Lewandowski.

Radca prawny odpowiedział, że wszystkie projekty uchwał były przekazane do zaopiniowania organowi nadzoru pedagogicznego, jaki sprawuje Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty.

Projekty uchwał w zaproponowanym brzmieniu zostały pozytywnie zaopiniowane przez Kuratora Oświaty, również wszystkie projekty zostały sprawdzone pod względem prawnym przez radców kancelarii prawnej. Projekty uchwał zostały również poddane konsultacji związkom zawodowym nauczycieli, nie wniesiono uwag do projektów uchwał.

Więcej pytań nie zgłoszono.

            W głosowaniu nad projektem uchwały udział wzięli wszyscy obecni na sesji radni, uchwałę podjęto 11 głosami „za”, jeden radny wstrzymał się od głosu. (Uchwała Nr VII/78/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 16.

            Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie występowania mieszkańców Gminy Kurzętnik z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą.

Projekt uchwały był omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji, radni nie mieli uwag wobec czego projekt uchwały został poddany pod głosowanie. Głosowało 12 radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr VII/79/19 stanowi załącznik do protokołu)

 

 

Ad 17.

            Kolejny projekt uchwały dotyczył określenia wzoru wniosku o wypłatę dodatku energetycznego.

Na posiedzeniu komisji przed sesją Pan Mariusz Śliwiński z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej omówił treść projektu uchwały.

Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowali wszyscy obecni na sesji radni, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr VII/80/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 18.

            Projekt kolejnej uchwały dotyczył zgłoszenia sołectwa Romanowo do podjęcia współpracy z Samorządem Województwa Warmińsko- Mazurskiego z wykorzystaniem metody „odnowy wsi".

Na posiedzeniu komisji omówiono projekt uchwały, radni nie zgłosili uwag i pytań, wobec czego Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 12 radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr VII/81/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 19.

            Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Lipowiec.

            Wyjaśnień do projektu uchwały udzielił na posiedzeniu komisji Pan Arkadiusz Zaleski.

Projekt uchwały poddano pod głosowanie. Głosowali wszyscy obecni na sesji radni, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr VII/82/19 stanowi załącznik do protokołu).

Ad 20.

            Kolejny w porządku obrad projekt uchwały dotyczył scalenia i podziału nieruchomości położonych w miejscowości Kurzętnik.

            Szczegółowych wyjaśnień do projektu uchwały udzieliła na posiedzeniu komisji Pani Paulina Borkowska i Wójt Gminy Pan Wojciech Dereszewski.

Radni nie zgłosili uwag i pytań, projekt uchwały poddano pod głosowanie. Głosowali wszyscy obecni radni, uchwałę podjęto 11 głosami „za”, przy jednym głosie wstrzymującym się.  (Uchwała Nr VII/83/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 21.

            Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Kurzętnik, gmina Kurzętnik.

Wyjaśnień do projektu uchwały udzielił na posiedzeniu komisji Pan Arkadiusz Zaleski.

Projekt uchwały poddano pod głosowanie. Głosowali wszyscy obecni na sesji radni, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr VII/84/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 22.

            Projekt ostatniej w porządku sesji uchwały dotyczył wyrażenia zgody na utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli nad Jeziorem Wielkie Partęczyny w miejscowości Tereszewo, gmina Kurzętnik.

            Przewodniczący Rady Gminy dodał, że projekt uchwały był jak wszystkie pozostałe omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji, zapytał, czy ktoś z radnych ma jeszcze uwagi lub pytania. Nikt nie zabrał głosu. Projekt uchwały poddano pod głosowanie. Głosowało 12 radnych, uchwałę podjęto jednogłośnie. (Uchwała Nr VII/85/19 stanowi załącznik do protokołu).

 

Ad 23.

            Głos zabrał Pan Wójt Wojciech Dereszewski, który udzielił odpowiedzi na część pytań zgłoszonych na piśmie przez radnego Pana Marka Ząbkiewicza.

W sprawie koszenia przy Ośrodku Zdrowia w Tereszewie Pan Wójt powiedział, że kosiliśmy teren przy Ośrodku, niemniej przekażemy Dyrektorowi Gminnego Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej aby zainteresował się jak wygląda teren wokół ich placówek i w miarę potrzeby zadbał o otoczenie budynków. 

            Podobnie w kwestii zalegającego gruzu przy budynku po szkole w Tereszewie, obecnie budynek przedszkola  postaramy się uporządkować teren, niemniej przekażemy informacje dyrektorom szkół aby patrzyli gospodarskim okiem i mieli na uwadze dbanie o wizerunek otoczenia budynków szkolnych. W szkole jest konserwator i takie prace porządkowe powinny być wykonane w zakresie szkoły.

Koszt przebudowy rynku w Kurzętniku wyniósł 340.000,00 złotych, z czego 300.000,00 złotych stanowiła kwota dofinansowania z projektu LGD, natomiast 40.000,00 złotych przeznaczono z budżetu gminy.

Pan Wójt poinformował radnego, że odnośnie stypendiów Wójta Gminy odpowiedź zostanie udzielona radnemu na piśmie po uzyskaniu informacji od dyrektorów  szkół.

Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy pan Wójt może odpowiedzieć na pytanie zadanie przez radnego Józefa Balewskiego na posiedzeniu komisji dotyczące funkcjonowania punktu poboru krwi do badań  w Ośrodku Zdrowia w Kurzętniku.

Pan Wójt odpowiedział, że punkt poboru krwi jest i będzie działał w Kurzętniku jak dotychczas, czyli trzy dni w tygodniu. Gminny Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej w Kurzętniku płaci za usługę szpitalowi w Nowym Mieście Lubawskim około 10.000,00 złotych. Jest to dla dobra pacjentów, którzy mając zlecenie na badania nie muszą jeździć do Nowego Miasta Lubawskiego. 

            Głos zabrał radny Marek Ząbkiewicz, który zapytał, czy w punkcie wnioski
i zapytania na sesjach radny może oprócz pytań zgłoszonych w formie pisemnej zadać również pytania ustnie?

            Odpowiedzi radnemu udzielił mecenas Marek Lewandowski, który wyjaśnił, że intencją ustawodawcy zmieniającego tryb zgłaszania pytań i interpelacji z ustnego na pisemne było to, aby obywatelom dać większą możliwość kontroli społecznej działalności zarówno wójtów, burmistrzów, prezydentów miast  jak również radnych. Fakt zgłaszania ustnych zapytań i interpelacji przez radnych jak również odpowiedzi na nie, mogą śledzić osoby uczestniczące w sesjach oraz odtwarzające nagrania z sesji w formie online. Zgłaszanie pytań i interpelacji na piśmie wiąże się z obowiązkiem umieszczania ich treści na stronie BIP danego urzędu. Zatem, każdy z obywateli może w dowolnym czasie wejść na stronę Gminy
i sprawdzić jakie pytania i interpelacje zgłaszali poszczególni radni i jakich odpowiedzi udzielono. Poza tymi względami zadawanie pytań na piśmie i udzielanie pisemnej  odpowiedzi radnemu pozwala Gospodarzowi Gminy na dokładne przeanalizowanie dokumentów dotyczących sprawy, o którą pytał radny.

Pan Marek Lewandowski dodał, że zapytania i interpelacje mogą radni zgłaszać nie tylko na sesjach ale również w okresie między sesjami Rady Gminy.

            Radny Mariusz Zieliński powiedział, że skoro stanowisko radcy prawnego jest takie, że należy przestrzegać przepisów prawa w zakresie zadawania pytań i zgłaszania interpelacji wobec czego zapytał, kto według prawa powinien prowadzić wspólne posiedzenie komisji?
Posiedzenia wspólne prowadzi Przewodniczący Rady Gminy, a zgodnie z przepisami powinni prowadzić przewodniczący poszczególnych komisji?

            Mecenas Marek Lewandowski odpowiedział, że zapozna się z zapisami Statutu Gminy i radny otrzyma na pytanie odpowiedź.

 

Ad 24.

Wobec wyczerpania porządku sesji Przewodniczący Rady Gminy podziękował za udział
i zamknął VII sesje Rady Gminy Kurzętnik.

 

 

 

Sekretarz sesji                                                       Przewodniczący Rady Gminy

 

Krzysztof Kreński                                                    Zbigniew Lewicki